Welcome to %s forums

De beste forumene for rock og metall - før var det Scream Magazine

Login Register

Cirith Ungol - King of the Dead (1984)

Archive on Scream Magazine from 2019 and older.

Master of the Tracklist

Atom Smasher
0
No votes
Black Machine
4
44%
Master of the Pit
2
22%
King of the Dead
2
22%
Death of the Sun
0
No votes
Finger of Scorn
1
11%
Toccata in Dm
0
No votes
Cirith Ungol
0
No votes
 
Total votes: 9
User avatar

Topic author
MikkelRev
Rocker
Rocker
Posts: 797
Joined: 20 Apr 2008, 00:00
Favourite genre: Heavy Metal
Location: แบร์เกน
Mood:
Has thanked: 2 times
Been thanked: 0
Norway

Cirith Ungol - King of the Dead (1984)

Post by MikkelRev »

"King of the Dead was our best album" sier Robert Garven i et intervju. Og han har faktisk helt rett. King of the Dead var Cirith Ungol's andre album og er dems mest episke og progressive. Til tross for at Greg Lindstrom ikke lenger var medlem nå, er han kredittert som låtskriver på flere låter. Atom Smasher, Cirith Ungol (låten) og Death of the Sun ble skrevet allerede på 1970-tallet. Versjonen av Death of the Sun som er å høre her, er en re-recording av den originale som er å finne på den første Metal Massacre-samleren fra 1982, hvor også andre undergrunnsband som Demon Flight og Metallica er å finne. Selv foretrekker jeg 82-versjonen et godt stykke foran 84-versjonen. Toccata in Dm er skrevet av J.S. Bach. Elric-coveret heter "King of the Dead", og er tegnet av Michael Whelan.

Dette var den første Ungolplaten jeg kjøpte (på vinyl). En helt unik og fantastisk stemning gjennom hele veien (minus DotS). Å velge ut en favoritt her er ikke enkelt. Black Machine, Master of the Pit, King of the Dead, Finger of Scorn og Cirith Ungol er gull alt sammen. Det er faktisk kun Death of the Sun jeg ikke har sansen for. Velger allikevel den geniale Finger of Scorn.
En sikker kandidat til en all-time top-ti liste er det uten tvil!

Image


Robert W. Garven Jr., May 2007 wrote: As co-founder and drummer of Cirith Ungol for 22 years I feel I can say without a doubt that this was our best effort. A previous reviewer mentioned that "Frost & Fire" sounded thrown together. The real truth is that we had been in the band for 9 years already and "Frost & Fire" was our attempt to get airplay and find success with what we considered some of our more accessable music. When the local LA station KLOS played it once and considered it too heavy, we decided to go for broke with our second album. I disagree and think Tim singing is not only excellent and that "Frost & Fire" has some of his best vocals. "'Im Alive" was one of our all time best songs, which we started almost every set with. The LA Times said that Pearl Jams "Alive" was a blatant rip off of our song, which is debatable. Considering we produced, self recorded and paid for the entire project and that we were one of if not the first independent band to put out their own album during the wave of indie productions during that time, I think F&F and KOTD is a mandatory listen.

That said "King of the Dead" is my favorite and the last album which we had total control over. I am proud that we are mentioned in the same breath as bands that were epic and hope you all appreciate what we were trying to acomplish at a time when only big label bands had any chance of distribution or airplay.

User avatar

Eon
Belieber
Belieber
Posts: 101
Joined: 19 Sep 2006, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 36

Post by Eon »

Fantastisk bra skive. Går for Master of the Pit, mye p.g.a. den herlig jam-aktige introen.
333+333 wrote:Yupp that`s right, jeg digger f**n meg metal!


Opeth82
Poser
Poser
Posts: 322
Joined: 19 Feb 2006, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 41

Post by Opeth82 »

Black Machine.
Affen wrote:Det går faktisk an å bare holde helt kjeft.

User avatar

manimal
Poser
Poser
Posts: 307
Joined: 14 Sep 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 47

Post by manimal »

Master of the pit.

User avatar

Affen
Rocker
Rocker
Posts: 1328
Joined: 22 Nov 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 48

Post by Affen »

Mesterverk, og noe av det aller beste innen heavy metal noen sinne. Egentlig helt umulig å velge favorittlåt på ei skive hvor alle 8 låtene er like mektig. Skjønner ikke hva du har imot Death of the Sun, men det får bli ditt problem :) Ellers syns jeg Bach-tolkninga på Toccata'n er utrolig flott og stemningsfull, Atom Smasher er en sykt fet åpningslåt...ALLE låtene er knall for f**n! Men dagsformen lander på Black Machine. Rett og slett noe av det beste som er utgitt av heavy metal. Terningkast 6!
Image

User avatar

Leif
Belieber
Belieber
Posts: 29
Joined: 24 May 2005, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Leif »

f**n meg ikke lett å velge, skiva er gull fra start til slutt, men jeg går for tittelsporet.

Crown upon his head!
King of all the dead!


oddefa
Spermatozoon
Posts: 0
Joined: 23 Sep 2007, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by oddefa »

Eneste plata jeg har av dette bandet. Gikk meg hus forbi på 80 tallet, men ble motivert av dette forumet til å skaffe den. Superplate, digger vokalen (men skjønner at andre kan ha annen mening). Stemte black machine.

User avatar

knuthulhu
Poser
Poser
Posts: 274
Joined: 09 Oct 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by knuthulhu »

Vi velger tittellaata her tenker jeg. Den har en voldsom stemning og virker veldig konfronterende p[ lytteren.
"Even s***n wears leather"

User avatar

Topic author
MikkelRev
Rocker
Rocker
Posts: 797
Joined: 20 Apr 2008, 00:00
Favourite genre: Heavy Metal
Location: แบร์เกน
Mood:
Has thanked: 2 times
Been thanked: 0
Norway

Post by MikkelRev »

Rangering blir ca. slik:

Finger of Scorn
King of the Dead
Cirith Ungol
Master of the Pit
Black Machine
Atom Smasher
Toccata in Dm
Death of the Sun

Affen wrote:Skjønner ikke hva du har imot Death of the Sun
Kjedelig og dårlig riff, masete låt, og den ødelegger for flyten i albumet. En gedigen nedtur etter det fabelaktige tittelsporet. Det går på en måte en rød tråd fra start til slutt gjennom hele albumet, betinget at man skipper denne altså.

knuthulhu wrote:Vi velger tittellaata her tenker jeg.
Du får gå å stemme når du har tenkt over det :p

User avatar

knuthulhu
Poser
Poser
Posts: 274
Joined: 09 Oct 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by knuthulhu »

MikkelRev wrote:
knuthulhu wrote:Vi velger tittellaata her tenker jeg.
Du får gå å stemme når du har tenkt over det :p

Nå har jeg tenkt :D

har vært bortreist en tur, også fysisk


np Gates of Slumber - Conqueror
"Even s***n wears leather"

User avatar

Jønsberg
Belieber
Belieber
Posts: 11
Joined: 01 Jan 2006, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Jønsberg »

Uff!!!

Black Machine er favoritten for tiden, men skiva er jevn inn til beinet.
Escape from those rotten body
It's creation of death, can do nothing
Full of lusts, can't feel sins
Cast you a golden magic! Baphomet!
Image

Locked Previous topicNext topic