Welcome to %s forums

De beste forumene for rock og metall - før var det Scream Magazine

Login Register

Neofolk - anbefalings- og diskusjonstråd

Archive on Scream Magazine from 2019 and older.
User avatar

Rintrah
Poser
Poser
Posts: 466
Joined: 29 Jul 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Neofolk - anbefalings- og diskusjonstråd

Post by Rintrah »

Hadde ein liten periode med ektepar-prosjektet BELBORN for nokre år sidan. No nedlagt.

[BBvideo 560,340][/BBvideo]

[BBvideo 560,340][/BBvideo]

[BBvideo 560,340][/BBvideo]

[BBvideo 560,340][/BBvideo]

[BBvideo 560,340][/BBvideo]


User avatar

Leper Lord
Poser
Poser
Posts: 263
Joined: 18 Nov 2013, 11:24
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Leper Lord »

Lite kick på Boyd Rice and Friends - Music, Martinis And Misanthropy for tiden.

Image

Disney Land Can Wait

edit: Neofolk omtalt i Dagbladet, ikke ofte.
http://www.dagbladet.no/2013/11/28/kult ... /30550972/


User avatar

Tomas
Poser
Poser
Posts: 268
Joined: 19 Apr 2005, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Tomas »

Jeg var faktisk ikke klar over hvor kjedelig neofolk er før denne tråden. Altså, jeg hadde jo en mistanke, men den var åpenbart ikke sterk nok. Er all neofolk laget av deprimerte folk som sitter ensomme på nachspiel med en kassegitar fordi alle andre har sovnet?
Oh, well, jeg hører jo gjerne på DiJ selv, men alt med måte.

perl -e 'print $i=pack(c5,(41*2),sqrt(7056),(unpack(c,H)-2),oct(115),10);'
:boobs:

User avatar

Galemathias
Belieber
Belieber
Posts: 63
Joined: 28 Mar 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Galemathias »

Tomas wrote:

Jeg var faktisk ikke klar over hvor kjedelig neofolk er før denne tråden. Altså, jeg hadde jo en mistanke, men den var åpenbart ikke sterk nok. Er all neofolk laget av deprimerte folk som sitter ensomme på nachspiel med en kassegitar fordi alle andre har sovnet?

Nei. Men du skal ha for forsøket!


User avatar

Rintrah
Poser
Poser
Posts: 466
Joined: 29 Jul 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Rintrah »

Ein av tinga eg synest held seg spanande med neofolk er at det er og forblir undergrunn, at det nettopp er for kjedeleg / for «dårleg» / for vanskeleg for dei fleste å ta inn over seg. Black metallen blei stuerein, og når folk spør kva eg høyrer på så nemner dei Satyicon og Dimmu – folk trur dei veit. Neofolken er så obskur at det ikkje er så mykje å snakke om (endå?). Post-industriell folkemusikk spelt på kassegitar og runer? Noko slikt. Samtale slutt.

Så eg vert litt spent når det blir nemnd i media, slik som i dagens Dagbladet:
http://www.dagbladet.no/2013/11/28/kult ... /30550972/

– Har du på deg SS-camobukse, behøver det ikke bety at du er nynazist
Symbolbruk og uniformering har gjort neofolken omstridt. Men på festival i Leipzig synges det om krig og tap i fredelige former, rapporterer Cornelius Jakhelln.

Heldigvis var det Jakhelln som tok det opp, då. Svært edrueleg artikkel, til og med kommentarfeltet. Fy flate så ekkelt dette kunne blitt om det var ein «utenforståande» DB-journalist som skulle skrive ei reiseskildring.

Edit: Ah, såg nemnde artikkelen over her.


User avatar

Tomas
Poser
Poser
Posts: 268
Joined: 19 Apr 2005, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Tomas »

Om noe er underground eller ikke ser jeg ikke på som viktig for musikken jeg liker. Den kan gjerne være hyperkommers for min del.

For øvrig fryktelig morsomt da DiJ skulle spille på Hulen i 2003:
http://www.ba.no/puls/musikk/article755454.ece
Det var visst en del folk som ikke hadde fått med seg at Douglas Pearce tidligere har spilt konsert for Anti-Nazi League.

perl -e 'print $i=pack(c5,(41*2),sqrt(7056),(unpack(c,H)-2),oct(115),10);'
:boobs:

User avatar

Hagakure
Belieber
Belieber
Posts: 125
Joined: 24 Feb 2011, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Hagakure »

Tomas wrote:

Om noe er underground eller ikke ser jeg ikke på som viktig for musikken jeg liker. Den kan gjerne være hyperkommers for min del.

For øvrig fryktelig morsomt da DiJ skulle spille på Hulen i 2003:
http://www.ba.no/puls/musikk/article755454.ece
Det var visst en del folk som ikke hadde fått med seg at Douglas Pearce tidligere har spilt konsert for Anti-Nazi League.

Haha ja, husker det der godt. Var selv på den konserten, med demonstranter utenfor og hele pakka. Jeg var også høyst delaktig på forumet til Hulen i forkant av konserten hvor jeg krangla med folk som sa de var villig til å gjøre nesten hva som helst for å få konserten stoppet. De aller fleste visste filla om bandet, og hadde bare basert argumentasjonen sin på oversatte tekster fra tyske Antifa.

Rock over London, Rock on Chicago

User avatar

Tomas
Poser
Poser
Posts: 268
Joined: 19 Apr 2005, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Tomas »

Lurer på om ikke jeg drev og slengte med leppen til Lama på det forumet. Trivelig tidsfordriv.
Konserten ble skippet. Liker musikken, men konsert med nachspielmusikk blir for drøyt.

perl -e 'print $i=pack(c5,(41*2),sqrt(7056),(unpack(c,H)-2),oct(115),10);'
:boobs:

User avatar

Hagakure
Belieber
Belieber
Posts: 125
Joined: 24 Feb 2011, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Hagakure »

Men Tomas tar opp en høyst interessant ting, selv om jeg på ingen måte er enig i han at all neofolk er kjedelig. Selv om noe er undergrunn og obskurt krever jeg fortsatt et snev av talent for at man skal kunne ha "rett" til å gi ut noe. Alt for mange uten talent får gitt ut musikken sin skjult bak argumentet om at det er "undergrunn". Dette er også høyst gjeldende innenfor neofolk.

Rock over London, Rock on Chicago

User avatar

Rintrah
Poser
Poser
Posts: 466
Joined: 29 Jul 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Rintrah »

Eg var inne og kikka på ei rekkje antifa-sider ifm protestane mot denne konserten (kan sikkert finnast framleis), og må seie «argumenta», kjeldene, motivasjonen og midlane var skremmande. La oss skildre «venstreorienterte» som venstre-ekstremistar når det er truslar om vald i biletet, ok?


User avatar

Tomas
Poser
Poser
Posts: 268
Joined: 19 Apr 2005, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Tomas »

Nå ser det jo ut som neofolk-fansen er smertelig klar over akkurat dette.

Rintrah wrote:

Her skal det ikkje mange sidene til før det meste som er verdt å høyre på er nemnd, nei.

perl -e 'print $i=pack(c5,(41*2),sqrt(7056),(unpack(c,H)-2),oct(115),10);'
:boobs:

User avatar

Rintrah
Poser
Poser
Posts: 466
Joined: 29 Jul 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Rintrah »

Hagakure wrote:

Men Tomas tar opp en høyst interessant ting, selv om jeg på ingen måte er enig i han at all neofolk er kjedelig. Selv om noe er undergrunn og obskurt krever jeg fortsatt et snev av talent for at man skal kunne ha "rett" til å gi ut noe. Alt for mange uten talent får gitt ut musikken sin skjult bak argumentet om at det er "undergrunn". Dette er også høyst gjeldende innenfor neofolk.

Det er noko eg har tenkt på – at sjangeren er så liten at det liksom er rom for kva som helst. Og publikum for det.
Berre vent til prosjektet til , og meg sjølv kjem ut med noko. Då skal de sjå åtgaum.


User avatar

Rintrah
Poser
Poser
Posts: 466
Joined: 29 Jul 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Rintrah »

Tomas wrote:

Nå ser det jo ut som neofolk-fansen er smertelig klar over akkurat dette.

Rintrah wrote:

Her skal det ikkje mange sidene til før det meste som er verdt å høyre på er nemnd, nei.

Ja. På godt og vondt. Framleis er terrenget nokså oversikteleg, om ein skal sjå på dei artistane som har etablert namna sine innan sjangeren.


User avatar

Tomas
Poser
Poser
Posts: 268
Joined: 19 Apr 2005, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Tomas »

Bortsett fra tekstene kunne jo tidlig Kings of Convenience gått rett inn i neofolk-sjangeren. Triste gutter med kassegitar. Tenk på dét, dere!
:twisted:

perl -e 'print $i=pack(c5,(41*2),sqrt(7056),(unpack(c,H)-2),oct(115),10);'
:boobs:

User avatar

Rintrah
Poser
Poser
Posts: 466
Joined: 29 Jul 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Rintrah »

Tomas wrote:

Bortsett fra tekstene kunne jo tidlig Kings of Convenience gått rett inn i neofolk-sjangeren. Triste gutter med kassegitar. Tenk på dét, dere!
:twisted:

Vel, neofolken, til liks med black metallen, har alltid hatt eit visst tematisk kjennemerke. Musikalsk er det jo ofte svært enkelt, men artistane og publikumet ser litt djupare enn til kassegitaren. Ein kan ikkje berre forklare neofolk gjennom instrumenteringa.


User avatar

Tomas
Poser
Poser
Posts: 268
Joined: 19 Apr 2005, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Tomas »

Og da er vi over på en helt annen debatt - skal man kunne høre hvilken sjanger man lytter til eller ikke. Enkelte sjangre, ex. black metal og neofolk, har ikke dette som et absolutt krav. Anyways, jeg skal slutte å mase nå.

perl -e 'print $i=pack(c5,(41*2),sqrt(7056),(unpack(c,H)-2),oct(115),10);'
:boobs:

User avatar

DJGADD
Poser
Poser
Posts: 450
Joined: 23 Jul 2007, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by DJGADD »

Hagakure wrote:

Men Tomas tar opp en høyst interessant ting, selv om jeg på ingen måte er enig i han at all neofolk er kjedelig. Selv om noe er undergrunn og obskurt krever jeg fortsatt et snev av talent for at man skal kunne ha "rett" til å gi ut noe. Alt for mange uten talent får gitt ut musikken sin skjult bak argumentet om at det er "undergrunn". Dette er også høyst gjeldende innenfor neofolk.

De fleste sjangere har jo en "gullalder" som alltid fører med seg noen år med dritt og kopister etterpå, men jeg sitter med følelse av at sjangere der en har kombinasjonen lojalt publikum og altfor mye staffasje sliter enda mer enn andre.

Jeg har for lengst slutta å leite etter bra SYNTH/EBM/INDUSTRIAL-band fordi mengden med drit er helt uendelig. Jeg liker fortsatt flere band i sjangeren og flere av dem ganske kommerse greier, Hocico og Front Line Assembly for å nevne to, men det er umulig å finne fram i veggen av bæsj der ute, så da hører jeg heller på noe annet.

Jeg har aldri hørt meg forbi de største i NEOFOLK-sjangeren, men har en følelse av det samme kunne skjedd der.

:moon:

User avatar

Olavr
Poser
Poser
Posts: 271
Joined: 10 Aug 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Olavr »

Nå kjenner vel alle til Solstorm her inne, men denne låta er uansett verdt å trekke frem.
[youtube][/youtube]



Johnny Tombthrasher
Rocker
Rocker
Posts: 717
Joined: 28 Jul 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Post by Johnny Tombthrasher »

Jeg er svært glad i Jännerwein og Sturmpercht. Jeg synes Waldteufel har noe bra, men jeg har ikke falt for det slik jeg har falt for disse to andre gruppene.

[BBvideo 560,340][/BBvideo]

[BBvideo 560,340][/BBvideo]

[BBvideo 560,340][/BBvideo]

Min signatur er elendig.

User avatar

Terror_mit_uns
Poser
Poser
Posts: 418
Joined: 22 Sep 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 6 times
Been thanked: 0
Contact:
Afghanistan

Post by Terror_mit_uns »

Har sansen for Dernière Volonté og Der Blutharsch. Men det er litt på siden.

Image
Choke! choke! choke! the devil we evoke!

Locked Previous topicNext topic