Welcome to %s forums

De beste forumene for rock og metall - fĂžr var det Scream Magazine

Login Register

Norsk folk-metal (Isengard, Ulver, Storm etc.)

Archive on Scream Magazine from 2019 and older.

Topic author
Rintrah
Poser
Poser
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Norsk folk-metal (Isengard, Ulver, Storm etc.)

Post by Rintrah »

Folkmetal. Berre nemninga gjev meg ukontrollerbare grimaser i trynet. Amon Amarth, Korpiklaani, Eluveitie, Finntroll? Nei, takk. Men det er nokre greier her
 Nyss (gjen)oppdaga eg Bak De Syv Fjell, folkmetalprosjektet til Kvitrafn og HÄvard JÞrgensen (Satyricon, Ulver etc.) ein Haavard. Det er rimeleg fett, altsÄ. HÞyrer forÞvrig Ulver-riffa lang veg. Melodi og stemning, og ikkje minst DIALEKT. Om du ikkje talar austlandsk, hald pÄ mÄlet ditt ogsÄ i songen.

[BBvideo 560,340]https://youtu.be/FUFW52gTj3Y[/BBvideo]

«Hon var den siste i dÞdningens tankar,
han sÄ hon aldri igjen
om han alene i dĂždsriket vandrar
sÄ stÄr dar minne igjen
bak syv fjel!»

Apropos Ulver-riff. Ulver er tĂžft. Klassisk gitar, naturmystikk, blastbeats og agressjon:

[BBvideo 560,340]https://youtu.be/VzZN_izexss[/BBvideo]

Det blir knapt betre!

«Sola gÄr bak Äse ned
Skuggan blir so lange
Natta kjem snart att
Tekje meg i fange»

Den verselina tek oss rett opp i det stort sett flaue prosjektet som Fenriz og Satyr hadde pÄ tidleg 90-tal. Dei fekk Kari RueslÄtten med seg, sjÞlv om ho vart litt snurt dÄ det var litt for mykje anti-kristendom og blÄmenn i nytolkinga av dei tradisjonelle tekstane.

[BBvideo 560,340]https://youtu.be/HSXm8-UwQb0[/BBvideo]

Dei resirkulerer ogsÄ Darkthrone-riff i Noregsgard (eller er det omvendt? BÄde Nordavind og Panzerfaust kom ut i 1995.) Uansett, det fungerer. Men i dag kjÞrer vi pÄ med eit spor frÄ Moonfog-sampleren Crusade from the North:

[BBvideo 560,340]https://youtu.be/g8VG1M2Wsj0[/BBvideo]

«Folk metal should be erased»
– Fenriz

Med Fenriz gjorde noko mykje, mykje betre med Isengard. Framleis kauking og folkemelodiÞse tonar, men meir driv. Apropos Ä halde pÄ mÄlet: Fenriz, ikkje syng ein eller annan standardisert nynorsk

[BBvideo 560,340]https://youtu.be/dFuo6S1xePg[/BBvideo]

KNUT HAMSUN! Eg meiner
 KUTT HALSEN! Deng ham opp! Deng ham opp! NO MERCY!

Det var nokre karar frÄ Haugalandet som tok opp den stafettpinnen frÄ Isengard for nokre Är sidan; Myrkraverk. Kul EP, i det minste.

[BBvideo 560,340]https://youtu.be/HpWVZW4b-nI[/BBvideo]

SÄ er det vel pÄ tide Ä spore rett av til soknametalen, og Windir. Tjohei!

[BBvideo 560,340]https://youtu.be/u0WexR6sCqs[/BBvideo]

Vel, her byrjar det verte litt slitsomt. Det er sjeldan eg er i humĂžr til denne delen av norsk metalhistorie, men stundom er det j****g tĂžft. Er det andre norske band i dette landskapet som har noko Ă„ kome med?

Veadtuck
Rocker
Rocker
Mood:

Post by Veadtuck »

Fenriz er Fenriz. Gjorde en intervju med han for en del Är siden, og da spurte jeg han om punkinfluensene pÄ Panzerfaust...d-takt og greier.
"Ingen som spiller black metal i Norge hÞrer pÄ punk". Hehehe.

Storm er ikke sÊrlig populÊre om dagen, nei. Ganske uforstÄelig, en av fÄ folkmetal-plater som har holdt seg godt.
SÄ fÄr vel folk leve i fornektelse av at de var fans nÄr plata kom ut.
Den er ikke det minste flau, eneste som er flaut er Fenriz hysteriske bortforklaringer.

Tre fĂžrste Ulver er selvfĂžlgelig helt sjef.
THANKS to the Brazilian Deathsquads! Keep up the Maliciousness!!

Stressminister
Rocker
Rocker
Mood:

Post by Stressminister »

Veadtuck wrote:Fenriz er Fenriz. Gjorde en intervju med han for en del Är siden, og da spurte jeg han om punkinfluensene pÄ Panzerfaust...d-takt og greier.
"Ingen som spiller black metal i Norge hÞrer pÄ punk". Hehehe.
.
Bortsett fra han selv, underforstÄtt.

Hvilke bortforklaringer sikter du til?

Æsel
Belieber
Belieber
Mood:

Post by Æsel »

Storm var bra humor, men ikke sÊrlig slitesterk, bortsett fra at jeg enda bruker KURT HANSEN som kraftuttrykk innimellom. Gjenoppdaget HÞstmÞrke i fjor, den er faktisk ganske kurant enda. Arntor spilles ogsÄ en gang i blant. NÄr det gjelder folk-metal/rock generelt er det ytterst sjelden jeg finner noe som fungerer. Infos, you're welcome.

edit: Windir-tekstene er selvfÞlgelig gull, et av fÄ BM-band der det er stor moro Ä fÞlge med pÄ teksten i bookleten samstundes som man lytter.
aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa

Morkenstubbe
Rocker
Rocker
Mood:

Post by Morkenstubbe »

Myrkraverk - Norvegen er fet.. Mye av det andre har rett og slett nostalgiske verdier..
MÄ pÄ av og til.. i rette stemning. (Litt koz med toner fra BDSF igjen..haha).
"I lyden av ett hundre manns fortvilelse(over nok et Är og leve) skriver vi her pÄ screamforumet, i kulde og hat -og sinne!!!".
Image

Leper Lord
Poser
Poser
Mood:

Post by Leper Lord »

Lite som slÄr Bergtatt. SÊregen stemning ingen andre plater har klart Ä gjenskape i ettertid.

Litt juks Ă„ nevne et svensk band, men Myling - Sotpuke demoen er ganske grei. Ekstremt sjeldent det kommer noe bra innen denne "sjangeren". Nesten alt er dritt.

https://www.youtube.com/watch?v=QJXmf_pzFEg

Lugubriel
Rocker
Rocker
Mood:

Post by Lugubriel »

Mye fet Isengard, spesielt pÄ Vinterskugge. Bergtatt er koselig nok, dog noe langtekkelig (tittelsporet er konge). Utover det er det meste rÊl og atter rÊl, ikke minst Storm. GrÞss.

Kan jo nevne Vetter som er en fin blanding av black metal, folk og stĂžy (og Fenriz-approved).
Image

CocaineChrist
Poser
Poser
Mood:

Post by CocaineChrist »

Bergtatt er vel selve fasiten pÄ hvordan gjÞre dette smakfullt. Ellers er det mye rÊl, Isengard greiene inkludert, selv om det kan vÊre trivelig fra tid til annen. Syns forÞvrig Taake gjÞr en god jobb med Ä inkorporere norske folk-elementer pÄ en bra mÄte. Myrkraverk EP'en liker jeg faktisk ogsÄ.

M-77
Rocker
Rocker
Mood:

Post by M-77 »

Rintrah wrote:Folkmetal. Berre nemninga gjev meg ukontrollerbare grimaser i trynet. Amon Amarth, Korpiklaani, Eluveitie, Finntroll? Nei, takk. Men det er nokre greier her
 Nyss (gjen)oppdaga eg Bak De Syv Fjell, folkmetalprosjektet til Kvitrafn og HÄvard JÞrgensen (Satyricon, Ulver etc.). Det er rimeleg fett, altsÄ. HÞyrer forÞvrig Ulver-riffa lang veg. Melodi og stemning, og ikkje minst DIALEKT. Om du ikkje talar austlandsk, hald pÄ mÄlet ditt ogsÄ i songen.
Er ikke samme HÄvard som var med i Satyricon. HÄvard fra Bak De Syv Fjell er fra Bergen. Han spilte ogsÄ i Hades Almigthy en periode. Ellers tror jeg ikke han har gjort sÄ mye annet.

7"eren til BDSF er ganske bra. Kan ogsÄ gÄ god for Isengard og Ulver, men ellers sliter jeg med denne sjangeren.
Terror_mit_uns wrote: M-77 kunne jeg aldri tenkt meg Ä gÄ langtur med.

TheUnborn
Rocker
Rocker
Mood:

Post by TheUnborn »

CocaineChrist wrote:Bergtatt er vel selve fasiten pÄ hvordan gjÞre dette smakfullt.
Korrekt. En av de aller beste platene som er gitt ut her til lands, i min bok.
http://www.UnbornProductions.com
http://www.facebook.com/UnbornProductions
HAUNT, NOCTURNAL GRAVES, ABIGOR, GHOST, FUNERAL MIST, SARGEIST, VOID EATER, ELLORSITH, SIGN OF THE JACKAL m.m.

sumostig
Rocker
Rocker
Mood:

Post by sumostig »

Har ingen store problemer med sjangeren. Tvert i mot er jeg ganske glad i sjangeren.

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=UA84ds3cxxg[/youtube]
[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=ov2JFBHP1z0[/youtube]

Denne skiva er noe av det aller beste sjangeren har Ä by pÄ for min del. Helfet skive, og det er alltid en fryd Ä hÞre pÄ Lazare.

M-77
Rocker
Rocker
Mood:

Post by M-77 »

sumostig wrote: Denne skiva er noe av det aller beste sjangeren har Ä by pÄ for min del. Helfet skive, og det er alltid en fryd Ä hÞre pÄ Lazare.
Huff! Klarte 2 minutter og 26 sekunder av fÞrste lÄten du postet fÞr det rablet for meg.

Og du som ellers har sÄ god musikksmak! Alle har vel sine svin pÄ skogen.

Topic author
Rintrah
Poser
Poser
Mood:

Post by Rintrah »

M-77 wrote:
Rintrah wrote:Nyss (gjen)oppdaga eg Bak De Syv Fjell, folkmetalprosjektet til Kvitrafn og HÄvard JÞrgensen (Satyricon, Ulver etc.). Det er rimeleg fett, altsÄ. HÞyrer forÞvrig Ulver-riffa lang veg.
Er ikke samme HÄvard som var med i Satyricon. HÄvard fra Bak De Syv Fjell er fra Bergen. Han spilte ogsÄ i Hades Almigthy en periode. Ellers tror jeg ikke han har gjort sÄ mye annet.
Argh, eg f******a internett! Du har rett. MA seier ex-Taake. Men skal prÞve Ä ikkje stole pÄ MA sÄ mykje. Veldig Ulvete melodiar pÄ From Haavardstun, dÄ.
[band]Bak_de_Syv_Fjell[/band]

Espen
Rocker
Rocker
Mood:

Post by Espen »

M-77 wrote:Huff! Klarte 2 minutter og 26 sekunder av fÞrste lÄten du postet fÞr det rablet for meg.
Jeg hadde hĂžrt nok etter tre takter.
The lime of the ancient marinade.

M-77
Rocker
Rocker
Mood:

Post by M-77 »

Rintrah wrote:
M-77 wrote:
Rintrah wrote:Nyss (gjen)oppdaga eg Bak De Syv Fjell, folkmetalprosjektet til Kvitrafn og HÄvard JÞrgensen (Satyricon, Ulver etc.). Det er rimeleg fett, altsÄ. HÞyrer forÞvrig Ulver-riffa lang veg.
Argh, eg f******a internett! Du har rett. MA seier ex-Taake. Men skal prÞve Ä ikkje stole pÄ MA sÄ mykje. Veldig Ulvete melodiar pÄ From Haavardstun, dÄ.
[band]Bak_de_Syv_Fjell[/band]
Er ikke utenkelig at han var innom Taake pÄ et tidspunkt. Er fra samme Ärskull som HÞst og fra noenlunde samme omrÄde. Lurer pÄ om Haavard ogsÄ gjorde noe vokal for Wardruna pÄ et tidspunkt. Husker han som en trivelig kar.

Foss
Poser
Poser
Mood:

Post by Foss »

Definitivt Max jalla sjanger, men Isengard og tidlig Ulver er jo tidlÞst. Liker ogsÄ Myrkraverk, som visstnok skal slippe et album i Är?
Siden noen nevnte Myling fra Sverige over her, er Panphage fra samme label/gjeng ogsÄ tidvis ganske stilig. OgsÄ Skuggeheim da!

Medicinmannen
Rocker
Rocker
Mood:

Post by Medicinmannen »

Var j****g glad i Windir de tre Ärene jeg gikk pÄ ungdomsskolen, men det blir sjeldent til at jeg gidder Ä sette det pÄ nÄ i dag. Storm var kult nok den gang ogsÄ, men det kan jeg ikke fordra lengre. Ulver er flott, men Isengard er nok det jeg foretrekker om jeg fÞrst skal hÞre pÄ noe i denne gata.
Purity comes when death is all.

Wraith
Rocker
Rocker
Mood:

Post by Wraith »

Windir er helt topp, med unntak av den j***a cowboy-gaulinga til Valfar. Ellers blir det Isengard eller Storm hvis jeg fÞrst skal innom den sjangeren. Ulver har jeg null forhold til. Jeg har en kamerat som er veldig glad i Ásmegin, selv har jeg aldri skjÞnt greia.
Vi dĂžde ikke... Vi har aldri levd.

Veadtuck
Rocker
Rocker
Mood:

Post by Veadtuck »

To fÞrste Vintersorg er jo bra folk-metal. (Otyg er ogsÄ helt konge.)
THANKS to the Brazilian Deathsquads! Keep up the Maliciousness!!

dauinghorn
Rocker
Rocker
Mood:

Post by dauinghorn »

Det er vel kun Ulver og Isengard som spilles her i gÄrden. Det gÄr mer i Folk og Folk Rock. Mye mer gull der, gitt!

Locked Previous topicNext topic