Welcome to %s forums

De beste forumene for rock og metall - fĂžr var det Scream Magazine

Login Register

FriluftslivtrÄden 3. 0

Archive on Scream Magazine from 2019 and older.
User avatar

Imp y Celyn
Belieber
Belieber
Posts: 21
Joined: 21 Apr 2006, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 43

Re: FriluftslivtrÄden 3. 0

Post by Imp y Celyn »

Kombinasjonen av friskmelding etter Ăžrten Ă„rs sjukdomstull og eit jamt over fantastisk vĂŠr dette Ă„ret, har resultert i ein god del tid til fjells i Ă„r. Ikkje dei mest spennande greiene, men her kjem uansett eit par-tre-ti bilde av fjell og vatn i Gloppen i Ă„r.

RÞsskleivvatnet. Fint fiskevatn. Her sett frÄ den grunnaste og mest tilgrodde sida.
Image

Utsikt frÄ BlÄnibba og utover Breimsvatnet.
Image

To bilde frÄ DaurmÄl. Ca same utsikt, men eit frÄ fÞrste halvdel av Juli og eit frÄ i gÄr, altsÄ oktober.
Image
Image

MjellemsstÞylsvatnet. Her og er fisk, men den sÄg ikkje eg so mykje til.
Image

Utsikt frÄ Haugsvarden og utover Nordfjorden. Om ein samanliknar forholdet mellom energibruk og utsikt pÄ toppane heromkring, so kjem denne bra ut.
Image

Nigardsvatnet ein Septemberkveld.
Image

FlĂžtrevarden, med utsikt utover Nordfjorden og Innvik og retning Stryn.
Image

HĂžgaste eg har vore i Ă„r som ikkje involverar fly. Svartekari (1220moh). Langedalsvatnet og utsikt utover Gloppefjorden.
Image

Og so avsluttar eg med eit bilde av ein strÄlande blid meg sjÞlv pÄ Svinestranda. "Litt" vind den dagen so eg heldt pÄ Ä velte under vardeposeringa, og det er dette som resulterte i latterkule og glis.
Image


User avatar

M-77
Rocker
Rocker
Posts: 716
Joined: 08 Aug 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by M-77 »

Nordfjord! Verdens fineste plass!

Terror_mit_uns wrote: M-77 kunne jeg aldri tenkt meg Ä gÄ langtur med.

User avatar

Presticide
Belieber
Belieber
Posts: 43
Joined: 27 Dec 2006, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Presticide »

Skal debutere med ferskvannsfiske og veit ingen ting. Har nesten ikke penger og kun ei havstang Ä ty til, men bor ved osvassdraget og vil gjerne benytte meg av det. Er vel gjedde der ogsÄ, dessverre. Hva trenger jeg vite om hoboferskvannsfiskets yoga?

Image

User avatar

fantomas
Poser
Poser
Posts: 203
Joined: 13 Nov 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by fantomas »

Havstang kan brukes om det ikke er pilkestang, selv om den er mindre fÞlsom. Men er vel best med en mindre stang egentlig. Ikke kims av gjedda. GÞy Ä fÄ stor gjedde. Bruk wobbler til det. Ellers er jigg effektivt til abbor og mindre gjedde, og f.eks. lilleauren og spinnere til Þrret og rÞye. Hva skal du fiske etter? Mark er bra meiteagn til det meste.

Acrid wrote:Det aristocratisque Sprog, med den blÞde Ordklang og de Laaneord divine, er for os VÊllykkede og Smukke en vÊlplassered Øx mot den snafsede Proletarknold.

User avatar

Böh!
Rocker
Rocker
Posts: 730
Joined: 10 Sep 2006, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Böh! »

Presticide wrote:

Skal debutere med ferskvannsfiske og veit ingen ting. Har nesten ikke penger og kun ei havstang Ä ty til, men bor ved osvassdraget og vil gjerne benytte meg av det. Er vel gjedde der ogsÄ, dessverre. Hva trenger jeg vite om hoboferskvannsfiskets yoga?

Det blir veldig keisamt Ä fiske Þrret med ei lang og stiv havfiskestang. KjÞp eit rimeleg ferdigsett med snelle og stang frÄ Shimano eller Abu. XXL har mange gode tilbud. Av slukar treng du eigentleg berre eit utval lilleauren-slukar i 8g og 12g. GÄ for Aura flake, klassisk lilleauren i kobbar og sÞlv, lilleauren spesial i rÞdt og halvt kobbar/sÞlv samt ein pose hurtigkoblingar. Da har du i grunn det du treng. Ikkje kjÞp fireline-sene. Ta ein spole med Berkley trilene transoptic om dei har det.

Om du skal prÞve deg pÄ gjedda, mÄ du ha heilt andre slukar og fortommar av metall eller tjukk fluorkarbon.

Sent from my Acer Aspire using Bulgorttalk

Image

User avatar

sebek
Belieber
Belieber
Posts: 19
Joined: 01 Nov 2007, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by sebek »

Og nÄr du har stÄtt lenge og dengt med sluk uten hell og vil ha fisk pÄ bÄlet prÞver du mark og sÞkke, som du fisker litt aktivt. Ikke vent i evigheter etter at du har kasta uti pÄ at fisken skal bite, og prÞv forskjellige steder. Du kan vente litt etter at du har kasta uti, men dra gjerne inn litt og litt med pauser innimellom. Her er det fordel med mindre bruddstyrke mellom krok og sÞkke enn sÞkke og stang, slik at du bare sliter bort kroken hvis du setter deg hÄplÞst fast (noe som kan skje relativt ofte hvis du fisker etter bunnen med mark). Fiske med mark og dupp kan ogsÄ ha sine anvendelser, men jeg har iaf fÄtt bedre uttelling med sÞkke.

Jeg har bare erfaring i ferskvann med Þrret/rÞye, mest pÄ fjellet.


User avatar

Presticide
Belieber
Belieber
Posts: 43
Joined: 27 Dec 2006, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Presticide »

Takker for gode rÄd!

Image

User avatar

M-77
Rocker
Rocker
Posts: 716
Joined: 08 Aug 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by M-77 »

Er gode muligheter for stor fisk i Osvassdraget. Fisker mye i Haugsdalsvannet og der har fÄtt gjedde pÄ borti fem kilo, samt en og annen pen Þrret pÄ rundt kiloet. Andre har hatt gleden av Ä fÄ Þrret pÄ fem kilo i vannet, noe som er meget bra. Som nevnt over er det nok en fordel Ä investere i en grei ferskvannsstang. Blir mye artigere Ä fÄ fisk.

Terror_mit_uns wrote: M-77 kunne jeg aldri tenkt meg Ä gÄ langtur med.

User avatar

FARRIS
Belieber
Belieber
Posts: 53
Joined: 31 Jul 2006, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by FARRIS »

Eller sÄ kan du vÊre riktig sÄ stilig og kjÞpe deg en fluestang fÞrst som sist. Det er skikkelig dritkult.

BlueGrot wrote:KjĂžft

User avatar

DJGADD
Poser
Poser
Posts: 450
Joined: 23 Jul 2007, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by DJGADD »

OgsÄ mÄ du kjÞpe en hel del tweed og begynne med golf.

Fisk med mark du gutt.

:moon:

User avatar

Presticide
Belieber
Belieber
Posts: 43
Joined: 27 Dec 2006, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Presticide »

Haha, meg i tweed?

Image

User avatar

DJGADD
Poser
Poser
Posts: 450
Joined: 23 Jul 2007, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by DJGADD »

Tweed egner seg pÄ engelske herregÄrder, sammen med golf og fluefiske.

SÄ lenge du dropper fluefiske er du safe. Evt sÄ er det ogsÄ lov Ä bo i myr hvis du fluefisker med toppknyttstang med sjÞldrepte fluer. Jeg minns du sa du bor i myr.

:moon:

User avatar

M-77
Rocker
Rocker
Posts: 716
Joined: 08 Aug 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by M-77 »

Tull og tÞys! Fluefisking er fantastisk. I hvertfall sÄ lenge man ikke rammes av verdensmestersyndromet, noe som dessverre er ganske vanlig.

Selv fisker jeg gjerne med bÄde flue og sluk. Agnfiske er sikkert knall det ogsÄ, men har aldri kommet i gang pÄ den fronten.

Terror_mit_uns wrote: M-77 kunne jeg aldri tenkt meg Ä gÄ langtur med.

User avatar

FARRIS
Belieber
Belieber
Posts: 53
Joined: 31 Jul 2006, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by FARRIS »

Man mĂ„ ikke skatte pĂ„ nivĂ„ med Myrdr for Ă„ fluefiske. Du kan drikke deg bĂžrst pĂ„ billig, brun smuglersprit, binde fluer og ha det riktig sĂ„ fett i vinterhalvĂ„ret, og jakte vakende kjemper fra vĂ„r til hĂžst. Du blir riktignok classy as f**k nĂ„r du stĂ„r der og speykaster pĂ„ en mĂ„te som hadde gjort AndrĂš Brun misunnelig og vaderene uvesentlig hos de kvinnelige fluefiskerene. Alle brikker faller pĂ„ plass i det Ăžyeblikket du kjĂžrer en stor Ăžrret pĂ„ lett utstyr. Å kjĂžre bil langs vann og sakteflytende elv er nĂ„ noe av det farligste du gjĂžr. Forventer bilder av grov Ăžrret fra fisketur pĂ„ Island i denne trĂ„den innen det er gĂ„tt tre Ă„r.

Ellers kan du jo sitte i en komposthaug og grave etter mark til abbor-fiske som DJGADD foreslÄr. Sikkert fett det ogsÄ.

For Ä vÊre litt seriÞs kommer du langt med relativt billig utstyr hva haspel angÄr. XXL kjÞrer ofte tilbud og nÄ pÄ hÞsten fÄr du det sikkert for slikk og ingenting. Hadde kjÞpt noe som takler litt ymse kastevekt (12-32g) sÄ du kan bruke det innenlands og i hav. Fluefiske er dog Ä anbefale. Gin tonic for kropp og sjel.

BlueGrot wrote:KjĂžft

User avatar

Johnny Bravo
Poser
Poser
Posts: 337
Joined: 16 Nov 2013, 00:40
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Johnny Bravo »

:laughing-rollingred: @ vadernes uvesentlighet

OBS! - https://www.youtube.com/watch?v=FOuPoHOFGuc

DREKKA MERE - DREKKA DREKKA MER!
DREKKA DREKKA MER!
DREKKA DREKKA DREKKA MER!

User avatar

DJGADD
Poser
Poser
Posts: 450
Joined: 23 Jul 2007, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by DJGADD »

FARRIS wrote:

Man mĂ„ ikke skatte pĂ„ nivĂ„ med Myrdr for Ă„ fluefiske. Du kan drikke deg bĂžrst pĂ„ billig, brun smuglersprit, binde fluer og ha det riktig sĂ„ fett i vinterhalvĂ„ret, og jakte vakende kjemper fra vĂ„r til hĂžst. Du blir riktignok classy as f**k nĂ„r du stĂ„r der og speykaster pĂ„ en mĂ„te som hadde gjort AndrĂš Brun misunnelig og vaderene uvesentlig hos de kvinnelige fluefiskerene. Alle brikker faller pĂ„ plass i det Ăžyeblikket du kjĂžrer en stor Ăžrret pĂ„ lett utstyr. Å kjĂžre bil langs vann og sakteflytende elv er nĂ„ noe av det farligste du gjĂžr. Forventer bilder av grov Ăžrret fra fisketur pĂ„ Island i denne trĂ„den innen det er gĂ„tt tre Ă„r.

Ellers kan du jo sitte i en komposthaug og grave etter mark til abbor-fiske som DJGADD foreslÄr. Sikkert fett det ogsÄ.

Komposthaug > fluebinding.

lett

Men for all del, Äpentbart mest effektivt Ä variere metoder. Har stÄtt med mark og sluk ved blikkvann nÄr vakinga etter en eller annen insektsart har tatt av. Legge bort stanga og hÄpe pÄ regn/vind...

Agnfiske i sjÞen etter flatfisk er jo uansett det feteste fiske, selv om jeg har en del Ä gÄ pÄ fangstmessig.

:moon:

User avatar

Terror_mit_uns
Poser
Poser
Posts: 418
Joined: 22 Sep 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 6 times
Been thanked: 0
Contact:
Afghanistan

Post by Terror_mit_uns »

En slags fiskingens affen.

Image
Choke! choke! choke! the devil we evoke!

User avatar

Johnny Bravo
Poser
Poser
Posts: 337
Joined: 16 Nov 2013, 00:40
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Johnny Bravo »

Som helst bare vil legge ned stanga, reise hjemover i rushtrafikkork, gÄ inn pÄ Bunnpris og stÄ mellom to kÞer i frossenvareavdelingen. DJGADD = DJCRAZYMAN

OBS! - https://www.youtube.com/watch?v=FOuPoHOFGuc

DREKKA MERE - DREKKA DREKKA MER!
DREKKA DREKKA MER!
DREKKA DREKKA DREKKA MER!

User avatar

DJGADD
Poser
Poser
Posts: 450
Joined: 23 Jul 2007, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by DJGADD »

Terror_mit_uns wrote:

En slags fiskingens affen.

NÄ mÄ vi beherske oss her.

Trodde dere var hippier hele gjengen, men alle er jo bare reaksjonÊre jÄler!

:moon:

User avatar

DJGADD
Poser
Poser
Posts: 450
Joined: 23 Jul 2007, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by DJGADD »

Blei litt hĂžstskau forrige uke, og helga fĂžr der igjen.

BÄde Drammens- og Østmarka var mÞrkt og deilig.

To bilder fra Drammen med sopp pÄ stein (@scythe, idendifiser hvis du gidder, syntes de sÄ fete ut) og no fet skog:

Image

Image

Østmarkaturen hadde Tonekollen som mÄl og det gikk, selv om BysetermÄsan tur retur Tonekollen, rundt Mosvann blei drÞyt med 4 timer til rÄdighet pÄ glatte steienete stier.

Utrolig hvor mÞrk og deilig skauen i Østmarka er pÄ en grÄvÊrsdag og mÄ innrÞmme at det var ganske befriende Ä puste litt pÄ Tonekollen for Ä se mer enn 20 meter foran seg. MÞtte ikke en jÊvel fÞr jeg passerte Vangen pÄ vei tilbake, og det er sjelden kost i Oslomarka, og veldig behagelig. MÞtte ellers et ekorn som freste som f**n og mye fine halvgnagde bevertrÊr.

DalsÞkke pÄ Þstsida av Mosvann.
Image

EndelĂžst kupert og tussmĂžrkt, fortsatt Ăžst for Mosvatn hvis jeg husker riktig:
Image

Image

Tonekollen:
Image

Image

Image

Bever:
Image

Siste steinete nedoverbakken fÞr myra over til BysetermÄsan:
Image

Image

Har planer om ny tur, muligens med overnatting til uka, og vurderer Nordmarka sÄ det er litt lenger mellom trÊrne. Alternativt blir det Østmarka med Svartdalen, og videre inn i naturreservatet.

I Är har nesten alle turer gÄtt i skau, sÄ hÄper pÄ fjell i 2015.

:moon:

Locked Previous topicNext topic