Vi må tørre å ta debatten!
Er venom og mercyful fate Blackmetal?
-
Topic author - Poser
- Mood:
- Has thanked: 6 times
- Been thanked: 0
-
- Rocker
- Favourite genre: Heavy Metal
- Mood:
- Has thanked: 2 times
For å være seriøs, jeg mener ja.
En musikksjanger er basert på (opptil) fire egenskaper:
Musikken, altså hvordan musikken høres ut. Dette er den mest obviouse egenskapen, men ikke den eneste.
Gimmick/lyrikk/tematikk.
Nasjonalitet/geografi.
Tidsepoke.
Grunnen til at så mange snakker forbi hverandre i sjangerkrangler, er at de glemmer å ta hensyn til alle egenskapene/dimensjonene av sjangeren.
-
- Rocker
- Mood:
Rintrah wrote:Nasjonalitet/geografi, ? Kan ikkje shonaere frå Sør-Afrika spele black metal?
Jo, men de kan ikke spille NWOBHM. De kan ikke spille True Norwegian Black Metal. For eksempel.
Men da må man først avklare om man snakker om en bølge/et fenomen, eller om man snakker om en musikksjanger.
Man kan selvsagt komme fra Sør-Afrika og spille musikk i stilen til NWOBHM eller TNBM, men uten at man er en del av den bølgen, som var et fenomen i en bestemt tid og/eller et bestemt sted.
Haha. Denne tråden er vel obligatorisk å ha på alle metalforum, men spørs hvor mange det er som gidder å diskutere temaet for n'te gang. Selv regner jeg "Don't Break the Oath" som et av tidenes black metal album. Rent musikalsk er det kanskje ikke hva folk flest tenker på som black metal, per dags dato, men lyrikken og den okkulte stemningen stemmer.
-
- Poser
- Mood:
- Has thanked: 0
Running Wild var også black metal, for det handler om ondskap og slemhet.
DREKKA MERE - DREKKA DREKKA MER!
DREKKA DREKKA MER!
DREKKA DREKKA DREKKA MER!
-
- Poser
- Mood:
- Has thanked: 0
-
- Rocker
- Mood:
stramvaier wrote:Nix. Jeg kommer alltid til å se på disse som heavy metal pga musikkstilen.
Det holder ikke å kun å ta musikkstilen i betraktning når man skal avgjøre sjanger. Ville du kalt Antestor og Lengsel for black metal da?
Haha, så det blir en diskusjon utav dette?
Stemmer nei jeg. Musikken er såpass far off at jeg ikke klarer å kalle det Black metal.
Kan synge om s***n så mye dem vil. Dem schpiller heavy metall.
-
- Rocker
- Mood:
Mordo wrote:Klart det holder. Å kategorisere musikk basert på tematikk er lite hensiktsmessig.
Konsensus blant de skumle sortkledde satanrockerne er at black metal ikke kan ha kristne tekster. Derfor kalles band som høres ut som black metal, men har kristne tekster, for unblack metal. Og dermed har vi to sjangre som er bl.a. basert på tematikk. Er flere sjangre der lyrikk/tematikk er en viktig bestanddel vedsiden av hvordan musikken høres ut. Epic Metal, White Metal, gospel, folkemusikk, etc.
-
- Rocker
- Mood:
Rintrah wrote:Mordo wrote:Klart det holder. Å kategorisere musikk basert på tematikk er lite hensiktsmessig.
Du meiner vel kanskje at Ghost ikkje er black metal heller?
Det er ikke engang metal. Hadde de spillt litt hardere, og vært 25 år tidligere ute, så kan det godt hende.