Welcome to %s forums

De beste forumene for rock og metall - fĂžr var det Scream Magazine

Login Register

NSBM

Archive on Scream Magazine from 2019 and older.

NSBM

Antifa
20
39%
Heil
31
61%
 
Total votes: 51
User avatar

Tenebres
Poser
Poser
Posts: 460
Joined: 25 Oct 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 47

Re: NSBM

Post by Tenebres »

Du viste dine ekte farger av en tolerant, ikke-fascist mann da du kalte meg for froskespiser. Get fucked©

User avatar

Durloth
Belieber
Belieber
Posts: 57
Joined: 23 Feb 2005, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Durloth »

Mordo wrote:Hehe... froskespiser

Om antifa-bevergelsene hadde begrenset seg til Ä demonstrere mot disse bandene, da hadde det ikke vÊrt noe problem for min del. Jeg er en sterk tilhenger av yttringsfrihet, uansett hvilken retning det sparkes. Problemet er at antifa-bevegelser sjelden begrenser seg til lovlige midler. I stedet benytter de seg av vold og trusler for Ä oppnÄ mÄlene sine. Var vel dette som fÞrte til at Goatmoons planlagte oppreden pÄ Nidrosian Black Mass III i 2010 ble avlyst. PÄ denne mÄten benytter de seg av virkemidler som kjennetegner de tidlige fascistiske bevegelsene i Italia og Tyskland - samt moderne fascistiske bevegelser som Gylden Daggry i Hellas. I stedet for Ä fÞlge loven sÄ velger de Ä begÄ lovbrudd for Ä forhindre handlinger og hendelser som ikke strider imot loven, Det er kanskje fristende Ä forsvare disse handlingene pÄ forskjellige mÄter, som for eksempel ved Ä hevde at disse ideologiske bevegelsene er voldelige av natur. Men i dag utgjÞr antifa den numeriske overmakten, og jeg tror at om du undersÞker antal voldshandlinger begÄtt pÄ vegne av nazistiske/fascistiske bevegelser kontra antifascistiske bevegelser i Norge de siste 15 Ärene, sÄ vil sistnevnte utmerke seg som de mest aktive.

Jeg er enig i at "fascist" ikke er et innholdslÞst skjellsord, slik det ofte blir brukt av venstresiden, og jeg er sterkt uenig i sin karakterisering av antifa som fadcistister. Dette mistenker jeg dog er av ulike grunner fra deg. Fascisme er notiorisk vanskelig Ä definere, og Ä si at den primÊrt handler om Ä sÞrge for at en elite har monopol pÄ ressurser er ekstremt misvisende. For det fÞrste sÄ startet jo fascismen som en protestbevegelse. For det andre sÄ har de fleste anerkjente akademikere gitt opp forsÞk pÄ Ä definere fascisme som en ideologi, men fokuserer istedet pÄ fascistiske bevegelser. Fascistene benyttet seg tross alt av en 'catch-all politikk' som kan defineres som en form for ekstrem populisme som ikke nÞdvendigvis hadde sÊrlig kontakt med deres opprinnelige idealer. Det er viktig Ä huske pÄ at Mussolini sa at deres partiprogram var at de 'Þnsket Ä styre Italia'. Med det sagt sÄ hadde de fascistiske bevegelsene noen kjennetrgn, som deres antidemokratiske holdninger; dyrkelse av krig, palingenesis, og deres Þnske om Ä skape 'det nye mennesket'. Det er derfor problematisk Ä kalle antifa og hÞyrepopulistiske bevegelser som 'fascistiske'. Dette gjÞr ogsÄ at 'fascistene' har et positivt budskap mens antifascistene har et negativt budskap.

Er enig at det tilsynelatende virker teit at sÄ mange NSBM band er slaviske. Samtidig mÄ en huske pÄ at det var mange slaviske divisjoner i Waffen SS. I tillegg mÄ det pÄpekes at man ge av de slaviske nasjonene ikke fikk den "vaksinen mot fascismen og totalitarismen" som vesten fikk ved gjenoipprettelsen av de liberale ordenen. De fleste Þsteruropeiske nasjonene ble underlagt JUSSR, som i stor grad simpelthen overtok de nazistiske instituskonene og gjorde dem til sine egne, og dermed skapte kontinuasjon.
Kudos for saklig og spennende post! Jeg har egentlig veldig lite streke fÞlelser for NSBM, men kommer visst ikke helt unna denne trÄden.
Du har helt rett i «catch all» aspektet ved fascismen og at den nÄdde derfor og fordi den har vÊrt sÄ forskjellig fra bevegelse til bevegelse er uhyre vanskelig Ä gi en klar definisjon pÄ. Med de jeg jobber mest med, som stort sett var dÞde innen 1930-tallet, men som var veldig viktige for de tidlige norske fascistene, kan ideologien litt forenklet summeres opp med at demokratiet la for mye makt i hendene til den store massen av middelmÄdige. For at samfunnet skulle gÄ fremover, mÄtte man heller lÞfte frem de fÄ eksepsjonelle individene og sÞrge for at de fikk mest mulig makt og ressurser til Ä forme samfunnet etter deres visjoner.

NÄr det gjelder antifa, vet jeg ingenting. Jeg gjetter at det er folk som synes fascisme er kjipt, men du fÄr det til Ä hÞres organisert ut, og jeg har aldri hÞrt om organisasjonen Antifa. Jeg har bare svart ifra utsagnene som har dukket opp i denne trÄden og da har det virket temmelig hyperbolisk Ä sammenligne folk som demonstrerer (om enn med voldelige midler) med Hitler. Det hadde ikke vÊrt bedre om man sammenlignet dem med Stalin eller Mao for den saks skyld, poenget er mer graden av samfunnsendrede kraft og dét hadde jo Hitler og de andre diktatorene til fulle. GjennomfÞringen av de samfunnsomveltningene ekte nazister nÞdvendigvis mÄ drÞmme om Ä gjennomfÞre kan ogsÄ ikke sÞke uten store utrenskinger av annerledestenkende og mindreverdige individer. Denne typen utrensking av mennesker ser jeg vanskelig for meg at folk som kaller seg «antifa» Þnsker (men, som sagt vet jeg ingen ting om antifa som bevegelse eller organisasjon).

Ekte NSBMere (hvis de finnes) mÄ jo faktisk ha et Þnske om Ä bruke stemmen kunsten deres gir dem til Ä skape et samfunn basert pÄ nazistisk eller fascistisk ideologi. Det er et Þnske om samfunnsomveltninger som jeg tror de fÊrreste av oss helt egentlig Þnsker (eller ville kommet godt ut av med tanke pÄ disiplinen og underkastelsen nazismen krever av det store flertallet) og som det mÄ vÊre greit Ä si ifra om at man ikke Þnsker seg. OgsÄ demokratisk anlagte mennesker mÄ kunne si ifra nÄr noen aktivt gÄr ut og Þnsker Ä true demokratiet.

Hovedpoenget mitt er uansett at de fleste NSBMerne jeg kommer borti (jeg innrÞmmer Ä ikke vÊrt noen ekspert pÄ feltet) virker som enten 1: Putin-diggende anti-feminist anti-vestlige nasjonalister type alt-right, 2: nerder som var skikkelig fascinert av andre verdenskrig pÄ ungdomsskolen og har lyst til Ä sjokkere, eller 3: SmÄkriminelle bolegutter som bruker estetikken og de mest overfladiske ideologiske trekkene fra nazismen for Ä lage litt sÄnn koselig fellesskap og bromancing seg imellom (slik som i rompetaske-videoen).
Knivlaus mann e` livlaus mann!

User avatar

Durloth
Belieber
Belieber
Posts: 57
Joined: 23 Feb 2005, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Durloth »

Tenebres wrote:Du viste dine ekte farger av en tolerant, ikke-fascist mann da du kalte meg for froskespiser. Get fucked©
Men Ä kalle folk «Cucklord» er bedre? Du fÄr faenmed tÄle Ä fÄ tilbake nÄr du kommer inn i trÄden med nevene oppe. NÄ virker du bare som en sutrete drittunge. Dessuten er det deilig ironisk at du blir skikkelig pissy av en nedsettende karakteristikk basert pÄ etnisitet eller nasjonalitet i en trÄd det du forsvarer NSBM- en sjanger som nettopp handler om Ä peke ut uÞnskede grupper basert pÄ nasjonalitet eller etnisitet.
Knivlaus mann e` livlaus mann!

User avatar

Topic author
Vorax
Rocker
Rocker
Posts: 1178
Joined: 12 Oct 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 43

Post by Vorax »

BlackMage wrote:Den der "komme-inn-fra-siden-og-bli-med-i-gjengen" greia vil alltid vĂŠre helmax krise, og reservert for musikkvideoprosjekter fra ungdomsskolen.
Du kan bli like kul. Dette fete magebeltet fÄr du for 25 euro :grin:
Image

User avatar

Medicinmannen
Rocker
Rocker
Posts: 1013
Joined: 20 Feb 2009, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Medicinmannen »

Jeg tar to!
Purity comes when death is all.


Johnny Tombthrasher
Rocker
Rocker
Posts: 717
Joined: 28 Jul 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Post by Johnny Tombthrasher »

Hu ha Antifa!
Min signatur er elendig.

User avatar

Mordo
Belieber
Belieber
Posts: 137
Joined: 04 Dec 2007, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Mordo »

Durloth wrote: Kudos for saklig og spennende post! Jeg har egentlig veldig lite streke fÞlelser for NSBM, men kommer visst ikke helt unna denne trÄden.
Du har helt rett i «catch all» aspektet ved fascismen og at den nÄdde derfor og fordi den har vÊrt sÄ forskjellig fra bevegelse til bevegelse er uhyre vanskelig Ä gi en klar definisjon pÄ. Med de jeg jobber mest med, som stort sett var dÞde innen 1930-tallet, men som var veldig viktige for de tidlige norske fascistene, kan ideologien litt forenklet summeres opp med at demokratiet la for mye makt i hendene til den store massen av middelmÄdige. For at samfunnet skulle gÄ fremover, mÄtte man heller lÞfte frem de fÄ eksepsjonelle individene og sÞrge for at de fikk mest mulig makt og ressurser til Ä forme samfunnet etter deres visjoner.

NÄr det gjelder antifa, vet jeg ingenting. Jeg gjetter at det er folk som synes fascisme er kjipt, men du fÄr det til Ä hÞres organisert ut, og jeg har aldri hÞrt om organisasjonen Antifa. Jeg har bare svart ifra utsagnene som har dukket opp i denne trÄden og da har det virket temmelig hyperbolisk Ä sammenligne folk som demonstrerer (om enn med voldelige midler) med Hitler. Det hadde ikke vÊrt bedre om man sammenlignet dem med Stalin eller Mao for den saks skyld, poenget er mer graden av samfunnsendrede kraft og dét hadde jo Hitler og de andre diktatorene til fulle. GjennomfÞringen av de samfunnsomveltningene ekte nazister nÞdvendigvis mÄ drÞmme om Ä gjennomfÞre kan ogsÄ ikke sÞke uten store utrenskinger av annerledestenkende og mindreverdige individer. Denne typen utrensking av mennesker ser jeg vanskelig for meg at folk som kaller seg «antifa» Þnsker (men, som sagt vet jeg ingen ting om antifa som bevegelse eller organisasjon).

Ekte NSBMere (hvis de finnes) mÄ jo faktisk ha et Þnske om Ä bruke stemmen kunsten deres gir dem til Ä skape et samfunn basert pÄ nazistisk eller fascistisk ideologi. Det er et Þnske om samfunnsomveltninger som jeg tror de fÊrreste av oss helt egentlig Þnsker (eller ville kommet godt ut av med tanke pÄ disiplinen og underkastelsen nazismen krever av det store flertallet) og som det mÄ vÊre greit Ä si ifra om at man ikke Þnsker seg. OgsÄ demokratisk anlagte mennesker mÄ kunne si ifra nÄr noen aktivt gÄr ut og Þnsker Ä true demokratiet.

Hovedpoenget mitt er uansett at de fleste NSBMerne jeg kommer borti (jeg innrÞmmer Ä ikke vÊrt noen ekspert pÄ feltet) virker som enten 1: Putin-diggende anti-feminist anti-vestlige nasjonalister type alt-right, 2: nerder som var skikkelig fascinert av andre verdenskrig pÄ ungdomsskolen og har lyst til Ä sjokkere, eller 3: SmÄkriminelle bolegutter som bruker estetikken og de mest overfladiske ideologiske trekkene fra nazismen for Ä lage litt sÄnn koselig fellesskap og bromancing seg imellom (slik som i rompetaske-videoen).
Hehe, fascisme er et tema jeg kan diskutere i dagesvis. Jeg har kun et grovt oversiktsbilde av, sĂ„ kan ikke uttale meg sĂ„ mye om akkurat det. SĂ„ vidt jeg husker, sĂ„ fikk den ikke sĂ„ stor oppslutningskraft pĂ„ 1920-tallet, delvis fordi at Norge som en nasjon allerede hadde vĂŠrt gjennom en palingenesis? Å oppsummere fascismen som Ăžnsket om Ă„ begrense den politiske makten slik at den kun lĂ„ i hendene til en elite av samfunnets mest fremragende individer, blir dog litt for enkelt for meg. Det er tross alt beskrivende for svĂŠrt mange autokratiske bevegelser, samt de fleste konservative flĂžyene pĂ„ den tiden. Det er mulig at dette var tilfellet for de tidlige fascistene i Norge, men de senere norske fascistene, som Hans S. Jacobsen, mener jeg Ă„ huske var rimelig nĂŠrme Himmlers forestilling av nasjonalsosialismen. En av de tingene som alltid har fascinert meg med fascismen er at den egentlig ikke kan plasseres pĂ„ et venstre-hĂžyre politisk spektrum, siden bevegelsene iverksatte tiltak som var i trĂ„d med ytre-hĂžyre og ytre-venstre. Mussolinis fascister, for eksempel, befant jo seg i utgangspunktet pĂ„ venstresiden. Mange av fascistenes forestillinger lĂ„ utenfor politikkens sfĂŠre og mer i de filosofiske og religiĂžse sfĂŠrene; som raselĂŠren og krigsdyrkelsen. Det er derfor ikke rart at Emilio Gentile kalte fascismen for en politisk religion. Fascismen skulle jo tross alt erstatte religion i samfunnet, akkurat som kommunismen i Sovjetunionen.

Du sa at du jobber med fascister som var dÞde innen 1930-tallet - studerer du eller forsker pÄ dette?

Antifa er en slags samlebetegnelse for en rekke antifascistiske bevegelser. De kan sammenlignes med – og er ofte tilknyttet – antirasistiske bevegelser som SOS Rasisme i Bergen. Jeg er enig at Ă„ sammenligne dem med Hitler (og Mao og Stalin) er hyperbolisk, og strengt tatt usaklig. Med det sagt, sĂ„ er det helt pĂ„ sin plass Ă„ sammenligne dem med tidlige fascistiske bevegelser i Tyskland, Frankrike og Italia. Mussolinis fascister, for eksempel, fikk jo for eksempel mye av sin oppslutning ved Ă„ bryte opp sosialistiske fagforeningsbevegelser gjennom vold. De gjorde for landeiere det staten ikke kunne eller var villig til Ă„ gjĂžre. PĂ„ denne mĂ„ten utfordret de statens voldsmonopol, noe som underminerte statens legitimitet. Gylden Daggry gjĂžr det samme i Hellas i dag, ved bĂ„de Ă„ gĂ„ lĂžs pĂ„ innvandrergjenger og ved Ă„ forsyne fattige grekere med klĂŠr og mat. Det samme gjorde det Muslimske Brorskapet i Egypt fĂžr den Arabiske vĂ„ren. Disse gruppene viser at de kan utfĂžre tjenester som mange mener burde vĂŠre statens oppgaver, og pĂ„ den mĂ„ten demonstrerer de statens mangler og svakheter. Antifa pĂ„ sin side fungerer i praksis som borgervernsgrupper som sĂžrger for at det de ikke anser som politisk eller ideologisk akseptabelt ikke fĂ„r rom i samfunnet. Dette gjĂžr de ved Ă„ true arrangĂžrer med vold, og ved Ă„ gĂ„ direkte til angrep pĂ„ sĂ„kalte rasister og/eller fascister. De har ingen helhetlig filosofi eller ideologi foruten at de er imot det de anser som fascisme og rasisme. Dette er grunnen til at jeg beskriver dem som negative organisasjoner. Det skal ogsĂ„ sies at de favner utrolig bredt, og angriper og tvinger folk til Ă„ boikotte band som ikke har noe med fascisme eller rasisme Ă„ gjĂžre. Ofte er det nok at bands bruker norrĂžne runer som del av deres estetikk for at antifa reagerer med harme.

Problemet med NSBM er at det er et h*****e Ă„ definere. Jeg er egentlig imot det som en sjangerbetegnelse fordi det ikke finnes noe konsensus for hva NSBM er musikalsk. Med det sagt, sĂ„ tror jeg ikke at NSBM er nĂždt til Ă„ fĂžlge nĂžyaktig den samme ideologien som de opprinnelige nazistene. Dagens ‘liberale’ for eksempel, har lite til felles med 1930-tallets forestilling om liberalisme. Det kan vĂŠre vanskelig Ă„ avgjĂžre hva en ‘ekte’ NSBM’er er. Det virker som om mange av bandene som velger Ă„ identifisere seg som NSBM kun er ‘ytre-hĂžyre’ eller rasister, uten sĂŠrlig til felles med de opprinnelige bevegelsene. Det nĂŠrmeste jeg kommer et ‘ekte NSBM band’ er tidligere nevnte M8L8TH – et russisk band som later til Ă„ ha tatt nasjonalsosialismen til sitt bryst til den grad at de har alliert seg med den ukrainske Azov-militsen (som er kjent for Ă„ bestĂ„ av flere nazister) mot sin egen russiske myndighet. Med det sagt, sĂ„ identifiserer de seg ogsĂ„ som tradisjonalister, noe som er litt i strod med den opprinnelige nasjonalsosialismen, om jeg husker rett. Hovedmannen i bandet, Aleksey, har for eksempel holdt flere foredrag om Julius Evola. Dette er folkene bak rumpetaske-videoen, og de er dĂždsens alvorlige (til tross for rumpetasken). Hvorvidt de Ăžnsker Ă„ overtale folk til at nasjonalsosialismen er det rette gjennom musikken vet jeg ikke. Men det er tydelig at M8L8TH er et sterkt ideologisk band. Deres siste album handler om Tysklands invasjon av Sovjetunionen, fortalt fra Tysklands side. At folk er uenige, og Ăžnsker Ă„ vise det er helt greit. Men Ă„ forsvare demokratiets idealer ved Ă„ bruke vold fĂžler jeg egentlig at undergraver demokratiet, og sĂ„nn sett mister man sitt moralske hĂžysete.
Vorax wrote:
BlackMage wrote:Den der "komme-inn-fra-siden-og-bli-med-i-gjengen" greia vil alltid vĂŠre helmax krise, og reservert for musikkvideoprosjekter fra ungdomsskolen.
Du kan bli like kul. Dette fete magebeltet fÄr du for 25 euro :grin:
Image
Jeg vet at du spÞker, men synes det er litt viktig Ä pÄpeke at Ä gÄ med en slik rumpetaske ikke er noen garanti for at det dukker opp en masse folk fra siden som marsjerer sammen med deg. Ta det fra en mann som forsÞkte Ä spankulere gjeonnom Bergens gater uten Ä se sÄ mye som en sjel som ville marsjere sammen med meg.

For Ä vÊre helt alvorlig, sÄ tror jeg de har stÞrre sjanse for Ä bringe nazismen 'tilbake' enn de har rumpetasken.
Image

User avatar

Tenebres
Poser
Poser
Posts: 460
Joined: 25 Oct 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 47

Post by Tenebres »

Durloth wrote:
Tenebres wrote:Du viste dine ekte farger av en tolerant, ikke-fascist mann da du kalte meg for froskespiser. Get fucked©
Men Ä kalle folk «Cucklord» er bedre? Du fÄr faenmed tÄle Ä fÄ tilbake nÄr du kommer inn i trÄden med nevene oppe. NÄ virker du bare som en sutrete drittunge. Dessuten er det deilig ironisk at du blir skikkelig pissy av en nedsettende karakteristikk basert pÄ etnisitet eller nasjonalitet i en trÄd det du forsvarer NSBM- en sjanger som nettopp handler om Ä peke ut uÞnskede grupper basert pÄ nasjonalitet eller etnisitet.
Jeg forsvarer ikke NSBM, jeg sier at antifa er en gjeng med fascister. Jeg blir heller ikke pissy og tÄler fint Ä "fÄ tilbake" (som om du kunne sÄre meg), jeg poengterer at du beviser poenget mitt nÄr du bruker skjellsord utelukkende basert pÄ nasjonalitet og opprinnelse. Det er jo nÞyaktig det rasister og fascister gjÞr, og i mine Þyne er du med i den gjengen. Cucklord, kuksuger og kronidiot derimot har ingenting med din etnisitet Ä gjÞre. Det var bare observasjoner basert pÄ din hyklerske og rÊvmongoloide analyse av problemstillingen.

User avatar

Morkenstubbe
Rocker
Rocker
Posts: 1320
Joined: 12 Dec 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Morkenstubbe »

Image
"I lyden av ett hundre manns fortvilelse(over nok et Är og leve) skriver vi her pÄ screamforumet, i kulde og hat -og sinne!!!".
Image


Johnny Tombthrasher
Rocker
Rocker
Posts: 717
Joined: 28 Jul 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Post by Johnny Tombthrasher »

We're not nazis; we want everyone to suffer.
Min signatur er elendig.

User avatar

Durloth
Belieber
Belieber
Posts: 57
Joined: 23 Feb 2005, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Durloth »

Mordo wrote: Hehe, fascisme er et tema jeg kan diskutere i dagesvis. Jeg har kun et grovt oversiktsbilde av, sĂ„ kan ikke uttale meg sĂ„ mye om akkurat det. SĂ„ vidt jeg husker, sĂ„ fikk den ikke sĂ„ stor oppslutningskraft pĂ„ 1920-tallet, delvis fordi at Norge som en nasjon allerede hadde vĂŠrt gjennom en palingenesis? Å oppsummere fascismen som Ăžnsket om Ă„ begrense den politiske makten slik at den kun lĂ„ i hendene til en elite av samfunnets mest fremragende individer, blir dog litt for enkelt for meg. Det er tross alt beskrivende for svĂŠrt mange autokratiske bevegelser, samt de fleste konservative flĂžyene pĂ„ den tiden. Det er mulig at dette var tilfellet for de tidlige fascistene i Norge, men de senere norske fascistene, som Hans S. Jacobsen, mener jeg Ă„ huske var rimelig nĂŠrme Himmlers forestilling av nasjonalsosialismen. En av de tingene som alltid har fascinert meg med fascismen er at den egentlig ikke kan plasseres pĂ„ et venstre-hĂžyre politisk spektrum, siden bevegelsene iverksatte tiltak som var i trĂ„d med ytre-hĂžyre og ytre-venstre. Mussolinis fascister, for eksempel, befant jo seg i utgangspunktet pĂ„ venstresiden. Mange av fascistenes forestillinger lĂ„ utenfor politikkens sfĂŠre og mer i de filosofiske og religiĂžse sfĂŠrene; som raselĂŠren og krigsdyrkelsen. Det er derfor ikke rart at Emilio Gentile kalte fascismen for en politisk religion. Fascismen skulle jo tross alt erstatte religion i samfunnet, akkurat som kommunismen i Sovjetunionen.
For Ä ta det siste fÞrst, blir jo ofte koblingen mellom Mussolini og kommunistene gjerne trukket frem for Ä vise kompleksiteten i det Ä skulle plassere fascismen i en venstre-hÞyreakse. Det er jo helt riktig at Mussolinis bevegelse startet i det kommunistiske partiet, som et opprÞr mot at kommunistene ville sette klasse over nasjon og derfor ikke kunne delta i krigfÞring der soldater av arbeiderklasse ble tvunget til Ä kjempe mot hverandre pÄ grunn av nasjonalitet. Den raske overgangen til personkult, koblingen til kirken og idealiseringen av fordums storhet mener jeg likevel gjÞr det ganske greit Ä plassere bevegelsen pÄ hÞyresiden. I Norge blir det enklere, siden Den Nationale Legion i 1927 nesten utelukkende stjal stemmer fra HÞire. De fremste tidsskriftene for fascistene var de konservative Tidens Tegn og Aftenposten og korporatismen, altsÄ motstanden mot fagorganiseringen, var jo en av de fremste grunnene til (den veldig begrensede) tilslutningen partiet fikk. Her i Norge (i alle fall frem til radikaliseringen av Bondepartiet og opprettelsen av NS, da ting blir mer rotete) var opphÞyelsen av den sterke lederen etter min mening den sentrale beveggrunnen til fascistene og her kommer Nansenkulten inn.
Mordo wrote:Du sa at du jobber med fascister som var dÞde innen 1930-tallet - studerer du eller forsker pÄ dette?
Jeg forsker pÄ institusjonsdannelsene til den sÄkalte Lysakerkretsen (Norsk Folkeminnesamling, Norsk Folkeminnelag og Norsk Folkemuseum). Den fÞrste fagfellevurderte boken min kommer ut i 2017 og manus til neste er under arbeid. Siden jeg jobber med institusjonene deres, blir koblingen til fascistene litt perifer, men siden det er litt pikant har det jo ikke vÊrt mulig Ä la vÊre Ä undersÞke litt. Lysakerkretsen besto blant annet av Erik Werenskiold, Moltke Moe og Fridtjof Nansen. Disse kan ikke kalles Fascister per se, men de var veldig viktige for fremveksten av den norske fascismen. Nansens Fedrelandslaget var sentrale i Ä skape og bygge opp under konspirasjonsteoriene om Arbeiderpartiet, som var viktige gjennom hele den tidlige fascismen. Det var jo ogsÄ ham Tidens Tegn, foretningseliten og Frisinnede Venstre ville ha som statsminister i det tilnÊrmede statskuppforsÞket i 1926, som absolutt bÞr kunne kalles et fascistisk kuppforsÞk. Selv om Frederik Prytz nok hadde mer direkte politisk pÄvirkning pÄ Vidkun Quisling, var det gjennom Nansen de mÞttes og Quisling var Nansens assistent i tiden han gikk gjennom den politiske oppvÄkningen sin og sÊrlig tidlig var han tydelig pÄvirket ogsÄ av Nansen.
Mordo wrote:Antifa er en slags samlebetegnelse for en rekke antifascistiske bevegelser. De kan sammenlignes med – og er ofte tilknyttet – antirasistiske bevegelser som SOS Rasisme i Bergen. Jeg er enig at Ă„ sammenligne dem med Hitler (og Mao og Stalin) er hyperbolisk, og strengt tatt usaklig. Med det sagt, sĂ„ er det helt pĂ„ sin plass Ă„ sammenligne dem med tidlige fascistiske bevegelser i Tyskland, Frankrike og Italia. Mussolinis fascister, for eksempel, fikk jo for eksempel mye av sin oppslutning ved Ă„ bryte opp sosialistiske fagforeningsbevegelser gjennom vold. De gjorde for landeiere det staten ikke kunne eller var villig til Ă„ gjĂžre. PĂ„ denne mĂ„ten utfordret de statens voldsmonopol, noe som underminerte statens legitimitet. Gylden Daggry gjĂžr det samme i Hellas i dag, ved bĂ„de Ă„ gĂ„ lĂžs pĂ„ innvandrergjenger og ved Ă„ forsyne fattige grekere med klĂŠr og mat. Det samme gjorde det Muslimske Brorskapet i Egypt fĂžr den Arabiske vĂ„ren. Disse gruppene viser at de kan utfĂžre tjenester som mange mener burde vĂŠre statens oppgaver, og pĂ„ den mĂ„ten demonstrerer de statens mangler og svakheter. Antifa pĂ„ sin side fungerer i praksis som borgervernsgrupper som sĂžrger for at det de ikke anser som politisk eller ideologisk akseptabelt ikke fĂ„r rom i samfunnet. Dette gjĂžr de ved Ă„ true arrangĂžrer med vold, og ved Ă„ gĂ„ direkte til angrep pĂ„ sĂ„kalte rasister og/eller fascister. De har ingen helhetlig filosofi eller ideologi foruten at de er imot det de anser som fascisme og rasisme. Dette er grunnen til at jeg beskriver dem som negative organisasjoner. Det skal ogsĂ„ sies at de favner utrolig bredt, og angriper og tvinger folk til Ă„ boikotte band som ikke har noe med fascisme eller rasisme Ă„ gjĂžre. Ofte er det nok at bands bruker norrĂžne runer som del av deres estetikk for at antifa reagerer med harme.
Du har helt rett, men viser jo ogsÄ hvordan denne typen grupper finnes over hele det politiske spekteret. OgsÄ i Norge fant de tidlige fascistene sammen blant annet i den typen borgervernsgrupper under ledelse av fabrikkeiersÞnner, veteraner fra militÊret og politifolk som ikke fant seg til rette i en etat som de mente behandlet de streikende med sikehansker. Selv om fascistiske organisasjoner har hatt denne typen modus operandi, betyr det ikke at det er en fascistisk mÄte Ä opperere, bare en mÄte som blant annet fascister har operert. Jeg synes det er feil og veldig grunt Ä sidestille bevegelser bare pÄ grunn av voldspotensiale, nÄr de har helt forskjellige beveggrunner og volden retter seg mot sÄ forskjellige utvalgte grupper (Antifa ser ut til Ä bruke vold mot menesker som uttrykker et Þnske om Ä endre samfunnet i fascistisk retning, mens fascistene ofte vender volden mot folk basert pÄ etnisitet, legning eller andre grunner som ikke er personlige valg).
Mordo wrote:Problemet med NSBM er at det er et h*****e Ă„ definere. Jeg er egentlig imot det som en sjangerbetegnelse fordi det ikke finnes noe konsensus for hva NSBM er musikalsk. Med det sagt, sĂ„ tror jeg ikke at NSBM er nĂždt til Ă„ fĂžlge nĂžyaktig den samme ideologien som de opprinnelige nazistene. Dagens ‘liberale’ for eksempel, har lite til felles med 1930-tallets forestilling om liberalisme. Det kan vĂŠre vanskelig Ă„ avgjĂžre hva en ‘ekte’ NSBM’er er. Det virker som om mange av bandene som velger Ă„ identifisere seg som NSBM kun er ‘ytre-hĂžyre’ eller rasister, uten sĂŠrlig til felles med de opprinnelige bevegelsene. Det nĂŠrmeste jeg kommer et ‘ekte NSBM band’ er tidligere nevnte M8L8TH – et russisk band som later til Ă„ ha tatt nasjonalsosialismen til sitt bryst til den grad at de har alliert seg med den ukrainske Azov-militsen (som er kjent for Ă„ bestĂ„ av flere nazister) mot sin egen russiske myndighet. Med det sagt, sĂ„ identifiserer de seg ogsĂ„ som tradisjonalister, noe som er litt i strod med den opprinnelige nasjonalsosialismen, om jeg husker rett. Hovedmannen i bandet, Aleksey, har for eksempel holdt flere foredrag om Julius Evola. Dette er folkene bak rumpetaske-videoen, og de er dĂždsens alvorlige (til tross for rumpetasken). Hvorvidt de Ăžnsker Ă„ overtale folk til at nasjonalsosialismen er det rette gjennom musikken vet jeg ikke. Men det er tydelig at M8L8TH er et sterkt ideologisk band. Deres siste album handler om Tysklands invasjon av Sovjetunionen, fortalt fra Tysklands side.
Her mÄ jeg bare bÞye meg i stÞvet, siden jeg kjenner NSBM mest gjennom intervjuene i den andre boken til Daial Patterson, Varg Vikernes' bloggposter og et lite knippe ukrainske band. Her snakker jeg mye mer ut fra et inntrykk enn av inngÄende kunnskap.
Mordo wrote:At folk er uenige, og Þnsker Ä vise det er helt greit. Men Ä forsvare demokratiets idealer ved Ä bruke vold fÞler jeg egentlig at undergraver demokratiet, og sÄnn sett mister man sitt moralske hÞysete.
Det er kanskje kontraproduktivt, men jeg mener det er absolutt forstÄelig (om ikke legitimt) at grupper mÞter vold med vold og at det som bestemmer om de er "like ille som fascistene" ikke mÄ letes etter i voldspotensialet, men i Þnsket om samfunnsendring og i hvem volden retter seg mot.
Vorax wrote:For Ä vÊre helt alvorlig, sÄ tror jeg de har stÞrre sjanse for Ä bringe nazismen 'tilbake' enn de har rumpetasken.
:grin: :grin: :grin:
Knivlaus mann e` livlaus mann!

User avatar

AwayTr
Poser
Poser
Posts: 204
Joined: 20 Feb 2010, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by AwayTr »

Tenebres og Durloth har ulik tilnĂŠrming til "debatt" kan man si :)
Image

User avatar

Mordo
Belieber
Belieber
Posts: 137
Joined: 04 Dec 2007, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Mordo »

Durloth wrote: For Ä ta det siste fÞrst, blir jo ofte koblingen mellom Mussolini og kommunistene gjerne trukket frem for Ä vise kompleksiteten i det Ä skulle plassere fascismen i en venstre-hÞyreakse. Det er jo helt riktig at Mussolinis bevegelse startet i det kommunistiske partiet, som et opprÞr mot at kommunistene ville sette klasse over nasjon og derfor ikke kunne delta i krigfÞring der soldater av arbeiderklasse ble tvunget til Ä kjempe mot hverandre pÄ grunn av nasjonalitet. Den raske overgangen til personkult, koblingen til kirken og idealiseringen av fordums storhet mener jeg likevel gjÞr det ganske greit Ä plassere bevegelsen pÄ hÞyresiden. I Norge blir det enklere, siden Den Nationale Legion i 1927 nesten utelukkende stjal stemmer fra HÞire. De fremste tidsskriftene for fascistene var de konservative Tidens Tegn og Aftenposten og korporatismen, altsÄ motstanden mot fagorganiseringen, var jo en av de fremste grunnene til (den veldig begrensede) tilslutningen partiet fikk. Her i Norge (i alle fall frem til radikaliseringen av Bondepartiet og opprettelsen av NS, da ting blir mer rotete) var opphÞyelsen av den sterke lederen etter min mening den sentrale beveggrunnen til fascistene og her kommer Nansenkulten inn.
Er enig i at fascistiske bevegelser hÞrer mer hjemme pÄ hÞyresiden enn venstresiden hvis man skal forholde seg til den modellen. Men fascismen illustrerer pÄ mange mÄter modellens svakheter og hvordan den begrensede modellen former mÄten vi tenker pÄ politikk. Mussolini og fascistene flyttet seg til hÞyresiden fordi de ikke klarte Ä finne politisk rom pÄ venstresiden. Dette var ikke nÞdvendigvis pÄ grunn av for store ulikheter, for de tidlige fascistene hadde mye til felles med venstresiden - som appell til massebevegelser, nasjonalisme (som opprinnelig var forbeholdt venstresiden). Men venstresiden hadde allerede etablerte massebevegelser i form av sosialistene. HÞyresiden, derimot, slet med at de konservative ikke klarte Ä appellere til store masser. Det gjorde at Mussolini kunne finne politisk rom, og det gjorde at de konservative etter hvert trykket dem til sitt bryst i hÄp om Ä bruke dem som et vÄpen mot sosialistene. Hvis situasjonen i Italia hadde vÊrt annerledes kan det vÊre at fascistene hadde fÄtt fotfeste pÄ venstresiden istedet. Det er dette som gjÞr det problematisk Ä definere fascismen med en hÞyre-venstre modell. Jeg tror ikke personkult er spesielt unikt for hÞyresiden. Vi har jo sett gjennom historien at sosialistiske bevegelser ofte utvikler seg til Ä bli persondyrkende hvor lederen stÄr som den absolutte ideologiske autoritet. Idealisering av fordums storhet vet jeg heller ikke om er unikt for hÞyresiden. Tidlige nasjonalistiske bevegelser henviste jo ofte til historien for Ä legitimere deres nasjonalstater. Det er ogsÄ viktig Ä poengtere at fascister ikke var konservative; de Þnsket ikke Ä vende tilbake til en svunnen tid eller bevare det som var - tvert imot, sÄ Þnsket de Ä skape noe nytt som var i trÄd med deres egne idealer.
Durloth wrote:Jeg forsker pÄ institusjonsdannelsene til den sÄkalte Lysakerkretsen (Norsk Folkeminnesamling, Norsk Folkeminnelag og Norsk Folkemuseum). Den fÞrste fagfellevurderte boken min kommer ut i 2017 og manus til neste er under arbeid. Siden jeg jobber med institusjonene deres, blir koblingen til fascistene litt perifer, men siden det er litt pikant har det jo ikke vÊrt mulig Ä la vÊre Ä undersÞke litt. Lysakerkretsen besto blant annet av Erik Werenskiold, Moltke Moe og Fridtjof Nansen. Disse kan ikke kalles Fascister per se, men de var veldig viktige for fremveksten av den norske fascismen. Nansens Fedrelandslaget var sentrale i Ä skape og bygge opp under konspirasjonsteoriene om Arbeiderpartiet, som var viktige gjennom hele den tidlige fascismen. Det var jo ogsÄ ham Tidens Tegn, foretningseliten og Frisinnede Venstre ville ha som statsminister i det tilnÊrmede statskuppforsÞket i 1926, som absolutt bÞr kunne kalles et fascistisk kuppforsÞk. Selv om Frederik Prytz nok hadde mer direkte politisk pÄvirkning pÄ Vidkun Quisling, var det gjennom Nansen de mÞttes og Quisling var Nansens assistent i tiden han gikk gjennom den politiske oppvÄkningen sin og sÊrlig tidlig var han tydelig pÄvirket ogsÄ av Nansen.
Lysakerkretsen kan jeg ingenting om (mÄtte faktisk google det) men det hÞres unektelig interessant ut. Personlig har jeg kun studert fascistiske bevegelser og Waffen-SS
Durloth wrote:Du har helt rett, men viser jo ogsÄ hvordan denne typen grupper finnes over hele det politiske spekteret. OgsÄ i Norge fant de tidlige fascistene sammen blant annet i den typen borgervernsgrupper under ledelse av fabrikkeiersÞnner, veteraner fra militÊret og politifolk som ikke fant seg til rette i en etat som de mente behandlet de streikende med sikehansker. Selv om fascistiske organisasjoner har hatt denne typen modus operandi, betyr det ikke at det er en fascistisk mÄte Ä opperere, bare en mÄte som blant annet fascister har operert. Jeg synes det er feil og veldig grunt Ä sidestille bevegelser bare pÄ grunn av voldspotensiale, nÄr de har helt forskjellige beveggrunner og volden retter seg mot sÄ forskjellige utvalgte grupper (Antifa ser ut til Ä bruke vold mot menesker som uttrykker et Þnske om Ä endre samfunnet i fascistisk retning, mens fascistene ofte vender volden mot folk basert pÄ etnisitet, legning eller andre grunner som ikke er personlige valg).

Jeg tror du blander meg og Tenebres sine argumenter. Jeg har ikke sidestilt antifa med fascister - kun sammenlignet deres bruk av vold, som jeg synes er pÄfallende lik. Fascister har selvsagt ikke copyright pÄ vold og trusler som politiske virkemidler. De retter dog ikke kun vold mot de som uttrykker et Þnske om Ä endre retning i fascistisk retning, men ogsÄ de de tror har et Þnske om Ä forandre samfunnet. Som tidligere nevnt, sÄ favner de utrolig bredt og setter seg sjelden inn i det de gÄr til angrep pÄ. Det er slik bands kan bli boikottet pÄ grunn av harmlÞs estetikk eller fordi de blir assosiert med andre. Det er ogsÄ slik individer iblant ogsÄ blir angrepet for ting de mener og ikke ting de gjÞr.

Durloth wrote:Det er kanskje kontraproduktivt, men jeg mener det er absolutt forstÄelig (om ikke legitimt) at grupper mÞter vold med vold og at det som bestemmer om de er "like ille som fascistene" ikke mÄ letes etter i voldspotensialet, men i Þnsket om samfunnsendring og i hvem volden retter seg mot.
Det er forstĂ„elig Ă„ mĂžte vold med vold. Problemet er at i de fleste tilfellene sĂ„ er det ikke det antifa gjĂžr - i de fleste tilfellene sĂ„ er det de som kaster den fĂžrste steinen. En mĂ„ huske pĂ„ at de som regel har en formidabel numerisk overmakt, noe som gjĂžr at de er i en my bedre posisjon til Ă„ gĂ„ lĂžs pĂ„ fascistene enn det fascistene har til Ă„ gĂ„ lĂžs pĂ„ dem. Det er derfor jeg tror antall episoder hvor antifa angriper fascister er betraktelig stĂžrre enn omvendt. I tillegg, sĂ„ er det svĂŠrt fĂ„ fascistiske bevegelser igjen i vesteuropa, mens antifabevegelser og tilknyttede organisasjoner eksisterer i "beste" velgĂ„ende. Hvis en bevegelse som definerer seg selv utifra at de er imot noen, hva gjĂžr den om den ikke finner noen fiender? Da gĂ„r man lĂžs pĂ„ det nĂŠrmeste man finner, og begynner gjerne Ă„ true arrangĂžrer med vold hvis de ikke kansellerer band de tror har en fascistisk ideologi. Hadde det vĂŠrt snakk om at de forsvarte innvandrere eller seg selv mot nynazister sĂ„ hadde det vĂŠrt forstĂ„elig, men dette er sjeldent tilfellet virker det som. Jeg tror en mĂ„ til visse land i Ăžsteuropa, som Ukraina, for Ă„ finne antifabevegelser som faktisk risikerer noe - hvor det faktisk er farlig Ă„ vĂŠre assosiert med slike bevegelser. jeg skjĂžnner godt at folk er imot fascisme, og at band som fungerer som fascistiske propagandamaskiner er ubehagelige. Men det er sĂ„ enormt viktig Ă„ skille mellom handlinger og meninger. En kan kan ikke hindre folk i Ă„ mene ting - en kan kun hindre dem i Ă„ sette dem ut i livet, og det er strengt tatt politiets oppgave. Å demonstrere og uttrykke misnĂžye er helt greit - vold og trusler er ikke det. Dessuten tror jeg det virker mot sin hensikt. I likhet med antifa, sĂ„ vokser fascistiske bevegelser best om en har noe Ă„ slĂ„ imot - en umiddelbar fiende, og det er det antifa gir dem. Å prĂžve Ă„ banke fascismen ut av mennesker tor jeg er naivt.
Image

User avatar

Tenebres
Poser
Poser
Posts: 460
Joined: 25 Oct 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 47

Post by Tenebres »

Treffende oppsummering fra denne FB-gruppen.
Attachments
Screenshot_2017-01-03-14-10-36-01.jpeg

User avatar

Per_Niel
Belieber
Belieber
Posts: 120
Joined: 18 Jun 2011, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Per_Niel »

Stakkars nynazister. HÄper de fÄr stÞtten de trenger fra grupper som det og Metalheads Against Bullying. :rockout:
Skipper, believe it or not, there's a little Kong!

User avatar

Medicinmannen
Rocker
Rocker
Posts: 1013
Joined: 20 Feb 2009, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Medicinmannen »

#PrayForNSBM
Purity comes when death is all.

User avatar

Morkenstubbe
Rocker
Rocker
Posts: 1320
Joined: 12 Dec 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Morkenstubbe »

"I lyden av ett hundre manns fortvilelse(over nok et Är og leve) skriver vi her pÄ screamforumet, i kulde og hat -og sinne!!!".
Image

User avatar

Foss
Poser
Poser
Posts: 336
Joined: 17 Nov 2013, 12:33
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 79

Post by Foss »

En goatbro fra Sudamerica posta denne linken pÄ fb, klarer ikke Ä skjÞnne om ting er tull eller ikke lenger.

http://www.metalsucks.net/2017/01/05/ed ... ess-nazis/
....Eithun did slightly better when he was asked, in 2008, if he “still hold those religious and political beliefs” that he held at the time of Andreassen’s murder: “I was never a Satanist or fascist in any way, but I put behind me the hatred and negativity. Those feelings just eat you up from inside.”

“I put behind me the hatred and negativity” is a good start, but “I highly regret my actions and will work to educate others about dealing with the misplaced rage that led me to take those actions” would be better.

I can’t imagine Andreassen’s family would take much comfort in Eithun’s quote. I’ve yet to find a more recent comment from either Eithun or Haugen concerning their past crimes.

So why has MetalSucks overlooked Emperor’s crimes up until now?

I don’t have a good answer.

User avatar

Stressminister
Rocker
Rocker
Posts: 606
Joined: 28 Mar 2005, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Stressminister »

Metalsucks er jo en gjeng med totalt tilbakestÄende internett safe space nisser. Dette er nok dessverre seriÞst.

User avatar

Stressminister
Rocker
Rocker
Posts: 606
Joined: 28 Mar 2005, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Stressminister »

Den artikkelen er faktisk noe av det jĂŠvligste jeg har lest om metal noensinne.
NĂ„ skal de lissom ta Emperor?
Finner ingen bevis pÄ at Faust ikke er en facistisk homohater fortsatt?

Fy f**n ass.

Locked Previous topicNext topic