Welcome to %s forums

De beste forumene for rock og metall - fĂžr var det Scream Magazine

Login Register

MarklĂžft (og evt. annen trening)

Archive on Scream Magazine from 2019 and older.
Locked Previous topicNext topic
User avatar

Scythe
Belieber
Belieber
Posts: 19
Joined: 27 Nov 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: MarklĂžft (og evt. annen trening)

Post by Scythe »

Styggberjet wrote:

Denne ladyboyen Ăždela ryggen i benken for snart to uker siden (la oss si en mandag...). Gjorde ikke vondt der og da, men sĂžndagen etter, DA skal det plutselig smelle til i korsryggen. Skal sies at jeg stressa, rydda og og lĂžfta printere og anna rask ut av bilen lĂžrdag, for Ă„ rekke ÅrsmĂžtet med Oslo Ørn lĂžrdagskvelden. "KRUM RYGGEN, VRIKK OG JUKK", uansett - ALDRI hatt sĂ„ vondt i ryggen.

Stakkars, feel ya bro. God bedring! :alright:

Image

User avatar

Hege
Poser
Poser
Posts: 281
Joined: 17 Feb 2007, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Hege »

Hege wrote:

Schythe: Helt konkret, hva sliter du med i bĂžy?

Svar da, .


User avatar

Scythe
Belieber
Belieber
Posts: 19
Joined: 27 Nov 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Scythe »

Åja!
Hei Hege,
Hei alle sammen.

Delvis sliter jeg teknisk. BÞyer meg forover nÄr jeg kommer ned. Hele Þvelsen fÞles stiv og anstrengt, sÄ jeg fÞler meg helt idiot. Men dette er ting jeg tror kan fikses med litt Þvelse eller ved Ä ha med meg en som kan korrigere meg i starten.

Verre er det at jeg ikke klarer Ă„ forutsi hvorvidt jeg klarer Ă„ i det hele tatt bĂžye knĂŠrne til 90 grader (eller lenger) fra dag til dag. Ser ut til at flere Screamere har liknende knespes, sĂ„ da er det vel ikke sĂ„ flaut Ă„ beskrive: Har hatt smerter i overside av knĂŠr i en periode pĂ„ rundt ti Ă„r nĂ„, og det varierer veldig i intensitet. Årsaken er ukjent. Er tidligere turner, men det skulle jeg jo tro heller virket forebyggende pĂ„ sĂ„nt? Hadde noen sĂŠrdeles intetsigende konsultasjoner hos lege for flere Ă„r siden, da det var pĂ„ sitt verste. Siste timen satt dama der og bladde tafatt i legehĂ„ndboka, fĂžr hun skrev ut resept pĂ„ smertestillende medisin med trekantvarsel. Noe til "lĂžsning", du! SĂ„ min tanke var da at f**k that s**t, dette kommer jeg ingen vei med, sĂ„ jeg fĂ„r finne min egen lĂžsning: Fortsette Ă„ vĂŠre aktiv, og hĂ„pe at aktivitetene forebygger og forbedrer pĂ„ sikt. Og det har i grunnen funket fint. Det er utrolig hva man kan ignorere og bli vant til! Og etter en stund ble det da ogsĂ„ mye bedre. Jeg tenker faktisk nesten aldri over det lenger, har stort sett ingen problemer med trapper, langturer, feltarbeid, kroppsarbeid, skiturer etc. etc. Derfor var det en overraskelse og en skuffelse, da jeg nĂ„ endelig skulle vĂ„ge Ă„ inkludere knebĂžy i Ăžvelsene mine, Ă„ mĂ„tte innse at smertene fortsatt kan bli sĂ„ ille at jeg ikke fĂ„r gjort enkelte ting.

SÄ, jeg fÄr rett og slett ikke inkludert knebÞy "ordentlig", ettersom jeg ikke kan forutsi "hvilken dag det er". Det vet jeg nemlig ikke fÞr jeg prÞver et par bÞy og kjenner dagens smertenivÄ. I dag hadde jeg for eksempel en god dag. Jeg klarte fint Ä lÞfte med stang, og kjente at jeg kunne lagt pÄ vekter, om noen var med som stÞttespiller (som sagt suger teknikken min). Men i forrige uke klarte jeg ikke en gang gjennomfÞre Þvelsen med bare kroppsvekt. Frustrerende, for det blir jo umulig Ä sette seg ordentlige mÄl med logging av progresjon og perser. Og DET, my dear friends, hadde jeg gledet meg til. Det at "alle" trener og deler resultatene sine gjÞr det veldig motiverende Ä trene selv. Konkurranse ist Krieg. Man vil jo gjerne vÊre best. SÄ nÄr mine venninner lÞfter sÄ sÄ mye i benken, marklÞft eller knebÞy, ja, da vil jeg gjÞre de samme Þvelsene, mÄle meg mot dem og f**n meg lÞfte minst et par kilo over deres perser! :P (Jeg innser at mot hankjÞnn er det liten vits i Ä konkurrere. Har en kanadisk soppkompis som lÞfter 210 uten utstyr i benk, forÄsiresÄnn... Morna.)

Skal mÞte en PT mandag, fÄr se om han kanskje har noen tips og lure Þvelser Ä komme med. Ellers er det jo inspirerende Ä lese i denne vÄr kjÊre treningstrÄd, sÄ Äpen for alle gode tips og rÄd her ogsÄ! 8)

Peace and love

Image

User avatar

Hege
Poser
Poser
Posts: 281
Joined: 17 Feb 2007, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Hege »

  • Fremoverlentheten: Dette skyldes ofte den typiske nordiske kroppsbygningen med korte leggbein og lange lĂ„rbein. For Ă„ komme til dybde kompenserer man ofte med Ă„ legge overkroppen forover.
    Korreksjon: Mer mobilitet pÄ innsiden og baksiden av lÄrene - rett opp overkroppen og press lÄrene ytterligere ut. Hvordan rette opp overkroppen: Hold et sÄ smalt grep du klarer uten at det gÄr pÄ underarmene lÞs. Hold albuene loddrett under stanga. Hold stanga hardt. Voilà; spenn i lats (og ikke glem Ä spenne magen og skyte brystet frem).
    Supplér gjerne med 1,25-skiver under hÊlene eller aller helst bÞysko, for mer stabilitet og en kunstig forlengelse av leggbenet.

Kneproblemet ditt hÞres ut som noe jeg ikke har veldig peiling pÄ. Alternativt kan det muligens hjelpe Ä fokusere pÄ Ä ha knÊrne utover nÄr du lÞfter, og Ä legge trykket pÄ utsiden av foten, samt Ä passe pÄ Ä sette seg bakover. OG, du mÄ for all del huske Ä stÄ bredt nok og la tÊrne peke litt utover.

Koster det mye for drop-in pÄ Fresh Fitness? Vi kunne jo tatt en liten coachetime, vett. ^^


User avatar

evilbanana
Belieber
Belieber
Posts: 142
Joined: 13 Apr 2005, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by evilbanana »

100,-
Kanskje jeg og frk LjÄ kan spleise, sÄ fÄr vi litt "gratis" ekspertise :D

editz: "prĂžvetime" koster null da. Kan jo fake.

hehe, blunk blunk, hehe

Image

User avatar

Hachon
Belieber
Belieber
Posts: 16
Joined: 06 Apr 2004, 00:00
Location: KruttÄrnet
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Hachon »

Et dumt spÞrsmÄl, hvordan kjenner man at det gÄr pÄ underarmene lÞs?

Image

User avatar

Dirant
Poser
Poser
Posts: 358
Joined: 11 Apr 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 2 times

Post by Dirant »

Det tar lang tid Ä bli flink til Ä ta knebÞy, de aller fleste gjÞr det med helt tilbakestÄende teknikk og har ikke mykheten som behÞves i det hele tatt. Jeg har trent knebÞy i Ärevis, fÄr det ennÄ ikke til. Poenget er ikke Ä vÊre demotiverende, bare Ä si at det ikke er Ä forvente at du fÄr det til uten Ä tÞye masse, fÄ riktig veiledning og Þve masse pÄ det. SÄ ikke fortvil fordi det ikke gÄr, det er ikke noe uvanlig eller rart. Bare heng i, sÄ gÄr det nok etterhvert!

NÄr det gjelder kneproblemene kan jeg nesten garantere at du ikke har vekten langt nok bak pÄ fÞttene. Hege er inne pÄ hva som mÄ til. NÄr man fÄr til riktig teknikk og klarer Ä sitte mer oppreist og ha vekten bakpÄ belaster ikke Þvelsen knÊrne noe sÊrlig, men nÄr man mÄ kompensere for manglende beveglighet og i tillegg ikke har balansen i lÞftet helt inne er det fort gjort Ä legge vekten pÄ knÊrne pÄ en mÄte som ikke er digg for noen.

Hilsen over snittet opptatt av knebĂžyteknikk.

Non-rising body from the grave showing new reality
What I am, what I want, I'm only after death

User avatar

evilbanana
Belieber
Belieber
Posts: 142
Joined: 13 Apr 2005, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by evilbanana »

et n00b-tips jeg synes var nyttig mtp teknikk er Ă„ Ăžve med kroppsvekt inntil en vegg. Man stiller seg med tĂŠrne nesten i veggen og armene rett opp, og bĂžyer. Da MÅ man legge seg godt bakpĂ„ hĂŠlene for ikke Ă„ velte.

hehe, blunk blunk, hehe

Image

User avatar

Topic author
Leif
Belieber
Belieber
Posts: 29
Joined: 24 May 2005, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Leif »

Jeg har ikke sÄ veldig mye Ä bidra med nÄr det gjelder problemer med knebÞy, siden jeg viste meg Ä ha mer enn nok mobilitet fra fÞr av (hvilket jeg tilskriver dels genetikk, dels mange Är med kampsport). Kan third world-squatte ass to grass nÄr som helst og hvor som helst uten noen form for oppvarming, bare buksa ikke er for trang; en grei egenskap Ä ha nÄr man henger mye med smÄunger. Visstnok slett ikke helt vanlig for godt storvokste menn i sin beste alder, men hva vet vel jeg.

Beste tipset jeg fikk i begynnelsen angÄende teknikk synes jeg likevel var dette: For Ä fÄ ordentlig til Ä sette deg mellom knÊrne (og ikke oppÄ dem), tenk at du holder rundt en diger potetsekk el.l. og skal sette den fra deg midt mellom tÊrne.

Dette er kanskje lettere Ä fÄ til hvis man gobletsquatter enn med stang, og nÄ om dagen anbefaler jeg gjerne goblet squats som oppvarming og ÞvingsÞvelse for relativt ferske folk. Faktisk kan det vel tenkes at man like gjerne kan vente med Ä begynne med knebÞy med stang inntil man har brukt opp de tyngste hÄndvektene man har til gobletsquatting.


User avatar

Hege
Poser
Poser
Posts: 281
Joined: 17 Feb 2007, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Hege »

evilbanana wrote:

100,-
Kanskje jeg og frk LjÄ kan spleise, sÄ fÄr vi litt "gratis" ekspertise :D

editz: "prĂžvetime" koster null da. Kan jo fake.

I'm in! :-D

Null planer i morgen formiddag, for eksempel. Annet enn en liten treningsĂžkt.


User avatar

Hege
Poser
Poser
Posts: 281
Joined: 17 Feb 2007, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Hege »

Hachon wrote:

Et dumt spÞrsmÄl, hvordan kjenner man at det gÄr pÄ underarmene lÞs?

Du kjenner en betennelsesaktig smerte i musklene pÄ oversiden av underarmen nÄr du holder stanga i bÞy.



drgz
Rocker
Rocker
Posts: 780
Joined: 23 Apr 2012, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by drgz »

Hege wrote:

Skulle fÄtt en LIKE fra meg, hadde det ikke vÊrt for anti-ustyrslÞfteholdningen. :wink:
Ja takk, begge deler, sier nÄ jeg! Kult at man nÄ kan sette rekorder utstyrsfritt, og at det blir arrangert nasjonale utstyrsfrie stevner (fÄr ikke kalle det NM, men det er samme greia). Klubben min er vertskap for det fÞrste. :ugeek:

Joa, hadde det bare gÄtt an med begge deler; har inntrykk av at de som sitter pÄ toppen og ruger pÄ makten gjÞr alt de kan for Ä stikke kjepper i hjulene for de som vil ha mer fokus pÄ utstyrsfri lÞfting.

Hvorfor fÄr man f.eks ikke kalle det NM? Det hadde jo vÊrt mer naturlig Ä kalle ustyrsfri lÞfting for "NM i styrkelÞft", og heller presisert at de andre stevnene er med utstyr (f.eks. "NM i styrkelÞft med utstyr", nÄr man fÞrst snakker om NM?) som i utgangspunkt er ganske unaturlig nÄr man skal sammenligne styrke.

Hvis man skal vÊre politisk ukorrekt kan man hevde at lÞfting med utstyr nesten er som doping, der forskjellen er at doping er noksÄ permanent, mens ustyr kan man alltids ta av seg pÄ slutten av Þkta/stevnet og gÄ tilbake til "normal" styrke. Begge deler er like tilfeldig; noen lÞfter 50kg mer i knebÞy med skjorte, andre lÞfter "kun" 40kg mer, selv om de er jevnsterke uten utstyr. De samme resultatene finner man blant folk som doper seg og; noen fÄr en voldsom Þkning av en eller annen kur, mens andre fÄr knapt nok Þkning.

(Ps. Skal presiseres at jeg ikke setter noe likhetstegn mellom disse to; er sterkt i mot begge deler, men doping er selvsagt pÄ et eget nivÄ.)


User avatar

Hege
Poser
Poser
Posts: 281
Joined: 17 Feb 2007, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Hege »

Men det gÄr jo an med begge deler! NÄ har vi bÄde regionale og nasjonale mesterskap for utstyrsfri lÞfting, samt deltagelse i internasjonale utstyrsfrie stevner. Jeg skjÞnner ikke hva som ikke er bra nok med det?

Jeg synes det er mer naturlig Ä kalle det "NM i Klassisk StyrkelÞft", som en bemerkelse pÄ at det ikke er snakk om utstyr. UtstyrslÞft-NM synes jeg skal beholde sin tittel "NM i StyrkelÞft", ettersom dette er standarden, mens utstyrsfritt er for spesielt interesserte.



drgz
Rocker
Rocker
Posts: 780
Joined: 23 Apr 2012, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by drgz »

Hege wrote:

Men det gÄr jo an med begge deler! NÄ har vi bÄde regionale og nasjonale mesterskap for utstyrsfri lÞfting, samt deltagelse i internasjonale utstyrsfrie stevner. Jeg skjÞnner ikke hva som ikke er bra nok med det?

I utgangspunktet er det bra nok. Men utstyrs-NM og andre stevner har fortsatt fordeler som man tydeligvis ikke vil gi fra seg. Synes f.eks. det er rart Ă„ kalle det "klassisk styrkelĂžft". Det er styrkelĂžft i sin mest naturlige form, og da bĂžr det vel bare hete styrkelĂžft, punktum.

Hege wrote:

Jeg synes det er mer naturlig Ä kalle det "NM i Klassisk StyrkelÞft", som en bemerkelse pÄ at det ikke er snakk om utstyr. UtstyrslÞft-NM synes jeg skal beholde sin tittel "NM i StyrkelÞft", ettersom dette er standarden, mens utstyrsfritt er for spesielt interesserte.

Hvis du sjekker opp historien til styrkelÞft som vil du fort finne ut at det hele startet uten utstyr (og at dette fÞrst ble introdusert pÄ 80-tallet, hvis wiki-artikkelen stemmer). Dermed synes jeg det blir litt sÞkt Ä si at utstyrsfritt er for spesielt interesserte. Det har selvsagt utviklet seg slik at det er mindretallet som driver med utstyrsfritt, men man trenger ikke Ä vÊre rakettforsker for Ä forstÄ at dette er fordi det inntil nylig ikke har vÊrt noe anerkjennelse Ä fÄ for den delen av idretten.

Hvis de nasjonale forbundene og IPF fortsetter i samme sporet som nÄ og setter mer fokus pÄ utstyrsfritt sÄ skal du nok fÄ se at det pÄ sikt er lÞfting med utstyr som blir for spesielt interesserte. ;)


User avatar

Scythe
Belieber
Belieber
Posts: 19
Joined: 27 Nov 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Scythe »

Hege wrote:
evilbanana wrote:

100,-
Kanskje jeg og frk LjÄ kan spleise, sÄ fÄr vi litt "gratis" ekspertise :D

editz: "prĂžvetime" koster null da. Kan jo fake.

I'm in! :-D

Null planer i morgen formiddag, for eksempel. Annet enn en liten treningsĂžkt.

HÞres kult ut, er med! Sender PM, sÄ slipper vi spamme hele Scream. 8)

Image

User avatar

Bija
Poser
Poser
Posts: 254
Joined: 23 Mar 2008, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 2 times

Post by Bija »

drgz wrote:
Hege wrote:

Men det gÄr jo an med begge deler! NÄ har vi bÄde regionale og nasjonale mesterskap for utstyrsfri lÞfting, samt deltagelse i internasjonale utstyrsfrie stevner. Jeg skjÞnner ikke hva som ikke er bra nok med det?

I utgangspunktet er det bra nok. Men utstyrs-NM og andre stevner har fortsatt fordeler som man tydeligvis ikke vil gi fra seg. Synes f.eks. det er rart Ă„ kalle det "klassisk styrkelĂžft". Det er styrkelĂžft i sin mest naturlige form, og da bĂžr det vel bare hete styrkelĂžft, punktum.

Hege wrote:

Jeg synes det er mer naturlig Ä kalle det "NM i Klassisk StyrkelÞft", som en bemerkelse pÄ at det ikke er snakk om utstyr. UtstyrslÞft-NM synes jeg skal beholde sin tittel "NM i StyrkelÞft", ettersom dette er standarden, mens utstyrsfritt er for spesielt interesserte.

Hvis du sjekker opp historien til styrkelÞft som vil du fort finne ut at det hele startet uten utstyr (og at dette fÞrst ble introdusert pÄ 80-tallet, hvis wiki-artikkelen stemmer).

Klassisk StyrkelĂžft vil vel da vĂŠre en helt korrekt betegnelse.

Sidenote: Knebind og belte regnes fortsatt som utstyrsfritt, regner jeg med?

Punkebija
Hater staten
Hater snuten
Men mest av alt hater han gluten


TMU 2014

User avatar

FARRIS
Belieber
Belieber
Posts: 53
Joined: 31 Jul 2006, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by FARRIS »

Utstyr er for whimps og possers.



drgz
Rocker
Rocker
Posts: 780
Joined: 23 Apr 2012, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by drgz »

Bija wrote:

Klassisk StyrkelĂžft vil vel da vĂŠre en helt korrekt betegnelse.

Sidenote: Knebind og belte regnes fortsatt som utstyrsfritt, regner jeg med?

BÄde ja og nei. Bare fordi man pÄ et tidspunkt begynte med utstyr, og over tid "tok over" bÄde sporten og navnet, sÄ betyr det ikke at utstyrsfri styrkelÞft ikke burde hete "styrkelÞft", som det en gang gjorde da det var det som var standard. Men dette er uansett bare smÄpirk. Er nok mer dette med statusen pÄ stevnene, samt rekorder osv som har vÊrt det stÞrste problemet til nÄ. SÄ det er supert at dette begynner Ä endre seg til det bedre, men man sitter fortsatt igjen med fÞlelsen av at det er Gutteklubben Grei pÄ toppen, bÄde i Norge og internasjonalt.

Korrekt ang. knebind og belte!


User avatar

Bija
Poser
Poser
Posts: 254
Joined: 23 Mar 2008, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 2 times

Post by Bija »

Vel, andre sporter hvor ordet klassisk benyttes sÄ er det jo nettopp i sammenhenger hvor den utÞves slik den var opprinnelig. Men det er smÄpirk, som du sier. Who The f**k Cares!

Veit ikke helt om jeg er for knebind og belte. Kun jern og menn i smÄ truser.

Punkebija
Hater staten
Hater snuten
Men mest av alt hater han gluten


TMU 2014


drgz
Rocker
Rocker
Posts: 780
Joined: 23 Apr 2012, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by drgz »

Bija wrote:

Kun jern og menn i smÄ truser.

Gezol <3<3<3


Locked Previous topicNext topic