Den halvjalla innspillings/studio-tråden
-
Topic author - Belieber
- Mood:
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Den halvjalla innspillings/studio-tråden
hva bruker du? har du tips og triks.
Cubase VS Sonar/cakewalk
Reason VS Fruity Loops
Mac VS PC
Trommer,gitar, effekter, oppmikking, ned mikking, fremvisning av mikk OG p**k. øvingslokale/studio-opptak lydisolasjon digital recorder/bånd osv osv osv...
Del dine erfaringer og spør om råd.
Cubase VS Sonar/cakewalk
Reason VS Fruity Loops
Mac VS PC
Trommer,gitar, effekter, oppmikking, ned mikking, fremvisning av mikk OG p**k. øvingslokale/studio-opptak lydisolasjon digital recorder/bånd osv osv osv...
Del dine erfaringer og spør om råd.

Framföralt har ni båda bobil och bläkksprut...
-
- Rocker
- Mood:
Tenker å kjøpe Reaper innen kort tid. Virker som et program som ikke bare påstår å være brukervennlig, men som også faktisk er det. Pluss at både trommis og gitarist bruker det allerede. Ellers er jeg like grønn som før.
-
- Belieber
- Mood:
Hjemme, for å gjøre demoer, bruker jeg ezdrummer, Logic (studioprogram.... omtrent som Cubase, men eldre) og Gearbox (forsterker emulator).
Holder godt for å få ned låter hjemme, men kan selvfølgelig ikke brukes til proffere innspillinger.
Holder godt for å få ned låter hjemme, men kan selvfølgelig ikke brukes til proffere innspillinger.
Let's put the X in Saxx!
-
- Rocker
- Favourite genre: It's complicated
- Mood:
- Been thanked: 1 time
Pro Tools LE. Hadde trommeinnspilling på Lørdag hvor det ble brukt Beta91 på kick, SM57 på skarp og racktam, KSM27 på gulvtam, noen overheads jeg ikke husker navnet på, 451 på hi hat og en rørkondis som rom-mikk. Ble j***a fornøyd med lyden.
http://download254.mediafire.com/ykkjzw ... metest.mp3

http://download254.mediafire.com/ykkjzw ... metest.mp3

Jeg bruker Echo Audiofire 4 lydkort, Quested F11 Monitorer og som programvare har jeg nettopp kjøpt meg Reaper. Bra og ikke minst billig (60$ for en fullblods DAW, med meget god støtte for 64-bits-system, noe som ikke er en selvfølge hos de meget så dyrere variantene.
Got a spot that gets me hot, and you ain´t been to it!
Noen tips til et trommeprogram som er enkelt i bruk og kan lage fete trommetracks? Iom. at jeg er gnien for øyeblikket, så gidder jeg ikke punge ut noen spenn heller. Altså, et bra trommeprogram som er lett å sette seg inn i for en som overhodet ikke er noen kløpper på datas.
-
- Rocker
- Favourite genre: It's complicated
- Mood:
- Been thanked: 1 time
Erlend wrote:Bruker Cubase SX3 nå.
Cubase 5 er på vei i posten
Beste kjøpetips:
Gode studiomonitorer.
Beste studiotips:
Lær deg å bruke bus'er
Jobba nettopp litt i Cubase 5 selv og det er forfriskende å jobbe i, forskjellene mellom Pro Tools og Cubase er snart utradert. Har selv et par Genelec 8020A med en 7050B subwoofer, høyttalerene er litt underdimensjonerte i forhold til subben, men det blir en del andre investeringer før monitorene byttes ut. Jeg pleier kun å busse klanger, blir knot med gruppekomprimering for min del, men det er absolutt et godt alternativ hvis man har lite prosessorkraft.
Liker å ha en buss med kompressor + gaina definert bunn og rævrøskjende topp, som jeg kan sende litt av alt som skal trøkke til, for å få mer av denn derrre derre OOOmphen jevnt i hele lydbildet. Hender jeg felleskomprimerer tammer og, men det er stort sett av latskap og for å spare ressurser, når det er noe middels seriøst som gjøres.
Ellers bruker jeg cubase studio 4, og er stort sett happy med det. har funnet ut at det er et lite utvalg av havet med plugins jeg stort sett bruker hele tia; kjærhus plugs for eq og komprimering, voxengo curveeq for å jukse, voxengo pristine space for klang og kabinettsimuleringer også psp vintage warmer til litt diverse.
Det neste jeg skal handle er nye monitorer, da mine krk's røyk og jeg sliter med å få dem fiksa siden jeg er "gjerrig" og handla i utlandet. holdt på å kjøpe et par Genelec 8040a som jeg fikk ok tilbud på, men noen kom meg i forkjøpet. Slett ikke umulig at det blir noe Genelec, dog.
Skal også handle revalver så fort jeg blir rik, for den er FET.
Så, noen mastringstips her? Kommer et lite stykke med presets i ozone eller t-rax, små tweaking og curveeq på ei referanseskive som guide, evt litt ekstra komprimering og en liten klang for å lime alt sammen. Men det er temmelig overfladisk opplegg.
Ellers bruker jeg cubase studio 4, og er stort sett happy med det. har funnet ut at det er et lite utvalg av havet med plugins jeg stort sett bruker hele tia; kjærhus plugs for eq og komprimering, voxengo curveeq for å jukse, voxengo pristine space for klang og kabinettsimuleringer også psp vintage warmer til litt diverse.
Det neste jeg skal handle er nye monitorer, da mine krk's røyk og jeg sliter med å få dem fiksa siden jeg er "gjerrig" og handla i utlandet. holdt på å kjøpe et par Genelec 8040a som jeg fikk ok tilbud på, men noen kom meg i forkjøpet. Slett ikke umulig at det blir noe Genelec, dog.
Skal også handle revalver så fort jeg blir rik, for den er FET.
Så, noen mastringstips her? Kommer et lite stykke med presets i ozone eller t-rax, små tweaking og curveeq på ei referanseskive som guide, evt litt ekstra komprimering og en liten klang for å lime alt sammen. Men det er temmelig overfladisk opplegg.
Digitus Impudicus!
Hvordan skal man bruke bussene for at det skal ha noe for seg? Hittil har jeg bare brukt det så jeg kan stille volumet på begge gitarene samtidig lzm.
Jeg bruker Edirol UA-25 som kom med Sonar LE. Helt rass å bare ha et stereospor å jobbe med når man tar opp trommer. Jeg bruker en eller annen yamaha-mikser med totalt 12 mono-spor. Dette sier jeg bare for å råde folk til å legge i de ekstra lappene for et lydkort med mange innganger.
Edit:
Tips til oppmikking av basstromme: Bruk to mikker, en sånn flat sak som jeg ikke vet hva heter som skal ligge inni og en vanlig bassmikk. Legg den flate inni og juster avstanden fra batterskinnet etter hvor mye klikk du vil ha. Vinkle den andre inn på resonansskinnet mot hullet. Da får du både stor og definert lyd. Dette er forøvrig et tips jeg fikk av en proff lydtekniker, mine opptak låter som bajs og kolera.
Jeg bruker Edirol UA-25 som kom med Sonar LE. Helt rass å bare ha et stereospor å jobbe med når man tar opp trommer. Jeg bruker en eller annen yamaha-mikser med totalt 12 mono-spor. Dette sier jeg bare for å råde folk til å legge i de ekstra lappene for et lydkort med mange innganger.
Edit:
Tips til oppmikking av basstromme: Bruk to mikker, en sånn flat sak som jeg ikke vet hva heter som skal ligge inni og en vanlig bassmikk. Legg den flate inni og juster avstanden fra batterskinnet etter hvor mye klikk du vil ha. Vinkle den andre inn på resonansskinnet mot hullet. Da får du både stor og definert lyd. Dette er forøvrig et tips jeg fikk av en proff lydtekniker, mine opptak låter som bajs og kolera.
Non-rising body from the grave showing new reality
What I am, what I want, I'm only after death
-
Topic author - Belieber
- Mood:
Jeg vurderer ny PC i og med at min er rim,elig utdatert og begynner å fuske.. Hva er fordeler ulemper med å gå over til 64bit.
altså Windows XP x64.
har fått tilbud på en frekk maskin, men da må/bør jeg over på 64bit..
er det noe vits? eller er det penger rett ut av vinduet.
maskina skal KUN brukes til musikk. ikke på nett, ingenting, kun cubase og andre programmer så jeg kan dedikere ei hel maskin til detta.
altså Windows XP x64.
har fått tilbud på en frekk maskin, men da må/bør jeg over på 64bit..
er det noe vits? eller er det penger rett ut av vinduet.
maskina skal KUN brukes til musikk. ikke på nett, ingenting, kun cubase og andre programmer så jeg kan dedikere ei hel maskin til detta.

Framföralt har ni båda bobil och bläkksprut...
@Dirant
Et vanlig problem er at hvis du legger på en reverb plug som insert på f.eks et vokalspor så blir hele vokalen badet i klang og det høres skjeldent bra ut.
Hvis du istede legger reverben på en aux bus som du sender vokalen inn i så kan du mikse vokalen med klang så høyt eller lavt du vil sammen med det orginale sporet. Med andre ord, du kan styre nøyaktig hvor mye klang du vil skal høres.
De fleste reverb plugs har en "mix" knapp der du kan stille mellom dry/wet.
Bus sporet vil fungere på nøyaktig samme måten.
Forskjellen er at du vil ha en egen fader i mikseren for aux sporet samt at denne metoden fungerer for alle plugins inkl. de som ikke har en slik mix knapp.
Prøv f.eks å sende skarptromma inn i en bus med en komp som virkelig knuser åsså miks dette forsiktig inn med det orginale sporet. Slik kan du få ei skarptromme som virkelig slår uten at det høres komprimert ihjæl ut.
Dette kalles "Parallel Compression".
Uendelig med muligheter egentlig!
Et vanlig problem er at hvis du legger på en reverb plug som insert på f.eks et vokalspor så blir hele vokalen badet i klang og det høres skjeldent bra ut.
Hvis du istede legger reverben på en aux bus som du sender vokalen inn i så kan du mikse vokalen med klang så høyt eller lavt du vil sammen med det orginale sporet. Med andre ord, du kan styre nøyaktig hvor mye klang du vil skal høres.
De fleste reverb plugs har en "mix" knapp der du kan stille mellom dry/wet.
Bus sporet vil fungere på nøyaktig samme måten.
Forskjellen er at du vil ha en egen fader i mikseren for aux sporet samt at denne metoden fungerer for alle plugins inkl. de som ikke har en slik mix knapp.
Prøv f.eks å sende skarptromma inn i en bus med en komp som virkelig knuser åsså miks dette forsiktig inn med det orginale sporet. Slik kan du få ei skarptromme som virkelig slår uten at det høres komprimert ihjæl ut.
Dette kalles "Parallel Compression".
Uendelig med muligheter egentlig!
-
- Belieber
- Mood:
Hvis du eller en vokalist du jobber med ikke liker å synge i headset men heller vil ha full overhøring via monitorene, er det en god idé å spille inn overhøringa gjennom vokalmikken i posisjonen den kommer til å stå når vokalisten skal synge, på forhånd. Så legger du samme EQ på dette sporet som på vokalsporet og fasevender det. Når du så drar faderen for det fasevendte overhøringssporet opp og ned vil du nå et punkt der overhøringa forsvinner nesten totalt fra vokalsporet. Ganske genialt.
Kan med hell også fungere som en slags gate på for eksempel tammer med mye overhøring, bare at du klipper bort der det faktisk spilles på tammene i det fasevendte sporet. Da kan du kontrollere hvor mye ekstra støy du vil ha.
Kan med hell også fungere som en slags gate på for eksempel tammer med mye overhøring, bare at du klipper bort der det faktisk spilles på tammene i det fasevendte sporet. Da kan du kontrollere hvor mye ekstra støy du vil ha.
Takk, Erlend. Tror jeg skal prøve det.
Kølabrenner sitt tips hørtes forlokkende ut, det må jeg prøve. Hater å synge med hodetelefoner på.
Kølabrenner sitt tips hørtes forlokkende ut, det må jeg prøve. Hater å synge med hodetelefoner på.
Non-rising body from the grave showing new reality
Kølabrennern wrote:Hvis du eller en vokalist du jobber med ikke liker å synge i headset men heller vil ha full overhøring via monitorene, er det en god idé å spille inn overhøringa gjennom vokalmikken i posisjonen den kommer til å stå når vokalisten skal synge, på forhånd. Så legger du samme EQ på dette sporet som på vokalsporet og fasevender det. Når du så drar faderen for det fasevendte overhøringssporet opp og ned vil du nå et punkt der overhøringa forsvinner nesten totalt fra vokalsporet. Ganske genialt.
Notér ned i margen her, Kai!