Welcome to %s forums

De beste forumene for rock og metall - fĂžr var det Scream Magazine

Login Register

Achenar - AtmosfĂŠrisk black metal [Drudkh, Agalloch, Ulver+]

Archive on Scream Magazine from 2019 and older.
User avatar

Topic author
Achenar
Belie
Belie
Posts: 7
Joined: 15 Aug 2011, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Achenar - AtmosfĂŠrisk black metal [Drudkh, Agalloch, Ulver+]

Post by Achenar »

God dag folkens!

Tenkte jeg kunne vise fram prosjektet jeg driver med. Det er et tomannsprosjekt, hvor jeg skriver alt materiale og spiller gitar. AtmosfĂŠrisk metall litt i samma gata som Drudkh, Ulver og Agalloch. Ta en lytt om du liker noen av de! Å kalle det svartmetall er litt pĂ„ kanten, men det fĂ„r vĂŠre.

Har noen demolÄter oppe.

Ta en lytt her:
http://www.facebook.com/pages/Achenar/1 ... 8091127385

Eller her:
http://open.spotify.com/track/08EAXaYL4m8jDLFBqiK9Q8

Eller her:
http://www.myspace.com/achenar

Vi skal forresten gi ut EPen "Sacred Duality" senere i Ă„r. Da blir det ordentlige innspilinger, blant annet med skikkelige trommer.



sumostig
Rocker
Rocker
Posts: 1136
Joined: 11 Dec 2006, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by sumostig »

SkjĂžnner helt klart Drudkh sammenligningen. Morgenstjerne var passe deilig, faktisk. Kult!


User avatar

Topic author
Achenar
Belie
Belie
Posts: 7
Joined: 15 Aug 2011, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Achenar »

Artig at du liker det!

AltsÄ, det er ikke sÄ veldig likt Ulver og Agalloch kanskje, men jeg prÞver Ä fÄ fram dem samme type stemningsfulle musikken.


User avatar

Topic author
Achenar
Belie
Belie
Posts: 7
Joined: 15 Aug 2011, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Achenar »

Ingen fler som har tatt en lytt? :wink:


User avatar

Mr. Wildside
Belieber
Belieber
Posts: 96
Joined: 04 Aug 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Mr. Wildside »

SĂ„ veldig i Ulver-gata er det nok ikke, men skjĂžnner at det kanskje kan spores noe alĂ  Ulver rent stemningsmessig i lydbildet.
Drudkh-sammenligningen er absoluttt pÄ sin plass, og nÄr sant skal sies sÄ er dette noe Drudkh garantert ville ha Þnsket at de hadde kommet opp med....i alle fall hvis jeg hadde vÊrt en Drudkher.

Det eneste ankepunktet jeg har Ä komme med er at det kanskje kan bli litt langdrygt og monotont med en lÄt som durer og gÄr i det samme sporet gjennom det meste av de 7 minuttene Morgenstjerne-lÄta varer, noen fill-ins og breaks ville lÞftet lÄta opp et par hakk.
Det blir litt feil nÄr man underveis og etterhvert lurer pÄ om lÄta ikke snart er ferdig.

Thou Shall Suffer In Eternal Fire,
Forever Burn In The Depths Of Hell.
We Are Forever Chosen,
All The Demons In The Wishing Well.


Nash
Belieber
Belieber
Posts: 91
Joined: 11 Jun 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Nash »

Liker Morgenstjerne, deilig stemningsfull sak!

Kverulantens prinsgemal??!!??

User avatar

Anders S
Belieber
Belieber
Posts: 72
Joined: 07 Nov 2006, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 33

Post by Anders S »

Solide greier, Achenar. Er veldig fan av atmosfĂŠren og feelingen dere har skapt med dette prosjektet. Liker spesielt soloen (hvis jeg kan kalle det det) helt mot slutten av "Morgenstjerne".

Det eneste ankepunktet jeg kan finne er rett og slett at det er enormt likt Drudkh. Hadde jeg vÊrt en fersk tilhenger av Drudkh, sÄ hadde det ikke vÊrt mulig for meg Ä skille det fra Achenar. Kanskje det er mulig at jeg kan vente meg et mer sÊregent sound pÄ "Sacred Duality"? Aner et merkverdig potensiale fra dere ut i fra det jeg har hÞrt i hvertfall.

ps. Vil anbefale deg Ä bruke terminologien "black metal" foran "svartmetall, siden mange tar det useriÞst pÄ screamforumet.

Mr. Wildside wrote:

Det eneste ankepunktet jeg har Ä komme med er at det kanskje kan bli litt langdrygt og monotont med en lÄt som durer og gÄr i det samme sporet gjennom det meste av de 7 minuttene Morgenstjerne-lÄta varer, noen fill-ins og breaks ville lÞftet lÄta opp et par hakk.
Det blir litt feil nÄr man underveis og etterhvert lurer pÄ om lÄta ikke snart er ferdig.

Sier meg totalt uenig i dette utsagnet. Det er det her jeg virkelig digger med band som f.eks Drudkh, og de har spor som varer dobbelt sÄ lenge.

æ…šäž–æ†‚ć›œ

User avatar

Topic author
Achenar
Belie
Belie
Posts: 7
Joined: 15 Aug 2011, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Achenar »

Mr. Wildside wrote:

SĂ„ veldig i Ulver-gata er det nok ikke, men skjĂžnner at det kanskje kan spores noe alĂ  Ulver rent stemningsmessig i lydbildet.
Drudkh-sammenligningen er absoluttt pÄ sin plass, og nÄr sant skal sies sÄ er dette noe Drudkh garantert ville ha Þnsket at de hadde kommet opp med....i alle fall hvis jeg hadde vÊrt en Drudkher.

Det eneste ankepunktet jeg har Ä komme med er at det kanskje kan bli litt langdrygt og monotont med en lÄt som durer og gÄr i det samme sporet gjennom det meste av de 7 minuttene Morgenstjerne-lÄta varer, noen fill-ins og breaks ville lÞftet lÄta opp et par hakk.
Det blir litt feil nÄr man underveis og etterhvert lurer pÄ om lÄta ikke snart er ferdig.

Jepp, jeg skjÞnner at du kan tenke det. Noen synes det er positivt med det ensformige, men jeg til en hvis grad enig. Jeg kommer dog ikke til Ä endre pÄ sangen, for jeg er relativt fornÞyd med den. De andre lÄtene er mer variert! HÞr f.eks pÄ Sannhetens Metamorfose som ligger her:

Anders S:
Jeg innbiller meg at de andre lÄtene er litt mer annerledes. F.eks Sannhetens Metamorfose (som det ligger link til) eller Requiem Ad Terra, som ligger pÄ facebook.


User avatar

Mr. Wildside
Belieber
Belieber
Posts: 96
Joined: 04 Aug 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Mr. Wildside »

Achenar wrote:
Mr. Wildside wrote:

SĂ„ veldig i Ulver-gata er det nok ikke, men skjĂžnner at det kanskje kan spores noe alĂ  Ulver rent stemningsmessig i lydbildet.
Drudkh-sammenligningen er absoluttt pÄ sin plass, og nÄr sant skal sies sÄ er dette noe Drudkh garantert ville ha Þnsket at de hadde kommet opp med....i alle fall hvis jeg hadde vÊrt en Drudkher.

Det eneste ankepunktet jeg har Ä komme med er at det kanskje kan bli litt langdrygt og monotont med en lÄt som durer og gÄr i det samme sporet gjennom det meste av de 7 minuttene Morgenstjerne-lÄta varer, noen fill-ins og breaks ville lÞftet lÄta opp et par hakk.
Det blir litt feil nÄr man underveis og etterhvert lurer pÄ om lÄta ikke snart er ferdig.

Jepp, jeg skjÞnner at du kan tenke det. Noen synes det er positivt med det ensformige, men jeg til en hvis grad enig. Jeg kommer dog ikke til Ä endre pÄ sangen, for jeg er relativt fornÞyd med den. De andre lÄtene er mer variert! HÞr f.eks pÄ Sannhetens Metamorfose som ligger her:

Den fungerer bra som den er, men som sagt, med mer variasjon sÄ ville det ha fungert ennÄ bedre....pluss at det ville ikke vÊrt sÄ nÊrt opptil Drudkh som det er.

Sannhetens Metamorfose hadde den variasjonen som gjÞr det mer egenartet, og hvis det kommer vokal der sÄ vil det tilfredsstille mine Þreganger. :-D

Thou Shall Suffer In Eternal Fire,
Forever Burn In The Depths Of Hell.
We Are Forever Chosen,
All The Demons In The Wishing Well.


sumostig
Rocker
Rocker
Posts: 1136
Joined: 11 Dec 2006, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by sumostig »

Synes forresten ikke at det var mangel pÄ variasjon. Joda, det var passe monotont, men det passet, og det er rimelig digg.


User avatar

Topic author
Achenar
Belie
Belie
Posts: 7
Joined: 15 Aug 2011, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Achenar »

Mr. Wildside wrote:
Achenar wrote:
Mr. Wildside wrote:

Sannhetens Metamorfose hadde den variasjonen som gjÞr det mer egenartet, og hvis det kommer vokal der sÄ vil det tilfredsstille mine Þreganger. :-D

Sannhetens Metamorfose kommer dessverre ikke pÄ Sacred Duality EPen, men den kommer antageligvis pÄ fÞrste albumet. Da sÄ klart med vokal. Lyden pÄ de demoene er ogsÄ ganske skral, sÄ det blir mye bedre nÄr det blir skikkelig innspilling + mixing, mastring!


User avatar

Anders S
Belieber
Belieber
Posts: 72
Joined: 07 Nov 2006, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 33

Post by Anders S »

Achenar wrote:
Mr. Wildside wrote:

SĂ„ veldig i Ulver-gata er det nok ikke, men skjĂžnner at det kanskje kan spores noe alĂ  Ulver rent stemningsmessig i lydbildet.
Drudkh-sammenligningen er absoluttt pÄ sin plass, og nÄr sant skal sies sÄ er dette noe Drudkh garantert ville ha Þnsket at de hadde kommet opp med....i alle fall hvis jeg hadde vÊrt en Drudkher.

Det eneste ankepunktet jeg har Ä komme med er at det kanskje kan bli litt langdrygt og monotont med en lÄt som durer og gÄr i det samme sporet gjennom det meste av de 7 minuttene Morgenstjerne-lÄta varer, noen fill-ins og breaks ville lÞftet lÄta opp et par hakk.
Det blir litt feil nÄr man underveis og etterhvert lurer pÄ om lÄta ikke snart er ferdig.

Jepp, jeg skjÞnner at du kan tenke det. Noen synes det er positivt med det ensformige, men jeg til en hvis grad enig. Jeg kommer dog ikke til Ä endre pÄ sangen, for jeg er relativt fornÞyd med den. De andre lÄtene er mer variert! HÞr f.eks pÄ Sannhetens Metamorfose som ligger her:

Anders S:
Jeg innbiller meg at de andre lÄtene er litt mer annerledes. F.eks Sannhetens Metamorfose (som det ligger link til) eller Requiem Ad Terra, som ligger pÄ facebook.

HÞrte de lÄtene i ettertid, og joda, det er ikke overhodet sÄ nÊrt opp til Ukrainerne som Morgenstjerne er, men pÄ en annen side likte jeg Morgenstjerne mye bedre enn de andre ogsÄ.

æ…šäž–æ†‚ć›œ

User avatar

Topic author
Achenar
Belie
Belie
Posts: 7
Joined: 15 Aug 2011, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Achenar »

De er bare den som (forelÞpig) heter Requiem Ad Terra og Morgenstjerne som er med pÄ EPen av de demoene som ligger oppe noe sted. De to andre lÄtene er ikke sluppet noe sted.

Blir vanskelig Ă„ si noen om hvordan andre liker de, men jeg er hvert fall fornĂžyd med de sangene som skal med.

Hva synes folk om vokalen da?



sumostig
Rocker
Rocker
Posts: 1136
Joined: 11 Dec 2006, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by sumostig »

Vokalen er bra den. Ikke mye sĂŠrpreg, men den passer bra til musikken.


User avatar

Galemathias
Belieber
Belieber
Posts: 63
Joined: 28 Mar 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Galemathias »

Det fÞrste som slo meg er at trommene lÄter ekstremt tafatt (noe jeg regner med dere er klar over), deretter at vokalen er fryktelig kjip fordi den ikke passer med musikken i det hele tatt. Den er for klinisk, akkurat som med trommene, og jeg liker personlig ikke den type vokal spesielt godt. Hadde vÊrt mye bedre med noe mer ropende og kraftfullt med mer dybde og sjel. Kanskje litt fordi jeg med en gang tenker Drudkh/Blazebirth Hall-vokal til slik musikk, men det er nÄ iallefall det jeg mener.

Kan bli bra med en mer organisk, rÄ produksjon med ordentlige trommer og annen vokal. For guds skyld styr unna alt for "skikkelig innspilling", det dreper sÄnn musikk som det der som ogsÄ har en del "pene" melodier. Da passer det med en rÄ og upolert lyd som motstykke. Navnet pÄ bandet er forresten kjipt, aner ikke hva det betyr, men er ganske kjÞnnslÞst og gir litt nickname pÄ irc-vibber, for de av oss som husker den tiden. Jeg er en surpomp, men grunnen til at jeg i det hele tatt gidder Ä skrive noe er fordi det etter min mening er potensiale her.


User avatar

Topic author
Achenar
Belie
Belie
Posts: 7
Joined: 15 Aug 2011, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Achenar »

For all del, kritikk er bÄde bra og verdsatt!

Ang. lyden. Med skikkelig innspilling mente jeg det faktumet at vi skulle bytte ut programmerte trommer og bass med faktiske instrumenter. I tillegg til at lydbildet skal mikses sÄ det ikke lÄter sÄ spinkelt som nÄ, og at vi faktisk utnytter at det finnes flere frekvenser enn de hÞyeste. Det som er lastet opp nÄ er bare smakebiter slik at folk kan fÄ inntrykk av bandet. SÄ den lyden er ikke representativ for den endelige lyden.

Vokalen er jeg litt blandet pÄ. Jeg liker godt den vokalen som er, pÄ samme side som jeg ogsÄ kunne tenke meg en vokal mer i den retningen som du sier. Men som 18-Äring pÄ Biri er man dessverre ikke omgitt av verdens stÞrste krets av musikere. (Alt utlagt materiale var skrevet da jeg akkurat hadde fylt 17, som jeg regner med at ingen bryr seg om)

Bandnavnet er jeg ikke helt enig i, men kanskje er det jeg som er sÊr. Navnet betyr "Ved Elvas Slutt" og er ogsÄ navnet pÄ en stjerne som skinner omtrent 3000 ganger sterkere en sola. Det finnes sikkert en del navn som hÞres bedre ut, men for min del er det ogsÄ viktig at det har en mening.


User avatar

Galemathias
Belieber
Belieber
Posts: 63
Joined: 28 Mar 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Galemathias »

Achenar wrote:

For all del, kritikk er bÄde bra og verdsatt!

Ang. lyden. Med skikkelig innspilling mente jeg det faktumet at vi skulle bytte ut programmerte trommer og bass med faktiske instrumenter. I tillegg til at lydbildet skal mikses sÄ det ikke lÄter sÄ spinkelt som nÄ, og at vi faktisk utnytter at det finnes flere frekvenser enn de hÞyeste. Det som er lastet opp nÄ er bare smakebiter slik at folk kan fÄ inntrykk av bandet. SÄ den lyden er ikke representativ for den endelige lyden.

Vokalen er jeg litt blandet pÄ. Jeg liker godt den vokalen som er, pÄ samme side som jeg ogsÄ kunne tenke meg en vokal mer i den retningen som du sier. Men som 18-Äring pÄ Biri er man dessverre ikke omgitt av verdens stÞrste krets av musikere. (Alt utlagt materiale var skrevet da jeg akkurat hadde fylt 17, som jeg regner med at ingen bryr seg om)

Bandnavnet er jeg ikke helt enig i, men kanskje er det jeg som er sÊr. Navnet betyr "Ved Elvas Slutt" og er ogsÄ navnet pÄ en stjerne som skinner omtrent 3000 ganger sterkere en sola. Det finnes sikkert en del navn som hÞres bedre ut, men for min del er det ogsÄ viktig at det har en mening.

Mening er viktig ja. Det viktigste er strengt tatt at navnet er noe som gir prosjektet den feelingen du er ute etter for deg selv, ikke sÄ viktig hva surpomper pÄ internett som ikke har satt seg inn i det mÄtte mene. Hvis du fikser den vokalen du har der, fikser du sikkert litt andre varianter ogsÄ. KjÞp en 8-spors kassettopptaker og sett i gang!


User avatar

Topic author
Achenar
Belie
Belie
Posts: 7
Joined: 15 Aug 2011, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Achenar »

Det er andremann i prosjektet som tar seg av vokalen, da jeg er horribel pÄ den slags. Men vi kommer sikkert til Ä forsÞke litt forskjellig ja!


User avatar

pestifer
Belieber
Belieber
Posts: 23
Joined: 23 Jan 2005, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 44

Post by pestifer »

HĂžrtes kult ut detta.

OUT NOW: Revelation`s Hammer- Revelation`s Hammer LP GRIM001
Crest of Darkness- Evil Messiah MLP GRIM002


http://www.grimface.no
http://www.facebook.com/grimfacedistro
http://www.metalhammer.no

User avatar

Topic author
Achenar
Belie
Belie
Posts: 7
Joined: 15 Aug 2011, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Achenar »

TrÄden her begynner Ä bli litt gammel nÄ. Vi er snart ferdig med det nye mini-albumet/EPen. De demoene som er pÄ myspace er ikke helt representative for slik det lÄter nÄ, hovedsaklig med tanke pÄ produksjon. Vi har spilt inn det hele ordentlig i studio i tillegg til at vi har en del nye lÄter.

Du kan hÞre en liten teaser pÄ facebook-sida: http://www.facebook.com/pages/Achenar/1 ... 69?sk=wall

:wink:


Locked Previous topicNext topic