Da har jeg fått pønska litt på min stafett. For å slippe for store kvaler bestemte jeg meg enkelt og greit for å starte med mitt fødeår. Etter videre planlegging ser det også ut som det var et godt valg, de 31 årene som stafetten omfatter, inneholder veldig mye av den musikken jeg har brydd meg mest om opp gjennom årene. Jeg har dog styrt unna den musikken som allerede er godt dekket i månedsstafetter og diskusjoner her på forumet, så det blir ikke noe Iron Maiden, Metallica, Sepultura, etc. Men det vil bli mye forskjellig musikk, som i større eller mindre grad overlapper heavy metalens ulike sider. Noe er tungt, noe er energisk, dystert, briljant, rått, osv.
Det er like greit å sette skapet der det skal stå med en gang, så vi starter med en real klassiker fra 1974. King Crimson har jeg fått inn fra barnsben av, fattern hadde de fleste skivene fra 70-tallet. Jeg husker jeg satt baki bilen som guttunge mens fadern spilte Discipline på kassett, det var en real nøtt å prøve å gjennomskue de frekke polymeterne der når man stort sett bare hadde hørt på Kiss et par år. Red, derimot, sjekket jeg ikke ut før seint i tenårene etter at jeg leste Entombed-guttas plateanbefalinger i et eller annet metallblad. Og for en åpenbaring!
Har valgt ut Starless, synes den viser dynamikken i bandet på en glimrende måte. Alt fra fullt øs, vrengbass og doomy stemninger til lyriske sopransax-leads. Starten med den iskalde Mellotronen er genial. Og finnes det en trommis med mer attitude i spillet enn Bill Bruford?!?