Welcome to %s forums

De beste forumene for rock og metall - fĂžr var det Scream Magazine

Login Register

Sci-fi og (post)-apokalyptiske bĂžker

Archive on Scream Magazine from 2019 and older.

Topic author
gnombob
Belieber
Belieber
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Sci-fi og (post)-apokalyptiske bĂžker

Post by gnombob »

Hva liker du? Hva liker du ikke?

Jeg har stor sansen for The Road av McCarthy nÄr det kommer til post-apokalyptiske bÞker. Den tar det hele ned pÄ et veldig menneskelig nivÄ med far og sÞnn som hovedpersoner. Ikke en bok med mye fart i, for Ä si det slik. Jeg elsker den, men andre hater den sikkert.

Litt av samme grunn jeg liker The Walking Dead, siden fokuset er pÄ mennesket og hva folk er villig til Ä gjÞre for Ä overleve og redde andre.

Merker meg at Dune er en av de virkelig store bĂžkene innen sci-fi. Litt som LOTR er for fantasy. Verdt Ă„ lese? Filmen har jeg sovnet av flere ganger og aldri sett ferdig.

(PS: Denne trÄden var egentlig Den Saakaldtes idé.)

Image

Den_Saakaldte
Beliebe
Beliebe
Mood:

Post by Den_Saakaldte »

Bra trÄd! Har lest lite av slikt enda, men har blitt anbefalt noe av de fÞlgende (og hÄper noen har lest noen av dem):

A Canticle for Leibowitz (av Walter M. Miller Jr), The Wild Shore (av Kin Stanley Robinson), Alas, Babylon (Pat Frank), Wastelands: Stories of the Apocalypse (div. forfattere) og Nightfall (Isaac Asimov).

Er ogsÄ mest i interessert i mennesket i en post-apokalyptisk situasjon. Hvordan folk forandres under press og mÄ revurdere alle sine moralske verdier. Lurer ogsÄ pÄ hva menneskets holdning til religion og vitenskap er i et post-apokalyptisk scenario, da begge sannsynligvis kan fÄ skylden for hva nÄ enn det var som utlÞste katastrofen.

Stian
Rocker
Rocker
Mood:

Post by Stian »

Leser ikke mye i det hele tatt, men Ă„ lese scifi har jeg aldri funnet noen glede ved. Scifi er for meg en veldig visuell setting, som passer best i filmatiserte utgaver, synes jeg. Men har som alle andre rockere lest og likt The Hitchhikers Guide to the Galaxy.

JonathanSaxx
Belieber
Belieber
Mood:

Post by JonathanSaxx »

Har gÄtt mest i Star Wars bÞker hos meg og der er det mye hummer og kanari. De beste jeg har lest hittil er Han Solo Trilogy, som tar for seg Han Solo fra hans tidligste minner og fram til han mÞter Obi Wan i Mos Eisley kantina, som er fÞrste gangen vi ser han i Episode 4 filmen.
BÞkene er godt skrevet, spennende og for SW fans fÄr man vite ting som nÄr og hvordan han mÞtte Chewbacca, hvordan forholdet deres utviklet seg.
NĂ„r og hvordan han fikk tak i mellennium Falcon.
Hvorfor Lando sier "You got a lot of nerve showing up here after what you pulled" til han i en seinere film. Hva som skjedde pÄ smuglerturen som gjorde at han mÄtte dumpe lasten sin, som er grunnen til at Jabba har satt pris pÄ hodet hans osv.

Jedi Academy Trilogien er ogsÄ veldig bra. Den er satt etter Episode 6 av filmene. Igjen veldig godt skrevet.

Tror jeg hadde en trÄd om dette for lenge siden...

Har alltid hatt lyst til Ä lese mer andre sci-fi bÞker, men er periode leser og har fortsatt igjen over 30 bÞker fra en Star Wars auksjon jeg vant pÄ eBay.

Let's put the X in Saxx!

ØltÞrst
Spermatozoon
Mood:

Post by ØltĂžrst »

Max Brooks sin World War Z er ikke sÄ gal, artig vinkling pÄ hele zombieapokalypsen. Mye mer overordnet og omfattende enn det pleier Ä vÊre.

There's nothing wrong with ethnic cleansing, most ethnics I've encountered need a bloody good wash.
http://www.heavymetal.no

http://detflotteord.wordpress.com/

Goatfog
Beli
Beli
Mood:

Post by Goatfog »

Leser en god del sf, og mÄ nok en gang slÄ et slag for Dan Simmons, som makter Ä angripe sjangeren med en litterÊr brodd man sjelden finner hos den generiske sf-forfatter. Hyperionsagaen og Ilium/Olympus er noe av det beste jeg har lest i sÄ mÄte. Ellers er "The Terror" den kaldeste romanen jeg har lest, hutre.

En av de mest geniale utgivelsene i sjangeren er for meg denne:

Image

Boka inneholder tre langnoveller satt til den samme settingen. Ved fÞrste lesning er dette det eneste de har til felles, men ettersom man gÄr teksten nÊrmere i sÞmmene dukker det opp flere ting som danner en ny, fjerde historie. Det fins en drÞss av tolkninger og lesninger av boka, og en del kan leses her:

http://www.wolfewiki.com/pmwiki/pmwiki. ... nem.CavESY

Ellers er jo Alastair Reynolds og Iain M. Banks favoritter her i huset, og en hel gjeng til.

"It's still real to me, damn it!"

Topic author
gnombob
Belieber
Belieber
Mood:

Post by gnombob »

Stian wrote:

Leser ikke mye i det hele tatt, men Ă„ lese scifi har jeg aldri funnet noen glede ved. Scifi er for meg en veldig visuell setting, som passer best i filmatiserte utgaver, synes jeg. Men har som alle andre rockere lest og likt The Hitchhikers Guide to the Galaxy.

Hitchhikers er herlig lektyre. MÄ fÄ lest den enda en tur i nÊrmeste fremtid.

Er meget enig med ditt poeng om at sci-fi er en veldig visuell setting. Problemet i bÞker er fort at det blir for dÄrlige eller for lite beskrivelser, slik at man ikke "kommer inn" i verdenen. Eller sÄ blir det for mye beskrivelser og lesingen blir tung og traurig. Ihvertfall nÄr det kommer til meget framtidsrettet eller verdensrom-scifi. Jeg har aldri hatt sansen for lange beskrivelser uten noe slags fremdrift.

Over til en annen post-apokalyptisk bok. I Am Legend. Les den. Gjort pÄ 3 timer.

Image

Tomas
Poser
Poser
Mood:

Post by Tomas »

Ender's Game er obligatorisk. Foundation-serien til Asimov. Starship Troopers og Stranger in a Strange Land av Heinlein.

perl -e 'print $i=pack(c5,(41*2),sqrt(7056),(unpack(c,H)-2),oct(115),10);'
:boobs:

VonMĂŒnchhausen
Rocker
Rocker
Mood:

Post by VonMĂŒnchhausen »

At trilogien Om Evv Lushon (Lushons plater, Anubis og Evercity) av Bull-Hansen ikke er pÄ alles lepper er f**n meg en stor gÄte. Har aldri vÊrt ute for post-apokalypse som gÄr sÄ grader til h*****e. Hadde blitt tidenes TV-serie.

Acrid
Belieber
Belieber
Mood:

Post by Acrid »

ØltÞrst wrote:

Max Brooks sin World War Z er ikke sÄ gal, artig vinkling pÄ hele zombieapokalypsen. Mye mer overordnet og omfattende enn det pleier Ä vÊre.

Bifalles. Mongoloid bra page-turner som beskriver sÄ og si alle aspekter ved en global zombieapokalypse. Spesielt "The Great Panic"-delen er til Ä fÄ frysninger av.

Back down the road, about thirty miles, traffic was moving a little better. You'd think the mood would be calmer. It wasn't. People were flashing their lights, bumping the cars in front of them, getting out and throwing down. I saw a few people lying by the side of the road, barely moving or not at all. People were running past them, carrying stuff, carrying children, or just running, all in the same direction of the traffic. A few miles later, I saw why.

Those creatures were swarming among the cars. Drivers on the outer lanes tried to veer off the road, sticking in the mud, trapping the inner lanes. People couldn't open their doors. The cars were too tightly packed. I saw those things reach in open windows, pulling people out or pulling themselves in.

Udunpute
Poser
Poser
Mood:

Post by Udunpute »

En sci-fiboktrÄd som ikke nevner Philip K. Dick? Do Androids Dream of Electric Sheep og ikke minst Minority Report kommer man ikke utenom.
Orwell's 1984 er et must, det samme er Aldous Huxley's Brave New World.

Men nÄr det kommer til sci-fi er det naturligvis ingen som slÄr Kurt Vonnegut. Slaughterhouse 5, The Sirens of Titan og Cat's Cradle er mesterverk som blander tidsreiser, romreise, svart humor og uendelige mengder med menneskelig innsikt. IsÊr Slaughterhouse 5 (or the children's crusades) er sÄ bra at den alltid er pÄ topp 10 av tidenes beste romaner, og jeg har vel lest den fem ganger nÄ.

I never looked around, never second-guessed
Then I read some Howard Zinn now I'm always depressed
And now I can't sleep from years of apathy
All because I read a little Noam Chomsky

Topic author
gnombob
Belieber
Belieber
Mood:

Post by gnombob »

Leste A Man Without A Country av Vonnegut og de tekstene gav meg ingenting. Har derfor ikke vurdert Ă„ sjekke ut hans Slaughterhouse, som hauses opp mange steder.

Har ikke lest sÄ mye sci-fi, men av de klassiske jeg har lest sÄ sitter Do Androids Dream of Electric Sheep? og A Brave New World veldig godt. Det som er litt artig, i manglen pÄ et bedre ord, er at tidlÞs og bra sci-fi er like aktuell idag som for 50/100 Är siden.

Shelley's Frankenstein, som kanskje er verdens fÞrste sci-fi roman, er et godt eksempel pÄ dette. Selv om boken er sÞvndyssende og kjedelig er konseptet utrolig bra og interessant.

Mye man skulle ha lest, ser jeg i trÄden. Bull-Hansen har jeg veldig lyst Ä sjekke ut. Er litt vel lei zombie-styret, men fÄr anbefalt World War Z i hytt Ä vÊr og fra alle kanter. SÄ den bÞr vel vurderes.

Image

Topic author
gnombob
Belieber
Belieber
Mood:

Post by gnombob »

Den_Saakaldte wrote:

Bra trÄd! Har lest lite av slikt enda, men har blitt anbefalt noe av de fÞlgende (og hÄper noen har lest noen av dem):

A Canticle for Leibowitz (av Walter M. Miller Jr), The Wild Shore (av Kin Stanley Robinson), Alas, Babylon (Pat Frank), Wastelands: Stories of the Apocalypse (div. forfattere) og Nightfall (Isaac Asimov).

Er ogsÄ mest i interessert i mennesket i en post-apokalyptisk situasjon. Hvordan folk forandres under press og mÄ revurdere alle sine moralske verdier. Lurer ogsÄ pÄ hva menneskets holdning til religion og vitenskap er i et post-apokalyptisk scenario, da begge sannsynligvis kan fÄ skylden for hva nÄ enn det var som utlÞste katastrofen.

Av bĂžkene du nevner har jeg kun hĂžrt om Nightfall (Asimov).

Hvordan var den Wasteland-antologien? Jeg har stor sans for noveller om dagen.

Selv om det er en tegneserie vil jeg absolutt anbefale The Walking Dead. Det burde pass midt i blinken for dine post-apokalyptiske standarder. Om du tÄler en zombie i ny og ne.

Image

VonMĂŒnchhausen
Rocker
Rocker
Mood:

Post by VonMĂŒnchhausen »

gnombob wrote:

Bull-Hansen har jeg veldig lyst Ă„ sjekke ut.

Do it! Inneholder noen sci-fielementer i form av genmodifisering som gÄr ad undas, ellers fÞles settingen temmelig realistisk i mine (ufaglÊrte) Þyne. Tar utgangspunkt i mange av dagens betente temaer/situasjoner (islamering av vesten, rasehat, tukling med dna og gener, krig, hungersnÞd, slaveri etc) og spinner et urovekkende fremtidig scenario pÄ dette. NÄ er kanskje jeg i overkant fÞlsom her, men jeg mÄtte faktisk tvinge meg selv til Ä lese videre innimellom grunnet den totale mangelen pÄ hÄp og lyse fremtidsutsikter i trilogien. Syns det egentlig er synd at disse bÞkene er plassert vis a vis hans tidligere serie "Horngudens tale" (iallfall pÄ vÄrt bibliotek), for dette er like mye ungdomsbÞker som jeg er Messias.

Den_Saakaldte
Beliebe
Beliebe
Mood:

Post by Den_Saakaldte »

gnombob wrote:
Den_Saakaldte wrote:

Av bĂžkene du nevner har jeg kun hĂžrt om Nightfall (Asimov).

Hvordan var den Wasteland-antologien? Jeg har stor sans for noveller om dagen.

Selv om det er en tegneserie vil jeg absolutt anbefale The Walking Dead. Det burde pass midt i blinken for dine post-apokalyptiske standarder. Om du tÄler en zombie i ny og ne.

Nei jeg har altsÄ ikke lest noe pÄ den listen enda, og hadde hÄpet noen her kunne bekrefte at en eller flere av de var verdt Ä lese. Wasteland-greia skal visst vÊre hovedsaklig post-apokalyptiske greier, med en og annen "monster-historie" i tillegg sÄvidt jeg forstod, hehe.

Ja The Walking Dead tegneserien skal anskaffes sÄ snart Þkonomien strekker til (mao ikke umiddelbart, men...), den kvalifiserer defintivt.

Goatfog
Beli
Beli
Mood:

Post by Goatfog »

Udunpute wrote:

En sci-fiboktrÄd som ikke nevner Philip K. Dick? Do Androids Dream of Electric Sheep og ikke minst Minority Report kommer man ikke utenom.

Har lest circa litt over 50% av bibliografien hans og egentlig en skandale at jeg ikke nevnte han i gÄr.

Synes Flow my tears, the policeman said er sprengbra, med The Man in the High Castle pÄ en solid nummer to. Martian Time-Slip bÞr ogsÄ leses. Har begynt pÄ Valis to ganger, men ikke klart Ä fullfÞre av en eller annen grunn. Satser pÄ at alle gode ting er tre.

I tegneserieformat synes jeg Transmetropolitan er den mest vellykka, tett etterfulgt av Freakangels, begge av Warren Ellis, sjÞlsagt. Akkurat nÄ publiserer mannen korte bloggsnutter pÄ hjemmesiden sin, som handler om hvordan sf forholder seg til den virkelige verden. Tesen hans er at verden beveger seg kjappere enn sf akkurat nÄ.

MÄ ogsÄ nevne denne boka igjen, som var den beste sf-romanen jeg leste i fjor:

Image

The Windup Girl is set in the 23rd century: Global Warming has raised the levels of world's oceans, carbon fuel sources have become depleted, and manually wound springs are used as energy storage devices. Biotechnology is dominant and mega corporations like AgriGen, PurCal and RedStar (called calorie companies) control food production through 'genehacked' seeds, and use bioterrorism, private armies and economic hitmen to create markets for their products. Frequent catastrophes, such as deadly and widespread plagues and illness, caused by genetically modified crops and mutant pests, ravage entire populations. The natural genetic seed stock of the world's plants has been almost completely supplanted by those that are genetically engineered to be sterile.

"It's still real to me, damn it!"

Udunpute
Poser
Poser
Mood:

Post by Udunpute »

gnombob wrote:

Leste A Man Without A Country av Vonnegut og de tekstene gav meg ingenting. Har derfor ikke vurdert Ă„ sjekke ut hans Slaughterhouse, som hauses opp mange steder.

Oi, er det mulig? Jeg syns den boka er helt fantastisk, sÄ da er det vel mulig at du ikke fÄr sÄ mye ut av det andre han har skrevet heller.

I never looked around, never second-guessed
Then I read some Howard Zinn now I'm always depressed
And now I can't sleep from years of apathy
All because I read a little Noam Chomsky

Ludwig
Belieber
Belieber
Mood:

Post by Ludwig »

gnombob wrote:

Over til en annen post-apokalyptisk bok. I Am Legend. Les den. Gjort pÄ 3 timer.

:!:
knall

... din spesialist pÄ dodÞra-relaterte redningsaksjoner siden 2010

Ludwig
Belieber
Belieber
Mood:

Post by Ludwig »

Ah ja: Vet ikke helt om det virkelig teller som Sci-Fi, men jeg likte James Graham Ballard's "Concrete Island" veldig godt.

From Amazon:

"Robert Maitland, a 35 year-old architect, is driving home from his London offices when a blow-out sends his speeding Jaguar hurtling out of control. Smashing through a temporary barrier he finds himself, dazed and disorientated, on a traffic island below three converging motorways. But when he tries to climb the embankment or flag-down a passing car for help it proves impossible - and he finds himself imprisoned on the concrete island. In this twisted version of 'Robinson Crusoe', Maitland must learn to survive - using only what he can find in his crashed car. As in all Ballard's best work 'Concrete Island' provides an unnerving study of our modern lives and world. With his alienating, 'Ballardian' view of normal events, this is a unique novel from one of our finest writers."

Koushun Takami's "Battle Royale" (og Kinji Fukasaku's film versjon) ranker ogsÄ hÞyt.

... din spesialist pÄ dodÞra-relaterte redningsaksjoner siden 2010

Pompel
Belieber
Belieber
Mood:

Post by Pompel »

Feiret overstÄtt eksamen i dag med Ä poppe innom Tanum og fiske med meg et kopi av World War Z. Kan etter cirka 40 sider konkludere med at det ikke er snakk om et bomkjÞp pÄ noen som helst mÄte.

Image

Locked Previous topicNext topic