Welcome to %s forums

De beste forumene for rock og metall - før var det Scream Magazine

Login Register

Hipster Svartmetall

Archive on Scream Magazine from 2019 and older.

Topic author
BiggusD
Belieber
Belieber
Posts: 121
Joined: 21 Aug 2014, 21:06
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 46

Hipster Svartmetall

Post by BiggusD »

Samletråd for diskusjon om svartmetallens status og fremtid.

1. Er svartmetallen død?
2. Har svartmetallen blitt "hijacked" av hipstere/posers de siste årene?
3. Trenger svartmetallen en "renessanse"?

******************

Why are Black Metal fans such elitist assholes?
http://noisey.vice.com/blog/why-are-bla ... t-assholes

The complicated appeal of Black Metal
http://www.buzzfeed.com/jessicahopper/t ... .tnwzWDmpJ

Blackgaze: Meet the bands taking Black Metal out of the shadows
http://www.theguardian.com/music/2015/o ... d-shoegaze

User avatar

AwayTr
Poser
Poser
Posts: 204
Joined: 20 Feb 2010, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by AwayTr »

Black metal trenger innovasjon og utvikling (nei jeg tenker ikke 100 taktskifter og mer keyboards). BM trenger å ikke være så selvreferende. Om noen velger å kalle shoegazen sin BM er da strengt talt ikke noe voksne mennesker skal bry seg med?
Image

User avatar

Medicinmannen
Rocker
Rocker
Posts: 1013
Joined: 20 Feb 2009, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Medicinmannen »

svartmetallen
Purity comes when death is all.

User avatar

Invictus
Rocker
Rocker
Posts: 527
Joined: 30 Dec 2008, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Invictus »

Å kalle black metal for svartmetall er ganske hipsteraktig.

User avatar

Böh!
Rocker
Rocker
Posts: 730
Joined: 10 Sep 2006, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Böh! »

*** Now talking in svartmetall
*** Folkefiende is now known as Slikkefiende

<Judeatan> Dette er en arisk chattekanal. Kom deg til h*****e ut!
* KBMM has quit IRC (Signed off)
*** Morkenstubbe slaps _mester_ around a bit with a large trout.
<Goatblessed_Necropenis> Hill Vigrid! Spell no' Goatmoon, a!
* Reimers has joined svartmetall
<Judeatan> Sieg heil!!!!
* Reimers has left svartmetall
Sent from my Acer Aspire using Bulgorttalk

Image

User avatar

Aspergers Inc.
Poser
Poser
Posts: 302
Joined: 26 Apr 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Aspergers Inc. »

Böh! wrote:* stunix has left svartmetall

User avatar

Medicinmannen
Rocker
Rocker
Posts: 1013
Joined: 20 Feb 2009, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Medicinmannen »

Hahaha!
Purity comes when death is all.

User avatar

Morkenstubbe
Rocker
Rocker
Posts: 1320
Joined: 12 Dec 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Morkenstubbe »

:-D Ler en uke!!
"I lyden av ett hundre manns fortvilelse(over nok et år og leve) skriver vi her på screamforumet, i kulde og hat -og sinne!!!".
Image

User avatar

BlackMage
Poser
Poser
Posts: 429
Joined: 02 Oct 2005, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by BlackMage »

Haha fyfaen


Topic author
BiggusD
Belieber
Belieber
Posts: 121
Joined: 21 Aug 2014, 21:06
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 46

Post by BiggusD »

AwayTr wrote:Black metal trenger innovasjon og utvikling (nei jeg tenker ikke 100 taktskifter og mer keyboards). BM trenger å ikke være så selvreferende. Om noen velger å kalle shoegazen sin BM er da strengt talt ikke noe voksne mennesker skal bry seg med?
Det er forsåvidt relevant nok så lenge fullt av andre folk tror på dem?


Topic author
BiggusD
Belieber
Belieber
Posts: 121
Joined: 21 Aug 2014, 21:06
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 46

Post by BiggusD »


User avatar

AwayTr
Poser
Poser
Posts: 204
Joined: 20 Feb 2010, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by AwayTr »

BiggusD wrote:
AwayTr wrote:Black metal trenger innovasjon og utvikling (nei jeg tenker ikke 100 taktskifter og mer keyboards). BM trenger å ikke være så selvreferende. Om noen velger å kalle shoegazen sin BM er da strengt talt ikke noe voksne mennesker skal bry seg med?
Det er forsåvidt relevant nok så lenge fullt av andre folk tror på dem?
Det bør da være helt irrelevant? Skal man opptre som sjangerpoliti? For min del er det totalt uinteressant å bruke tid og krefter på andre folks forståelse av hva som er BM. Den oppgaven ivaretas uansett av autistisk anlagte fjols.
Finnes bare to typer BM, bra og dårlig. Mesteparten er selvsagt derivativt møl (som i alle sjangere). Om ting er "hipster" eller TNBM er likegyldig. For å si det sånn så tror jeg det er viktigere med litt "hipster BM" enn nok et band med liksminke, skogsfetish og gutteromsokkultisme. Verdiløse greier begge to, men sistnevnte er på et retardasjonsnivå som førstnevnte ennå ikke har klart å matche.

Og hvem bestemmer hva som er BM?
Image

User avatar

Morkenstubbe
Rocker
Rocker
Posts: 1320
Joined: 12 Dec 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Morkenstubbe »

Siterer D.T.B. label´en og Akhenaten... "Black metal is more than just music" - i den setningen ligger det så sykt mye... Hipstere skremmes bort når black metal blir for seriøst/kaotisk eller beveger seg i retning av temaer ingen ønsker...

Enten forstår du Black Metal eller så gjør du det ikke..

Sykt mye gærne, og kreative sjeler der ute som fortsatt klarer å lage grim (ond), fet, og "provokativ" Black Metal, bare å åpne øyne & ører..
"I lyden av ett hundre manns fortvilelse(over nok et år og leve) skriver vi her på screamforumet, i kulde og hat -og sinne!!!".
Image

User avatar

AwayTr
Poser
Poser
Posts: 204
Joined: 20 Feb 2010, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by AwayTr »

Der har du sakens kjerne. Så lenge BM (gjelder selvfølgelig all musikk) blir kreert med oppriktighet, og uten hensyn til irrelevante faktorer, så blir det et resultat det er verdt å høre på. Så kan man fortsette å diskutere hva som er riktig/ekte og fortsette å innbille seg at man er en "elitist".
Image


Topic author
BiggusD
Belieber
Belieber
Posts: 121
Joined: 21 Aug 2014, 21:06
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 46

Post by BiggusD »

AwayTr wrote:Der har du sakens kjerne. Så lenge BM (gjelder selvfølgelig all musikk) blir kreert med oppriktighet, og uten hensyn til irrelevante faktorer, så blir det et resultat det er verdt å høre på. Så kan man fortsette å diskutere hva som er riktig/ekte og fortsette å innbille seg at man er en "elitist".
Prøver du å påstå at folk som Hunter Hunt Hendrix kreer BM med oppriktighet? I sitt "manifest" argumenterer han bla.a for at Black Metal ikke lenger skal ha mørke tema. Hvis det ikke er mørkt, for ikke å si svart, så er det vel ikke svart metall?

Jeg er helt enig i at band som Deafheaven selvfølgelig kan kle seg slik de vil og alt det der, men hvordan i all verden kan kjærlighetsvisene deres bli omtalt som "mørke"? Det er jo solskinnsmusikk!

Kan lydbildet, stemningen, budskapet og sceneshowet være hva som helst i praksis, og likevel skal bandet kunne markedsføres som Black Metal bare fordi de ønsker å dra nytte av de "edgy" assosiasjonene?

Det er ikke bare musikken og imaget som er problemet ser du. Disse gutta ønsker rett og slett å "hvitvaske" BM slik at det skal kunne nå et større publikum, noe som i bunn og grunn er akkurat det motsatte av det de fleste svartmetallfans ønsker.

Men på kommentarene dine ser jeg at du egentlig ikke liker svartmetall for det det er, så det er vel håpløst å argumentere.

User avatar

AwayTr
Poser
Poser
Posts: 204
Joined: 20 Feb 2010, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by AwayTr »

Vissvass! Du vet like lite om meg som jeg gjør om deg.

Helt greit det, men her blander du kortene. Jeg snakker ikke om solskinnstekster og blastbeats. Skjønner ikke hvorfor det er et diskusjonstema at dette blir kalt BM. Det er jo helt klart ikke det.
Image

User avatar

Johnny Bravo
Poser
Poser
Posts: 337
Joined: 16 Nov 2013, 00:40
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Johnny Bravo »

AwayTr wrote:Og hvem bestemmer hva som er BM?
Clickbaitsider som Buzzfeed og hanreiskibenter fra Vice i følge trådstarters fotnoter.
OBS! - https://www.youtube.com/watch?v=FOuPoHOFGuc

DREKKA MERE - DREKKA DREKKA MER!
DREKKA DREKKA MER!
DREKKA DREKKA DREKKA MER!


Topic author
BiggusD
Belieber
Belieber
Posts: 121
Joined: 21 Aug 2014, 21:06
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 46

Post by BiggusD »

AwayTr wrote:Vissvass! Du vet like lite om meg som jeg gjør om deg.

Helt greit det, men her blander du kortene. Jeg snakker ikke om solskinnstekster og blastbeats. Skjønner ikke hvorfor det er et diskusjonstema at dette blir kalt BM. Det er jo helt klart ikke det.
Da burde du sette deg litt bedre inn i sakens tema. Les artiklene jeg lenket til.

Jeg vet, som du, at det ikke akkurat er altoverskyggende viktig i et livsbeskuende perspektiv å avgjøre hva som er og ikke er BM. Det er likevel klart at definisjonsmakten påvirker folks tankesett om et tema, og denne definisjonsmakten har tydeligvis havnet i Vice og The Guardians motesider bla.a. Ikke hos deg og meg, altså, som du fortsatt synes å tro.

Bare ved å fastslå at disse "Blackgaze"-bandene så klart ikke er BM, blir du karaktermyrdet av disse folka du også. Og nei, det er ikke flaut i seg selv å bruke liksminke på bandcover og scenen.


knokkelmann
Belieber
Belieber
Posts: 23
Joined: 14 Nov 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by knokkelmann »

Det er vel stort sett kun hipstere som er interessert i denne diskusjonen. Det å kalle en kniv for en gaffel, betyr ikke at kniven rent faktisk konverteres tilen gaffel - uansett hvor mye hipsterne gnåler.

User avatar

MARDVK
Rocker
Rocker
Posts: 1871
Joined: 28 Mar 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by MARDVK »

Ja til mer ølmerker, kaffesmaking, veganere og snillifisering i Black Metal. Eventuelt bare ta masseselvmord hele j***a gjengen.
MALVM QVOD HOMINES FACIVNT
Image

Locked Previous topicNext topic