Rush - 70-tallets beste plate
-
Topic author - Rocker
- Mood:
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Rush - 70-tallets beste plate
Siden jeg er inne i et Rush-kick om dagen, pluss at den gamle pollen er borte, spĂžr jeg folket:
Hvilket Rush-album (av studioplatene) fra 70-tallet synes dere best om?
Den rÄ og sjarmerende, Led Zeppelin-inspirerte debuten?
"Fly By Night", der Neil Peart har kommet inn i bildet, der man fÞrste gang kan snakke om en egen identitet (dog ikke fullt utviklet), og der man har det fÞrste forsÞk pÄ en episk komposisjon ("By-Tor And The Snow Dog")?
"Caress Of Steel", der de drar det episke enda lengre, bl.a. ved den sidelange komposisjonen "The Fountain Of Lamneth"?
"2112", som har det sidelange tittelsporet, inspirert av den omstridte forfatterinnen/filosofen Ayn Rand?
"A Farewell To Kings", der keyboards for fĂžrste gang blir en integrert del av lydbildet, og hvor fĂžrste del av historien om "Cygnus X-1" blir presentert?
Eller kanskje "Hemispheres", med andre del av "Cygnus X-1", basert pÄ boka "Powers Of The Mind" av Adam Smith? Og hvor et av Alex Lifesons mareritt er inspirasjon til "La Villa Strangiato".
Selv legger jeg til side aversjoner mot "objektivisme" (Rands filosofi), overdreven individualisme og rasjonell egoisme, og stemmer "2112". Med "A Farewell To Kings" som hardeste konkurrent.
Hvilket Rush-album (av studioplatene) fra 70-tallet synes dere best om?
Den rÄ og sjarmerende, Led Zeppelin-inspirerte debuten?
"Fly By Night", der Neil Peart har kommet inn i bildet, der man fÞrste gang kan snakke om en egen identitet (dog ikke fullt utviklet), og der man har det fÞrste forsÞk pÄ en episk komposisjon ("By-Tor And The Snow Dog")?
"Caress Of Steel", der de drar det episke enda lengre, bl.a. ved den sidelange komposisjonen "The Fountain Of Lamneth"?
"2112", som har det sidelange tittelsporet, inspirert av den omstridte forfatterinnen/filosofen Ayn Rand?
"A Farewell To Kings", der keyboards for fĂžrste gang blir en integrert del av lydbildet, og hvor fĂžrste del av historien om "Cygnus X-1" blir presentert?
Eller kanskje "Hemispheres", med andre del av "Cygnus X-1", basert pÄ boka "Powers Of The Mind" av Adam Smith? Og hvor et av Alex Lifesons mareritt er inspirasjon til "La Villa Strangiato".
Selv legger jeg til side aversjoner mot "objektivisme" (Rands filosofi), overdreven individualisme og rasjonell egoisme, og stemmer "2112". Med "A Farewell To Kings" som hardeste konkurrent.
Ta tÄrnet, Ebralidze!
Stemte "A Farewell To Kings". Var etter Ă„ ha hĂžrt den skiva rundt 1990 jeg begynte Ă„ bli Rush fan for alvor. LĂ„ter som "Xanadu" og "Cygnus X-1" tok nesten pusten fra meg etter fĂžrste gjennomhĂžring, og fortsetter Ă„ gjĂžre det den dag i dag.
-
Topic author - Rocker
- Mood:
Stian wrote:Hva er vitsen med extreme metal-forumet da, ettersom sekkebegrepet ditt sender alle banda der inn under hard rock?
Haha! Det mÄ jeg ta opp med Runar!
Jeg vil pÄstÄ at Rush er mer i hardrock-land enn i progrock-land uansett, men jeg blir ikke akkurat over meg av oppgitthet om folk mener annerledes.
Bandet selv har (visstnok) uttalt at de ser pÄ seg selv mer som et hardrock- enn et progrock-band (her kan kanskje Freeze skyte inn noen ord?). De har ogsÄ t.o.m. blitt omtalt som "heavy metal" i litteraturen, selv om det kanskje er Ä strekke begrepet litt langt.
Det korrekte er nok Ä kalle dem progressiv hardrock, sÄ dermed passer de fint ogsÄ i hardrock-forumet.
Ta tÄrnet, Ebralidze!
-
- Spermatozoon
- Mood:
Vanskelig!
A Farewell To Kings har en spesiell plass her i gÄrden siden det var inngangsporten til Rush, men sett bort ifra det er nok 2112 hakket vassere. Hemispheres er ogsÄ en knallgod utfordrer, sÄ Ä skille disse tre tierskivene fra hverandre er vanskelig! Men mÄ man sÄ mÄ man, og 2112 kommer fÞrst, mye pga. tittelsporet og den fantastiske Passage To Bangkok. Deretter AFTK, etterfulgt av Hemispheres.
Fly By Night er ogsÄ en knakende god skive, ville kommet pÄ en god fjerdeplass etter de jeg nevnte over. Caress Of Steel har absolutt sine hÞydepunkter den og (Bastille Day og Lakeside Park er favorittene pÄ den skiva), men jeg synes de litt mislykka episke sporene trekker ned helhetsintrykket. Spesielt The Necromancer er lite Ä skrive hjem te hu mor om.
Debutskiva har jeg rett og slett aldri hatt sansen for. Working Man er vel den beste lÄta, og resten av skiva er absolutt ikke dÄrlig, men sammenlignet med resten av katalogen til Rush er denne rett og slett for anonym og mangler noe av den identiteten som finnes pÄ de andre skivene med bandet.
A Farewell To Kings har en spesiell plass her i gÄrden siden det var inngangsporten til Rush, men sett bort ifra det er nok 2112 hakket vassere. Hemispheres er ogsÄ en knallgod utfordrer, sÄ Ä skille disse tre tierskivene fra hverandre er vanskelig! Men mÄ man sÄ mÄ man, og 2112 kommer fÞrst, mye pga. tittelsporet og den fantastiske Passage To Bangkok. Deretter AFTK, etterfulgt av Hemispheres.
Fly By Night er ogsÄ en knakende god skive, ville kommet pÄ en god fjerdeplass etter de jeg nevnte over. Caress Of Steel har absolutt sine hÞydepunkter den og (Bastille Day og Lakeside Park er favorittene pÄ den skiva), men jeg synes de litt mislykka episke sporene trekker ned helhetsintrykket. Spesielt The Necromancer er lite Ä skrive hjem te hu mor om.
Debutskiva har jeg rett og slett aldri hatt sansen for. Working Man er vel den beste lÄta, og resten av skiva er absolutt ikke dÄrlig, men sammenlignet med resten av katalogen til Rush er denne rett og slett for anonym og mangler noe av den identiteten som finnes pÄ de andre skivene med bandet.
Hemispheres. Supersterkt album uten en eneste svak lÄt. Tittelsporet er fantastisk. Den beste skiva uansett Ärtiende.
Ang progforum/hardrockforum, sÄ har Rush gitt ut mange flere "streite" rock-skiver enn prog-skiver.
Ang progforum/hardrockforum, sÄ har Rush gitt ut mange flere "streite" rock-skiver enn prog-skiver.
-
- Belieber
- Mood:
GĂ„r faktisk for "A farewell to Kings" som etter min mening er et mye mer helstĂžpt ALBUM enn det 2112 er.
Hvis en kunne ha stemt, basert pÄ bare side 1, hadde 2112 vunnet by far, men jeg synes side to pÄ 2112 trekker sÄpass ned at den ikke er noen verdig vinner som beste album.
(Det er m.a.o. ikke den kvalmende hyllesten til Ayn Rand som gjÞr utslaget, men at side to er ujevn, og til dels dÄrlig, etter min mening)
Hvis en kunne ha stemt, basert pÄ bare side 1, hadde 2112 vunnet by far, men jeg synes side to pÄ 2112 trekker sÄpass ned at den ikke er noen verdig vinner som beste album.
(Det er m.a.o. ikke den kvalmende hyllesten til Ayn Rand som gjÞr utslaget, men at side to er ujevn, og til dels dÄrlig, etter min mening)
Bye, bye folks!
Scream-forumet er bannet fra min daglige aktivitet pÄ ubestemt tid.
http://www.forwolves.org/ralph/wpages/g ... ad-cow.jpg
Runar: Norges svar pÄ Silvio Berlusconi.
-
- Belieber
- Mood:
torjo wrote:Stian wrote:Jeg mener trÄder om Rush hÞrer hjemme under prog.
Rush-trÄder passer inn bÄde under prog og hardrock.
Here we go again...;
Pass!
Bye, bye folks!
-
- Poser
- Mood:
Av disse liker jeg Hemispheres best, men har ikke hÞrt de 3 fÞrste i sin helhet. Men jeg tviler pÄ om de kan matche de 3 klassikerne, 2112, Farewell og Hemispheres.
-
- Poser
- Mood:
Espen wrote:Holdt Rush pÄ pÄ 70-tallet? Jeg trodde de debuterte med Moving Pictures.
Jeg hÄper du spÞker, Rush gav ut 4 mesterverk fÞr Moving Pictures.
-
- Poser
- Mood:
Patto wrote:MÄ vel si "2112" her. Eneste skiva jeg har av Rush. Ikke at jeg liker den sÄ godt ennÄ. Mulig den "vokser" etter hvert...?
Etter at jeg kjÞpte liveskiva Exit Stage Left sÄ kjÞpte jeg inn all Rush fra 2112 til Signals. 2112 er den skiva som satt lengst inne, syntes i begynnelsen at den var litt kjedelig. NÄ syns jeg den er et f******a mesterverk, spesielt det 20 minutter lange tittelsporet.
-
Topic author - Rocker
- Mood:
Gullstrupen wrote:Caress Of Steel har absolutt sine hÞydepunkter den og (Bastille Day og Lakeside Park er favorittene pÄ den skiva), men jeg synes de litt mislykka episke sporene trekker ned helhetsintrykket. Spesielt The Necromancer er lite Ä skrive hjem te hu mor om.
Enig med deg! Spesielt "Necromancer" trekker ned, men ogsÄ "The Fountain Of Lamneth" er noe langdryg. Sistnevnte har dog noen vakre passasjer, ikke minst "Panacea". Alt i alt er nok "Caress Of Steel" det svakeste albumet til Rush. 6/10.
Gullstrupen wrote:Debutskiva har jeg rett og slett aldri hatt sansen for. Working Man er vel den beste lÄta, og resten av skiva er absolutt ikke dÄrlig, men sammenlignet med resten av katalogen til Rush er denne rett og slett for anonym og mangler noe av den identiteten som finnes pÄ de andre skivene med bandet.
Det er sant at den mangler mye identitet. Det er jo Zeppelin junior som spiller her. Det eneste karakteristiske er Geddy Lees falsett som fÄr Robert Plant til Ä fremstÄ som à se Kleveland.
Mine favorittspor pÄ plata er "Here Again" (spesielt denne!), "Working Man" og "In The Mood".
Ta tÄrnet, Ebralidze!
-
- Spermatozoon
- Mood:
torjo wrote:Gullstrupen wrote:Caress Of Steel har absolutt sine hÞydepunkter den og (Bastille Day og Lakeside Park er favorittene pÄ den skiva), men jeg synes de litt mislykka episke sporene trekker ned helhetsintrykket. Spesielt The Necromancer er lite Ä skrive hjem te hu mor om.
Enig med deg! Spesielt "Necromancer" trekker ned, men ogsÄ "The Fountain Of Lamneth" er noe langdryg. Sistnevnte har dog noen vakre passasjer, ikke minst "Panacea". Alt i alt er nok "Caress Of Steel" det svakeste albumet til Rush. 6/10.
Enig i det du sier om Fountain of Lamneth, hadde den vÊrt halvparten sÄ lang kunne den vÊrt en skikkelig godbit. Men jeg er ikke sikker pÄ om skiva kvalifiserer til Ä kalles deres dÄrligste, synes Rush er hakket svakere.
torjo wrote:Gullstrupen wrote:Debutskiva har jeg rett og slett aldri hatt sansen for. Working Man er vel den beste lÄta, og resten av skiva er absolutt ikke dÄrlig, men sammenlignet med resten av katalogen til Rush er denne rett og slett for anonym og mangler noe av den identiteten som finnes pÄ de andre skivene med bandet.
Det er sant at den mangler mye identitet. Det er jo Zeppelin junior som spiller her. Det eneste karakteristiske er Geddy Lees falsett som fÄr Robert Plant til Ä fremstÄ som à se Kleveland.
Mine favorittspor pÄ plata er "Here Again" (spesielt denne!), "Working Man" og "In The Mood".
Gode spor de du nevner. MÄtte sette pÄ Here Again for Ä vÊre sikker pÄ hvilken lÄt dette var! Noen ufrivillig komiske tekster er det ogsÄ pÄ denne skiva.
Har forÞvrig en bootleg av veldig god kvalitet fra 1974 hvor bandet spiller tre lÄter som aldri kom med pÄ albumet. Disse heter Fancy Dancer, Bad Boy og Garden Road.
http://69.208.17.121/database/review.ph ... ingID=1518