Welcome to %s forums

De beste forumene for rock og metall - fĂžr var det Scream Magazine

Login Register

Katatonia, hvilket album liker du best?

Archive on Scream Magazine from 2019 and older.

Hvilket album liker du best?

Dance of december souls
8
11%
Jhva Elohim Meth... The Revival
2
3%
Brave Murder Day
20
27%
Discouraged Ones
10
14%
Tonight's Decision
5
7%
Last Fair Deal Gone Down
16
22%
Viva Emptiness
12
16%
 
Total votes: 73

Topic author
kariapneseth
Belieber
Belieber
Posts: 18
Joined: 12 Apr 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Katatonia, hvilket album liker du best?

Post by kariapneseth »

Katatonia er ett av mine favorittband. Ikke sÊrlig ekstremt, men jaggu er det mye stemning i musikken. Tok meg ei stund fÞr jeg fikk taket pÄ det (venninna mi prÞvde Ä introdusere meg til musikken in my darkest hours, les: da jeg bare hÞrte pÄ black metal) - men etter ei stund sÄ var det ett av mine favorittband.

Skulle jeg ha valgt ut en favoritt sÄ hadde det blitt smÄvanskelig. Jeg vet at mange syns "Viva Emptiness" er den beste plata, men jeg syns de tidligere albumene er vel sÄ bra. De eneste platene jeg har smÄproblemer med er "Jhva Elohim Meth... The Revival" og "Dance of december souls". "For funerals to come" er vel og merke bare en EP, men den minner mye om tidlig Opeth.

"Brave murder day" er ei kongeplate. Minner smĂ„tt om Opeth dette og, kanskje ikke sĂ„ rart - ettersom Mikael Åkerfeldt er med pĂ„ gjestevokal. Favorittsangen pĂ„ denne plata er nok "12", spesielt partiet fra 06:28 og utover.

"Discouraged Ones" er ei fin og stemningsfull plate, med en hÄs og litt trist (finnes sikkert bedre ord for det) vokal, som gir et dystert lydbilde - helt ypperlig! "Last Resort" er favorittsangen pÄ denne plata.

"Tonight's decision" er ei litt mer "lystig" plate. Sangene har litt samme driv hele veien, men dette Ăždelegger ikke den stemninga som Katatonia prĂžver Ă„ skape. Syns coveret til denne plata forteller mye om den stemningsmusikken Katatonia representerer.

"Last fair deal gone down" kjÞrer litt i samme gate som "Tonight's Decision", og her er "Teargas" favorittsangen. "Passing Bird" er ogsÄ en fin og rolig lÄt. Og jeg syns lÄttitlene pÄ denne plata passer ypperlig til musikken.

"Viva Emptiness" er den siste plata de har gitt ut (greit, de to siste platene er samlecder, og de har jeg ikke hÞrt). Denne plata syns jeg er noe snillere i uttrykket enn de foregÄende platene, uten at dette gjÞr den til en dÄrligere plate. "Omerta" er favorittsangen pÄ denne plata, og den er egentlig en veldig easy listening sang. Men like fullt syns jeg Katatonia har klart Ä bevare den feelingen de i utgangspunktet starta med. For Ä komme med en dÄrlig beskrivning: "Musikk spilt i en regnfull skog". HÞhÞ.

Enn resten? Vad tycks?
Bobby Briggs: Mr. Horne, I have a great admiration for you.
Ben Horne: Admiration is for poets and dairy cows, Bobby.

User avatar

Buman
Belieber
Belieber
Posts: 108
Joined: 12 Dec 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Buman »

Jeg hÞrte Katatonia fÞrste gangen tidlig 2000, med skiva "Tonight's Decision" og denne har vel vÊrt favoritten siden, med uttak av et Är med "Last Fair Deal..." som favoritt nÄr denne kom ut. Katatonia er av de banda jeg setter hÞyest og digger egentlig alt de har gitt ut...selv den noe rustne "Jvha...Elohim Meth". Tatt i betraktning at bandet besto av en gjeng gutter pÄ 16-17 Är er denne skiva absolutt habil.

"Brave murder day" er ei kongeplate. Minner smĂ„tt om Opeth dette og, kanskje ikke sĂ„ rart - ettersom Mikael Åkerfeldt er med pĂ„ gjestevokal.
Det var faktisk bare han som synger pĂ„ skiva, ettersom Renkse etter sigende "mista" brĂžle-stemmen sin. SĂ„ vidt jeg vet var Åkerfeldt fast medlem av bandet et halvt Ă„rs tid elle noe, da ting sto litt stille med Opeth. Han synger ogsĂ„ pĂ„ EPen "Sounds of Decay"

Edit: B-side-lÄta "Wait Outside" bÞr sjekkes ut for de som ikke har skaffet seg 2CD+DVD-boksen "Brave Yester Days" ennÄ. En lÄt som ikke kom med pÄ "Viva Emptiness". Knall.


Topic author
kariapneseth
Belieber
Belieber
Posts: 18
Joined: 12 Apr 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by kariapneseth »

Buman wrote:Jeg hÞrte Katatonia fÞrste gangen tidlig 2000, med skiva "Tonight's Decision" og denne har vel vÊrt favoritten siden, med uttak av et Är med "Last Fair Deal..." som favoritt nÄr denne kom ut. Katatonia er av de banda jeg setter hÞyest og digger egentlig alt de har gitt ut...selv den noe rustne "Jvha...Elohim Meth". Tatt i betraktning at bandet besto av en gjeng gutter pÄ 16-17 Är er denne skiva absolutt habil.

"Brave murder day" er ei kongeplate. Minner smĂ„tt om Opeth dette og, kanskje ikke sĂ„ rart - ettersom Mikael Åkerfeldt er med pĂ„ gjestevokal.
Det var faktisk bare han som synger pĂ„ skiva, ettersom Renkse etter sigende "mista" brĂžle-stemmen sin. SĂ„ vidt jeg vet var Åkerfeldt fast medlem av bandet et halvt Ă„rs tid elle noe, da ting sto litt stille med Opeth. Han synger ogsĂ„ pĂ„ EPen "Sounds of Decay"

Edit: B-side-lÄta "Wait Outside" bÞr sjekkes ut for de som ikke har skaffet seg 2CD+DVD-boksen "Brave Yester Days" ennÄ. En lÄt som ikke kom med pÄ "Viva Emptiness". Knall.

Interessant :) Jeg syns Mikael Åkerfeldts vokal passer utrolig godt til Katatonias musikkstil, men jeg syns ogsĂ„ at renvokalen er den som gjĂžr musikken deres. Alt i alt er det bra at de varierer stilen sin sĂ„pass, men likevel klarer Ă„ beholde det helt genuine for Katatonia. At de var kun 16-17 Ă„r pĂ„ tiden de gav ut "Jvha...Elohim Meth" er VELDIG imponerende.
Bobby Briggs: Mr. Horne, I have a great admiration for you.
Ben Horne: Admiration is for poets and dairy cows, Bobby.

User avatar

Buman
Belieber
Belieber
Posts: 108
Joined: 12 Dec 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Buman »

Åkerfeldts stemme passer absolutt godt inn, men Renkses dauvokal er ogsĂ„ bra pĂ„ sin mĂ„te, spesielt pĂ„ "For Funerals..." og "Dance...". Best er den forĂžvrig pĂ„ Norrmans og Renkses sideprosjekt October Tide og skiva "Rain Without End" (lykke til med Ă„ finne den). Skal derimot ikke nekte for renvokalen er hans sterkeste vĂ„pen. Han har litt mer Ă„ gĂ„ der...

User avatar

Bergman
Belieber
Belieber
Posts: 69
Joined: 28 Dec 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Bergman »

Alt er knall unntagen de to siste. Liker "For Funerals To Come" og "Sounds Of Decay" best! Knall band!
Affen wrote: Tomas og Udun kan ronke seg i sÞvn til Bergman sÄ mye de vil :!:
http://www.home.no/tjukkeole/

User avatar

Buttmunch
Belieber
Belieber
Posts: 19
Joined: 05 Sep 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Buttmunch »

HÞrer aldri pÄ bandet lenger,men likte utrolig godt Dance Of December Souls fÞr i tiden


daimonion
Belieber
Belieber
Posts: 14
Joined: 11 Oct 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by daimonion »

Katatonia er bestest! Jeg liker alt fra Brave murder day. FÞrste skiva er nesten dÄrlig.

I motsetning til ganske mange syns jeg de to siste er best. Gleder meg ganske vilt til neste som vel kommer ut nĂŠrmere jul.

User avatar

Welhaven
Poser
Poser
Posts: 457
Joined: 08 Aug 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Welhaven »

Liker deler av "Tonight's decision" og "Last fair deal gone down". De tidligere skivene kan jeg styre meg for. Har de ikke selv dog, bortsett fra brent en eller annen plass. Tror "Passing Bird" er favoritten.
<b>Exeloume pÄ Facebook-></b> http://listn.to/exeloume (news, bio, musikk, reviews osv)
Wimp: http://wimp.no/album/6182208
Bandcamp: http://exeloume.bandcamp.com/
Myspace: www.myspace.com/exeloumethrash

User avatar

Blodkjeft
Be
Be
Posts: 4
Joined: 12 Aug 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Blodkjeft »

Merkverdig nok er jeg ikke spesiellt glad i de fÞrste skivene, men det er gankse interessant i mine Þrer fra og med Brave Murder Day. Trives bra sammen med Last Fair Deal Gone Down kan man si, mens viva igjen blir litt haltende. Personlig favoritt mÄ vel vÊre The Future Of Speech.

User avatar

manimal
Poser
Poser
Posts: 307
Joined: 14 Sep 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 47

Post by manimal »

Ok, jeg er ikke noen ekspert pÄ bandet. Jeg har faktisk bare "brave murder day". PÄ mange mÄter en bra skive som desverre Þdelegges av det urkjedelige trommespillet. :(


qweac
Spermatozoon
Posts: 0
Joined: 21 Jun 2005, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by qweac »

Katatonia er mitt absolutte favoritt band. Jeg elsker alle albumene, og klarer ikke plukke ut noen favoritt.

"Jhva Elohim Meth... The Revival" er da ikke et album, men en EP.


Topic author
kariapneseth
Belieber
Belieber
Posts: 18
Joined: 12 Apr 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by kariapneseth »

qweac wrote:Katatonia er mitt absolutte favoritt band. Jeg elsker alle albumene, og klarer ikke plukke ut noen favoritt.

"Jhva Elohim Meth... The Revival" er da ikke et album, men en EP.

Syns uansett den skulle vĂŠre med, ettersom den peker seg ganske kraftig ut fra de senere EPene.
Bobby Briggs: Mr. Horne, I have a great admiration for you.
Ben Horne: Admiration is for poets and dairy cows, Bobby.

User avatar

1.21 GIGAWATTS
Belieber
Belieber
Posts: 56
Joined: 04 Aug 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by 1.21 GIGAWATTS »

Har Dance of December Souls selv, og det er knall.
Det eneste jeg har hĂžrt utenom det er den nu-metalplata.


Topic author
kariapneseth
Belieber
Belieber
Posts: 18
Joined: 12 Apr 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by kariapneseth »

aurgelme wrote:Har Dance of December Souls selv, og det er knall.
Det eneste jeg har hĂžrt utenom det er den nu-metalplata.

Nu-metalplata? Get your genres straight, boy!
Bobby Briggs: Mr. Horne, I have a great admiration for you.
Ben Horne: Admiration is for poets and dairy cows, Bobby.

User avatar

Vampyren
Spermatozoon
Posts: 0
Joined: 02 Jun 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Vampyren »

Dance of December Souls er det albumet jeg har mest forhold til av det Katatonia har gitt ut. Syns det er et sterkt album med knall-lÄter som: Tomb of Insomnia, Gateways Of Bereavement og Velvet Thorns.
Brave Murder Day kommer pÄ en svÊrt god andreplass.

User avatar

Buman
Belieber
Belieber
Posts: 108
Joined: 12 Dec 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Buman »

babymetal wrote:
aurgelme wrote:Har Dance of December Souls selv, og det er knall.
Det eneste jeg har hĂžrt utenom det er den nu-metalplata.

Nu-metalplata? Get your genres straight, boy!
Det er visst et knippe med folk der ute som er av den oppfatning at "Viva Emptiness" er nu-metal. Pisspreik sier jeg bare.

User avatar

Wesker
Belieber
Belieber
Posts: 35
Joined: 27 Jul 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Wesker »

har en promo bare. lenge siden jeg hÞrte pÄ den. men etter det jeg kan huske sÄ var dette bare dritt.
Viva Emptiness er det jeg har pÄ promo i tilfelle noen lurte.


Falagar
Spermatozoon
Posts: 0
Joined: 12 Mar 2005, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Falagar »

ForelÞpig kun hÞrt Brave Murder Day, Last Fair Deal Gone Down og Viva Emptiness; og av disse er nok Viva Emtpiness favoritten med Brave Murder Days pÄ en god andreplass (var hektet pÄ Brave en periode).

User avatar

hateyou
Belieber
Belieber
Posts: 153
Joined: 21 Oct 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by hateyou »

Brave murder day for faan. Dance of december souls er forresten ogsÄ sinnsykt bra. Av de nyere med klar vokal liker jeg Last fair deal gone down best. Fett.

User avatar

Analfeber
Belieber
Belieber
Posts: 44
Joined: 04 Aug 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Analfeber »

Er vel i stor grad enig i Babymetals beskrivelser her, sÄ jeg saksa like godt hele teksten og endret det som ikke passet:


De eneste platene jeg har smÄproblemer med er "Jhva Elohim Meth... The Revival" og "Dance of december souls". "For funerals to come" er vel og merke bare en EP, men den minner mye om tidlig Opeth.

"Brave murder day" er ei kongeplate. Minner smĂ„tt om Opeth dette og, kanskje ikke sĂ„ rart - ettersom Mikael Åkerfeldt er med pĂ„ gjestevokal. Favorittsangen pĂ„ denne plata er nok Murder. Men har venta leeeenge pĂ„ en remaster/remix av denne! Altfor lavt lydnivĂ„, og plis skru pittelittegrann pĂ„ de merkelige stortrommene!?

"Discouraged Ones" er ei fin og stemningsfull plate, med en hÄs og litt trist (finnes sikkert bedre ord for det) vokal, som gir et dystert lydbilde - helt ypperlig! "Cold ways" er favorittsangen pÄ denne plata.

"Tonight's decision" er ei litt mer "lystig" plate. Sangene har litt samme driv hele veien, men dette Ăždelegger ikke den stemninga som Katatonia prĂžver Ă„ skape. Syns coveret til denne plata forteller mye om den stemningsmusikken Katatonia representerer.

"Last fair deal gone down" kjÞrer litt i samme gate som "Tonight's Decision", og her er "I transpire" favorittsangen. "Teargas" og "Sweet nurse" er ogsÄ finfine lÄter. Og jeg syns lÄttitlene pÄ denne plata passer ypperlig til musikken.

"Viva Emptiness" er den siste plata de har gitt ut (greit, de to siste platene er samlecder, og ikke sÄ mye man ikke har hÞrt her). Denne plata syns jeg er noe snillere i uttrykket enn de foregÄende platene, og selv om man hÞrer at de prÞver Ä fornye seg litt fÞler jeg at dette ikke slÄr helt heldig ut. "Omerta" er favorittsangen pÄ denne plata, og den er egentlig en veldig easy listening sang. Instrumentalen Inside the city of glass er ogsÄ et flott spor.

Locked Previous topicNext topic