Den halvjalla innspillings/studio-trÄden
-
Topic author - Belieber
- Posts: 36
- Joined: 16 Nov 2003, 00:00
- Mood:
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Den halvjalla innspillings/studio-trÄden
hva bruker du? har du tips og triks.
Cubase VS Sonar/cakewalk
Reason VS Fruity Loops
Mac VS PC
Trommer,gitar, effekter, oppmikking, ned mikking, fremvisning av mikk OG p**k. Þvingslokale/studio-opptak lydisolasjon digital recorder/bÄnd osv osv osv...
Del dine erfaringer og spÞr om rÄd.
Cubase VS Sonar/cakewalk
Reason VS Fruity Loops
Mac VS PC
Trommer,gitar, effekter, oppmikking, ned mikking, fremvisning av mikk OG p**k. Þvingslokale/studio-opptak lydisolasjon digital recorder/bÄnd osv osv osv...
Del dine erfaringer og spÞr om rÄd.
Framföralt har ni bÄda bobil och blÀkksprut...
-
- Rocker
- Posts: 932
- Joined: 21 Aug 2003, 00:00
- Mood:
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Tenker Ä kjÞpe Reaper innen kort tid. Virker som et program som ikke bare pÄstÄr Ä vÊre brukervennlig, men som ogsÄ faktisk er det. Pluss at bÄde trommis og gitarist bruker det allerede. Ellers er jeg like grÞnn som fÞr.
-
- Belieber
- Posts: 53
- Joined: 17 Apr 2007, 00:00
- Mood:
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Hjemme, for Ă„ gjĂžre demoer, bruker jeg ezdrummer, Logic (studioprogram.... omtrent som Cubase, men eldre) og Gearbox (forsterker emulator).
Holder godt for Ä fÄ ned lÄter hjemme, men kan selvfÞlgelig ikke brukes til proffere innspillinger.
Holder godt for Ä fÄ ned lÄter hjemme, men kan selvfÞlgelig ikke brukes til proffere innspillinger.
Let's put the X in Saxx!
-
- Rocker
- Posts: 549
- Joined: 20 Mar 2008, 00:00
- Favourite genre: It's complicated
- Mood:
- Has thanked: 0
- Been thanked: 1 time
Pro Tools LE. Hadde trommeinnspilling pÄ LÞrdag hvor det ble brukt Beta91 pÄ kick, SM57 pÄ skarp og racktam, KSM27 pÄ gulvtam, noen overheads jeg ikke husker navnet pÄ, 451 pÄ hi hat og en rÞrkondis som rom-mikk. Ble j***a fornÞyd med lyden.
http://download254.mediafire.com/ykkjzw ... metest.mp3
http://download254.mediafire.com/ykkjzw ... metest.mp3
Jeg bruker Echo Audiofire 4 lydkort, Quested F11 Monitorer og som programvare har jeg nettopp kjÞpt meg Reaper. Bra og ikke minst billig (60$ for en fullblods DAW, med meget god stÞtte for 64-bits-system, noe som ikke er en selvfÞlge hos de meget sÄ dyrere variantene.
Got a spot that gets me hot, and you ainÂŽt been to it!
Noen tips til et trommeprogram som er enkelt i bruk og kan lage fete trommetracks? Iom. at jeg er gnien for Þyeblikket, sÄ gidder jeg ikke punge ut noen spenn heller. AltsÄ, et bra trommeprogram som er lett Ä sette seg inn i for en som overhodet ikke er noen klÞpper pÄ datas.
-
- Rocker
- Posts: 549
- Joined: 20 Mar 2008, 00:00
- Favourite genre: It's complicated
- Mood:
- Has thanked: 0
- Been thanked: 1 time
Erlend wrote:Bruker Cubase SX3 nÄ.
Cubase 5 er pÄ vei i posten
Beste kjĂžpetips:
Gode studiomonitorer.
Beste studiotips:
LĂŠr deg Ă„ bruke bus'er
Jobba nettopp litt i Cubase 5 selv og det er forfriskende Ă„ jobbe i, forskjellene mellom Pro Tools og Cubase er snart utradert. Har selv et par Genelec 8020A med en 7050B subwoofer, hĂžyttalerene er litt underdimensjonerte i forhold til subben, men det blir en del andre investeringer fĂžr monitorene byttes ut. Jeg pleier kun Ă„ busse klanger, blir knot med gruppekomprimering for min del, men det er absolutt et godt alternativ hvis man har lite prosessorkraft.
Liker Ä ha en buss med kompressor + gaina definert bunn og rÊvrÞskjende topp, som jeg kan sende litt av alt som skal trÞkke til, for Ä fÄ mer av denn derrre derre OOOmphen jevnt i hele lydbildet. Hender jeg felleskomprimerer tammer og, men det er stort sett av latskap og for Ä spare ressurser, nÄr det er noe middels seriÞst som gjÞres.
Ellers bruker jeg cubase studio 4, og er stort sett happy med det. har funnet ut at det er et lite utvalg av havet med plugins jeg stort sett bruker hele tia; kjÊrhus plugs for eq og komprimering, voxengo curveeq for Ä jukse, voxengo pristine space for klang og kabinettsimuleringer ogsÄ psp vintage warmer til litt diverse.
Det neste jeg skal handle er nye monitorer, da mine krk's rÞyk og jeg sliter med Ä fÄ dem fiksa siden jeg er "gjerrig" og handla i utlandet. holdt pÄ Ä kjÞpe et par Genelec 8040a som jeg fikk ok tilbud pÄ, men noen kom meg i forkjÞpet. Slett ikke umulig at det blir noe Genelec, dog.
Skal ogsÄ handle revalver sÄ fort jeg blir rik, for den er FET.
SÄ, noen mastringstips her? Kommer et lite stykke med presets i ozone eller t-rax, smÄ tweaking og curveeq pÄ ei referanseskive som guide, evt litt ekstra komprimering og en liten klang for Ä lime alt sammen. Men det er temmelig overfladisk opplegg.
Ellers bruker jeg cubase studio 4, og er stort sett happy med det. har funnet ut at det er et lite utvalg av havet med plugins jeg stort sett bruker hele tia; kjÊrhus plugs for eq og komprimering, voxengo curveeq for Ä jukse, voxengo pristine space for klang og kabinettsimuleringer ogsÄ psp vintage warmer til litt diverse.
Det neste jeg skal handle er nye monitorer, da mine krk's rÞyk og jeg sliter med Ä fÄ dem fiksa siden jeg er "gjerrig" og handla i utlandet. holdt pÄ Ä kjÞpe et par Genelec 8040a som jeg fikk ok tilbud pÄ, men noen kom meg i forkjÞpet. Slett ikke umulig at det blir noe Genelec, dog.
Skal ogsÄ handle revalver sÄ fort jeg blir rik, for den er FET.
SÄ, noen mastringstips her? Kommer et lite stykke med presets i ozone eller t-rax, smÄ tweaking og curveeq pÄ ei referanseskive som guide, evt litt ekstra komprimering og en liten klang for Ä lime alt sammen. Men det er temmelig overfladisk opplegg.
Digitus Impudicus!
Hvordan skal man bruke bussene for at det skal ha noe for seg? Hittil har jeg bare brukt det sÄ jeg kan stille volumet pÄ begge gitarene samtidig lzm.
Jeg bruker Edirol UA-25 som kom med Sonar LE. Helt rass Ä bare ha et stereospor Ä jobbe med nÄr man tar opp trommer. Jeg bruker en eller annen yamaha-mikser med totalt 12 mono-spor. Dette sier jeg bare for Ä rÄde folk til Ä legge i de ekstra lappene for et lydkort med mange innganger.
Edit:
Tips til oppmikking av basstromme: Bruk to mikker, en sÄnn flat sak som jeg ikke vet hva heter som skal ligge inni og en vanlig bassmikk. Legg den flate inni og juster avstanden fra batterskinnet etter hvor mye klikk du vil ha. Vinkle den andre inn pÄ resonansskinnet mot hullet. Da fÄr du bÄde stor og definert lyd. Dette er forÞvrig et tips jeg fikk av en proff lydtekniker, mine opptak lÄter som bajs og kolera.
Jeg bruker Edirol UA-25 som kom med Sonar LE. Helt rass Ä bare ha et stereospor Ä jobbe med nÄr man tar opp trommer. Jeg bruker en eller annen yamaha-mikser med totalt 12 mono-spor. Dette sier jeg bare for Ä rÄde folk til Ä legge i de ekstra lappene for et lydkort med mange innganger.
Edit:
Tips til oppmikking av basstromme: Bruk to mikker, en sÄnn flat sak som jeg ikke vet hva heter som skal ligge inni og en vanlig bassmikk. Legg den flate inni og juster avstanden fra batterskinnet etter hvor mye klikk du vil ha. Vinkle den andre inn pÄ resonansskinnet mot hullet. Da fÄr du bÄde stor og definert lyd. Dette er forÞvrig et tips jeg fikk av en proff lydtekniker, mine opptak lÄter som bajs og kolera.
Non-rising body from the grave showing new reality
What I am, what I want, I'm only after death
What I am, what I want, I'm only after death
-
Topic author - Belieber
- Posts: 36
- Joined: 16 Nov 2003, 00:00
- Mood:
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Jeg vurderer ny PC i og med at min er rim,elig utdatert og begynner Ä fuske.. Hva er fordeler ulemper med Ä gÄ over til 64bit.
altsÄ Windows XP x64.
har fÄtt tilbud pÄ en frekk maskin, men da mÄ/bÞr jeg over pÄ 64bit..
er det noe vits? eller er det penger rett ut av vinduet.
maskina skal KUN brukes til musikk. ikke pÄ nett, ingenting, kun cubase og andre programmer sÄ jeg kan dedikere ei hel maskin til detta.
altsÄ Windows XP x64.
har fÄtt tilbud pÄ en frekk maskin, men da mÄ/bÞr jeg over pÄ 64bit..
er det noe vits? eller er det penger rett ut av vinduet.
maskina skal KUN brukes til musikk. ikke pÄ nett, ingenting, kun cubase og andre programmer sÄ jeg kan dedikere ei hel maskin til detta.
Framföralt har ni bÄda bobil och blÀkksprut...
@Dirant
Et vanlig problem er at hvis du legger pÄ en reverb plug som insert pÄ f.eks et vokalspor sÄ blir hele vokalen badet i klang og det hÞres skjeldent bra ut.
Hvis du istede legger reverben pÄ en aux bus som du sender vokalen inn i sÄ kan du mikse vokalen med klang sÄ hÞyt eller lavt du vil sammen med det orginale sporet. Med andre ord, du kan styre nÞyaktig hvor mye klang du vil skal hÞres.
De fleste reverb plugs har en "mix" knapp der du kan stille mellom dry/wet.
Bus sporet vil fungere pÄ nÞyaktig samme mÄten.
Forskjellen er at du vil ha en egen fader i mikseren for aux sporet samt at denne metoden fungerer for alle plugins inkl. de som ikke har en slik mix knapp.
PrÞv f.eks Ä sende skarptromma inn i en bus med en komp som virkelig knuser ÄssÄ miks dette forsiktig inn med det orginale sporet. Slik kan du fÄ ei skarptromme som virkelig slÄr uten at det hÞres komprimert ihjÊl ut.
Dette kalles "Parallel Compression".
Uendelig med muligheter egentlig!
Et vanlig problem er at hvis du legger pÄ en reverb plug som insert pÄ f.eks et vokalspor sÄ blir hele vokalen badet i klang og det hÞres skjeldent bra ut.
Hvis du istede legger reverben pÄ en aux bus som du sender vokalen inn i sÄ kan du mikse vokalen med klang sÄ hÞyt eller lavt du vil sammen med det orginale sporet. Med andre ord, du kan styre nÞyaktig hvor mye klang du vil skal hÞres.
De fleste reverb plugs har en "mix" knapp der du kan stille mellom dry/wet.
Bus sporet vil fungere pÄ nÞyaktig samme mÄten.
Forskjellen er at du vil ha en egen fader i mikseren for aux sporet samt at denne metoden fungerer for alle plugins inkl. de som ikke har en slik mix knapp.
PrÞv f.eks Ä sende skarptromma inn i en bus med en komp som virkelig knuser ÄssÄ miks dette forsiktig inn med det orginale sporet. Slik kan du fÄ ei skarptromme som virkelig slÄr uten at det hÞres komprimert ihjÊl ut.
Dette kalles "Parallel Compression".
Uendelig med muligheter egentlig!
-
- Belieber
- Posts: 10
- Joined: 28 Mar 2004, 00:00
- Mood:
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Hvis du eller en vokalist du jobber med ikke liker Ä synge i headset men heller vil ha full overhÞring via monitorene, er det en god idé Ä spille inn overhÞringa gjennom vokalmikken i posisjonen den kommer til Ä stÄ nÄr vokalisten skal synge, pÄ forhÄnd. SÄ legger du samme EQ pÄ dette sporet som pÄ vokalsporet og fasevender det. NÄr du sÄ drar faderen for det fasevendte overhÞringssporet opp og ned vil du nÄ et punkt der overhÞringa forsvinner nesten totalt fra vokalsporet. Ganske genialt.
Kan med hell ogsÄ fungere som en slags gate pÄ for eksempel tammer med mye overhÞring, bare at du klipper bort der det faktisk spilles pÄ tammene i det fasevendte sporet. Da kan du kontrollere hvor mye ekstra stÞy du vil ha.
Kan med hell ogsÄ fungere som en slags gate pÄ for eksempel tammer med mye overhÞring, bare at du klipper bort der det faktisk spilles pÄ tammene i det fasevendte sporet. Da kan du kontrollere hvor mye ekstra stÞy du vil ha.
Takk, Erlend. Tror jeg skal prĂžve det.
KÞlabrenner sitt tips hÞrtes forlokkende ut, det mÄ jeg prÞve. Hater Ä synge med hodetelefoner pÄ.
KÞlabrenner sitt tips hÞrtes forlokkende ut, det mÄ jeg prÞve. Hater Ä synge med hodetelefoner pÄ.
Non-rising body from the grave showing new reality
What I am, what I want, I'm only after death
What I am, what I want, I'm only after death
KÞlabrennern wrote:Hvis du eller en vokalist du jobber med ikke liker Ä synge i headset men heller vil ha full overhÞring via monitorene, er det en god idé Ä spille inn overhÞringa gjennom vokalmikken i posisjonen den kommer til Ä stÄ nÄr vokalisten skal synge, pÄ forhÄnd. SÄ legger du samme EQ pÄ dette sporet som pÄ vokalsporet og fasevender det. NÄr du sÄ drar faderen for det fasevendte overhÞringssporet opp og ned vil du nÄ et punkt der overhÞringa forsvinner nesten totalt fra vokalsporet. Ganske genialt.
Notér ned i margen her, Kai!