Welcome to %s forums

De beste forumene for rock og metall - fĂžr var det Scream Magazine

Login Register

MĂ„nedsstafetten for film - august

Archive on Scream Magazine from 2019 and older.

Topic author
Stian
Rocker
Rocker
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

MĂ„nedsstafetten for film - august

Post by Stian »

Det kan bli litt somling og hopping denne mÄneden, ettersom blant annet HitS skjer. Men vi skal prÞve Ä fÄ til 31 stykker, og for Ä ende opp der jeg Þnsker, mÄ vi starte i 1975. 30 kronologiske + all time high. SÄ kan dere fÄ gjette underveis pÄ hva som blir de to siste.

Og som nevnt, sÄ skal jeg ikke bare plukke mine favoritter fra hvert Är, da ville det nok blitt mye repriser, men jeg skal ta for meg filmer som kan relateres til hard rock og heavy metal. Det kan vÊre vage relasjoner, og ikke pÄ langt nÊr de beste filmene fra det Äret, men det fÄr gÄ.

SÄ vi starter i 1975. Ett Är som hadde mye gode filmer, med Jaws, en av mine favoritter, og LETT fÞrstevalg om det bare var smak det gikk pÄ, som den store blockbusteren. Dagens valg var dog nummer to pÄ listene, og er vel kanskje en av de stÞrste blockbusterene som kan kalles en kult-film, og i hvert fall av rockemusikaler. Noen vil sikkert nevne Tommy og Jesus Christ Superstar, men Tommy er jo faktisk fra samme Äret, og mÄtte pent plassere seg bak pÄ listene. Uansett kan vi presentere Tim Curry som mildt sagt eksotisk transvestitt, en pur ung Susan Sarandon som nyforlovet og nyforelsket, og Meat Loaf som en relativt mislykket produsert sexmaskin. MEN det forhindrer ham ikke i Ä synge som en gud, og nettopp Meat Loaf er grunnen til at vi velger THE ROCKY HORROR PICTURE SHOW som stafettens fÞrste valg.

Musikk fra filmen, Hot Patootie Bless My Soul:

Image

Udunpute
Poser
Poser
Mood:

Post by Udunpute »

Aldri sett denne, hovedsaklig pga en voldsom aversjon mot musikaler. Men Tim Curry er kul, sÄ mulig jeg mÄ tvinge meg gjennom dem.

I never looked around, never second-guessed
Then I read some Howard Zinn now I'm always depressed
And now I can't sleep from years of apathy
All because I read a little Noam Chomsky

Runar
Rocker
Rocker
Mood:

Post by Runar »

Kul film.

Tomas
Poser
Poser
Mood:

Post by Tomas »

Udunpute wrote:

Aldri sett denne, hovedsaklig pga en voldsom aversjon mot musikaler.

Samme her og holder meg til det.

perl -e 'print $i=pack(c5,(41*2),sqrt(7056),(unpack(c,H)-2),oct(115),10);'
:boobs:

DarthVidar
Poser
Poser
Mood:

Post by DarthVidar »

Runar wrote:

Kul film.

Det maa bli slutt paa denne landssvikerpolitikken, og paa jukset i MGP!

Pandora
Poser
Poser
Mood:

Post by Pandora »

Kuleste musikalen jeg har sett. Tim Curry er helt fantastisk!

Conan

Post by Conan »

Har jeg faktisk sett, men ikke noe for meg.

Runar
Rocker
Rocker
Mood:

Post by Runar »

Pandora wrote:

Kuleste musikalen jeg har sett. Tim Curry er helt fantastisk!

Med et slik utsagn regner jeg med at du ikke har sett "Jesus Christ Vampire Hunter" og "Cannibal the Musical".

Lugubriel
Rocker
Rocker
Mood:

Post by Lugubriel »

South Park - Bigger, Better and Uncut og Team America kan jo ogsÄ klassifiseres som musicals...

Image

Lugubriel
Rocker
Rocker
Mood:

Post by Lugubriel »

OT; ikke sett, tror jeg begynte pÄ den en gang den gikk pÄ tv, men datt fort ut. Kanskje jeg gjÞr et nytt forsÞk en gang.

Image

Affen
Rocker
Rocker
Mood:

Post by Affen »

Har soundtracket pÄ CD, men har ikke sett filmen pÄ drÞyt 20 Är, sÄ nÄr du posta fra deenne pÄ Facebook, havna filmen i handlekurven pÄ Platekompaniet. Gleder meg til Ä se den igjen, musikken er som kjent knall!

Image

Aslak
Belieber
Belieber
Mood:

Post by Aslak »

KjÞpte denne for 3 Är siden, etter tips fra en kompis som er blodfan, men ikke fÄtt sett den enda.

Topic author
Stian
Rocker
Rocker
Mood:

Post by Stian »

1. Et knallÄr for film, og rent kommersielt var det Rocky som sto for den stÞrste prestasjonen. Men Äret var proppfullt av god film ogsÄ ellers, med en av de filmene jeg er enig med Affen om, The Shootist, samt selvsagt Taxi Driver, The Outlaw Josey Wales, Alle Presidentens Menn, King Kong, Maratonmannen, Omen, etc.

Og en film stÄr i tillegg igjen sammen med flere av disse som en av tidenes beste filmer. Det er en satire over media, som virkelig er intens og ikke minst i stand til Ä la folk sitte igjen og tenke litt. Den fikk fire Oscar, blant annet begge hovedrollene. En av de var den fÞrste tildelt posthumt, til Peter Finch. Som en kuriositet ble ogsÄ den neste tildelt en australier, nemlig Heath Ledger. Den andre hovedrolleinnehaveren var en av mine absolutte favorittskuespillerinner, nemlig karakteristiske og enormt dyktige Faye Dunaway. Og her kommer hÄrdrocken inn i bildet. PÄ en dokumentert mÄte, og i tillegg skal dere fÄ en rÞverhistorie. Da Network kom ut, var Dunaway gift med Peter Wolfe. Han spilte i J. Geils Band, som var et kurant bluesrockband pÄ 70-tallet. Men tidlig pÄ 80-tallet klarte de faktisk Ä fÄ en hit med lÄta "Centerfold". Denne har blitt covra jevnt og trutt, og mest relevant for oss, sikkert, av Tankard i 93. Mulig lÄta virker ukjent, men dere kjenner riffet nÄr dere fÄr hÞre den. Den mindre pÄlitelige historien er at da Backstreet Girls spilte inn Party on Elm Street i Texas, fikk de visstnok med seg en indianer som gjestemusiker, og han var pÄ den tiden sammen med Faye Dunaway... Hvem som var fullest av meg og Terte nÄr denne historien ble lagt fram, vet jeg ikke, men vi fÄr ta det for det det er.

SĂ„ relatert musikk, Centerfold med Tankard:

Image

LjosÄk
Belieber
Belieber
Mood:

Post by LjosĂ„k »

kjedelig cover og alle sier jeg liker kjedelige ting, sÄ denne burde jeg sett.

Den fÞrste utgÄr uansett da jeg fÄr mark av musikaler.

Aslak
Belieber
Belieber
Mood:

Post by Aslak »

Har vÊrt nysjerrig pÄ denne en stund, lite i veien for at jeg skal digge denne, det meste jeg har sett hittil av Sidney Lumet har hvertfall vÊrt knall.

brodie
Belieber
Belieber
Mood:

Post by brodie »

Rocky Horror mÄ jeg snart fÄ sett. Network er fantastisk!

Hlidskjalf
Belieber
Belieber
Mood:

Post by Hlidskjalf »

Lenge hatt Rocky Horror pÄ lista, men er vel bare Ä hive seg ut i det. Network er en tversgjennom kvalitetsfilm, liten tvil om det.

Affen
Rocker
Rocker
Mood:

Post by Affen »

Flott av deg Ă„ nevne The Shootist!

Network har jeg ikke sett, men den virker jo absolutt severdig.

Faye Dunaway, Robert Duvall, Peter Finch, Ned Beatty og ikke minst William Holden er jo skuespillere som i seg sjĂžl gjĂžr filmen severdig.

Image

Udunpute
Poser
Poser
Mood:

Post by Udunpute »

Network er sÄ bra at jeg fÄr litt vondt inni meg av Ä tenke pÄ det. I'M MAD AS HELL AND I'M NOT GONNA TAKE IT ANYMORE!

I never looked around, never second-guessed
Then I read some Howard Zinn now I'm always depressed
And now I can't sleep from years of apathy
All because I read a little Noam Chomsky

Topic author
Stian
Rocker
Rocker
Mood:

Post by Stian »

1. Å velge favoritten her ville vĂŠrt den letteste saken i verden, da Star Wars kom ut. Andre filmer som gjorde seg gjeldende pĂ„ listene var NĂŠrkontakt av Tredje Grad, The SpuĂż Who Loved Me og Smokey and the Bandit. Musikalsk sett sĂ„ er jo dette opplest og vedtatt som Punk-Ă„ret, og av andre kult-happenings, sĂ„ runda David Berkowitz aka Son of Sam av sin karriere dette Ă„ret. Men de to siste hendelsene skal vi nok tilbake til senere i stafetten, og da har jeg vel gitt bort en av de senere filmene for de fleste av dere.

Filmen vi skal vie oppmerksomheten til, omhandler en av tidenes stÞrste rockeband, selv om deres berÞmmelse herover ikke kan sammenlignes med den statusen de hadde, og har, pÄ hjemlige trakter. Fansen gÄr under benevnelsen Deadheads, og fÄr Turbojugend til Ä framstÄ som apatiske. Selve verket er en sammensetning av Grateful Deads fem konserter i 74 i Winterland Ballroom i SF, samt en del Deadhead-fokus. THE GRATEFUL DEAD MOVIE anbefales til alle med et snev av interesse for rockehistorien, i tillegg til de som liker sin rock krydret med jazztendenser og syretripper.

Snutter fra filmen. Nesten en gratis syretripp i seg selv.

Image

Locked Previous topicNext topic