Welcome to %s forums

De beste forumene for rock og metall - fĂžr var det Scream Magazine

Login Register

APOPTYGMA BERZERK

Archive on Scream Magazine from 2019 and older.

Hva er din favoritt?

Soli Deo Gloria
2
67%
7
0
No votes
Welcome To Earth
0
No votes
Harmonizer
1
33%
You And Me Against The World
0
No votes
Rocket Science
0
No votes
 
Total votes: 3

Topic author
JonathanSaxx
Belieber
Belieber
Posts: 53
Joined: 17 Apr 2007, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

APOPTYGMA BERZERK

Post by JonathanSaxx »

j***a mye hummer og kanari og en fantastisk villedende wikipedia beskrivelse av skivene, som surrer noe j****g med sjangerne, men de fete greiene til bandet har jeg kicka voldsomt pÄ i det siste.

Hva er din favorittskive og hva synes du generellt om bandet?

Let's put the X in Saxx!

User avatar

Porcus
Belieber
Belieber
Posts: 141
Joined: 30 Apr 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Porcus »

Hmmm ... hadde mest forhold til 7, men burde nok ta en ny runde med dem.

«Det er trist, men sant, en jazzbande bestaaende av fire negre og ett menneske maatte altsaa til for aa skape den intense kaféstemning, som vi liker aa kalle 'europeisk'.»
– Dagbla', 1921

01d sk001 screamboard

User avatar

Hagakure
Belieber
Belieber
Posts: 125
Joined: 24 Feb 2011, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Hagakure »

Har mest forhold til fÞrsteskiva, kjÞpte den en liten stund etter at den kom ut. Det tok mange Är fÞr jeg sjekka ut mer av APB. Syns endel av lÄtene pÄ den skiva er forferdelig bra, og det jeg liker godt med debutskiva er at den ikke er sÄ "satt" som det endel av de senere skivene er. De senere skivene tipper over i et musikalsk landskap jeg sliter litt med, mens Soli Deo Gloria har litt flere ben Ä stÄ pÄ. Mulig dette er litt fordi gruppa ikke hadde helt funnet stilen sin ennÄ pÄ det tidspunktet.



Topic author
JonathanSaxx
Belieber
Belieber
Posts: 53
Joined: 17 Apr 2007, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by JonathanSaxx »

Jeg har mottatt de 5 fÞrste og venter fortsatt pÄ Rocket Science.
Litt vanskelig Ă„ si hvem jeg liker best da skivene ser ut til Ă„ komme i 2 og 2.
PÄ nettet stod det vel noe sÄnt som at bandet begynnte som litt mÞrkt ogsÄ blei det mer synthpop pÄ WTE og H. Fett, tenkte jeg. Er fan av masse synthpop, sÄ da er sikkert de skivene skikkelig fete.
SÄ da Welcome To Earth var den fÞrste som kom i posten var det med stor iver jeg slang den pÄ anlegget. Til min store skuffelse var skiva billig Eurotrance med vokal. En dritirriterende thum-thi bass og tromme greie, gjennomgÄende i nesten alle lÄtene... den samme driten man kjenner fra gammal techno.
Skal jeg hÞre sÄnt setter jeg heller pÄ Scooter. SÄ kom Harmonizer som skulle vÊre ennÄ mer pop. Jeg prÞvde Ä vÊre positiv igjen, men regna jo med at dusten som hadde skrevet beskrivelsene blanda pop og eurotrance, og det gjorde han... IGJEN!

Begge skivene har absolutt et par duganes lÄter, men det druknes litt i den rÊva innpakningen.

SÄ kom 7 og endelig lyste jeg opp. Det var smÄ-mÞrk musikk ala den jeg hÞrte pÄ Vampire Cafe i Tokyo og sÄnn kan jeg like. De 3 fÞrste lÄtene satt som f**n med engang og skive blei en repeatskive, der flere og flere lÄter titter frem hele tiden. Jeg kan faktisk ikke komme pÄ noe jeg virkelig misliker pÄ skive, selv om Mourn og Non-Stop Violence kanskje fortsatt er favorittene.

Den neste som dukka opp var debuten og den er mer eller mindre lik 7 i utrykk. Kanskje litt rĂžffere i kantene, men ikke egentlig noe hardere av den grunn.

Begge disse skivene har ogsÄ lÄter med pulserende trancewaver, men i og med at rytmen ellers bestÄr av basstromme OG skarp og ikke den kjipe etterslags technobassen, funker det som f**n.

Etter at jeg hadde fÄtt de gikk jeg tilbake og hÞrte WTE og H igjen og da var det lettere Ä like de gode lÄtene der ogsÄ, selv om jeg sjelden orker Ä hÞre igjennom skivene.

You And Me Against The World var den siste som kom. NÄ skulle bandet ha blitt mer "indie rock" stod det beskrivelsen. Hvordan Apop plutselig skulle bli shoegazende Franz Ferdinand musikk, kunne jeg ikke helt forstÄ, men det var vel vedkommende skribent som var ute Ä tulla igjen. Det bandet derimot har blitt er EMO, bare med litt for mye synth til Ä passe helt inn i sjangeren. Jeg er ikke noe spes glad i EMO, men FY f**n for en skive YAMATW er!!! PÄ lik linje med de 2 fÞrste er det ingen direkte dÄrlige lÄter der, bare gode og bedre lÄter. Kisen har ogsÄ blitt betraktlig bedre til Ä synge, noe som lÞfter musikken en del.

Rocket Science skal visst vÊre litt mindre tilgjenglig igjen, men jeg vil vel anslÄ at den er noe i samme gate som forgjengeren, siden de ser ut til Ä gi ut plater i to-spann. Jeg kan uansett ikke stemme fÞr den er i hus og jeg klarer heller ikke Ä bestemme meg for hvem av de 3 skivene jeg liker med bandet nÄ som jeg synes er best. Det gÄr vel egentlig litt pÄ humÞret.

Let's put the X in Saxx!

User avatar

Hagakure
Belieber
Belieber
Posts: 125
Joined: 24 Feb 2011, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Hagakure »

JonathanSaxx wrote:

billig Eurotrance med vokal

Det er litt sÄnn fÞlelse jeg fÄr av dette bandet utover i backatalogen dems, og en stil som i min mening er totalt fravÊrende pÄ de 2 fÞrste skivene, og gjÞr de sÄ uendelig mer likanes enn de nyere tingene jeg har hÞrt.
NÄ skal det sies at sÄ vidt jeg vet har jeg ikke har hÞrt Welcome to Earth i sin helhet (har sikkert hÞrt enkeltlÄter opp gjennom Ära), sÄ hvor den faller i forhold til det som kom fÞr og etter aner jeg ikke. Mulig den ogsÄ er kul.


User avatar

Hagakure
Belieber
Belieber
Posts: 125
Joined: 24 Feb 2011, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Hagakure »

Men, ligningen mellom Eurotrance og gammal Techno er jeg ikke med pÄ ass!



Topic author
JonathanSaxx
Belieber
Belieber
Posts: 53
Joined: 17 Apr 2007, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by JonathanSaxx »

Har du hÞrt Harmonizer, har du hÞrt Welcome To Earth ogsÄ. Er akkurat samme greia der. Absolutt gode lÄter pÄ begge de skivene ogsÄ, men de er sterkt Þdelagt av de billige kompet.

Helt enig med deg i at de elementene som tildels Þdelegger de skivene, er helt fravÊrende pÄ de to fÞrste. De fÞrste er mÞrke i stemningen. Det kommer mye av lydvalget og vokalen. De skivene har ogsÄ lÄter som inneholder typiske trancewaves, men der ligger waven ofte mer mot mÞrkere psy-trance ting og i og med at kompet er mer tradisjonellt med basstromme og skarp, blir det mer rock enn dance over det.

Ikke ta ligningen mellom gammal techno og eurotrance sÄ tungt. Mente rett og slett bare den typiske basstromme og bassprogrammeringa, som man finner i alle typer techno, trance, house osv. AltsÄ at basstromma gÄr pÄ fjerdedelene, at det sjelden er skarp og at bassen kommer pÄ etterslagene etter basstromma.

Har du hĂžrt You And Me Against The World?

Let's put the X in Saxx!

User avatar

Hagakure
Belieber
Belieber
Posts: 125
Joined: 24 Feb 2011, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Hagakure »

Nja... hÞrte den litt ufrivillig rundt tida den kom ut, hadde en ex som hÞrte endel pÄ den skiva. Syns vel egentlig at nÄr de hadde kommet til det punktet i karrieren sin hadde bandet utviklet lydbildet og melodikarakteristikken i en retning jeg ikke er sÄ svak for. Dessuten er jeg ikke kjempefan av elektronisk musikk blandet med elektrisk gitar. Sjelden disse banda fÄr til kul gitarlyd, og riffa som spilles er gjerne bare grunn-akkordene og eneste grunnen til at de er der virker det som er for Ä trÞkke og lite annet.
But hey, that's just me

en liten digresjon:
http://www.youtube.com/watch?v=5E2eg3URv6M

Proto techno med skarp, og ikke bass pÄ etterslagene :wink:



doomed
Belieber
Belieber
Posts: 147
Joined: 06 Apr 2006, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by doomed »

Liker fÞrste skiva godt.Eneste jeg har. Kom over bandet da det fulgte med en samle CD i bladet Rock Furore,hvor Apoptygma Berzerk var representert med 1 lÄt-Anders Odden spiller bla metal gitar pÄ lÄta: Hele skiva syns jeg er kul. har hÞrt noen andre lÄter av bandet og-som har vÊrt bÄde og,men har hÞrt for lite om Ä uttale meg utover det.



Topic author
JonathanSaxx
Belieber
Belieber
Posts: 53
Joined: 17 Apr 2007, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by JonathanSaxx »

Er dette forlÞperen til APOP? Husker jeg sÄ denne videoen pÄ TV programmet Bootleg for lenge siden og det blei presentert at bandet var fra Sarpsborg, som ogsÄ APOP er.

Veit ikke hvorfor jeg har huska dette bandet sÄ lenge, men ett eller annet var det som stakk seg ut. Kanskje bandnavnet. Noen som veit noe?

Hagakure wrote:

Nja... hÞrte den litt ufrivillig rundt tida den kom ut, hadde en ex som hÞrte endel pÄ den skiva. Syns vel egentlig at nÄr de hadde kommet til det punktet i karrieren sin hadde bandet utviklet lydbildet og melodikarakteristikken i en retning jeg ikke er sÄ svak for. Dessuten er jeg ikke kjempefan av elektronisk musikk blandet med elektrisk gitar. Sjelden disse banda fÄr til kul gitarlyd, og riffa som spilles er gjerne bare grunn-akkordene og eneste grunnen til at de er der virker det som er for Ä trÞkke og lite annet.
But hey, that's just me

en liten digresjon:
http://www.youtube.com/watch?v=5E2eg3URv6M

Proto techno med skarp, og ikke bass pÄ etterslagene :wink:

Ok. Ja, er liten tvil om at bÄde melodifÞring og produksjon blir mer kommers etterhvert med dette bandet, men personlig har jeg ikke noe problem med det. Synes bÄde melodiene og lÄtene generellt holder sÄpass hÞyt nivÄ at det ikke plager meg. Er mer Eurotrance beaten jeg sliter med.

Hadde en ex som digga HIM og husker jeg sleit litt med gitarbruken der. NÄ er jo ikke det et electronisk band pÄ samme mÄten som APOP, men synes gitarbruken var dritkjedelig. I APOP synes jeg derimot det fungerer godt. Det gir et organsik element + at en vreng gitar som spiller chorder som oftest lÄter fetere enn en synthpad med tilsvarende lyd.
Ellers skjĂžnner jeg godt hva du mener.

Whoooo... Den lĂ„ta du linka der funka ikke for meg i det heletatt. NĂ„r der det fra? Ellers mente jeg ikke at all techno MÅ vĂŠre uten skarp og ha bass pĂ„ etterslagene, men strengt tatt er jo det det vanligste nesten uansett technosjanger.

Uansett moro Ă„ hĂžre noe nytt.

doomed wrote:

Liker fÞrste skiva godt.Eneste jeg har. Kom over bandet da det fulgte med en samle CD i bladet Rock Furore,hvor Apoptygma Berzerk var representert med 1 lÄt-Anders Odden spiller bla metal gitar pÄ lÄta: Hele skiva syns jeg er kul. har hÞrt noen andre lÄter av bandet og-som har vÊrt bÄde og,men har hÞrt for lite om Ä uttale meg utover det.

Om du digger fÞrsteskiva kan du like godt skaffe deg 7 ogsÄ. Det er helt i samme gate og ogsÄ en veldig tÞff skive. Burnin' Heretic er en av de feteste lÄtene pÄ fÞrsteskiva IMO. Ihvertfall en av de som har stukket seg ut kjappest.

En liten digresjon: Hvem er egentlig Anders Odden? Eller more presicely: Hva er Anders Odden kjent for?

Jeg har mÞtt han en gang eller to og han er en hyggelig fyr, uten at jeg kan si jeg kjenner han. Veit ogsÄ at han har spilt med APOP og i det siste med Celctic Frost, men jeg kjenner han vel egentlig fra Gramart og MFO.

Hvilke band er det han har spilt i fĂžr?

Let's put the X in Saxx!

User avatar

Goatfog
Beli
Beli
Posts: 6
Joined: 29 Aug 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Goatfog »

Veldig opp og ned dette bandet, men lÄta "Eclipse" er helt enorm spÞr du meg.

"It's still real to me, damn it!"


Topic author
JonathanSaxx
Belieber
Belieber
Posts: 53
Joined: 17 Apr 2007, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by JonathanSaxx »

Goatfog wrote:

Veldig opp og ned dette bandet, men lÄta "Eclipse" er helt enorm spÞr du meg.

Den er pÄ en av Eurotrance skivene, sÄ kan ikke huske den nÄ, men mÄ sjekkes igjen snart.

Angst Pop, som jeg posta over, er forÞverig bandet til en fyr som spilte keyboard i Apop, sÄ da henger de sammen.

Let's put the X in Saxx!

User avatar

Hagakure
Belieber
Belieber
Posts: 125
Joined: 24 Feb 2011, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Hagakure »

Anders Odden var mainstayer i alle Cadaver konstellasjonene. Spiller ogsÄ i Magenta, men aner ikke hvor aktive de er.

Model 500 stammer vel fra rundt midten av 80 tallet, og Juan Atkins som stÄr bak prosjektet har holdt pÄ med dette av og pÄ frem til idag. Syns egentlig prosjektet han var med i fÞr Model 500 er mye kulere - Cybotron, men dette ligger mye mer i elektro/old school hip hop gata, men ansees allikevel som en av grunnleggerne til techno.

Ville bare erte litt med techno som ikke sa untz untz, hehe. Tror vel ganske mange nÄ til dags ikke ville forbundet Model 500 type musikk med techno egentlig.



Topic author
JonathanSaxx
Belieber
Belieber
Posts: 53
Joined: 17 Apr 2007, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by JonathanSaxx »

Hagakure wrote:

Anders Odden var mainstayer i alle Cadaver konstellasjonene. Spiller ogsÄ i Magenta, men aner ikke hvor aktive de er.

Model 500 stammer vel fra rundt midten av 80 tallet, og Juan Atkins som stÄr bak prosjektet har holdt pÄ med dette av og pÄ frem til idag. Syns egentlig prosjektet han var med i fÞr Model 500 er mye kulere - Cybotron, men dette ligger mye mer i elektro/old school hip hop gata, men ansees allikevel som en av grunnleggerne til techno.

Ville bare erte litt med techno som ikke sa untz untz, hehe. Tror vel ganske mange nÄ til dags ikke ville forbundet Model 500 type musikk med techno egentlig.

Thanks! Fant litt om Odden pÄ Wikipedia. Har ikke noe spes forhold til noen av de banda, annet enn at jeg kjenner OJ som vel ogsÄ spilte i Cadaver. Uansett moro Ä vite.

Midten av 80 tallet, ja! Da kan man trygt kalle det en av forlÞperne til techno. Uten at jeg er sÄ innmari inne i sÄnt, synes jeg vel det hadde for mange technoelementer til at jeg ville kaldt det noe annet, men samtidig var det jo ikke akkurat typisk sÄnn jeg forbinder med techno.

Hehe... bare Ă„ erte :D

iTunes har av en eller annen grunn crasha pÄ jobben, sÄ fÄr ikke hÞrt musikk her nÄ. BORING! Hadde tenkt Ä kjÞre en og en av Apop skivene pÄ repeat til jeg blei ordentlig kjent med alle lÄtene, men men...

Let's put the X in Saxx!

User avatar

Porcus
Belieber
Belieber
Posts: 141
Joined: 30 Apr 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Porcus »

Odden er nok trekvartkjendis her inne. Dels skyldes det en viss cred fordi han er blitt hyret inn av folk som ikke behÞver Ä velge sloppy musikere (Tom G. Warrior og Satyr), men dels skyldes det at han fronter Musikernes Fellesorganisasjon -- bl.a. i annonser i alle Inferno-magasinene, og i Odden hjelper deg-spalten pÄ heavymetal.no .

JonathanSaxx wrote:

Hehe... bare Ă„ erte :D

AltsÄh: alle som vil kalle seg musiker her inne, vet hvem Odden er. Hvis ikke, mister man bÊretillatelsen pÄ alle gitarlignende innretninger unntatt eggedeler, alle blÄseinstrumenter unntatt plastikk-blokkflÞyte og alt av slagverk unntatt ertepose :s**t:

«Det er trist, men sant, en jazzbande bestaaende av fire negre og ett menneske maatte altsaa til for aa skape den intense kaféstemning, som vi liker aa kalle 'europeisk'.»
– Dagbla', 1921

01d sk001 screamboard


Topic author
JonathanSaxx
Belieber
Belieber
Posts: 53
Joined: 17 Apr 2007, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by JonathanSaxx »

Porcus wrote:

Odden er nok trekvartkjendis her inne. Dels skyldes det en viss cred fordi han er blitt hyret inn av folk som ikke behÞver Ä velge sloppy musikere (Tom G. Warrior og Satyr), men dels skyldes det at han fronter Musikernes Fellesorganisasjon -- bl.a. i annonser i alle Inferno-magasinene, og i Odden hjelper deg-spalten pÄ heavymetal.no .

JonathanSaxx wrote:

Hehe... bare Ă„ erte :D

AltsÄh: alle som vil kalle seg musiker her inne, vet hvem Odden er. Hvis ikke, mister man bÊretillatelsen pÄ alle gitarlignende innretninger unntatt eggedeler, alle blÄseinstrumenter unntatt plastikk-blokkflÞyte og alt av slagverk unntatt ertepose :s**t:

Har du mista litt piffen, siden jeg har vĂŠrt borte fra forumet en stund? :D

Om du leser posten jeg spÞr i, never jeg bÄde Gramart, MFO og Apop og Celtic Frost i forbindelse med Odden. Det var MAO ting jeg visste fra fÞr. Det jeg lurte pÄ var hva han hadde drevet med fÞr det og at jeg ikke kjenner til et band som Cadaver, som ligger sÄpass langt utenfor musikk jeg vanligvis hÞrer pÄ, er vel ikke sÄ rart?
NÄ kjenner jeg uansett tilfeldigvis til Cadaver, fordi jeg kjenner et av de andre medlemmene, men visste altsÄ ikke at Odden hadde spilt der :D

Let's put the X in Saxx!


Topic author
JonathanSaxx
Belieber
Belieber
Posts: 53
Joined: 17 Apr 2007, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by JonathanSaxx »

Kommer vel kanskje ikke til Ä ta helt av denne trÄden, men er det mulighet Ä flytte den til et musikkforum? Veit liksom ikke helt hvilket, men er litt dÞvt at den skal ligge i off topic forumene nÄr det er en musikktrÄd.

Let's put the X in Saxx!

User avatar

Gorgar
Poser
Poser
Posts: 480
Joined: 22 Apr 2005, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 40

Post by Gorgar »

Hadde ganske stort kick pÄ lÄta Until The End Of The World for sÄnn 7-8 Är siden. HÞrte den igjen nÄ og synes fortsatt det er en veldig bra lÄt. Suffer In Silence er ogsÄ ganske bra. Det er vel alt jeg har hÞrt av dette bandet.

Hvilken Judas Priest-lÄt er mest populÊr i Lofoten?

Diamonds And RĂžst

Locked Previous topicNext topic