Welcome to %s forums

De beste forumene for rock og metall - før var det Scream Magazine

Login Register

Den store Krautrock-tråden!

Archive on Scream Magazine from 2019 and older.

Din favoritt?

Agitation Free
1
8%
Amon Düül
0
No votes
Amon Düül II
4
33%
Ash Ra Tempel
0
No votes
Ashra
0
No votes
Can
1
8%
Dzyan
0
No votes
Faust
0
No votes
Gila
0
No votes
Grobschnitt
2
17%
Guru Guru
0
No votes
Neu!
0
No votes
Popol Vuh
1
8%
The Cosmic Jokers
0
No votes
Yatha Sidhra
0
No votes
Annet?
3
25%

Total votes: 12

Topic author
Uggebugg
Spermatozoon
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Den store Krautrock-tråden!

Post by Uggebugg »

I denne tråden kan vi komme med anbefalinger, samt krangle så surkålen spruter over alt som har med denne nydelige sjangeren å gjøre!

Lager også en poll. For å være litt "objektiv" velger jeg de 14 bandene som har størst oppslutning hos progarchives + min favoritt Grobschnitt som progarchives velger å kalle symphonic prog. Mulig det blir litt "overkill" å ha 15 band i denne pollen, men men vi liker vel litt bredde?

En anbefaling: "Solar Music - Live" av Grobschnitt:

Vil beskrive denne som en blandings av Pink Floyd og Hawkwind. Jeg tenker også litt på Motorpsycho når de jammer som verst når jeg hører på den. Skiva består for det meste av nydelige instrumentale space-partier som gir en helt særegen stemning. Lange drøye partier, men siden det er live og så bra gjennomført så legger man ikke godt merke til dette! Perle!

torjo
Rocker
Rocker
Mood:

Post by torjo »

Oi, her er det mange band jeg nesten har dårlig samvittighet for ikke å ha sjekket ut, og jeg har bodd flere år i Tyskland.

Can har jeg veldig stor sans for, likeledes Tangerine Dream (edit: så ikke at disse også er utelatt).
Et band jeg savner i pollen er Novalis, men de regnes kanskje ikke som "typiske" for sjangeren?
Begrepet krautrock forbinder jeg som et ganske løst begrep som omhandler hele den tyske prog/avantgarde/hardrock-scenen fra 1968-80.

På hardrock-siden har man band som Birth Control (veldig bra), Jane (moderat bra) og Lucifer's Friend (ikke hørt, men har fått debuten anbefalt).

Scorpions skulle vel også være kjente. :wink:
Ta tårnet, Ebralidze!

Anders S
Belieber
Belieber
Mood:

Post by Anders S »

Krautrock blir bare for sært for meg. Jeg ble direkte kvalm av å høre på Fausts "Why Don't You Eat Carrots", bokstavelig talt.
慨世憂国

Topic author
Uggebugg
Spermatozoon
Mood:

Post by Uggebugg »

torjo wrote:Tangerine Dream (edit: så ikke at disse også er utelatt).
Et band jeg savner i pollen er Novalis, men de regnes kanskje ikke som "typiske" for sjangeren?

Scorpions skulle vel også være kjente. :wink:

Når det gjelder hvilke band som er nevnt i pollen så valgte jeg band som har størst albumrating på progarchives, så jeg beklager at band som kan være i grenseland ikke er kommet i pollen. Måtte dog ta med min favoritt :lol:

Edit: Har bevisst prøvd å unngå tysk hardrock her.

Topic author
Uggebugg
Spermatozoon
Mood:

Post by Uggebugg »

torjo wrote: Begrepet krautrock forbinder jeg som et ganske løst begrep som omhandler hele den tyske prog/avantgarde/hardrock-scenen fra 1968-80.

Regner med Faust har et par invendinger mot akkurat det :wink:

[quote=""Bibelen""]

Krautrock refers to the legions of German bands of the early '70s that expanded the sonic possibilities of art and progressive rock. Instead of following in the direction of their British and American counterparts, who were moving toward jazz and classical-based compositions and concept albums, the German bands became more mechanical and electronic. Working with early synthesizers and splicing together seemingly unconnected reels of tape, bands like Faust, Can, and Neu created a droning, pulsating sound that owed more to the avant garde than to rock & roll. Although the bands didn't make much of an impact while they were active in the '70s, their music anticipated much post-punk of the early '80s, particularly industrial rock. Kraut rock also came into vogue in the '90s, when groups like Stereolab and Tortoise began incorporating the hypnotic rhythms and electronic experiments of the German art-rock bands into their own, vaguely avant-garde indie rock

Krautrock can also be considered as 70's "acid" rock from Germany. A majority of bands experiment long instrumental improvisations with an important use of psychedelic effects, weird electronic sounds.

[/quote]

torjo
Rocker
Rocker
Mood:

Post by torjo »

OK, jeg skal ikke krangle med Faust.
Never argue with a fist! :wink:
Ta tårnet, Ebralidze!

knuthulhu
Poser
Poser
Mood:

Post by knuthulhu »

Grobschnitt er vel ikke akkurat noe typisk Krautband med sin symfoniske spacerock stil? Det er vel det bandet jeg liker best, men jeg stemte Agitation Free for å være helt innenfor sjangergrensen og fordi Grobschnitt allerede hadde en stemme. Malesch er et mesterverk uansett.
"Even s***n wears leather"

Den_Saakaldte
Beliebe
Beliebe
Mood:

Post by Den_Saakaldte »

Av disse har jeg vel egentlig bare hørt Faust ( :oops: ). Men siden det var spennende, bør jeg vel egentlig sjekke ut mere...

Topic author
Uggebugg
Spermatozoon
Mood:

Post by Uggebugg »

Nei, jeg vet de ikke er typisk krautrock, men jeg tok de med likevel.

Affen
Rocker
Rocker
Mood:

Post by Affen »

Burde ikke Triumvirat og Eloy være nevnt her? Stemmer isåfall på Eloy. Evt Amon Düül II, men venter og ser om Eloy og Triumvirat blir redigert inn her, klok av skade :wink:
Image

Topic author
Uggebugg
Spermatozoon
Mood:

Post by Uggebugg »

Heisann, jeg har begrunnet alternativene i pollen. Denne tråden er dog ikke bare for disse bandene. Hvis du betegner Eloy og Triumvirat som krautrock er det helt greit! Selv synes jeg de hører mer til artrock-sjangeren. Du får stemme "Annet?"

Affen
Rocker
Rocker
Mood:

Post by Affen »

Uggebugg wrote:Heisann, jeg har begrunnet alternativene i pollen. Denne tråden er dog ikke bare for disse bandene. Hvis du betegner Eloy og Triumvirat som krautrock er det helt greit! Selv synes jeg de hører mer til artrock-sjangeren. Du får stemme "Annet?"

Hehe, ok, men Triumvirat er da virkelig like relevant på den lista der som Amon Düul II skulle jeg mene? :)
Image

Topic author
Uggebugg
Spermatozoon
Mood:

Post by Uggebugg »

Jo, de hører til under "Annet?" hehe

UndeadFlowerKing
Poser
Poser
Mood:

Post by UndeadFlowerKing »

Faust og Can er to veldig bra band, men Amon Düül II er rett og slett fenomenale.

master_k
Belieber
Belieber
Mood:

Post by master_k »

Hey, jeg ville også lage en krautrock-tråd! Skal skrive et litt lengre innlegg når jeg får tid.

Fasitplate er forresten Tago Mago med Can eller fjerdeplata til Faust. Debuten til Neu! er heller ikke så dum.

Nitocris
Belieber
Belieber
Mood:

Post by Nitocris »

Amon Düül II. Synes Faust er veldig bra også, men det er Amon Düül II jeg hører mest på. Det er en haug med krautrockband jeg ikke har sjekket ut. Mulig det er mange bra jeg ikke har hørt ennå.

Lynchomaniac
Poser
Poser
Mood:

Post by Lynchomaniac »

Lite Krautrock som har fenga meg av hva jeg har hørt så langt, men Eloy er superbt! Av band som Cornuopia, Faust, Amon Düül I & II og Can har jeg likt deler av det jeg har hørt - Grobschnitt har jeg hørt minimalt av, men jeg likte slettes ikke det jeg hørte heller......
Utsagn fra Brumunddal:Han: "Je må innrømme att je er litt på sjekker'n"
Hun: "Det kommer du ikke langt med her"
Han:"Je kjæm helt i fra Åsbygda je"!

Being a Klopp-timist YNWA <3

Skade
Spermatozoon
Mood:

Post by Skade »

Stemmer på Popol Vuh blandt de jeg har hørt. Kræm!

vetter
Bel
Bel
Mood:

Post by vetter »

Favoritt skiva er og blir nok Tangerine dreams Atem (en enkel og en dobbel mellotron kan det bli bedre?!?). Men German Oak er absolutt verdt å sjekke ut! De spilte inn i en gammel bunkers. Lyden er ekstremt kul.

knuthulhu
Poser
Poser
Mood:

Post by knuthulhu »

vetter wrote:Favoritt skiva er og blir nok Tangerine dreams Atem (en enkel og en dobbel mellotron kan det bli bedre?!?). Men German Oak er absolutt verdt å sjekke ut! De spilte inn i en gammel bunkers. Lyden er ekstremt kul.

Spesiell stemning på den skiva ja. Den er vel verdt en lytt (og en investering om man ikke MÅ ha originalen).

Silberbarts "Four times soundrazing" er også et merkelig mesterverk. Veldig "av-sin-tid" men likevel tiltalende. Denne må man imidlertid lytte ganske mye til for å forstå. Kan kanskje beskrives som en psykedelisk/kraut/impro/heavy skive?
"Even s***n wears leather"

Locked Previous topicNext topic