Danskene har endel fet tidlig psych/prog. Spesielt rundt 68-70. Har ikke voldsomt stor kjennskap til alt, men har noen godbiter i platesamlingen. Disse er vel for klassikere å regne, flere represser tilgjengelig. Jeg har Shadoks-utgavene. Dyre, men utrolig lekre.
Delta Blues Band - s/t:
Småheavy blues-rock, litt Cream-aktig. Koselig plate!
[youtube][/youtube]
Pan - s/t:
Heavy, smådyster og unik skive. Fantastisk!
[youtube][/youtube]
Alrune Rod - s/t:
Pink Floyd-aktig psykedelisk rock. Fet stemning, låter småfarlig.
[youtube][/youtube]
Burning Red Ivanhoe - s/t:
Dette er nok min danske favoritt. Heftig dobbeltalbum med mye kul instrumentering, ekstremt bra driv og ganske progga til å være fra slutten av 60-tallet.
[youtube][/youtube]
Young Flowers - Blomsterpistolen:
Cream-aktig, bluesa heavy psych. Tidvis tunge og seige grooves, deilig lyd. Psykedelisk og flott! Den låta her altså... Heavy!
[youtube][/youtube]
Culpeper's Orchard - s/t:
Folkete småprogga og psykedelisk rock. Denne låta her er helt konge. Noen fantastiske riff med driv og tyngde her. Bare hør fra 1:49 ca.
[youtube][/youtube]
Dansk prog
-
Topic author - Rocker
- Mood:
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Culpepers orchard har stårr på ønskelista lenge - men selv repressen begynner å dyr. Kanskje jeg får kjøpe en bootlegg.. Trapestry Records pleier å være OK tror jeg:? Mener jeg har noe Gentle Giant på det.
Jeg har to plater av Burnin' Red Ivanhoe (M144 og W.W.W.), den selvtitulerte til Culpeper's Orchard og de to første til Savage Rose (s/t og In the Plain). Særlig sistnevnte har en lang og sikkert meget innholdsrik katalog.
Ta tårnet, Ebralidze!
-
Topic author - Rocker
- Mood:
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Mye bra som er listet opp her. Som trådstarter nevner er danskene best på sen 60-talls psych og det er begrenset med "klassisk" prog fra danskene. Ache er vel et slags unntak.
Feteste Savage Rose platen er definitivt "Dødens triumf"!
Feteste Savage Rose platen er definitivt "Dødens triumf"!
Terror_mit_uns wrote: M-77 kunne jeg aldri tenkt meg å gå langtur med.