Jeg forutsetter selvsagt at det fungerer, og det har det gjort de gangene jeg har benyttet det, og det til gangs. Som for eksempel nevnte Roadburn.
Kollen 2012 - Billy Idol, Turboneger m.m.
steinman wrote:Stian wrote:Egentlig et argument som kan brukes i enhver diskusjon rundt avskaffing av cash
Og det ugyldiggjør argumentet på hvilken måte?
Det er jo egentlig en annen diskusjon, og per i dag er cash et gyldigbetalingsmiddel i Norge. Jeg har også forklart mer om mitt syn på saken under hvert av dine argumenter for bonger/cashless, men om du velger å ignorere disse er det din sak…
Ikke bare er det gyldig men det er også eneste tvungne betalingsmiddel vi har. At festivaler velger å kjøre et annet system/regelopplegg enn det som er i samfunnet for øvrig ville neppe holdt vann i en forbrukersak om noen hadde vært trassig nok til å kjøre det hele veien.
Synes ikke cashless eller bonger er enklere på noe vis. Har aldri opplevd voldsomme køer i inn og utland ved å bruke cash bortsett fra i Kvinesdal der det var en lang kø for bonger og så en lang kø for å få de innløst i øl. Flytt de som selger bonger over i ølserveringen så blir alt mye bedre
Stian wrote:Jeg forutsetter selvsagt at det fungerer, og det har det gjort de gangene jeg har benyttet det, og det til gangs. Som for eksempel nevnte Roadburn.
Roadburn fungerer helt fortreffelig, men det er et fast konsertsted der bongene selges fra automater, og det er ikke tjue tusen personer heller.
Gladøks og Runar og jeg var her, men var litt heldigere med timingen:
– Dagbla', 1921
01d sk001 screamboard
Stian wrote:Om noe kan jeg strekke meg til å si at det er en bakstreversk tankegang å sette sine egne tradisjonelle rutiner foran nyskapning, så lenge man selv på ingen måte er representativ for det store flertallet det angår.
Jo da, det er vanlig at man blir kalt bakstreversk når man ikke ukritisk omfavner alle nye ideer, så jeg må vel bare leve med å være bakstreversk. Ikke det at jeg har noe problem med det heller, for jeg er faktisk ikke av den oppfatning at alt nytt er genialt. Enkelte ting var faktisk bedre før, men den påstanden kommer altså fra en som er bakstreversk.
Ikke er det jeg som taper penger på at det ikke er mulig med et alternativ der man kan betale med cash heller, så sånn sett er egentlig ikke dette mitt problem. Jeg klarer meg tross alt uten mat og drikke noen timer, og siden arrangørene har funnet ut at de klarer seg godt uten mine penger er vel alt greit…
And it's looking for a rhythm like you
You can take the darkness from the pit of the night
And turn it into a beacon burning endlessly
http://www.rockandrolldreams.com
http://www.facebook.com/rockandrolldreams
Så cashless er altså et kort man betaler litt for, og som man så kan fylle opp med ønsket verdi? Hvordan gjør man det, er det terminaler på området hvor man får gjort det, eller boder? Og etter endt. konsert, kan man tilbakeføre pengene til bankkonto ved å skrive ut og fylle ut/sende inn noen skjemaer? Høres jo litt tungrodd ut. Men med smooth organisering kan det muligens funke. Regner dog med at beløpene man kan fylle opp med er faste og ikke kan deles nøyaktig på x antall øl uansett, slik at det alltid vil være igjen litt. Si at 20% av et publikum på en del tusen mennesker ikke gidder å overføre de siste førti-femti kronene de ikke får brukt, blir jo endel kroner av det.
Å bruke opp bonger har aldri vært noe problem for min del. har man litt mange igjen når det røyner på er det jo bare å gi bort til venner. Nå skal det sies at min erfaring med bonger stammer fra land hvor ølen koster en brøkdel av hva den gjør her til lands, så forstår at man kanskje blir litt mer knepen sånn sett. Det går jo selvfølgelig også an å "bytte" ølbong mot en langt rimeligere pub-øl om det er aktuelt og fortsette kalaset.
-
- Rocker
- Mood:
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Lugubriel wrote:Så cashless er altså et kort man betaler litt for, og som man så kan fylle opp med ønsket verdi? Hvordan gjør man det, er det terminaler på området hvor man får gjort det, eller boder? Og etter endt. konsert, kan man tilbakeføre pengene til bankkonto ved å skrive ut og fylle ut/sende inn noen skjemaer?
Boder ja. Slik som nå var det boder man kjøpte kortet på med valgt sum. Jeg tok ut for femhundre noe som var akkurat nok for meg til mat og drikke en hel dag. Var vel igjen en tredve kroner eller noe slikt som jeg får se på som drinks til hvem nå som får det.
På Rockefeller er det kø for å kjøpe øl. På Kollen sto jeg aldri i kø. Det er liten tvil om at dette kortet fjerner køer. Man kan selvsagt løse det med flere ølboder og flere frivillige, men jeg skjønner godt at festivaler velger denne løsningen. Jeg merker selv hvor mye kjappere jeg er ved disken ved bare å kunne gi et kort til dama bak, fremfor å surre med kontanter eller visakort.
For folk som bare skal ha mat og en brus skjønner jeg veldig godt at dette er et tungvint system. Mens for de som skal ha øl er det deilig å slippe køer.
DOH wrote:steinman wrote:Mosher wrote:Cashless-greia kan de stappe opp i rassen!
Bonger, og nå cashless, er grunnen til at jeg aldri har lagt igjen ei krone på Valle Hovin, Koengen eller norske festivaler.
Sikkert kjipt for dere som ikke drikker, men for andre folk er det greit å slippe å stå en halvtime i ølkø.
Jau... Men nå har det faktisk hendt at jeg har tatt meg et glass på festival da, og har ikke merket særlig forskjell i tidsbruken på cash og bonger.
Og til deg, Stian. Så ser jeg godt fordelene ved dette ifra et arrangør-synspunkt. Jeg snakker kun ut ifra erfaringer som forbruker.
Runar wrote:Lugubriel wrote:Så cashless er altså et kort man betaler litt for, og som man så kan fylle opp med ønsket verdi? Hvordan gjør man det, er det terminaler på området hvor man får gjort det, eller boder? Og etter endt. konsert, kan man tilbakeføre pengene til bankkonto ved å skrive ut og fylle ut/sende inn noen skjemaer?
Boder ja. Slik som nå var det boder man kjøpte kortet på med valgt sum. Jeg tok ut for femhundre noe som var akkurat nok for meg til mat og drikke en hel dag. Var vel igjen en tredve kroner eller noe slikt som jeg får se på som drinks til hvem nå som får det.
På Rockefeller er det kø for å kjøpe øl. På Kollen sto jeg aldri i kø. Det er liten tvil om at dette kortet fjerner køer. Man kan selvsagt løse det med flere ølboder og flere frivillige, men jeg skjønner godt at festivaler velger denne løsningen. Jeg merker selv hvor mye kjappere jeg er ved disken ved bare å kunne gi et kort til dama bak, fremfor å surre med kontanter eller visakort.
For folk som bare skal ha mat og en brus skjønner jeg veldig godt at dette er et tungvint system. Mens for de som skal ha øl er det deilig å slippe køer.
Litt vanskelig å sammenligne en 2/3 fullsatt festival en regnværsdag med et fullt Rockefeller vel?
De siste gangene jeg kjøpte bonger så sto jeg over halvtimen i bong-kø også, kanskje det der er med på å farge opplevelsen min. I tillegg så kjøpte jeg vel 4-5 for mange for å være sikker på å ikke gå tom.
-
- Rocker
- Mood:
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Mosher wrote:Runar wrote:Lugubriel wrote:Så cashless er altså et kort man betaler litt for, og som man så kan fylle opp med ønsket verdi? Hvordan gjør man det, er det terminaler på området hvor man får gjort det, eller boder? Og etter endt. konsert, kan man tilbakeføre pengene til bankkonto ved å skrive ut og fylle ut/sende inn noen skjemaer?
Litt vanskelig å sammenligne en 2/3 fullsatt festival en regnværsdag med et fullt Rockefeller vel?
De siste gangene jeg kjøpte bonger så sto jeg over halvtimen i bong-kø også, kanskje det der er med på å farge opplevelsen min. I tillegg så kjøpte jeg vel 4-5 for mange for å være sikker på å ikke gå tom.
Litt søkt kan det jo virke, spesielt om jeg ikke går i detalj. Men mine tanker gikk til Behemoth-konserten som var på torsdag der det var halvfullt på Rockefeller med lørdagen på Kollen der det var litt yr under Billy Idol. Sånn rent logistikk burde det vel kanskje vært motsatt med tanke på køer?
Men helt greit at folk ikke tror bong/cashless-systemet funker. Min erfaring sier det motsatte. Det ideelle hadde vært mulighet for begge deler. For når kortet/bongene er brukt opp, så gidder man ikke å gå tilbake for mer påfyll. Da gir man heller blanke i å skaffe seg et par øl til.
Runar wrote:Mosher wrote:Runar wrote:Lugubriel wrote:Så cashless er altså et kort man betaler litt for, og som man så kan fylle opp med ønsket verdi? Hvordan gjør man det, er det terminaler på området hvor man får gjort det, eller boder? Og etter endt. konsert, kan man tilbakeføre pengene til bankkonto ved å skrive ut og fylle ut/sende inn noen skjemaer?
De siste gangene jeg kjøpte bonger så sto jeg over halvtimen i bong-kø også, kanskje det der er med på å farge opplevelsen min. I tillegg så kjøpte jeg vel 4-5 for mange for å være sikker på å ikke gå tom.Litt søkt kan det jo virke, spesielt om jeg ikke går i detalj. Men mine tanker gikk til Behemoth-konserten som var på torsdag der det var halvfullt på Rockefeller med lørdagen på Kollen der det var litt yr under Billy Idol. Sånn rent logistikk burde det vel kanskje vært motsatt med tanke på køer?
Men helt greit at folk ikke tror bong/cashless-systemet funker. Min erfaring sier det motsatte. Det ideelle hadde vært mulighet for begge deler. For når kortet/bongene er brukt opp, så gidder man ikke å gå tilbake for mer påfyll. Da gir man heller blanke i å skaffe seg et par øl til.
Begge deler, altså bong/cashless og muligheter for visa/kontanter i tillegg ville jo vært optimalt ja.