Sabaton
-
Topic author - Rocker
- Mood:
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Sabaton
Våre svenske venner i Sabaton er ute med sin femte fullengder, og selv om Coat of Arms har egen tråd, kan det være greit med en felles Sabaton-tråd, hvor vi kan diskutere diskografien og bandet generelt.
Forrigeskiva, The Art of War, tok jeg ikke av på da den kom, men nå får jeg både den og nyskiva samtidig, så den skal nok få en ny sjanse.
Primo Victoria er pr dags dato min favoritt, og Panzer Battalion er en av de kuleste metallåtene fra det siste tiår. Attero Dominatus er også ei knallskive, dog et lite hakk bak PV.
I 2007 slapp Sabaton Metalizer, ei skive som egentlig skulle vært utgitt før PV, men som av en eller annen grunn aldri så dagens lys den gangen. Som bonus CD på denne får du bandets første demo, Fist
For Fight. Metalizer har jeg ikke hørt, men slenger inn bestilling hos Sound of Noise nå.
Primo Victoria og Attero dominatus er knallskiver. Etter det har synes jeg det har gått nedover for falunorkesteret. Det kan jo selvfølgelig komme av at de er så til de grader ensporet i konseptet at man blir mett etter et par album.
Knugende knyttnever av negativ energi
-
- Spermatozoon
- Mood:
Langt derifra...he he, og Sabaton får vel generelt mer pepper en skryt. Skal innrømme at man fort kan gå litt lei selve musikken, men tekstene er såpass fete at det veier opp mer enn nok. Er drita lei Art Of War, men blir nok aldri lei av å høre Joakim Broden brøle ut f.eks:Nash wrote:Oppskrytt band!
Baptised in fire 40 to 1
Spirit of spartans death and glory
Soldiers of Poland second to none
Wrath of the wehrmacht brought to a halt
Eller:
Leaving a trail of destruction through a foreign land
(Waging war with conviction)
Massive assault live to serve the nazi plan
(Wehrmachts pride, ghost division)
Eller:
Ever since it started
On Crystal night of 38
When liberty died
And truth was denied
Sent away on train on a one-way trip to hell
Enter the gates - Auschwitz awaits!
Kommer egentlig ikke på noe annet band som makter å komme opp med bedre og mer passende musikk til tekster omhandlende 2 verdenskrig, og det virker som en del folk ikke bryr seg om bandets tekstmateriale. Om det er grunnet null interesse for temaet vet jeg ikke.
I hovedanmeldelsen for Coat Of Arms i siste Scream går det fram at på Coat Of Arms er det 2 verdenskrig som er tema. Som om det var første gang bandet gjør det liksom. Det virker ikke akkurat som anmelderen har fått med seg at det har vært tema på omtrent samtlige Sabaton album.
Uansett ett fett band mest grunnet fete tekster og passende musikk til de.
-
Topic author - Rocker
- Mood:
Helt enig ang tekstene! Har veldig sansen for tekstene til Sabaton, selv om jeg sjelden bryr meg om tekster. Men så lenge lyrikken omhandler tema som WWII, og går sammen med musikken som hånd i hanske, storkoser jeg meg.
-
- Spermatozoon
- Mood:
Samme her og synes bandet har en helt egen evne som mange andre band ikke har hvor man aktivt blir sittendes å høre på tekstene.Affen wrote:Har veldig sansen for tekstene til Sabaton
-
- Poser
- Mood:
Primo Victoria er den beste, men Attero Dominatus bare mushåret bak. Angående tekster synes jeg teksten på In The Name Of God fra sistnevnte er så jævli kul.
Metalizer er mer ujevn og litt svakere en de to førstnevnte, alikevel innholder denne låta Shadows som er bandets aller sterkeste kort, litt arti er at i akkurat den låta er det Lord Of The Rings som er tema og ikke krig.
The Art Of War er kvalitets messig et lite hakk under PV og AD, men bedre en Metalizer. Her er tittelsporet den desidert beste låta. Elsker hvordan den småtunge riffinga og Synten sammen driver låta framover der!
Alt i alt blir diskografien rangert slik hos meg:
Primo Victoria: 4+
Attero Dominatus: 4+
The Art Of War: 4
Metalizer: 3+
Metalizer er mer ujevn og litt svakere en de to førstnevnte, alikevel innholder denne låta Shadows som er bandets aller sterkeste kort, litt arti er at i akkurat den låta er det Lord Of The Rings som er tema og ikke krig.
The Art Of War er kvalitets messig et lite hakk under PV og AD, men bedre en Metalizer. Her er tittelsporet den desidert beste låta. Elsker hvordan den småtunge riffinga og Synten sammen driver låta framover der!
Alt i alt blir diskografien rangert slik hos meg:
Primo Victoria: 4+
Attero Dominatus: 4+
The Art Of War: 4
Metalizer: 3+
-
- Poser
- Mood:
Har handla inn Primo Victoria og den nyeste. Skikkelig bra saker! Så dem live for noen år siden (2007, tror jeg det var), og de imponerte veldig. Har bare ikke fått ut fingeren før nå. Blir nok å handle de resterende også, ja!
Primo Victoria er helt klart best. Høyt nivå hele veien og den inneholder flere av bandets beste låter.
Attero Dominatus høres ut som et forsøk på å gjenskape Primo Victoria, men jevnt over er låtene litt svakere. Fremdeles en bra skive.
Metalizer en en noe annerledes skive, da den er mye mer "speed metal" og låtene hovedsakelig er kortere og simplere. De seks første låtene er veldig bra, men den taper seg etter det.
The Art Of War er litt ujevn, men har en del solide låter. Bedre enn Attero Dominatus, men ikke helt på nivå med Primo Victoria. Hun kjerringa som gauler kan bli litt irriterende.
Coat Of Arms har jeg ikke fått hørt så veldig mange ganger enda, men hittil vil jeg si det er deres svakeste. Ikke noe som er dårlig, men de virkelig gode låtene mangler.
Attero Dominatus høres ut som et forsøk på å gjenskape Primo Victoria, men jevnt over er låtene litt svakere. Fremdeles en bra skive.
Metalizer en en noe annerledes skive, da den er mye mer "speed metal" og låtene hovedsakelig er kortere og simplere. De seks første låtene er veldig bra, men den taper seg etter det.
The Art Of War er litt ujevn, men har en del solide låter. Bedre enn Attero Dominatus, men ikke helt på nivå med Primo Victoria. Hun kjerringa som gauler kan bli litt irriterende.
Coat Of Arms har jeg ikke fått hørt så veldig mange ganger enda, men hittil vil jeg si det er deres svakeste. Ikke noe som er dårlig, men de virkelig gode låtene mangler.
-
- Belieb
- Mood:
"The art of war" er j****g festlig. "Primo Victoria" er også veldig bra. Siste skiva er like kjedelig som den overvurderte "Attero Dominatus". Så stemme til "The art of war".
Sleaze 'N' Roll...
-
- Poser
- Mood:
- Been thanked: 2 times
Sabaton ruler gata de...mye likt, men mye fett. Sisteskiva har vokst etter mange runder, og flere av låtene er svært kule. Det som er litt fett med denne siste, er at albumet har en større jevnhet, ikke bare et par-tre sterke og resten bob-bob...og Sabaton fungerer bra i bil, det er det ikke alle band som kan "skilte" med...he-he..
Og nå skal jeg ikke blande meg for mye inn i en offtopic-groove her, men jeg er enig i at Blind G. er oppskrytt. Selv synes jeg de er et mediokert band, eller kanskje mest av alt har en svak vokalist. Men det var kun min mening.
Og nå skal jeg ikke blande meg for mye inn i en offtopic-groove her, men jeg er enig i at Blind G. er oppskrytt. Selv synes jeg de er et mediokert band, eller kanskje mest av alt har en svak vokalist. Men det var kun min mening.
SE OPP!!! ikke ned...
Min framtid er lys og lang
og rekker bakom tidens tvang
Tekstene sammen med vokalen er det absolutt beste med Sabaton. Dessverre har vokalen blitt en anelse glattere med tiden, men tekstene er heldigvis fremdeles av samme klasse.SoundOfNoise1 wrote:Langt derifra...he he, og Sabaton får vel generelt mer pepper en skryt. Skal innrømme at man fort kan gå litt lei selve musikken, men tekstene er såpass fete at det veier opp mer enn nok. Er drita lei Art Of War, men blir nok aldri lei av å høre Joakim Broden brøle ut f.eks:Nash wrote:Oppskrytt band!
Baptised in fire 40 to 1
Spirit of spartans death and glory
Soldiers of Poland second to none
Wrath of the wehrmacht brought to a halt
Eller:
Leaving a trail of destruction through a foreign land
(Waging war with conviction)
Massive assault live to serve the nazi plan
(Wehrmachts pride, ghost division)
Eller:
Ever since it started
On Crystal night of 38
When liberty died
And truth was denied
Sent away on train on a one-way trip to hell
Enter the gates - Auschwitz awaits!
Kommer egentlig ikke på noe annet band som makter å komme opp med bedre og mer passende musikk til tekster omhandlende 2 verdenskrig, og det virker som en del folk ikke bryr seg om bandets tekstmateriale. Om det er grunnet null interesse for temaet vet jeg ikke.
I hovedanmeldelsen for Coat Of Arms i siste Scream går det fram at på Coat Of Arms er det 2 verdenskrig som er tema. Som om det var første gang bandet gjør det liksom. Det virker ikke akkurat som anmelderen har fått med seg at det har vært tema på omtrent samtlige Sabaton album.
Uansett ett fett band mest grunnet fete tekster og passende musikk til de.
Digger dette partiet:
Comrade Stalins orders:
Serve me it's head on a plate
Disregard the losses
The eagle's land is ours to take
De to første skivene er veldig bra, men The Art OF War blir for pompøs. Synthen er altfor fremtredene og gjør at ofte fete riff drukner fullstendig. Det blir for mye glasur på kaka. Dog inneholder skiva flere gode låter.
Fikk Coat Of Arms i går, og jeg må si at den negative trenden fortsetter. Produksjonen er kanskje hakket kvassere, men låtene er stort sett skodd over samme lest som sist. Imidlertid er åpningen med tittelkuttet meget bra og spor tre, Uprising er grisebra! Helt der opp med det beste fra de to første skivene. Gleder meg til å se videoen som er spilt inn i polen (i tråd med temaet i låten). Ser spesielt frem til dette:
The video will feature Peter Stormare as SS-Obergruppenführer von dem Bach
Den så jeg ikke kommeyngve wrote: jeg er enig i at Blind G. er oppskrytt. Selv synes jeg de er et mediokert band, eller kanskje mest av alt har en svak vokalist.
Sikker på at du ikke mener vokalisten i Sabaton?
Småfeigt av Sabaton å sensurere tekstene når de spiller i tyskland forresten
Knugende knyttnever av negativ energi
-
- Poser
- Mood:
- Been thanked: 2 times
Mulig det har med smak og behag all over, men jeg har hørt liveopptak hvor den er ganske så kråkete...he-.he..men vi tar ikke den lengre.
SE OPP!!! ikke ned...