Welcome to %s forums

De beste forumene for rock og metall - før var det Scream Magazine

Login Register

Relativitetsteorien for fall?

Archive on Scream Magazine from 2019 and older.
User avatar

Topic author
Tomas
Poser
Poser
Posts: 268
Joined: 19 Apr 2005, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Relativitetsteorien for fall?

Post by Tomas »

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/arti ... d=10038986

Avstanden ble tilbakelagt i en hastighet som ifølge Einsteins relativitetsteori ikke skal være mulig: 60 nanosekunder raskere enn lysets hastighet. De forbløffende resultatene fra Cern forvirrer forskerne, som nå ber offentligheten om hjelp til å granske funnene.
[..]

  • Dette er galskap. Konsekvensene kan bli svært alvorlige om dette viser seg å stemme, sier Ereditato.
perl -e 'print $i=pack(c5,(41*2),sqrt(7056),(unpack(c,H)-2),oct(115),10);'
:boobs:

User avatar

Topic author
Tomas
Poser
Poser
Posts: 268
Joined: 19 Apr 2005, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Tomas »

http://www.tu.no/nyeteknologier/article291436.ece

– Sant å si har jeg lite tro på disse resultatene. Jeg, og sikkert mange flere enn meg, tror dette skyldes en eller annen målefeil. Dette forsøket, hvor vi har sendt svært lette partikler fra Cern til Italia rundt 70 mil unna, har pågått i tre år. I teorien skulle de bevege seg med en hastighet på litt under lyshastigheten siden de har en ørliten masse. I løpet av den tiden har forskerne observert hastigheter på like over lysets hastighet uten å kunne sette fingeren på hva som er feil.

perl -e 'print $i=pack(c5,(41*2),sqrt(7056),(unpack(c,H)-2),oct(115),10);'
:boobs:

User avatar

Stian
Rocker
Rocker
Posts: 990
Joined: 30 Jul 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Stian »

Ekstremt lite spennende for min del, men er det noen som vet hva disse alvorlige konsekvensene kan være?


User avatar

Topic author
Tomas
Poser
Poser
Posts: 268
Joined: 19 Apr 2005, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Tomas »

Porcus har nok en liten avhandling liggende.
Men jeg tror ikke det har sånn enorm betydning for oss vanlige, dødelige i vårt daglige virke.

perl -e 'print $i=pack(c5,(41*2),sqrt(7056),(unpack(c,H)-2),oct(115),10);'
:boobs:

User avatar

Reverend Jim
Be
Be
Posts: 4
Joined: 30 Jul 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Reverend Jim »

Image


User avatar

Jølle
Infant
Infant
Posts: 2
Joined: 27 May 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Jølle »

Limer inn noe en partikkelfysiker skrev ned på et forum.

Honestly, that question is so complicated that I am not sure how to describe specifics. I am not a heavy theorist, so I'm sure there are some sort of less known theories that account for faster-than-light travel. Most courses teaching relativity have a "What if we found Tachyons that travel faster than light" question and have you work out the implications, which usually results in non-sensible answers or infinities.
Edit: Likely, since it is only neutrinos that have been found to travel this fast, there will be some modifications to special relativity to accommodate them. Neutrinos are weird, not like normal matter. And this doesn't prove that we can make FTL spaceships. BUT it is a hint at future physics. If SOMETHING can travel A TINY BIT above the speed of light, maybe someday we can. Thats the interesting thing about this. If the article is correct, we've broken an unbreakable barrier.
Remember, Einstein proved Newton's laws wrong, but you still use them to calculate anything on earth. Well this might prove Einstein wrong, but we can still use Einstein for general and special relativity, just ignore Neutrinos for now

Edit; spm var "Whats going to happen if this is confirmed? Whats most likely to change?"


User avatar

Stian
Rocker
Rocker
Posts: 990
Joined: 30 Jul 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Stian »

Fysikk er joggumeg ikke min sterke side. Det første som slår meg er at noe som flytter seg raskere enn lys vil bli usynlig, selv om det filmes med verdens tregeste kamera?


User avatar

Admiral NOX
Belieber
Belieber
Posts: 17
Joined: 21 Feb 2005, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Admiral NOX »

Dette er første skritt på veien mot utviklingen av interdimensjonale dødsstrålevåpen, tidsreiser til fortiden og intergalaktiske romreiser.

Image
The modern world will not be punished. The modern world is the punishment. -NG Davila

User avatar

Stian
Rocker
Rocker
Posts: 990
Joined: 30 Jul 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Stian »

Vekk meg når lyssverdet kommer.


User avatar

Porcus
Belieber
Belieber
Posts: 141
Joined: 30 Apr 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Porcus »

Tomas wrote:

Porcus har nok en liten avhandling liggende.
Men jeg tror ikke det har sånn enorm betydning for oss vanlige, dødelige i vårt daglige virke.

Aner ikke, men du er nok død av alderdom før noen klarer å bygge en overlys-bil du kan kjøre med.

«Det er trist, men sant, en jazzbande bestaaende av fire negre og ett menneske maatte altsaa til for aa skape den intense kaféstemning, som vi liker aa kalle 'europeisk'.»
– Dagbla', 1921

01d sk001 screamboard

User avatar

Acrid
Belieber
Belieber
Posts: 22
Joined: 21 Oct 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Acrid »

One of the problems has to do with the speed of light and the difficulties involved in trying to exceed it. You can't. Nothing travels faster than the speed of light with the possible exception of bad news, which obeys its own special laws. The Hingefreel people of Arkintoofle Minor did try to build spaceships that were powered by bad news but they didn't work particularly well and were so extremely unwelcome whenever they arrived anywhere that there wasn't really any point in being there.


User avatar

Achenar
Belie
Belie
Posts: 7
Joined: 15 Aug 2011, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Achenar »

Se for dere at noe skjer på jorden. Lyset fra hendelsen reiser ut fra der det skjer. Om vi kunne reist raskere enn lyset, kunne vi reist forbi lyset igjen og sett hendelsen igjen. På et vis reise tilbake i tid.



Conan
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Conan »

Tomas wrote:

Porcus har nok en liten avhandling liggende.
Men jeg tror ikke det har sånn enorm betydning for oss vanlige, dødelige i vårt daglige virke.

Men da er det vel lite å engste seg for haha


User avatar

Atheos
Belieber
Belieber
Posts: 20
Joined: 28 Jul 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Atheos »

Achenar wrote:

Se for dere at noe skjer på jorden. Lyset fra hendelsen reiser ut fra der det skjer. Om vi kunne reist raskere enn lyset, kunne vi reist forbi lyset igjen og sett hendelsen igjen. På et vis reise tilbake i tid.

Det er vel strengt tatt berre lyset frå hendinga som reiser like fort, ikkje hendinga. Og om vi kalkulerar inn akselerasjonen opp til overlysfart, så ville ein truleg vore så langt vekke at det ikkje heilt er så spennande likevel. Like mykje tidsreise som PVR'en min :)


User avatar

Topic author
Tomas
Poser
Poser
Posts: 268
Joined: 19 Apr 2005, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Tomas »

Siden jeg ikke gidder lage ny tråd.

Vi tror gjerne vi er relativt tilfeldige av oss. Men...
Velg et tilfeldig tall mellom 0 og 9, dvs. 0 og 9 kan også velges.
Sjekk så her om du er så tilfeldig som du tror:
http://tankesmed.no/?p=859

perl -e 'print $i=pack(c5,(41*2),sqrt(7056),(unpack(c,H)-2),oct(115),10);'
:boobs:

User avatar

Ljosåk
Belieber
Belieber
Posts: 74
Joined: 23 Feb 2011, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Ljosåk »

Hehe, f**n. Tenkte på en trekant inni en sirkel ja. Sjøl om jeg først vurderte sirkel inni en firkant.


User avatar

Stian
Rocker
Rocker
Posts: 990
Joined: 30 Jul 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Stian »

Gadd ikke å lese, men var enig med majoriteten på tallet... Sprøtt.


User avatar

VonMünchhausen
Rocker
Rocker
Posts: 932
Joined: 21 Aug 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by VonMünchhausen »

Jeg valgte 4.


User avatar

MikkelRev
Rocker
Rocker
Posts: 795
Joined: 20 Apr 2008, 00:00
Favourite genre: Heavy Metal
Location: แบร์เกน
Mood:
Has thanked: 2 times
Been thanked: 0
Norway

Post by MikkelRev »

Anbefaler Pinocchioeffekten for de som synes sånne eksperimenter er gøy.

Image

http://www.capris.no/product.aspx?isbn=8202262712


User avatar

Shrinebuilder
Rocker
Rocker
Posts: 778
Joined: 04 Sep 2006, 00:00
Favourite genre: Hard Rock
Location: Pøle by
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 40
Korea North

Post by Shrinebuilder »

Alle vet jo at 7 er det mest tilfeldige tallet.


Locked Previous topicNext topic