Welcome to %s forums

De beste forumene for rock og metall - fĂžr var det Scream Magazine

Login Register

Fransk metal

Archive on Scream Magazine from 2019 and older.

Frankrikes beste metalband?

Heavenly
2
3%
Adagio
2
3%
ADX
2
3%
Trust
2
3%
Fairyland
2
3%
SortilĂšge
10
17%
Deathspell Omega
15
25%
Anorexia Nervosa
2
3%
Shakin Street
0
No votes
Gojira
8
13%
Eilera
0
No votes
Alcest
1
2%
High Power
0
No votes
Blaspheme
0
No votes
H-Bomb
0
No votes
Nightmare
1
2%
Massacra
3
5%
Scarve
1
2%
Voie de Fait
0
No votes
Marienthal
0
No votes
Holster
0
No votes
Slaughter
0
No votes
Excalibur
0
No votes
TNT
0
No votes
Loudblast
1
2%
Desolation Triumphalis
1
2%
Amesoeurs
1
2%
Peste Noire
1
2%
Mortifera
0
No votes
Celestia
0
No votes
Killers
0
No votes
Agressor
2
3%
Malediction
0
No votes
HĂŒrlement
0
No votes
Les Discrets
2
3%
Benighted
1
2%
Alkemyst
0
No votes
 
Total votes: 60
User avatar

Topic author
Affen
Rocker
Rocker
Posts: 1328
Joined: 22 Nov 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 48

Fransk metal

Post by Affen »

Jeg har aldri vÊrt spesielt glad i franskmenn. Jeg hater sprÄket, og de jeg har mÞtt, har stort sett vÊrt klyser. Dessuten har de aldri utpekt seg innen metal, og da er det i utgangspunktet et uinteressant land for min del. Det skal riktignok sies at det har kommet mye bra p***o fra Frankrike, sÄ helt hÄplÞse er de ikke, disse franskmennene. Og noen metalband finnes det faktisk og. Sikkert mange fler enn de fÄ jeg kjenner til, og sikkert noe black metal og, men det er jo selvsagt helt uinteressant.

Pollen er basert pÄ de bandene jeg har hÞrt litt eller mye pÄ, og Heavenly er soleklart det beste franske metalbandet jeg har hÞrt. Trust har jeg ei skive med, og det er helt ok. Adagio er ganske bra greier, og det lille jeg har hÞrt av ADX virker ganske bra (jada Marken, skal hÞre mer pÄ ADX nÄr sjansen byr seg!). Fairyland er jo morsomme, men ikke noe jeg ville hatt i samlinga. Litt som en flinkere utgave av Skylark. Ellers har jeg hÞrt ei skive med SortilÚge, uten at jeg tok av pÄ det.

SÄ, finnes det flere franske metalband som ikke er helt hÄplÞse? Black metal er som sagt helt uinteressant i denne trÄden.

np Heavenly - Liberty
Image

User avatar

Eon
Belieber
Belieber
Posts: 101
Joined: 19 Sep 2006, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 36

Post by Eon »

Hmm, hva med High Power, Blaspheme og H-Bomb?
Ikke hĂžrt disse bandene selv, men hadde vĂŠrt fint om noen hadde litt info.

Uansett er det lite som slÄr SortilÚge-lÄta:
http://www.youtube.com/watch?v=qTuXPoeOphs


sumostig
Rocker
Rocker
Posts: 1136
Joined: 11 Dec 2006, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by sumostig »

Alcest og Amesoeurs er nok mine favoritter. Ellers er Peste Noire et kremband av dimensjoner.
Mortifera, Celestia osv. er ogsÄ band som fÄr det til Ä rykke rimelig godt i rockefoten min. Men jeg nevner kun bra musikk sÄ du kommer selvfÞlgelig ikke til Ä like noen av de nevnte.

User avatar

Marken
Rocker
Rocker
Posts: 1108
Joined: 28 Jul 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Marken »

Rett svar er selvsagt ADX. Grisegodt band.

User avatar

torjo
Rocker
Rocker
Posts: 840
Joined: 28 Jul 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 55

Post by torjo »

Trust er det eneste bandet jeg har noe forhold til. Har Repression og Marche Ou CrĂšve og det er gode plater. FĂžler meg ikke korpulent nok til Ă„ stemme i denne pollen.
Ta tÄrnet, Ebralidze!

User avatar

LeifK
Poser
Poser
Posts: 362
Joined: 28 Jul 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by LeifK »

Av de du har nevnt er Sortilége klare favoritter her i gÄrden, men H-Bomb og Blaspheme er to andre band jeg liker godt. Andre Ättitallsband som Steel Angel, Dum Dum Bullet og s***n's Jokers er jeg noe mer tvilende til. Trust er ittno for meg. Killers har j****g mye bra, men ogsÄ mye rart, nesten pÄ hver eneste utgivelse.

Av nyere band er det litt tynt, men Malediction (nĂ„ dessverre opplĂžst) er helt krem. "Condamnes" (2001) og "Esclave Du Vice"(2004) husker jeg begge som fenomenalt bra. Skal ikke se bort fra at de spilles i kveld. HĂŒrlement, som har litt Running Wild og Manowar i uttrykket, er ogsĂ„ et brukbart band.

User avatar

kattpiss
Beliebe
Beliebe
Posts: 9
Joined: 24 Jan 2008, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Korea North

Post by kattpiss »

Musikken kan vÊre sÄ bra den vil, hÞres helt j****g ut med franske tekster, Þdelegger alt.

User avatar

Topic author
Affen
Rocker
Rocker
Posts: 1328
Joined: 22 Nov 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 48

Post by Affen »

H-Bomb har jeg hĂžrt om, men ikke hĂžrt.

Trust-skiva jeg har, heter Savage, og er den engelske utgaven av Marche ou CrĂȘve fra 1981. Nicko McBrain som spiller trommer pĂ„ den. Hvordan stiller resten av diskografien seg i forhold til denne?
Image

User avatar

Topic author
Affen
Rocker
Rocker
Posts: 1328
Joined: 22 Nov 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 48

Post by Affen »

kattpiss wrote:Musikken kan vÊre sÄ bra den vil, hÞres helt j****g ut med franske tekster, Þdelegger alt.
'

Sjekk ut Heavenly. Engelske tekster, og uten veldig merkbar aksent. Se den fantastiske videoen til Full Moon her: http://www.youtube.com/watch?v=3ZoOdpVYYYg
Image


sumostig
Rocker
Rocker
Posts: 1136
Joined: 11 Dec 2006, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by sumostig »

kattpiss wrote:Musikken kan vÊre sÄ bra den vil, hÞres helt j****g ut med franske tekster, Þdelegger alt.
Akkurat det samme mente jeg og. Det og hÞre franskmenn prate er helt forferdelig, men nÄr det synges pÄ fransk i band som Alcest, Les Discrets og Amesoeurs fÄr jeg ikke nok av fransk. SnÄle greier.

User avatar

torjo
Rocker
Rocker
Posts: 840
Joined: 28 Jul 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 55

Post by torjo »

Affen wrote:Trust-skiva jeg har, heter Savage, og er den engelske utgaven av Marche ou CrĂȘve fra 1981. Nicko McBrain som spiller trommer pĂ„ den. Hvordan stiller resten av diskografien seg i forhold til denne?
Marche Ou CrÚve regnes ofte som hÞydepunktet i karrieren, men jeg synes Repression er omtrent like god. Det er ikke vesensforskjeller i stil, kanskje litt mer punkpreg i Repression, som var den fÞrste av de to. Det er den "Anti-Social" er fra. PÄ begge platene jeg har synges det pÄ fransk. Jeg vet ikke om det er brukt samme instrumentalmiks pÄ den engelske utgaven som pÄ den franske.
Ta tÄrnet, Ebralidze!

User avatar

Topic author
Affen
Rocker
Rocker
Posts: 1328
Joined: 22 Nov 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 48

Post by Affen »

torjo wrote:
Affen wrote:Trust-skiva jeg har, heter Savage, og er den engelske utgaven av Marche ou CrĂȘve fra 1981. Nicko McBrain som spiller trommer pĂ„ den. Hvordan stiller resten av diskografien seg i forhold til denne?
Marche Ou CrÚve regnes ofte som hÞydepunktet i karrieren, men jeg synes Repression er omtrent like god. Det er ikke vesensforskjeller i stil, kanskje litt mer punkpreg i Repression, som var den fÞrste av de to. Det er den "Anti-Social" er fra. PÄ begge platene jeg har synges det pÄ fransk. Jeg vet ikke om det er brukt samme instrumentalmiks pÄ den engelske utgaven som pÄ den franske.
Har skjÞnt det sÄnn at det er bare vokalen som er spilt inn pÄ nytt pÄ de engelske versjonene. Men egentlig kunne de spart seg det, for vokalisten har sÄ rÊva engelsk at det blir frustrerende av den grunn. Litt samme som pÄ Weird Visions-skiva til ADX. Egentlig overraska over vokalisten i Heavenly, som synger helt fint engelsk. Eneste franskmannen jeg har hÞrt som KAN engelsk. Mulig Heavenly kjÞrer med engelsk vokal-coach, som italienske Domine...?
Image

User avatar

torjo
Rocker
Rocker
Posts: 840
Joined: 28 Jul 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 55

Post by torjo »

Godt mulig du vil synes de franske versjonene er litt mer enn ok, da. :)
Ta tÄrnet, Ebralidze!

User avatar

Marken
Rocker
Rocker
Posts: 1108
Joined: 28 Jul 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Marken »

I motsetning til det tyske sprÄk sÄ funker fransk som bare rakkern.
Deesse du crime, rattatattata...

http://www.youtube.com/watch?v=AZf6GXAZRQE

User avatar

Böh!
Rocker
Rocker
Posts: 730
Joined: 10 Sep 2006, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Böh! »

Agressor og Massacra.
Sent from my Acer Aspire using Bulgorttalk

Image

User avatar

Warchief_Thor
Belieber
Belieber
Posts: 78
Joined: 23 Mar 2004, 00:00
Favourite genre: It's complicated
Location: Oslo
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Warchief_Thor »

Deathspell Omega anyone?

User avatar

Stian
Rocker
Rocker
Posts: 990
Joined: 30 Jul 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Stian »

Fairyland.

User avatar

Eon
Belieber
Belieber
Posts: 101
Joined: 19 Sep 2006, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 36

Post by Eon »

Haha, Fairyland ja. Husker jeg lÄnte en mp3-CD av en kompis med Fairyland, Gaia Epicus, svenske Insania, Luca Turilli og en del andre godband pÄ. Det var tider det!
Hadde vel ogsÄ Sign of The Winner-plata til Heavenly en gang i tiden. Faktisk den eneste plata mi som bokstavelig talt har endt opp i sÞppelbÞtta.

User avatar

kattpiss
Beliebe
Beliebe
Posts: 9
Joined: 24 Jan 2008, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Korea North

Post by kattpiss »

sumostig wrote:
kattpiss wrote:Musikken kan vÊre sÄ bra den vil, hÞres helt j****g ut med franske tekster, Þdelegger alt.
Akkurat det samme mente jeg og. Det og hÞre franskmenn prate er helt forferdelig, men nÄr det synges pÄ fransk i band som Alcest, Les Discrets og Amesoeurs fÄr jeg ikke nok av fransk. SnÄle greier.
Har bare hÞrt Sortilege og ADX av franske greier, fete band begge to men fransken fÄr det til Ä virke som tegneseriemetal. Not kool. Men kan sikkert tilvennes.
LĂ„ten Affen posta var sĂžppel.

User avatar

Helle
Belieber
Belieber
Posts: 23
Joined: 17 Jan 2005, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Helle »

Jeg synes fransk hÞres fett ut bÄde i Sortilegé og ADX. Det er et overraskende bra metalsprÄk, selv om det i dagligtalen kan hÞres ganske gay ut. Jeg har ikke hÞrt mye pÄ de andre bandene i pollen, sÄ forelÞpig er disse mine favoritter.
Image

HÞr Jernverket pÄ Radio Rox onsdager og sÞndager klokken 21.00.

Locked Previous topicNext topic