Obligatorisk lytting, ifĂžlge Ăystein G. Brun fra Borknagar
Sjekk ut pÄ www.myspace.com/okularmetal
Skiva distribueres via Indie i Norge og via deres samarbeidspartnere i Europa, og kan ogsÄ bestilles via www.regenerativeproductions.no
Jeg gir bort fem skiver. Bare send meg personlig melding med din adresse og nevn to skiver du liker godt. SĂ„ plukker jeg ut vinnere fĂžrstkommende onsdag.
«En death metal parallel til Borknagar», hevder G. Brun, som har fÞlgende pÄstander om albumet:
- Utfordrer de fastlÄste forventningene til death metal-sjangeren
- SÄ kraftfull og presis som death metal anno 2011 skal lÄte, men samtidig med en organisk flyt
- Velarrangert og utfordrende, men samtidig tilgjengelig
- Tekstmessig et filosofisk utbrudd, uvanlig for metal, fri for de vanlige klisjeene
- Original og interessant visuell tilnĂŠrming som forbinder musikken og tekstene til en kraftfull enhet
«En imponerende debut. Produksjonen er kraftig og klar, spillingen meget bra og lÄtene sitter godt.» (Martin Kvam, Norway Rock Magazine)
«Det tekniske aspektet blir aldri for teknisk eller for rotete, lyden er prima og riffene velter seg i terrenget Death opererte i. Men dette er et par-tre hakk hardere enn det Chuck Schuldiner dro opp av lomma da han levde», skriver Yngve Jacobsen, redaktÞr for heavymetal.no, som gir albumet poengsummen 8/10 og hevder musikken kjennetegnes av:
- MĂ„lrettet arrangering, og det er ikke lett i denne sjangeren. Mange spiller seg bort og fletter inn for mye, men Okulars metal holder en fin flyt og holder seg mellom vei-stripene selv i hĂžy hastighet.
- Brutal men kontrollert vokal. Aldri for guttural eller skrikete.
Albumet har 20 siders booklet i farger, inklusive alle tekster. Hver sangtekst har en illustrasjon.
Albumet er innspilt i Strand Studio (Chrome Division feat. Shagrath of Dimmu Borgir, The Wretched End feat. Samoth of Emperor etc)
Mastret av Peter In De Betou (Dimmu Borgir, Meshuggah, Dark Tranquillity ++)