Welcome to %s forums

De beste forumene for rock og metall - fĂžr var det Scream Magazine

Login Register

Hipster Svartmetall

Archive on Scream Magazine from 2019 and older.

Johnny Tombthrasher
Rocker
Rocker
Posts: 717
Joined: 28 Jul 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: Hipster Svartmetall

Post by Johnny Tombthrasher »

Uten tvil.
Min signatur er elendig.


Topic author
BiggusD
Belieber
Belieber
Posts: 121
Joined: 21 Aug 2014, 21:06
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 46

Post by BiggusD »

Johnny Tombthrasher wrote:
BiggusD wrote:
Johnny Tombthrasher wrote:Det koker vel ned til at anser annen black metal for Ă„ vĂŠre heavy, death eller thrash med sataniske tekster eller image, og norsk black metal fra 1991-1994 - og black metal inspirert av denne - for Ă„ vĂŠre den eneste mikro-stilen som kan kalles black metal.

Ser pÄ en dokumentar om Metallicas Damaged Justuce-turné, jeg.
+ annen BM fra andre steder av verden fra slutten av Ă„ttitallet og begynnelsen av nittitallet ja.
Hvilke band? Kanskje jeg liker noen av dem.
Flere av de du selv nevnte, med unntak av Venom, Hellhammer og tilsvarende fra tidlig Ättitall. Inspirasjoner, helt sikkert, men ikke BM (som musikkstil). "Hades" fra Bathorys debut er mange ganger mer relevant enn hva som helst av det jeg har hÞrt fra de to fÞrstnevnte (har langt pÄ nÊrt hÞrt alt). Og et 5 sekunders klipp fra Under the Sign of the Black Mark bekrefter bare forskjellen.

Det er ingen forskjell pÄ mÄten de synger pÄ i Venom og Hellhammer, og det Thrash-gutta gjÞr. At de har byttet ut puling, Þl og blod/gÞrr med s***n har ihvertfall fint lite Ä si for meg.

User avatar

AwayTr
Poser
Poser
Posts: 204
Joined: 20 Feb 2010, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by AwayTr »

Ikke BM som musikkstil? Du aner jo ikke hva du snakker om. BM er ikke 2. bÞlge fra Norge. Det er alt mulig rart. INKLUDERT Hellhammer, Mercyful Fate og Bulldozer. Det mÄ du nesten bare godta :)
Image

User avatar

Medicinmannen
Rocker
Rocker
Posts: 1013
Joined: 20 Feb 2009, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Medicinmannen »

Skal ikke vĂŠre lett Ă„ vĂŠre sjangerpoliti om dagen.
Purity comes when death is all.

User avatar

AwayTr
Poser
Poser
Posts: 204
Joined: 20 Feb 2010, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by AwayTr »

Like greit.
Image


Topic author
BiggusD
Belieber
Belieber
Posts: 121
Joined: 21 Aug 2014, 21:06
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 46

Post by BiggusD »

AwayTr wrote:Ikke BM som musikkstil? Du aner jo ikke hva du snakker om. BM er ikke 2. bÞlge fra Norge. Det er alt mulig rart. INKLUDERT Hellhammer, Mercyful Fate og Bulldozer. Det mÄ du nesten bare godta :)













Spot the Black Metal album

User avatar

AwayTr
Poser
Poser
Posts: 204
Joined: 20 Feb 2010, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by AwayTr »

Dette kommer du aldri til Ä forstÄ :)
Image


Johnny Tombthrasher
Rocker
Rocker
Posts: 717
Joined: 28 Jul 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Post by Johnny Tombthrasher »

BiggusD wrote:
Johnny Tombthrasher wrote:
BiggusD wrote:
Johnny Tombthrasher wrote:Det koker vel ned til at anser annen black metal for Ă„ vĂŠre heavy, death eller thrash med sataniske tekster eller image, og norsk black metal fra 1991-1994 - og black metal inspirert av denne - for Ă„ vĂŠre den eneste mikro-stilen som kan kalles black metal.

Ser pÄ en dokumentar om Metallicas Damaged Justuce-turné, jeg.
+ annen BM fra andre steder av verden fra slutten av Ă„ttitallet og begynnelsen av nittitallet ja.
Hvilke band? Kanskje jeg liker noen av dem.
Flere av de du selv nevnte, med unntak av Venom, Hellhammer og tilsvarende fra tidlig Ättitall. Inspirasjoner, helt sikkert, men ikke BM (som musikkstil). "Hades" fra Bathorys debut er mange ganger mer relevant enn hva som helst av det jeg har hÞrt fra de to fÞrstnevnte (har langt pÄ nÊrt hÞrt alt). Og et 5 sekunders klipp fra Under the Sign of the Black Mark bekrefter bare forskjellen.
SĂ„ du har lite kjennskap til Under the Sign of the Black Mark? Hva med The Return.......?
Min signatur er elendig.


Johnny Tombthrasher
Rocker
Rocker
Posts: 717
Joined: 28 Jul 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Post by Johnny Tombthrasher »

Og for deg er det greit at ditt syn pÄ black metal - hva som er black metal og ikke - er et annet enn det syn forfektet av personene bak musikken du ser pÄ som black metal?
Min signatur er elendig.

User avatar

AwayTr
Poser
Poser
Posts: 204
Joined: 20 Feb 2010, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by AwayTr »

Image


Topic author
BiggusD
Belieber
Belieber
Posts: 121
Joined: 21 Aug 2014, 21:06
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 46

Post by BiggusD »

Det her kommer jo litt an pÄ hva som ligger i begrepet "old school black metal".

NĂ„r ble begrepet "black metal" fĂžrst brukt om en musikkstil? Var det da Venom lagde en sang som het det? Kalte Hellhammer selv musikken sin "black metal"?


Johnny Tombthrasher
Rocker
Rocker
Posts: 717
Joined: 28 Jul 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Post by Johnny Tombthrasher »

Svar pÄ mitt spÞrsmÄl,
Min signatur er elendig.


Johnny Tombthrasher
Rocker
Rocker
Posts: 717
Joined: 28 Jul 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Post by Johnny Tombthrasher »

Ref. 'old school':
noun
1.
advocates or supporters of established custom or of conservatism:
a military man of the old school.
Min signatur er elendig.


Johnny Tombthrasher
Rocker
Rocker
Posts: 717
Joined: 28 Jul 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Post by Johnny Tombthrasher »

Egentlig er jo Transilvanian Hunger new school black metal.
Min signatur er elendig.


Johnny Tombthrasher
Rocker
Rocker
Posts: 717
Joined: 28 Jul 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Post by Johnny Tombthrasher »

- old school black metal er fĂžr-norsk black metal.
'Old school norsk black metal' kan kanskje brukes i dag om platene fra 1991-1994, men da mÄ black metal-en pÄ de skivene da de ble spilt inn vÊre 'new school'. Dette er Ä spikke flis, men det har du jo ved flere anledninger formidlet at du liker.
Min signatur er elendig.


Johnny Tombthrasher
Rocker
Rocker
Posts: 717
Joined: 28 Jul 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Post by Johnny Tombthrasher »

La oss si platen Transilvanian Hunger ble gitt ut i 1975 av et band som kalte musikken de spilte hard rock'. Er det nÞdvendigvis slik at merkelappen artisten selv fester pÄ sitt verk, er den som skal gjelde for all ettertid? Er det samtidens syn som gjelder for all ettertid?
Min signatur er elendig.


Topic author
BiggusD
Belieber
Belieber
Posts: 121
Joined: 21 Aug 2014, 21:06
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 46

Post by BiggusD »

Fenriz og de andre som lagde BM pÄ tidlig nittitall har ikke nÞdvendigvis rett angÄende dette. De var midt oppe i det selv, og da er det vanskelig Ä vÊre uhildet.

Ikke det at jeg anser meg selv som en uangripelig autoritet pÄ dette. Det bÞr ikke noen av dere gjÞre heller. Hvis disse tingene hadde vÊrt udiskuterbare, hadde de ikke blitt diskutert i tiÄrsvis.

For Ä vÊre imÞtekommende, kan jeg strekke meg sÄ langt at jeg kan vÊre enig i at dette er flisespikkeri i den forstand at forskjellene mellom de lÄtene som Fenriz har plukket ut er relativt smÄ. Det er metal, det er ekstremt (tatt samtiden i betraktning) og de bruker stort sett de samme instrumentene pÄ omtrent samme mÄte. Den stÞrste forskjellen er vokalen; fra "hair metal" Mercyful Fate via "tÞff i trynet thrash-ralling" til "skrik fra graven" Bathory.


Johnny Tombthrasher
Rocker
Rocker
Posts: 717
Joined: 28 Jul 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Post by Johnny Tombthrasher »

BiggusD wrote:Fenriz og de andre som lagde BM pÄ tidlig nittitall har ikke nÞdvendigvis rett angÄende dette. De var midt oppe i det selv, og da er det vanskelig Ä vÊre uhildet.

Ikke det at jeg anser meg selv som en uangripelig autoritet pÄ dette. Det bÞr ikke noen av dere gjÞre heller. Hvis disse tingene hadde vÊrt udiskuterbare, hadde de ikke blitt diskutert i tiÄrsvis.

For Ä vÊre imÞtekommende, kan jeg strekke meg sÄ langt at jeg kan vÊre enig i at dette er flisespikkeri i den forstand at forskjellene mellom de lÄtene som Fenriz har plukket ut er relativt smÄ. Det er metal, det er ekstremt (tatt samtiden i betraktning) og de bruker stort sett de samme instrumentene pÄ omtrent samme mÄte. Den stÞrste forskjellen er vokalen; fra "hair metal" Mercyful Fate via "tÞff i trynet thrash-ralling" til "skrik fra graven" Bathory.
Hvorledes var de uhildet? Med tanke pÄ sin egen musikk eller musikken de var inspirert av?
Lot Fenriz seg lure av sin oppfatning av hva black metal var?
Hva hvis ettertiden hadde sett pÄ 'Transilvanian Hunger' som death metal; hadde den da vÊrt det?
Du hevder at Fenriz tok feil; da kan vel du og jeg ogsÄ gjÞre det? Er dette et slags 'hvem overvÄker overvÄkerne'-tilfelle? Hvem har rett? Kan noen ha rett?
Min signatur er elendig.


Topic author
BiggusD
Belieber
Belieber
Posts: 121
Joined: 21 Aug 2014, 21:06
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 46

Post by BiggusD »

Johnny Tombthrasher wrote:
BiggusD wrote:Fenriz og de andre som lagde BM pÄ tidlig nittitall har ikke nÞdvendigvis rett angÄende dette. De var midt oppe i det selv, og da er det vanskelig Ä vÊre uhildet.

Ikke det at jeg anser meg selv som en uangripelig autoritet pÄ dette. Det bÞr ikke noen av dere gjÞre heller. Hvis disse tingene hadde vÊrt udiskuterbare, hadde de ikke blitt diskutert i tiÄrsvis.

For Ä vÊre imÞtekommende, kan jeg strekke meg sÄ langt at jeg kan vÊre enig i at dette er flisespikkeri i den forstand at forskjellene mellom de lÄtene som Fenriz har plukket ut er relativt smÄ. Det er metal, det er ekstremt (tatt samtiden i betraktning) og de bruker stort sett de samme instrumentene pÄ omtrent samme mÄte. Den stÞrste forskjellen er vokalen; fra "hair metal" Mercyful Fate via "tÞff i trynet thrash-ralling" til "skrik fra graven" Bathory.
Hvorledes var de uhildet? Med tanke pÄ sin egen musikk eller musikken de var inspirert av?
Lot Fenriz seg lure av sin oppfatning av hva black metal var?
Hva hvis ettertiden hadde sett pÄ 'Transilvanian Hunger' som death metal; hadde den da vÊrt det?
Du hevder at Fenriz tok feil; da kan vel du og jeg ogsÄ gjÞre det? Er dette et slags 'hvem overvÄker overvÄkerne'-tilfelle? Hvem har rett? Kan noen ha rett?
Det er ikke alltid sÄ lett Ä selv vÊre klar over hva man har blitt pÄvirket av. Tviler ikke et sekund pÄ at han ble inspirert av de bandene han lister opp, men tviler pÄ at han og resten av gutta satt pÄ gutterommet og snekret lÄter fordi at de nÄ skulle lage "Black Metal". Han og de andre i "miljÞet" har vÊrt tydelige pÄ at de ville lage noe som var mer ekstremt enn noe annet, og hvis man sammenligner sluttproduktet med Mercyful Fate og Venom, sÄ er det en ganske stor forskjell i virkemidler som ble brukt for Ä oppnÄ dette ekstreme.

Jeg fÞler at spesielt Venom har blitt kreditert som proto/1st wave av forstÄsegpÄere i etterkant, mer enn at de fÞltes relevante for ekstremmetall-fans utover Ättitallet.

Hvis Transilvanian Hunger hadde blitt promotert som Death Metal, eller for Ä ta poenget ditt et hakk videre; hvis ingen hadde kalt Black Metal for Black Metal, sÄ hadde ikke Black Metal vÊrt en ting. Dette er ikke et spesielt godt poeng, for mennesker har en "hardcoded" evne og et sterkt behov for Ä klassifisere og systematisere informasjon. I tillegg har artister et behov for Ä skille sin egen kunst fra sine inspirasjoner. Resultatet er at alle musikk-grupper/artister siden tidenes morgen ikke Þnsker Ä bli satt i bÄs av musikkjournalister og plateselskaper, mens sistnevnte setter alt i bÄs.

Uten betegnelsen Black Metal, hadde nok enkelte grupper betegnet musikken sin som "satanic death metal" eller "dark death metal" eller hva som helst som skiller dem fra de gutta som gurgler om hvor skummelt det er med blod og gÞrr og dÞd og sÄnn. For ingen Þnsker jo Ä bli assosiert med slike folk.

Nettopp derfor er denne diskusjonen relevant, for selv om Special Snowflake Generation gjerne vil at alle skal ha rett til Ä definere seg selv som det de vil, sÄ er det faktisk ikke slik det fungerer i det virkelige liv.

User avatar

AwayTr
Poser
Poser
Posts: 204
Joined: 20 Feb 2010, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by AwayTr »

Ironisk nok er det jo DU som er den stĂžrste "snowflaken" av alle her. Diskusjonen er ikke relevant pga at DU mener den er det.
Image

Locked Previous topicNext topic