Welcome to %s forums

De beste forumene for rock og metall - før var det Scream Magazine

Login Register

Selvlært eller skole?

Archive on Scream Magazine from 2019 and older.

Hva anbefales?

Skole
8
30%
Selvlært
19
70%
 
Total votes: 27
User avatar

Topic author
diepiggypiggydiedie
Spermatozoon
Posts: 0
Joined: 28 May 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Selvlært eller skole?

Post by diepiggypiggydiedie »

Har spilt gitar i halvannet år nå, men føler ikke at jeg har utviklet meg på det tekniske i det hele tatt de siste to månedene. Har tatt verken undervisning eller råd siden jeg begynte, men lurer på å investere i en plass på den lokale gitarskolen. Er det mulig å bli en god gitarist uten å ta en eneste gitartime, eller er det best å bruke penger på professionell hjelp?


Erlend
Spermatozoon
Posts: 0
Joined: 20 Sep 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Erlend »

Selvlært både på piano og gitar.. Mener at en kan bli ganske god uten å gå på dyre kurs.. Men for å nå store høyder må en enten ha talent eller hjelp :) tror jeg da :)

User avatar

SirMaximus
Embryo
Embryo
Posts: 1
Joined: 23 Mar 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by SirMaximus »

Det beste er å kombinere begge to.Det kan lønne seg å ta timer for å lære teknikk,men man har lettere for å skape sin egen identitet når man er selvlært.Jeg er 90% selvlært.


kattefisk
Be
Be
Posts: 4
Joined: 27 Oct 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by kattefisk »

Hvis du noen sinne står fast er det greit å ta timer.
Stian wrote:Jeg mislikte DT mer før. Nå har jeg en slags sympati med de, omtrent som med ansatte på Åråsen, som må omgås åndssvake og illeluktende mennesker hver dag.

User avatar

HeimBrent
Belieber
Belieber
Posts: 63
Joined: 31 Aug 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by HeimBrent »

Spilte 4 år før jeg begynte på musikkskole selv. Det var det dummeste jeg har gjort, ettersom jeg startet fra scratch igjen.

User avatar

AinotataK
Infant
Infant
Posts: 2
Joined: 04 Sep 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by AinotataK »

Har ikke tatt en eneste gitar-time. Men jeg er heller ikke noe teknisk vidunder da. Dog tror jeg man klarer seg med å lære alt på egenhånd. Bare man har nok intreresse for ting så er det utrolig hva man får til.
Føillbuing, en av de 3 på screamboardet.
Smått er godt!

User avatar

Stian
Rocker
Rocker
Posts: 990
Joined: 30 Jul 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Stian »

Noe opplæring er ganske sikkert å anbefale, skole eller privat.

User avatar

Fretless
Belieber
Belieber
Posts: 34
Joined: 28 Mar 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Fretless »

JEg gikk til lærer en stund, men jeg føler jeg begynte der for tidlig.
Ble litt begrensende.. jeg hadde så mye annet jeg ville lære, så jeg øvde aldri noe særlig. Vurderer å begynne hos lærer igjen snart, trenger å lære litt teori.

User avatar

Emperoar
Belieber
Belieber
Posts: 34
Joined: 14 Apr 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Emperoar »

Litt her og der. Ble så j****g lei av å gå på den j***a musikkskolen at jeg nå har bestemt meg for å slutte. Kjiper'n nå er at jeg ikke kan særlig mye om teori. Men jeg skal nok klare meg.

User avatar

HeimBrent
Belieber
Belieber
Posts: 63
Joined: 31 Aug 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by HeimBrent »

Ja, du har jo meg... Hehe.

User avatar

Eirin
Belieber
Belieber
Posts: 11
Joined: 02 Apr 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Eirin »

Det er alltid lurt å ta noe undervisning, men hvor bra resultat det blir avhenger ikke bare av hvor flink man er til å øve på spilleleksene, men også at man er flink til å definere hva som er problemet. Hvis man merker at man står fast, bør man fortelle læreren HVA man vil trene mer på. Ellers ender man opp med å øve skalaer og jazzharmoniseringer.

Og det er kanskje ikke det du var ute etter ? :lol:


keandersen
Spermatozoon
Posts: 0
Joined: 23 Mar 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by keandersen »

Jeg er helt selvlært. Problemet med dette erjo at man fort legger seg til en del uvaner som begrenser hvor bra du spiller, samt at man ruker lengre tid på å bli god. Selv synes jeg at det KAN være digg å stå helt fristilt fra teori og slikt men stort sett ender jeg opp med å bruke unødig lang tid på ting som kunne vært tatt med en gang. Hadde jeg skulle valgt igjen, ville jeg tatt basstimer (er bassist forresten) fra starten av for å unngå dette problemet. Men man greier seg da på et vis..
Caenorhabditis Elegans er et unødig vakkert navn på en parasitt som lever i pattedyrs tarmsystem.

User avatar

Gulbrandsen
Belieber
Belieber
Posts: 34
Joined: 29 Mar 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Gulbrandsen »

jeg er litt selvlært og litt kommer fra sangtimer/kor.Kommer til å fortsette med klassiske sangtimer (for det er gøy som f),kor og band og vurderer å studere musikk faktisk.
Var i musikkbarnehage som 4-5 åring,så interessen var vel mer eller mindre medfødt.


AnalJunkie
Spermatozoon
Posts: 0
Joined: 20 May 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by AnalJunkie »

selvlært. Funker fett det, masse bra sider man kan få gode tips osv...

User avatar

HeimBrent
Belieber
Belieber
Posts: 63
Joined: 31 Aug 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by HeimBrent »

AnalJunkie wrote:selvlært. Funker fett det, masse bra sider man kan få gode tips osv...

Og man trenger ikke betale for å få hjelp til spillinga. Jamme med kamerater som er bedre enn deg. Plukk opp triks og tips fra dem.

User avatar

Myrdr
Belie
Belie
Posts: 7
Joined: 09 Nov 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Myrdr »

Jeg hadde en trommelærer et år.. lærte mye bra teknikk av han.
"Nekromantheon er for THRASH det Alan Alda var for MASH"

User avatar

RigmorMortis
Belieber
Belieber
Posts: 38
Joined: 19 May 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by RigmorMortis »

BlueGrot wrote:Hvis du noen sinne står fast er det greit å ta timer.

det beste å gjøre når man står fast er å stå fast. prøve noe annet isteden. sliter du f.eks. med sweeping og ikke får det til (!!) så øver du heller på det du kan. sannsynligvis andre malmsteen greier og alt i harmonisk moll. ellers har det hjulpet meg en del å forsøke å spille etter skiver jeg kan utenat. IKKE spill etter Meshuggah for da blir du bare sur. sånn sett er det j****g greit med powermetal for da får man utvikla et visst gehør, samt pussa litt på det tekniske. og lær for himmelens skyld akkorder. så mange du kan, samt hvilke skalaer passer til akkorden og hvorfor.
bli kjent med gitarhalsen. <-VIKTIG.
Image
I'm going for pints.


kattefisk
Be
Be
Posts: 4
Joined: 27 Oct 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by kattefisk »

Jeg tenkte mer på at når en føler at helheten står fast, at en ikke har blitt dyktigere på ett halvt år eller noe slik.
Stian wrote:Jeg mislikte DT mer før. Nå har jeg en slags sympati med de, omtrent som med ansatte på Åråsen, som må omgås åndssvake og illeluktende mennesker hver dag.


kattefisk
Be
Be
Posts: 4
Joined: 27 Oct 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by kattefisk »

Asarot wrote:
BlueGrot wrote:Hvis du noen sinne står fast er det greit å ta timer.

det beste å gjøre når man står fast er å stå fast. prøve noe annet isteden. sliter du f.eks. med sweeping og ikke får det til (!!) så øver du heller på det du kan. sannsynligvis andre malmsteen greier og alt i harmonisk moll. ellers har det hjulpet meg en del å forsøke å spille etter skiver jeg kan utenat. IKKE spill etter Meshuggah for da blir du bare sur. sånn sett er det j****g greit med powermetal for da får man utvikla et visst gehør, samt pussa litt på det tekniske. og lær for himmelens skyld akkorder. så mange du kan, samt hvilke skalaer passer til akkorden og hvorfor.
bli kjent med gitarhalsen. <-VIKTIG.

Uenig, Meshuggah er fett å spille med.

New Millenium Cyanide Christ eier.
Stian wrote:Jeg mislikte DT mer før. Nå har jeg en slags sympati med de, omtrent som med ansatte på Åråsen, som må omgås åndssvake og illeluktende mennesker hver dag.


funeralportrait
Spermatozoon
Posts: 0
Joined: 12 Nov 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by funeralportrait »

Selvlært på gitar.

Hadde 3 år på orgel før jeg slutta og gikk over til synth på egenhånd.
"Do you want me to sit in a corner and rust, or just fall apart where I`m standing?" - Marvin

Locked Previous topicNext topic