Welcome to %s forums

De beste forumene for rock og metall - før var det Scream Magazine

Login Register

Markløft (og evt. annen trening)

Archive on Scream Magazine from 2019 and older.
User avatar

evilbanana
Belieber
Belieber
Posts: 142
Joined: 13 Apr 2005, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Markløft (og evt. annen trening)

Post by evilbanana »

Hvordan er økningskurven på benk egentlig?

Sent from my iPad using Tapatalk

hehe, blunk blunk, hehe

Image

User avatar

Hege
Poser
Poser
Posts: 281
Joined: 17 Feb 2007, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Hege »

evilbanana wrote:

Hvordan er økningskurven på benk egentlig?

Det er veldig individuelt. Men siden det er en mindre muskelgruppe enn det man bruker i bøy og mark, tar man også mindre. Dermed blir økningene også mindre. Som kvinne øker man sjeldnere, og når man først øker er det stort sett 2,5 kg av gangen. Menn kan gjerne øke 5 kg.

For eksempelets skyld: Nederst på denne siden ser du min økningskurve. http://resultater.styrkeloft.no/lofter_vis.php?id=5286

Her er kurven til en som er mye sterkere i benk enn jeg er: http://resultater.styrkeloft.no/lofter_vis.php?id=5218


User avatar

evilbanana
Belieber
Belieber
Posts: 142
Joined: 13 Apr 2005, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by evilbanana »

Ja riktig. Jeg tok 40 ganske lett da vi testet her andre dagen og trodde egentlig det var noe muffens.

Sent from my iPad using Tapatalk

hehe, blunk blunk, hehe

Image

User avatar

Hege
Poser
Poser
Posts: 281
Joined: 17 Feb 2007, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Hege »

Heyhey! Tror vi bare snakker: talent.


User avatar

Hachon
Belieber
Belieber
Posts: 16
Joined: 06 Apr 2004, 00:00
Location: Kruttårnet
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Hachon »

For meg så har bredde på grep litt å si også.

Image


drgz
Rocker
Rocker
Posts: 780
Joined: 23 Apr 2012, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by drgz »

Leif wrote:

Dagens høydepunkt: Ny rep-pers på 10x185 kg i mark, etterfulgt av 1x205 kg. Og så 11x67.5 kg i press, ny rep-pers det også.

j****g bra! Ditt f******a BEIST! Når skal du oppdatere med rep-pers i benkøvelser? ;)

Nokså nye rep-perser for min egen del (tung mark, bøy, og press utgår pga prolapsen):

5x140kg@8 i smalbenk
3x150kg@7,5 i benk

Blir litt skuffa hvis jeg ikke får opp 170kg neste uke.


User avatar

Hege
Poser
Poser
Posts: 281
Joined: 17 Feb 2007, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Hege »

Hachon wrote:

For meg så har bredde på grep litt å si også.

For økningskurven? Try again, bro.


User avatar

Hachon
Belieber
Belieber
Posts: 16
Joined: 06 Apr 2004, 00:00
Location: Kruttårnet
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Hachon »

Hege wrote:
Hachon wrote:

For meg så har bredde på grep litt å si også.

For økningskurven? Try again, bro.

Virker det som at min kommentar var direkte lenket til din, eller kommentaren til EvilBanana?
FOR MIN DEL så er det lettere å løfte samme vekt med smalere grep, sikkert mye fordi man aktiverer triceps mye mer da.

Image

User avatar

Hege
Poser
Poser
Posts: 281
Joined: 17 Feb 2007, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Hege »

Hachon wrote:
Hege wrote:
Hachon wrote:

For meg så har bredde på grep litt å si også.

For økningskurven? Try again, bro.

Virker det som at min kommentar var direkte lenket til din, eller kommentaren til EvilBanana?
FOR MIN DEL så er det lettere å løfte samme vekt med smalere grep, sikkert mye fordi man aktiverer triceps mye mer da.

For maks kraft har selvsagt bredden på grepet noe å si. Men ikke for økningskurve/progresjon/framgang.

For folk flest er det dessuten mer kraft å hente i pectoralis som er en større muskel enn triceps, men det er klart det finnes triceps-dominante løftere også.


User avatar

Hachon
Belieber
Belieber
Posts: 16
Joined: 06 Apr 2004, 00:00
Location: Kruttårnet
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Hachon »

Glem nå økningskurve/progresjon/framgang.
Poenget mitt var at om du har et smalere grep så vil man (ihvertfall fra egen erfaring) løfte tyngre i starten.

Image

User avatar

Scythe
Belieber
Belieber
Posts: 19
Joined: 27 Nov 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Scythe »

Bananen tar 40 i benk og har nettopp begynt? Kong Gratz, man er imponert!

Oppdatering fra min siste post:
Knebøy funker til min store skuffelse fremdeles dårlig. På en god dag tør jeg å gjøre det med kroppsvekt (20 x 3) eller puslevekter, men på en dårlig dag kan jeg ikke bøye dem til 90 grader en gang. Utfall med puslevekter går stort sett bedre. Men nå ser jeg at flere i tråden ser ut til å ha liknende problemer som meg, så har trua på at jeg skal finne gode øvelser for bein, knær og ræv. På fredag skal jeg møte en eller annen kjekkas for litt veiledning angående dette. Svetter allerede. Han er sikkert profesjonell og flink som bare det, men jeg hater tanken på sånn en-til-en evaluering.
Trener alene, så har ikke fått testet noe mer benk. Men kan melde at dette fremdeles er favorittøvelsen min, og jeg legger på stadig mer i rundene (1 runde = 8 repetisjoner, tar 4 obligatoriske runder, og deretter en til tre bonusrunder hvor jeg tar til jeg ikke greier mer eller legger på mer vekt), så håper og tror på økning ved neste test!

Image

User avatar

Hege
Poser
Poser
Posts: 281
Joined: 17 Feb 2007, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Hege »

Hachon wrote:

Glem nå økningskurve/progresjon/framgang.
Poenget mitt var at om du har et smalere grep så vil man (ihvertfall fra egen erfaring) løfte tyngre i starten.

Hvis du har et BREDERE grep vil du løfte tyngre. Startfase eller ei. Det har med løftevei å gjøre, altså "arbeid = kraft x vei". Er løftebanen kort, må du bruke mindre krefter på samme vekt. Å minimere løfteveien og optimalisere dreiemomentet er i stor grad hva som strebes etter i styrkeløft, fordi finpussing av dette kan utgjøre kilovis av forskjell. [/brille]

Men så er det noen mennesker som er sterkere i triceps, og disse vil av en eller annen grunn løfte mer om de holder smalere. Det er dog veldig sjelden man ser.

Har observert en del jenter som løfter tung benk for første gang, og med riktig teknikk og bredt nok grep er det ikke så ofte at det er over 40.

Schythe: Helt konkret, hva sliter du med i bøy?


User avatar

Topic author
Leif
Belieber
Belieber
Posts: 29
Joined: 24 May 2005, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Leif »

drgz wrote:

j****g bra! Ditt f******a BEIST! Når skal du oppdatere med rep-pers i benkøvelser? ;)

Men... det er det jo du som tar deg av, her. Jeg har dessuten for lange armer til å være ordentlig god i benk (har tatt 140 kg en gang, kunne kanskje ha klart det igjen nå).

Jevnt over holder jeg akkurat på å ta igjen og til dels forbigå mine gamle perser fra 2011 og 2012. Hadde fin framgang i 2011 fram til høsten da jeg 1) ble litt skada og ikke kunne trene benk på en stund og 2) ble pappa for 2. gang hvilket tok en del tid og krefter og lagde kaos i alle rutiner. Gjenetablerte framgangen i første halvår av 2012 og tangerte/satte nye perser, hvoretter jeg 1) ble litt skada igjen og mistet litt tid på det og deretter 2) gikk ut i delvis pappaperm og i beste fall hadde tid til vedlikeholdstrening (dette vedvarte til etter sommerferien i år). Høsten 2013 har igjen vært en grei framgangsperiode.

Unge nr. 3 ventes i januar, så da blir det vel litt kaos og vedlikehold-i-beste-fall igjen. Har dog vektstang og knebøystativ i garasjen nå, hvilket burde hjelpe litt på muligheten for å få trent likevel.


User avatar

Scythe
Belieber
Belieber
Posts: 19
Joined: 27 Nov 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Scythe »

Hachon wrote:

For meg så har bredde på grep litt å si også.

høhø

Image


notafan
Belieber
Belieber
Posts: 165
Joined: 02 Dec 2013, 21:48
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by notafan »

Har hatt pause i styrketreninga på noen måneder/år. Ikke at jeg noensinne har vært sterk eller kraftig. Er uansett kondis som er mitt fokus nå, etter en fjelltur fra h*****e i sommer.



drgz
Rocker
Rocker
Posts: 780
Joined: 23 Apr 2012, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by drgz »

Norges Styrkeløftforbund
Fra og med 1.1.2014 kan man sette norske rekorder i utstyrsfri løfting!

For å sette norsk rekord må det være på et stevne med status RM eller høyere og forbundsdommere må godkjenne løftet.

Les reglene for utstyrsfri løfting her: http://styrkeloft.no/dokumentarkiv/

Det var jo f**n meg på tide. Kanskje man klarer å gå bort fra løfting med utstyr om 10-20 år?


User avatar

Bija
Poser
Poser
Posts: 254
Joined: 23 Mar 2008, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 2 times

Post by Bija »

Good news!

Punkebija
Hater staten
Hater snuten
Men mest av alt hater han gluten


TMU 2014


Johnny Tombthrasher
Rocker
Rocker
Posts: 717
Joined: 28 Jul 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Post by Johnny Tombthrasher »

Bija wrote:

Good news!

Answer the call!

Min signatur er elendig.

User avatar

Styggberjet
Be
Be
Posts: 4
Joined: 02 Sep 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Styggberjet »

Denne ladyboyen ødela ryggen i benken for snart to uker siden (la oss si en mandag...). Gjorde ikke vondt der og da, men søndagen etter, DA skal det plutselig smelle til i korsryggen. Skal sies at jeg stressa, rydda og og løfta printere og anna rask ut av bilen lørdag, for å rekke Årsmøtet med Oslo Ørn lørdagskvelden. "KRUM RYGGEN, VRIKK OG JUKK", uansett - ALDRI hatt så vondt i ryggen.


User avatar

Hege
Poser
Poser
Posts: 281
Joined: 17 Feb 2007, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Hege »

drgz wrote:

Norges Styrkeløftforbund
Fra og med 1.1.2014 kan man sette norske rekorder i utstyrsfri løfting!

For å sette norsk rekord må det være på et stevne med status RM eller høyere og forbundsdommere må godkjenne løftet.

Les reglene for utstyrsfri løfting her: http://styrkeloft.no/dokumentarkiv/

Det var jo f**n meg på tide. Kanskje man klarer å gå bort fra løfting med utstyr om 10-20 år?

Skulle fått en LIKE fra meg, hadde det ikke vært for anti-ustyrsløfteholdningen. :wink:
Ja takk, begge deler, sier nå jeg! Kult at man nå kan sette rekorder utstyrsfritt, og at det blir arrangert nasjonale utstyrsfrie stevner (får ikke kalle det NM, men det er samme greia). Klubben min er vertskap for det første. :ugeek:


Locked Previous topicNext topic