Welcome to %s forums

De beste forumene for rock og metall - før var det Scream Magazine

Login Register

Stilige Matt Pike og lignende

Archive on Scream Magazine from 2019 and older.
User avatar

Topic author
Dirant
Poser
Poser
Posts: 358
Joined: 11 Apr 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 2 times

Stilige Matt Pike og lignende

Post by Dirant »

Jeg skal ikke ha noe med det første da jeg er blakk, men jeg samler sammen en liste til den lykkens dag når pengene kommer.

Så jeg lurte på hvilken St. Vitus-skive jeg skal ha først.

Og hvilke andre band bør jeg ha skiver av og hvilke?

Jeg liker ting ned gata til Witchcraft og Pentagram

Jeg liker også My Dying Bride, men det bør helst helle mer mot death enn melodisk for å si det sånn, takler ikke overdreven keyboard-bruk.
Non-rising body from the grave showing new reality
What I am, what I want, I'm only after death

User avatar

hauepine
Belieber
Belieber
Posts: 14
Joined: 23 Mar 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 40

Post by hauepine »

The Prophecy

Meget bra Death-Doom

User avatar

Jønsberg
Belieber
Belieber
Posts: 11
Joined: 01 Jan 2006, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Jønsberg »

Jeg har kun sett meg råd til Born Too Late av Vitus, men den har festet seg så hardt som kølle, at det er ikke å unnvike å kalle den en klassiker. Så er den lett tilgjengelig. Inneholder også en av de røffeste "uptempo" doom låtene noensinne; "Look Behind You", som Electric Wizard har laget en smått punky hardcore cover av på LetUsPrey.

Platene til Wizard må også anskaffes. LetUsPrey passer for enhver avslappet (men blytung) stund. Resten er såklart også obligatorisk.

Om man er av den ekstra seige og utholdende typen, så må man ei heller forglemme Sleeps "Dopesmoker". En monoton og sinnsyk skive på et spor (pluss et bonusspor).

"Om" må man heller ikke kimse av. Herlig mantra-doom ala Sleep; bare helt anderledes. Meditativt.

Jeg ville også løpt og kjøpt Yob's Catharsis, på grunn av dens spacey natur.

Om Witchcraft er tingen, så vil nok kanskje plata til Witchcraft klonen Burning Saviours falle i smak. Dette er det nærmeste du kommer Witchcraft foruten Pentagram (Bare at bandmedlemmene ser fælere ut). Kul plate. Det morsomme er at de til og med takker Witchcraft (og Pentagram?) i skiva si, og de kommer også fra Sverige. heh.

The Melvins bør skaffes. Sludge med en vri. I tillegg var det vel også en enorm inspirasjon for Nirvana, tar jeg ei feil, så mange vil kalle det punk/grunge. Jeg kaller det proto-sludge. Seigt som f**n.

mye mer, men akk. Jeg forutser at Buttmunch vil komme med noe smålig kremet.
Escape from those rotten body
It's creation of death, can do nothing
Full of lusts, can't feel sins
Cast you a golden magic! Baphomet!
Image

User avatar

Jønsberg
Belieber
Belieber
Posts: 11
Joined: 01 Jan 2006, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Jønsberg »

Hva gjelder Death-doom... Her er noen klassikere:

diSEMBOWELMENT - diSEMBOWELMENT

(Lite (ingen?) bruk av synth, men har noen crazy clean gitarer som kompenserer. Dette er en bra ting. Death-Doom med et "australsk" preg(finner ikke på noe annet; men de er fra Australia). Litt psykedelisk, kan man også være så vågal og kalle det. Inneholder også masse kule blast passasjer.)

Thorr's Hammer - Thorr's Hammer

Klassiker og målestokk for alle doom som ikke trenger veige synther. Runhild Gammelsæter tar seg av de sinnsyke 200 kilos biker fra Gehennah vokalene. Heeeelt rått.

Thergothon - Stream from the heavens

En del synth; men det har ikke noe å si, for det er såpass legendarisk i seg selv. I mine ører en uunærlig skive for alle som liker funeral doom og death doom.

Moss - Cthonic Rites

Denne har jeg ikke hørt; men jeg lager sikkert en tråd om den snart, når den har kommet i posten og levd opp til det den skal være.

Monarch - Monarch

Egentlig en sludge plate, men akk, du kommer ikke unna Monarchen. j****g trivelig band.

Goatsblood - Goatsblood

Sludge plate dette og, men f**n heller om du ikke skal ha denne. Beskrivelse av skiva er allerede blitt gjort.

agh! Det er så mye!
Escape from those rotten body
It's creation of death, can do nothing
Full of lusts, can't feel sins
Cast you a golden magic! Baphomet!
Image

User avatar

Derossi
Spermatozoon
Posts: 0
Joined: 10 Feb 2006, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Derossi »

Skal du ha noe virkelig seigt, hardt og mørkt som ikke høres ut som mye annet på markedet burde du prøve å gå til innkjøp av noen Sunn O ))) skiver, og som tidligere nevnt her i emnet er YOB også verdt en lytt eller to.

User avatar

Topic author
Dirant
Poser
Poser
Posts: 358
Joined: 11 Apr 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 2 times

Post by Dirant »

Har nettopp blitt tilsendt en Sunn-skive, men jeg setter det på og legger meg i senga mi, så sovner jeg i løpet av andre sangen :?

Så jeg vet ikke om jeg liker det.

Hva er sludge?
Non-rising body from the grave showing new reality
What I am, what I want, I'm only after death

User avatar

Buttmunch
Belieber
Belieber
Posts: 19
Joined: 05 Sep 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Buttmunch »

Gimp wrote: The Melvins bør skaffes. Sludge med en vri. I tillegg var det vel også en enorm inspirasjon for Nirvana, tar jeg ei feil, så mange vil kalle det punk/grunge. Jeg kaller det proto-sludge. Seigt som f**n.

Melvins er skaperne av sludge og sammen med Earth et av de aler første drone bandene. Utrolig allsidig band. Det tidligste er jo ren punk med en ekstremt grom sound. Og så har de jo Stonerwitch og Houdini som er krembra stonerplater. Et av mine aller største favorittband og de har så himla mye og gir stadig ut noe nytt. Jeg ikke har hørt halvparten og det er ganske digg å tenke på hvor mye herlig det er igjen å høre av bandet! KING BUZZO!


Denne tråden liker jeg. Er ikke like god med ord som Gimp, men here goes.

Dirant wrote: Hva er sludge?

Utenom Melvins;
Eyehategod!! Gjennomført brutal miks av Black Flag og Black Sabbath. Allt av dette bandet er f**n meg gull verdt!
Samme f**n hva du sjekker ut av platene deres, men min favoritt tror jeg må bli "Take As Needed For Pain".
Riffene til Bower og Brian Patton er helt j****g fete. Masse feedback. Og vokalist Mike Williams er det råeste jeg har hørt. Den mannen har vært ute i uvær og det høres.
Med sanger som "Sister Fucker", "Kill Your Boss", "Depress", "Peace Thru War", "Self Medication Blues" og "Serving Time In The Middle Of Nowhere" (som ble en realitet for Mike Williams) er dette det sinteste bandet jeg vet om, men likevel groovy som bare det.


annen sludge:

Britiske Iron Monkey var rimelig stort på 90-tallet. Særlig i England (hjemlandet).
Sjekk ut "Iron Monkey" og "Our Problem"

Buzzov*en fra USA var også favoritter i sjangeren sammen med EHG på 90-tallet. Ikke noe å utsette på. Skaff deg "Welcome To Violence" som er en slags best of. Inneholder noen EP'er og diverse.

Grief. Mye tregere og mørkere enn de ovenfor, men så virker de av en eller annen grunn som en skikkelig sympatisk og snill gjeng. Har en del plater bak seg. Allt er krem, men ikke allt er like lett å få tak i. Snart slippes "Come To Grief" som har vært utgått lenge, på vinyl på Thrones Records.

Gitaristene gav ut en j****g fet plate i 2004 med bandet sitt Noosebomb.. "Brainfoosd For The Braindead". Låter som Grief bare raskere. Kanskje mer lyttervennlig om man synes Grief blir for tregt.

13: ..bandet til Mike Williams' (EHG) kone og Liz Buckingham (Sour Vein og nå Electric Wizard). Har bare gitt ut demoer og splits og vanskelig å få tak i, men en 7" med Grief ble reutgitt i fjor. Tøffeste jentebandet (ok var en kar med da)! Kjerringsludge!

Sourvein bør sjekkes ut. Vet ikke om de har gitt seg eller ikke, men "Will To Mangle" og "Emerald Vulture" Ep'en bør sjekkes ut.

Weedeater er bandet til en eller flere Buzzov*en folk. "And Justice For Y'All" og "Sixteen Tons". Blytungt!

Graves At Sea
http://www.screammagazine.com/modules.p ... graves+sea

Hmmm.. kommer ikke på flere i farten, men Crowbar må for all del ikke glemmes!!!


Gimp wrote: Monarch - Monarch

Egentlig en sludge plate, men akk, du kommer ikke unna Monarchen. j****g trivelig band.

Skaffet meg denne forleden dag. j****g bra saker!!


Som Gimp sier så er det så altfor mye å ta tak i. Får ståkuk av å tenke på all denne herligheten! Kunne solgt sjelen min for å se alle de nevne bandene live

User avatar

Buttmunch
Belieber
Belieber
Posts: 19
Joined: 05 Sep 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Buttmunch »

Ja f**n! Toadliquor - The Hortators Lament
Image
evt.
Image vil så j****g ha t-skjorte med dette designet
Denne platen er helt hinsides bra!! Har ikke noe som helst info om bandet og det er det vel få som har. Men denne platen har jeg ikke ord for. Gah!!!
http://www.southernlord.com/images/charred.mp3


Unearthly Trance fra New York er også drittbra!
Fantastisk blanding black, doom og sludge. Snart aktuell med ny plate. Jeg gleder meg som en liten unge!
http://www.myspace.com/utny

User avatar

Pompel
Belieber
Belieber
Posts: 24
Joined: 25 Oct 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Pompel »

Slenger på ett par til siden så mye fett har blitt nevnt allerede. Here goes: Worship (ultradperessiv funeral doom, fett som f..), Skepticism, Stabat Mater, Bunkur, Worphelegm. Alle disse er funeral/extreme doom. Minotauri bør nevnes too. Relativt nytt trad. doom i Saint Vitus/Pentagram gaten. Debutskiven som kom for en liten stund tilbake er s***n så bra. Mye bra innen doom'en da...enten det er trad, sludge, funeral, drone etc.
Image

User avatar

Topic author
Dirant
Poser
Poser
Posts: 358
Joined: 11 Apr 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 2 times

Post by Dirant »

Takk, det var informativt Buttmunch, men jeg lurte på hvordan sludge høres ut. Men samtlige band er notert :)
Non-rising body from the grave showing new reality
What I am, what I want, I'm only after death

User avatar

Buttmunch
Belieber
Belieber
Posts: 19
Joined: 05 Sep 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Buttmunch »

Dirant wrote:Takk, det var informativt Buttmunch, men jeg lurte på hvordan sludge høres ut. Men samtlige band er notert :)

Det høres rått og brutalt ut. Tenk en blanding hardcore og doom.

Lytt til "30$ Bag": http://www.myspace.com/hategodeye (ikke ekte myspace bandside tror jeg)

User avatar

Jønsberg
Belieber
Belieber
Posts: 11
Joined: 01 Jan 2006, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Jønsberg »

Jeg fikk skiva til Moss i posten i dag (Sammen med Underworld Ritual CD-R plata). Det var sinnsykt harske og brutale greier, og levde akkurat opp til forventingene jeg hadde satt meg for plata til disse karene. Dette er stedet hvor sinnsyk sludge støter på funeral doom og drone, med en vokalist som tar HELT av. Det høres ut som dommedagsvarsler som kommer pulserende og drønnende ut fra en sprekk i jorda, hvor lukten av råte, fuktighet og skapninger som ikke burde leve konstant eimer opp. Anbefales.
Escape from those rotten body
It's creation of death, can do nothing
Full of lusts, can't feel sins
Cast you a golden magic! Baphomet!
Image

User avatar

Buttmunch
Belieber
Belieber
Posts: 19
Joined: 05 Sep 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Buttmunch »

Japanske Church Of Misery for f**n! Om du ikke allerede har hørt dem. Ekstremt hardtslående, fengende, møkkete, psyckedelisk, bluesy doom (eller whatevvør)! Har en greie for seriemordere og hater begrepet "stoner".

http://www.southernlord.com/images/megalomania.mp3

Image
"Let There Be Doom" høhø
http://www.d7.dion.ne.jp/~church/





Når man er inne på japan må jo Boris nevnes! Er tydelig inspirert av Earth og Melvins, og er like allsidig som sistnevnte. Kanaun!

User avatar

Topic author
Dirant
Poser
Poser
Posts: 358
Joined: 11 Apr 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 2 times

Post by Dirant »

Hva er hardcore?
Non-rising body from the grave showing new reality
What I am, what I want, I'm only after death

User avatar

Buttmunch
Belieber
Belieber
Posts: 19
Joined: 05 Sep 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Buttmunch »

Dirant wrote:Hva er hardcore?
Black Flag, Discharge, Minor Threat, Misfits, Circle Jerks, The Adicts etc.

User avatar

Topic author
Dirant
Poser
Poser
Posts: 358
Joined: 11 Apr 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 2 times

Post by Dirant »

Buttmunch wrote:
Dirant wrote:Hva er hardcore?
Black Flag, Discharge, Minor Threat, Misfits, Circle Jerks, The Adicts etc.


Igjen... Sjangerdefinering...
Non-rising body from the grave showing new reality
What I am, what I want, I'm only after death

User avatar

Jønsberg
Belieber
Belieber
Posts: 11
Joined: 01 Jan 2006, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Jønsberg »

Beaten Back to Pure.

Dette er sludge særvert i henhold til "Southern" tradisjon. Sinte, groovy og bra varierte greier er hva Beaten Back to Pure banker inn i hodet dtt gjennom høytalerne dine. Man hører tydelig masse groovy og bluesaktige boogie-elementer i de fleste sangene, som inneholder variasjoner innenfor både tempo såvel som vokalbruk. Jeg ville anbefale dette bandet for alle som liker all slags musikk med doom og sludge elementer i seg, og som innehar de klassiske f******a og forbitrede elementer som all sørstatsdoom har som kjennetegn.

http://s55.yousendit.com/d.aspx?id=2S42 ... 0VQORRSIQ1

http://s62.yousendit.com/d.aspx?id=02QU ... 9PISCZ2S3V
Escape from those rotten body
It's creation of death, can do nothing
Full of lusts, can't feel sins
Cast you a golden magic! Baphomet!
Image

User avatar

Buttmunch
Belieber
Belieber
Posts: 19
Joined: 05 Sep 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Buttmunch »

TAKK! Heftig! Har lest mye om dem, men aldri giddet å sjekke ut

User avatar

Buttmunch
Belieber
Belieber
Posts: 19
Joined: 05 Sep 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Buttmunch »

Dirant wrote:
Buttmunch wrote:
Dirant wrote:Hva er hardcore?
Black Flag, Discharge, Minor Threat, Misfits, Circle Jerks, The Adicts etc.


Igjen... Sjangerdefinering...

BAH! Mer ekstrem avart av punken. Trashy.. Thrash metal har mye hardcore i seg
http://www.allmusic.com/cg/amg.dll?p=amg&sql=77:368

User avatar

Buttmunch
Belieber
Belieber
Posts: 19
Joined: 05 Sep 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Buttmunch »


Hvilken sang/band er det første riffet der tatt fra? j****g kjent

Locked Previous topicNext topic