Welcome to %s forums

De beste forumene for rock og metall - fĂžr var det Scream Magazine

Login Register

Årabrot: trilogien

Archive on Scream Magazine from 2019 and older.

Funker dette for deg?

Ness, nymotens fjas
7
47%
Hey, alright! Det her kan funke!
8
53%

Total votes: 15

Topic author
Rintrah
Poser
Poser
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Årabrot: trilogien

Post by Rintrah »

Image

Årabrot, eit av landets mest spennande band om dagen, kjem i haust med tre utgivelsar pĂ„ Norway Rat. Den fĂžrste har vore ute i eit par veker no og heiter AbsolutNegativism EP. Bandet har tatt til seg Stian Skagen (aus Ryfylke) aka [Concept.Virus], og utforskar nye territorier i drone-stĂžy-knitre-metal-land. Fire lĂ„tar, to pĂ„ hhv 3:11 og 1:09, og to pĂ„ 13:15 og 30:21. Total speletid: 47:52. Begrepet EP er litt strukke, fĂ„r ein seie. Halvtimessporet nĂŠrmer seg monoton old school black metal ala Burzum.

Folk har vore heldige Ä fÄ sett denne konstellasjonen pÄ scene bÄde pÄ Revolver og pÄ Henie Onstad, og eg mÄ seie at det funker j****g bra. SÊrlig Inferno-gigen var kul; fÞrst spelte dei «hitlÄtane» frÄ dei tre fulllengdarane, fÞr dei bevegde seg inn i denne repetative dronetingen som satt folk heilt ut. Dritfett.

Neste utgivelse er «I Rove», ute 5. oktober.

Nokon som har trua? Nokon andre enn meg og DOH som liker dette?

Dagsavisen-intervju:
http://www.dagsavisen.no/kultur/article428669.ece
ForÞvrig interessante kommentarar om mangelen pÄ undergrunnsmiljÞ i Oslo.

Dagsavisen-anmeldelse:
http://www.dagsavisen.no/kultur/article428683.ece

Groove:
http://www.groove.no/html/review/58313789.html

Aftenposten:
http://oslopuls.aftenposten.no/musikk/article238068.ece

Rockeweb:
http://www.rockeweb.com/aarabrot.htm

MySpace:
http://www.myspace.com/arabrot

Interessant frÄ Ann Lee:

THE ABSOLUTENEGATIVISM PROJECT

It’s no secret that lines have been drawn, and that flags and gang colors are waved in the small but rigidly divided Oslo music scene. As forward-going or radical many of these bands or “artists” profess—there exists for example, the Elm Street/Garage axis, loosely made of punks and lesbians, groupies and glam rockers, old-school metal heads and their foes (in shredded Motley Crue T-Shirt or faded sleeves), as well as what almost seems like a response to the notorious Satanic or black metal wave-a network of musicians shrouded in a kind of mysterious Christian routing, like Serena-Maneesh to Extol to Lionheart Brothers-to the horde of youngsters mimicking this gypsy-like aesthetic, bracelets, tambourines, eyeliner, a quasi-throwback to Seattle 1992-to the usual alcoholics, the deterrents costumed in tight fitting designer suits- the gothic art-house wannabes straggling around Spasibar—the suave indie-kids slamming their gaseous beers down at Mono (the same people who would typically neverasmuch nod, hands crossed, if their favorite performer were on stage).

Oslo’s been referred to as a “subcultural ground zero”. I think there are many who blatantly deny any participation within a scene, but even less are those actually equipped with originality to do so. Of course, there is always the problem of any new form or individuality becoming immediately rigified, or scenes coming out of non-scenes. But for collaborators [concept.virus] aka Stian Skagen and Årabrot, their poses an even greater problem, as with this debut release that straddles the line between a desire for autonomy, the avant-garde (as many of their jazz-electro-noise counterparts follow) versus the pure physicality of rock’n’roll that just wanna be adored. With this goal in mind, it’s no wonder they’ve yet to find a suitable label to call home.

One thing is for sure, however, there is nothing “hip” or “glossy” about this record, and any label looking to sell image over content ought to look elsewhere. This EP is risky, challenging, and in many ways tracing a musical becoming. The songs carry a distinct format throughout, one that is experienced, archaic even (think Satie, Cage), and clearly knows how to utilize difficult musical languages. But its amalgamation of sounds is less like a collage, then a tightly controlled battleground. The intro “I am driven by the flame that shaped us” immediately signals to the listener a warning call, a hallucination of what is to come—something colossal, something very material, fleshly, palpable. Thus announces Årabrot’s arrival, with an outcry as hot-blooded as the Birthday Party’s sermons, as sludgy as an Unsane-riff, and as sprawling as Mayhem’s blast beats. The song segues into a long, black, landscape portrait, and after awhile is reminded of that Acid Mothers’ interlude with its unsettling tones and triggers wrapping in and against its theme. Steady, consistent, focused. Its demise finally, is not too dissimilar to a Lynchian-moment when commotion and clarity evolve toward total unanimity, and ends in an open-ended manner.

What I find most appealing in this EP is not necessarily the technicality in their musicianship or the complexity of the overall song structure—though those elements are surely there—but the overlapping between what is harsh and difficult, and the pristine and subtle. Something unique arises from this operation, like driftwood, pieces ejected outta turbulent waves or troubled sailing. Unlike so many who try to transcend their audiences with smothering guitars, overproduction and make-up, [concept.virus] and the Årabrot team take materiality in a whole different direction, pushing what is sonically possible to its limits, stripping down its elements to become both reactionary and meaningful.

I think this EP speaks volumes about their potential as well as their vision. I am equally certain that with the necessary aid of the right parties they’ll be able to properly unleash this opus they’ve now begun. Hopefully it won’t be too long before that is the case—Oslo (and the world beyond) certainly needs to hear it. ann lee 08

StĂžtt Fysisk Format, Tiger og andre uavhengige plateselskap og -butikkar!
http://fysiskformat.tigernet.no/

smeghead
Belieber
Belieber
Mood:

Post by smeghead »

har hĂžyrda an, og an e bra!

VonMĂŒnchhausen
Rocker
Rocker
Mood:

Post by VonMĂŒnchhausen »

njÊsh, funker ikke for meg det her. kanskje om noen Är, nÄr jeg blir stor og kul.

Terror_mit_uns
Poser
Poser
Mood:
Has thanked: 6 times
Afghanistan

Post by Terror_mit_uns »

bra band!
Image
Choke! choke! choke! the devil we evoke!

gasskammer
Spermatozoon
Mood:

Post by gasskammer »

Ärabrot er bra saker bÄde live og pÄ plate.anbefaler ogsÄ soloprosjektet til bassisten,this is music inc,hvis man liker litt roligere saker som allikevel har to tonn melankoli pÄ lur.

Den_Saakaldte
Beliebe
Beliebe
Mood:

Post by Den_Saakaldte »

VonMĂŒnchhausen wrote:njĂŠsh, funker ikke for meg det her. kanskje om noen Ă„r, nĂ„r jeg blir stor og kul.

smeghead
Belieber
Belieber
Mood:

Post by smeghead »

= smegz er stor og kul. 8) osv.

Stian
Rocker
Rocker
Mood:

Post by Stian »

Tydeligvis lite Ä finne pÄ i husarrest.

Topic author
Rintrah
Poser
Poser
Mood:

Post by Rintrah »

Meiner du Revolver? SkjÞnner ikkje kor du vil med negrane dine, dÄ.

Men eg ser kva du meiner med kor vanskelig det er Ă„ vere alternativ, sĂŠr, eksperimentell og vanskelig i ein by der alle prĂžver Ă„ skille seg ut frĂ„ dei etablerte «scenene». For meg ser det ut som om at dei heller trekker til seg folk frĂ„ alle mulige strĂžk, i staden for Ă„ etablerere noko nytt og smalt. Årabrot sin musikk apellerer til rĂžlpete metalfolk, cavadrikkende Fisk & Vilt-hipstere, meiningsytrande journalistspirer som henger pĂ„ Internasjonalen, innesittende stĂžynerder og all slags rask. Årabrot forbrĂždrer, oppfordrer til samhold og holder hender i alle leire – dei sitter ikkje aleine pĂ„ ein eller annan sĂŠr og uoppdaga Oslo-knaus.

Stian
Rocker
Rocker
Mood:

Post by Stian »

Skrappar wrote:Jeg? Det stemmer.

Nei, itte du. Var en dritmorsom spÞk som spilte pÄ at Ann Lee egentlig heter Ann Sung-an Lee, som kan minne om Aung San Suu Kyi. Jeg lo.

Topic author
Rintrah
Poser
Poser
Mood:

Post by Rintrah »

Skrappar wrote:
Rintrah wrote:Meiner du Revolver? SkjÞnner ikkje kor du vil med negrane dine, dÄ.

Revolver, ja. Som sagt, negersted! Det henger negre der som stjeler Þl. Bl.a. min Þl. Je ble sint. Ville slÄss. Fant ut at knivnegre ikke er optimale motstandere, spesielt med dÄrlig oppbacking. Ikke ble dem kasta ut heller. SÄ jeg gikk. Sint. Forulempet. Blodfull. Born again rasist. Tror jeg sa til ene negeren at jeg kom til Ä stemme Frp takket vÊre han, haha!

Men, som sagt, jeg leste ikke det som sto der, lurte bare hva dem ville fram til... Takk for oppklaringa! Om Årabrot vil vĂŠre musikkundergrunnens Mahatma Ghandi, sĂ„ er det bare fett, det. Je hadde syntes musikken var tĂžff sjĂžl om dem var nazi pedoer med Siv Jensen-fetish.

NÄr eg tenker meg om sÄ sÄg eg ei negerdame der ein gang som gjekk i baren, bestilte eit glass vin, drakk ein sup, fÞr ho snudde seg mot dÞra, kasta glasset hardt i golvet og gjekk ut. Vinen var sikkert ikkje temperert.

Men eg trur ikkje Årabrot vil vere Ghandi altsĂ„, men eg trur dei blir det pĂ„ ein mĂ„te. Eg tur jo dei vil vere noko anna, men at resultatet blir at dei fĂ„r mykje oppmerksomhet. Fett nok, det funker for meg.

EP'en det er snakk om her sitter forĂžvrig bra i mine Ăžyre!

Skipper
Be
Be
Mood:

Post by Skipper »

det er umulig Ă„ lage musikk jeg liker mindre enn Ă„rabrot, jaffal innenfor sjangere jeg tar seriĂžst.

s***n sÄ bra jeg modererte meg nÄ! dette skulle jeg hatt en medalje for!

Skipper
Be
Be
Mood:

Post by Skipper »

Skrappar wrote:Image

:wave:

afrikansk bronse er bedre enn Ă„ tape gjemsel i kongo.

vetter
Bel
Bel
Mood:

Post by vetter »

Hmm... Forelopig litt skuffet over denne skiva faktisk. Men mÄ fÄ gitt den noen flere runder. Kanskje litt for store forventninger til den. Uansett genialt bandnavn...

Locked Previous topicNext topic