Welcome to Rock Forums

De beste forumene for rock og metall - før var det Scream Magazine

Login Register

Iron Maiden

Archive on Scream Magazine from 2019 and older.

Beste studioalbum?

Iron Maiden
14
12%
Killers
14
12%
The Number Of The Beast
6
5%
Piece Of Mind
15
13%
Powerslave
14
12%
Somewhere In Time
19
17%
Seventh Son Of A Seventh Son
25
22%
No Prayer For The Dying
1
1%
Fear Of The Dark
1
1%
The X-Factor
1
1%
Virtual XI
0
No votes
Brave New World
1
1%
Dance Of Death
1
1%
A Matter Of Life And Death
1
1%
The Final Frontier
0
No votes

Total votes: 113

Greengrass
Belieber
Belieber
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Iron Maiden

Post by Greengrass »

Runar wrote:

Først og fremst så var ikke de sjeldne låter på den tiden. Be Quick or Be Dead og Tailgunner ble spilt på Fear on the Dark tour. Dette var comeback-turneen til Bruce Dickinson og alt av låter føltes ganske så fresht på den tiden.

For det andre er det vel ganske naturlig å fjerne de låtene som er nederst på listen enn de som topper den, når man skal engang fjerne noe. Var strengt tatt ingen som brydde se heller om Tailgunner ikke ble spilt. Iron Maiden var sjeldent å se live på den tiden, så eldre låter fra tiden med Dickinson, altså 80-tallet, var det som ble verdsatt. Det var også mye snakk om de faktisk ble å gjøre Blaze-låter, og de lå mye respekt i at de ble fremført siden dette var første gang man fikk høre disse låtene med Dickinson. Dog er det for meg uforståelig at Futureal ble stemt frem..

Futureal er av de beste låtene fra Blaze perioden, men for meg er det helt uforståelig at den ble stemt frem, til fordel for låter som foreks Where Eagles Dare,Mother Russia, Judas Be My Guide, Infinite Dreams, Alexander the Great. Tror fansen hadde valgt litt mer obskure låter om de hadde gjort dette i dag.

Runar
Rocker
Rocker
Mood:

Post by Runar »

Synes du virkelig det? Futureal er grei nok, men synes faktisk de fleste av låtene på The X Factor overgår den. Forøvrig er det merkverdig at to låter fra Virtual XI ble stemt frem, men ingen fra The X Factor. Dette vil jeg tippe har noe å gjøre med at den var ny på den tiden.

Jeg tror det ville blitt enda mindre obskurt med en slik avstemning i dag. På den tiden var Maiden et mye mindre band og det var i stor grad fans av bandet som stemte frem låtene. I dag er Iron Maiden litt mer allemannseie og det tror jeg ville påvirket en slik avstemning.

Frail_Grounds
Belieber
Belieber
Mood:

Post by Frail_Grounds »

Runar wrote:
Kjellvete wrote:

Det var jo også før hvermannsen hadde tilgang på internettet så det hadde ikke gjort noe å prøve på nytt nå. Men jeg tror setlisten ville blitt preget av slitne slagere siden maiden med årene har samlet seg en solid mengde casual fans som ikke nødvendigvis har stor kjennskap til låtene som ikke er faste i livesettet eller på samleplatene.

Hadde neppe blitt stor forskjell nei. Bortsett fra at det hadde kommet med en god del låter fra 2000 og frem til i dag med. Det er ikke slik at folk flest digger Alexander the Great og To Tame a Land. Folk flest liker Fear of the Dark og Run to the Hills.

Det er vel det jeg frykter mest, at det er de casual fans'a som fortsatt kun vil høre de klassiske låtene på konserter, fremfor noen mer sjeldne de ikke/knapt har spilt før.

facebook.com/frailgrounds

steinman
Poser
Poser
Mood:

Post by steinman »

Frail_Grounds wrote:

Det er vel det jeg frykter mest, at det er de casual fans'a som fortsatt kun vil høre de klassiske låtene på konserter, fremfor noen mer sjeldne de ikke/knapt har spilt før.

Sånn vil det bli, for casual fansen vil være i overvekt.

For at ei fremstemt setliste skal bli spennende må det nok være sånn at kun fanklubbmedlemmer får stemme. For å få et eksempel på dette er det bare å følge med på Metallica-avstemninga nå, der det garantert blir betydelig mindre interessant når "bermen" får slippe til med stemmene sine. Per dags dato er det et par riktige godbiter på lista, men disse blir sikkert dytta ut etterhvert som den overfladiske fansen begynner å stemme på "Enter Sandman", "Sad But True" og "Nothing Else Matters".

Akkurat det samme problemet ville vært der med Iron Maiden. Ethvert band som blir så stort har nok en overvekt av overfladiske fans, for folk flest er tross alt ikke veldig opptatt av musikk. Alle (med unntak av Drillo) liker musikk, og mange går gjerne på konsert, men folk flest dypdykker ikke i obskuritetene die hard-fansen gjerne vil høre.

En avstemning av dette slaget kan nok bli interessant når man snakker om band på John Dee-nivå, men når man snakker om tusenvis av "fans" er det dessverre en stor overvekt som i hovedsak har et forhold til "hitene".

The beating of my heart is a drum and it's lost
And it's looking for a rhythm like you
You can take the darkness from the pit of the night
And turn it into a beacon burning endlessly

http://www.rockandrolldreams.com
http://www.facebook.com/rockandrolldreams

Frail_Grounds
Belieber
Belieber
Mood:

Post by Frail_Grounds »

steinman wrote:
Frail_Grounds wrote:

Sånn vil det bli, for casual fansen vil være i overvekt.

For at ei fremstemt setliste skal bli spennende må det nok være sånn at kun fanklubbmedlemmer får stemme. For å få et eksempel på dette er det bare å følge med på Metallica-avstemninga nå, der det garantert blir betydelig mindre interessant når "bermen" får slippe til med stemmene sine. Per dags dato er det et par riktige godbiter på lista, men disse blir sikkert dytta ut etterhvert som den overfladiske fansen begynner å stemme på "Enter Sandman", "Sad But True" og "Nothing Else Matters".

Akkurat det samme problemet ville vært der med Iron Maiden. Ethvert band som blir så stort har nok en overvekt av overfladiske fans, for folk flest er tross alt ikke veldig opptatt av musikk. Alle (med unntak av Drillo) liker musikk, og mange går gjerne på konsert, men folk flest dypdykker ikke i obskuritetene die hard-fansen gjerne vil høre.

En avstemning av dette slaget kan nok bli interessant når man snakker om band på John Dee-nivå, men når man snakker om tusenvis av "fans" er det dessverre en stor overvekt som i hovedsak har et forhold til "hitene".

Enig, det hadde som du påpeker vært hakket bedre om man måtte være fanklubb medlem for å kunne avgi stemme, da skreller man sikkert bort endel. Men det er jo et resultat av at Maiden-gutta er dårlige på å plukke frem og spille låter som de aldri har spilt før. Dog ble jeg veldig positivt overrasket at de spilte hele AMOLAD, kudos for det! Hørte casuals whinet over det, men jeg koste meg :)

facebook.com/frailgrounds

notafan
Belieber
Belieber
Mood:

Post by notafan »

AMOLAD var heldigvis et bra album, ellers hadde jeg daua av kjedsomhet. :P Og de spilte jo 4-5 klassikere etterpå.

Topic author
Kjellvete
Rocker
Rocker
Mood:

Post by Kjellvete »

Lurer på om det kan være duket for Maiden på Hove jeg. Spiller i Sverige 28.juni,samme dag som Hove starter,og har ikke noe på programmet igjen før 3.juli i Frankrike.

Knugende knyttnever av negativ energi

steinman
Poser
Poser
Mood:

Post by steinman »

Jeg er også redd for at det blir Hove, men heldigvis har jeg sett bandet så mange ganger at jeg i så fall skal klare å stå over uten nevneverdige tegn på sammenbrudd.

steinman
Poser
Poser
Mood:

Post by steinman »

Frail_Grounds wrote:

Dog ble jeg veldig positivt overrasket at de spilte hele AMOLAD, kudos for det! Hørte casuals whinet over det, men jeg koste meg :)

Ja, jeg hørte mye klaging på det, men selv syntes jeg det var en hyggelig variant. Dessverre fikk jeg ødelagt overraskelsesmomentet da en fyr i køen spurte meg om hva jeg syntes om at bandet skulle spille hele skiva, og det altså etter at jeg hadde klart å holde meg unna all info om setlista helt frem til da. Det skulle vært en lov mot å snakke om setlister, med en strafferamme på omkring lemlestelse...

Topic author
Kjellvete
Rocker
Rocker
Mood:

Post by Kjellvete »

steinman wrote:

Jeg er også redd for at det blir Hove, men heldigvis har jeg sett bandet så mange ganger at jeg i så fall skal klare å stå over uten nevneverdige tegn på sammenbrudd.

Bor ikke lengre unna enn at jeg hører lyden fra hovedscenen om vinden står rett så det skal mye til om jeg blir hjemme om dette tipset går inn.

Torgrim
Belieber
Belieber
Mood:

Post by Torgrim »

Kjellvete wrote:

Lurer på om det kan være duket for Maiden på Hove jeg. Spiller i Sverige 28.juni,samme dag som Hove starter,og har ikke noe på programmet igjen før 3.juli i Frankrike.

Jeg tror ikke det er noen fare for at de dukker opp der. Hove har ikke råd til å bruke så mye penger på en headliner når alle fjortisene sitter på campen og drikker medbrakt og bryr seg mindre om hvem som står på scenen. Hovedscenen deres er heller ikke stor nok til å ta i mot Maiden-produksjonen.

Det er nok på det rene at Telenor 2011 ikke var god butikk for arrangørene. Det er nok mange grunner til det, men det mest åpenbare er vel at konserten ble annonsert et par uker etter at bandet hadde spilt i Norge med det samme showet. Momentumet var ikke på topp akkurat.

Nedadgående kurver er alltid en utfordring for både band og arrangører å takle, dermed blir det mange hensyn å ta og mye psykologi inne i bildet. Det er ikke så enkelt som at bandet sier: Vi kommer tilbake neste gang vi, så lenge noen gidder å ta regningen. Det ligger nok like mye hos managementet til band, agenter og andre folk som skal mene sitt om hvordan veien videre skal legges opp. Angående 2014, den som lever får se.

Når det gjelder disse request-greiene:

Jeg tror at man i Maidens tilfelle kunne ha være litt mer heldig med utfallet enn det vi ser hos Metallica. Fanbasen deres er i mye større grad polarisert og "belemret" med et publikum som har et mer perifert forhold til bandet. Jeg vil tro at 70 % av de som kjøper billetter til konsertene deres har den svarte som favorittalbum. Samtidig har bandet flere definerte "hits", noe som lett legger føringer på de som er mindre kjent med katalogen til Metallica.

I Maiden sitt tilfelle vil du nok garantert få Fear of the Dark, The Trooper, The Number of the Beast, Run to the Hills, 2 Minutes to Midnight og kanskje Can I Play With Madness, Wasted Years osv.

Men det er også en stor fare for at kjærkomne fanfavoritter bandet aldri spiller som Stranger in a Strange Land, Killers, Flight of Icarus, Infinite Dreams og Alexander the Great ville ha dukket opp her og der. De 15 - 20.000 som går på Maiden-konsert i Norge i dag, tror jeg har et ganske våkent forhold til hele karrieren. I større og mindre grad, selvsagt. Men en viktig faktor er at Maiden ikke har et Master of Puppets eller et Black Album-som overskygger resten av katalogen.

Når det er sagt, har jeg ingen tro på at 1999-listen virkelig var en demokratisk avstemming gjort av fansen alene. På den tiden var det mest hardcore-fans som hang igjen, og aldri i livet om de hadde valgt Futureal over Rime of the Ancient Mariner eller Seventh Son of a Seventh Son. Dersom fansen hadde sympati for Blaze, føler jeg meg ganske sikker på at låter som Sign of the Cross hadde trukket det lengste strået.

Listen er altfor likt fordelt mellom de ulike albummene, så det lukter skadekontroll fra hovedkvarteret lang vei.

Topic author
Kjellvete
Rocker
Rocker
Mood:

Post by Kjellvete »

Torgrim wrote:
Kjellvete wrote:

Jeg tror ikke det er noen fare for at de dukker opp der. Hove har ikke råd til å bruke så mye penger på en headliner når alle fjortisene sitter på campen og drikker medbrakt og bryr seg mindre om hvem som står på scenen. Hovedscenen deres er heller ikke stor nok til å ta i mot Maiden-produksjonen.

Er litt endring av profilen for neste år. 18-årsgrense på campen blant annet. The Offspring er første headliner så langt
Hovedscenen er da vel stor nok selv for Maiden?
Og med 900 spenn for dagspassene som de driver med der så burde det bli penger nok i kassa . Har trua inntil det motsatte er bevist

Torgrim
Belieber
Belieber
Mood:

Post by Torgrim »

Kjellvete wrote:
Torgrim wrote:
Kjellvete wrote:

Er litt endring av profilen for neste år. 18-årsgrense på campen blant annet. The Offspring er første headliner så langt
Hovedscenen er da vel stor nok selv for Maiden?
Og med 900 spenn for dagspassene som de driver med der så burde det bli penger nok i kassa . Har trua inntil det motsatte er bevist

The Offspring koster sikkert 1/8 av Maiden og Hove pleier å ha ca 10.000 publikummere per dag. Billettene til Maiden i Bergen i 2010 kostet 850 kroner, der solgte de 21.000. Hove har de siste årene strammet kraftig inn på bookingbudsjettet rett og slett fordi de store navnene koster mer enn de smaker. Folk bryr seg ikke, det er festen som trekker. Maiden har et relativt voksent publikum, og å få folk fra byer og distrikter rundtom i Norge til å valfarte til Tromøya i Arendal med all den håpløse logistikken det innebærer, er et i beste fall et heftig vågestykke fra arrangørhold.

Terror_mit_uns
Poser
Poser
Mood:
Has thanked: 6 times
Afghanistan

Post by Terror_mit_uns »

Hove er jo et fyllekalas for småunger og lineupen pleier å være deretter.

Image
Choke! choke! choke! the devil we evoke!

Topic author
Kjellvete
Rocker
Rocker
Mood:

Post by Kjellvete »

Torgrim wrote:

The Offspring koster sikkert 1/8 av Maiden og Hove pleier å ha ca 10.000 publikummere per dag. Billettene til Maiden i Bergen i 2010 kostet 850 kroner, der solgte de 21.000.

Kapasiteten på hovedscenen er ca 19.000 etter utvidelsen. Tidligere var det 15.000
Det skulle tåle sammenligning med både Bråvalla og Copenhell rent publikumsmessig.

Det med Offspring nevnte jeg mest for å peke på at de søker et noe eldre publikum enn tidligere. Var ikke ment som noen sammenligning med Maiden på noe vis.

Torgrim
Belieber
Belieber
Mood:

Post by Torgrim »

Kjellvete wrote:
Torgrim wrote:

The Offspring koster sikkert 1/8 av Maiden og Hove pleier å ha ca 10.000 publikummere per dag. Billettene til Maiden i Bergen i 2010 kostet 850 kroner, der solgte de 21.000.

Kapasiteten på hovedscenen er ca 19.000 etter utvidelsen. Tidligere var det 15.000
Det skulle tåle sammenligning med både Bråvalla og Copenhell rent publikumsmessig.

Det med Offspring nevnte jeg mest for å peke på at de søker et noe eldre publikum enn tidligere. Var ikke ment som noen sammenligning med Maiden på noe vis.

Joda, men utfordringene er fortsatt de samme. Bråvalla har 50.000 + kapasitet, forresten, Danmark har alltid vært et dårlig land for Iron Maiden, derfor er det også lettere å gjøre festivaler av typen Copenhell.

Topic author
Kjellvete
Rocker
Rocker
Mood:

Post by Kjellvete »

Torgrim wrote:

Bråvalla har 50.000 + kapasitet, forresten

Det er vel fordelt over 3 dager

Baron
Belieb
Belieb
Mood:

Post by Baron »

Torgrim wrote:

Når det er sagt, har jeg ingen tro på at 1999-listen virkelig var en demokratisk avstemming gjort av fansen alene. På den tiden var det mest hardcore-fans som hang igjen, og aldri i livet om de hadde valgt Futureal over Rime of the Ancient Mariner eller Seventh Son of a Seventh Son. Dersom fansen hadde sympati for Blaze, føler jeg meg ganske sikker på at låter som Sign of the Cross hadde trukket det lengste strået.

Listen er altfor likt fordelt mellom de ulike albummene, så det lukter skadekontroll fra hovedkvarteret lang vei.

Man skulle tross alt stemme fram ei (eller var det to?) låt fra hvert album, så det at listen er jevnt fordelt over de ulike utgivelsene er ganske naturlig.

Det er viktig å huske på man fikk beskjed om å stemme på sountracket til et dataspill, og mange tok utgangspunkt i at "Man on the Edge" ville fungert bedre i (det som skulle være) et intenst skytespill enn "Sign of the Cross" eller "Blood on the World's Hands". At bandet kanskje ville ta utgangspunkt i resultatet da de skulle ut på veien, var det ikke mange som hadde i tankene.

Torgrim
Belieber
Belieber
Mood:

Post by Torgrim »

Kjellvete wrote:
Torgrim wrote:

Bråvalla har 50.000 + kapasitet, forresten

Det er vel fordelt over 3 dager

Nei, det var over 51.000 på Rammstein i sommer - det er Sveriges største festival gjennom tidene. Jeg tror ikke Maiden ville ha trøttet ut markedet i Sverige ved å spille på en festival som rommer 16.500 når de selger nesten 60.000 til sine egne konserter.

Torgrim
Belieber
Belieber
Mood:

Post by Torgrim »

Baron wrote:
Torgrim wrote:

Man skulle tross alt stemme fram ei (eller var det to?) låt fra hvert album, så det at listen er jevnt fordelt over de ulike utgivelsene er ganske naturlig.

Det er viktig å huske på man fikk beskjed om å stemme på sountracket til et dataspill, og mange tok utgangspunkt i at "Man on the Edge" ville fungert bedre i (det som skulle være) et intenst skytespill enn "Sign of the Cross" eller "Blood on the World's Hands". At bandet kanskje ville ta utgangspunkt i resultatet da de skulle ut på veien, var det ikke mange som hadde i tankene.

Det kan godt stemme, men da faller uansett sammenligningsgrunnlaget bort.

Locked Previous topicNext topic