Skal mye til for å slå Batman og Supermann så her er det en relativt klar seier til DC
Marvel vs DC
Supermann er den kjedeligste, mest en-dimensjonale og platte A4-superhelten noensinne. Totalt uinteressant.
For meg har Marvel alltid trukket det lengste strået. Var stor fan av Edderkoppen (Spiderman) og Prosjekt X (X-Men) i barndommen, og de har hatt de mest interessante og dypeste historiene og personlighetene med de mest interessante karakter-utviklingene, i hvert fall dengang da, med et mulig unntak av Batman (Killing Joke og Batman Returns er gull). Sagaen om Phoenix, og ikke minst Secret Wars, og for så vidt også ninja-storyene til Daredevil, trumfer det meste DC har fått til. Og så har jo Marvel Wolverine.
Vanskelig og komplisert spørsmål.
DC har Batman, og vinner egentlig hele greia bare pga det. I tillegg har DC huset det beste arbeidet fra Alan Moore og Grant Morrison, samt at folk som Neal Adams, Denny O'Neil og Frank Miller endret verdens syn i en retning at tegneserier faktisk ikke bare var for unger.
Et annet aspekt som må med er naturligvis "voksenavdelingen" av DC, Vertigo, hvor en finner The Sandman, Preacher, Transmetropolitan, Scalped osv. Og det fins vel knapt en kulere tegneseriekarakter enn John Constantine, en mann som oppsto i DC-serien Swamp Thing.
På den andre siden har Marvel helt siden Stan Lee skapte nesten samtlige karakterer på 60-tallet vært en tettere sammensydd gjeng, ettersom de fleste titlene deres ble skapt nettopp for å gi feelingen av at dette var et shared universe. Mytosbyggingen og karaktersammensetningen er utvilsomt smoothere hos Marvel.
Det siste aspektet en må vurdere er jo hvor tilgjengelig de to store er for nye og uinnvidde lesere. Hos DC er det helt klart enklere å anbefale enkeltverk som ikke krever noen forkunnskap om karakterene (Watchmen, The Dark Knight Returns osv), mens f.eks X-Men kontinuitet må virke totalt avskrekkende for folk som ikke hsr fulgt dem tett i flere år.
Konklusjon: jeg vet ikke.
Then I read some Howard Zinn now I'm always depressed
And now I can't sleep from years of apathy
All because I read a little Noam Chomsky
-
Topic author - Rocker
- Mood:
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
DOH wrote:Oi, glemte at DC har Alan Moore med "Watchmen" og "V for Vendetta". Det snur opp/ned på alt, DC vinner.
Hvordan endrer jeg stemmen min?
Skal være mulig å endre stemmen sin nå. Artig funksjon
Kjellvete wrote:DOH wrote:Oi, glemte at DC har Alan Moore med "Watchmen" og "V for Vendetta". Det snur opp/ned på alt, DC vinner.
Hvordan endrer jeg stemmen min?Skal være mulig å endre stemmen sin nå. Artig funksjon
Aha, du måtte åpne opp for det først ja?
Egentlig en glimrende funksjon. Det kan jo være at man stemmer tidlig, og så kommer noen med gode motargumenter senere i tråden, og man har mulighet til å endre stemme. Og mulighet til å endre hvis man bare forandrer mening over tid uansett. Så blir pollene mer levende, og alt i alt win-win.
-
Topic author - Rocker
- Mood:
Skal sies at jeg baserer mitt standpunkt i all hovedsak på filmer og serier og ikke fullt så mye på bladene.
Det meste av superheltfilmer går ned på høykant her men Batman ligger et hestehode foran de andre. Bortsett fra den siste filmen da. Men den regner vi vel ikke med?
Hvorfor ikke? Den er bedre enn The Dark Knight.
Udunpute wrote:Hvorfor ikke? Den er bedre enn The Dark Knight.
Seriøst, mann? Du må virkelig ha fått Heath Ledgers Jokeren i vrangstrupen. Jeg for min del synes han var helt uforutsett fantastisk bra, sannsynligvis den beste tolkningen av karikerte badguys noensinne. Han tok en veletablert og elsket karakter til nye steder og høyder, og parkerte selveste Jack NIcholson i prosessen. Full pott!
-
Topic author - Rocker
- Mood:
Udunpute wrote:Hvorfor ikke? Den er bedre enn The Dark Knight.
Filmen i seg selv er ikke direkte dårlig men det er på en måte ikke Batman,om du skjønner?
The Dark Knight er tidenes Batmanfilm
DOH wrote:Udunpute wrote:Hvorfor ikke? Den er bedre enn The Dark Knight.
Seriøst, mann? Du må virkelig ha fått Heath Ledgers Jokeren i vrangstrupen. Jeg for min del synes han var helt uforutsett fantastisk bra, sannsynligvis den beste tolkningen av karikerte badguys noensinne. Han tok en veletablert og elsket karakter til nye steder og høyder, og parkerte selveste Jack NIcholson i prosessen. Full pott!
Jeg er enig i det du sier om Heath Ledger og hans prestasjon. En av de aller beste performancene jeg har sett, og hver eneste scene han er involvert i er gjennomført gull.
Resten av filmen sliter dog en god del. For all del, jeg har sett den fire ganger og syns den fortjener minst en sterk firer. Likevel burde de spart plottet med Two-Face, evt kutta det helt ut. Det gjør manuset ufokusert. Det samme gjelder Batmans lille svipptur til Asia, det tar fokuset vekk fra det som virkelig gjør filmen til noe helt eget; Heath Ledger som The Joker.
Kjellvete wrote:Udunpute wrote:Hvorfor ikke? Den er bedre enn The Dark Knight.
Filmen i seg selv er ikke direkte dårlig men det er på en måte ikke Batman,om du skjønner?
The Dark Knight er tidenes Batmanfilm
Nei, det kan jeg ikke si at jeg skjønner.
Mens Batman Begins og The Dark Knight Rises låner masse fra tegneseriene (Year One, Knightfall og No Man's Land først og fremst) er The Dark Knight en helt egen historie uavhengig av Batman-kontinuitet. ...Rises binder trilogien sammen ved å avsløre identiteten til Talia Al-Ghul, den introduserer en mulig og fremtidig Robin og den gjenoppretter Bane etter karakterdrapet han ble utsatt for i Schumacher-katastrofen.
Udunpute wrote:DOH wrote:Udunpute wrote:Hvorfor ikke? Den er bedre enn The Dark Knight.
Jeg er enig i det du sier om Heath Ledger og hans prestasjon. En av de aller beste performancene jeg har sett, og hver eneste scene han er involvert i er gjennomført gull.
Resten av filmen sliter dog en god del. For all del, jeg har sett den fire ganger og syns den fortjener minst en sterk firer. Likevel burde de spart plottet med Two-Face, evt kutta det helt ut. Det gjør manuset ufokusert. Det samme gjelder Batmans lille svipptur til Asia, det tar fokuset vekk fra det som virkelig gjør filmen til noe helt eget; Heath Ledger som The Joker.
Forsovet enig i det, men jeg synes Heath Ledger alene trekker den filmen en karakter og to høyere enn de to andre.
Her er det DC som ligg mitt hjarte nærast. Og det er vel mykje underforlaget Vertigo si skuld, og The Sandman, Lucifer, Hellblazer, Books of Magic, Preacher og ymse anna gull, mellom anna frå Alan Moore (From Hell!). DC-universet skin jo gjennom i alle desse, og eg har difor størst kjennskap til dette. Marvel har alltid vore så… amerikansk, og framand.
Marvel var gull når en var 10-12 år. Det eneste som tåler å leses om igjen er Frank Miller-perioden med Daredevil. DC-superheltene var jeg aldri særlig inne i, men en del bra Batman-historier finnes det da - noen av dem tåler forresten å leses om igjen, som DD med Miller.
Foretrekker selv Vertigo-delen av DC. Jeg får aldri anbefalt 100 Bullets og Scalped hardt nok. Ble litt skuffet av Western-serien til Brian Azzarello, men verdt å lese den også.
Scalped er så helt latterlig bra.