Welcome to %s forums

De beste forumene for rock og metall - før var det Scream Magazine

Login Register

Robert Wyatt

Archive on Scream Magazine from 2019 and older.

Beste soloalbum?

The End of an Ear [1971]
0
No votes
Rock Bottom [1974]
1
50%
Ruth is stranger than Richard [1975]
0
No votes
Nothing Can Stop Us [1982]
0
No votes
Old Rottenhat [1986]
0
No votes
Dondestan/Dondestan Revisited [1991/1998]
0
No votes
Shleep [1997]
1
50%
Cuckooland [2003]
0
No votes
Comicopera [2007]
0
No votes

Total votes: 2

Topic author
dauinghorn
Rocker
Rocker
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Robert Wyatt

Post by dauinghorn »

Jepp, den legendariske vokalisten og trommeslageren fra bl.a. Soft Machine og Matching Mole, og som falt ut av vinduet på en fuktig fest hos Gong-folka og ble lam; Robert Wyatt har gitt ut endel soloalbum, som nå skal dissekreres og debatteres.

Jeg regner med at Rock Bottom er kjent pensum for de fleste som spankulerer på Prog-forumet, og uten tvil en av hans vakreste utgivelser. Han lager etter mine ører, særdeles krevende musikk som krever sitt av lytteren. Temmelig ulogiske melodier, men som blir vakrere og vakrere etterhvert. Lyrikken er et eget kapittel, som bl.a. handler om politikk, det å føle seg fremmed, livet i rullestol og små, filosofiske tanker.

Image

Jeg er stor fan av alle platene. (Har ikke hørt The End of an ear, men jeg ser på den som litt utenfor, pga. at den kom før han havnet i rullestol.) Spesielt den siste, Comicopera, ser jeg på som en av de beste. Ellers går det mye i Shleep og Dondestan Revisited om dagen. Og for noen fantastiske platecovere! Hele solodiskografien ble gitt ut på vinyl av Domino for et år siden, og svak som jeg er, kjøpte jeg alle 9 da de kom ut. Siden pundet er ganske lavt, stikk innom http://www.dominorecordco.com/artists/robert-wyatt/ og ta en titt!

Legendarisk fyr!

Image

master_k
Belieber
Belieber
Mood:

Post by master_k »

Rock Bottom er et av tidenes plater, uansett sjanger. Har til gode å sjekke ut resten av diskografien hans, siden jeg var mer interessert i Soft Machine og Matching Mole da jeg drev og hørte på Wyatt. Hehe, leste forresten et sted at "Dondestan" var en utmerket plate å sette på, hvis man ville jage ut folk fra festen din.

master_k
Belieber
Belieber
Mood:

Post by master_k »

Bombe at ingen svarer her, for øvrig.

Topic author
dauinghorn
Rocker
Rocker
Mood:

Post by dauinghorn »

Forventa ingenting! :wink:
Jeg får ikke nok av disse skivene! Hørte på Dondestan flere ganger i går. Hvis noen skrur på den på fest, kan jeg garantere at hvertfall jeg blir igjen.

Sea Song har forøvrig en av de vakreste melodiene som noen gang skrevet, uavhengig av sjanger.

Snik
Belieber
Belieber
Mood:

Post by Snik »

master_k wrote:Bombe at ingen svarer her, for øvrig.
Føler du deg spesiell nå? 8) 8) 8) 8) Alt ligger på spotify, så jeg får vel ta en lytt.

master_k
Belieber
Belieber
Mood:

Post by master_k »

Snik wrote:
master_k wrote:Bombe at ingen svarer her, for øvrig.
Føler du deg spesiell nå? 8) 8) 8) 8) Alt ligger på spotify, så jeg får vel ta en lytt.
Haha, langt derifra! Synes det bare er synd at folk går glipp av bra musikk. :wink:

Innipunn
Belieber
Belieber
Mood:

Post by Innipunn »

Har ikke helt fått taket på soloarbeidet hans enda, selv om jeg har stor sans for det han har gjort i andre band. Siden det er såpass brann for det her får jeg vel gi ham et par sjangser til :)
Got a spot that gets me hot, and you ain´t been to it!

Locked Previous topicNext topic