Welcome to %s forums

De beste forumene for rock og metall - før var det Scream Magazine

Login Register

Svartebørs forbudt

Archive on Scream Magazine from 2019 and older.

Og hva syns vi om det?

Bra, av prinsipp
61
72%
Bra fordi jeg sparer penger på det
7
8%
Ille, av prinsipp
12
14%
Ille fordi jeg taper penger på det
0
No votes
Driter jeg i, jeg _har_ Metallica-billett
5
6%
 
Total votes: 85
User avatar

Imp y Celyn
Belieber
Belieber
Posts: 21
Joined: 21 Apr 2006, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 43

Post by Imp y Celyn »

Må begynne ein plass, so dette er eit steg i rett retning.
Sel ikkje overskotsbillettar vidare med forteneste sjøl heller.

User avatar

Tenebres
Poser
Poser
Posts: 460
Joined: 25 Oct 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 48

Post by Tenebres »

Trodde det var allerede forbudt i Norge. Det heter jo "svartebørsen" nettopp fordi det er forbudt, i hvert fall i de fleste landene.
Og som Harvest påpeker hjelper det lite.

User avatar

torjo
Rocker
Rocker
Posts: 840
Joined: 28 Jul 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 55

Post by torjo »

På Island blir man svartebørsten hvis man får for mye Svartadaudir innabords.
Ta tårnet, Ebralidze!

User avatar

Lang trang gang
Belieber
Belieber
Posts: 121
Joined: 31 Aug 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Lang trang gang »

Kan man ikke bare grisebanke dem i steden?
Fyy faan kor jæævlig det e!!!


Fettsnerk
Belieber
Belieber
Posts: 23
Joined: 24 Mar 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Fettsnerk »

Forbud mot svartebørs er jeg selvsagt sterk motstander av. Svartebørs oppstår fordi arrangøren har satt prisen for lavt. Når prisen settes lavt, øker etterspørselen og prisene i markedet stiger. Derfor blir det rett og slett for dumt når arrangørene klager over svartebørs. Det er deres egen feil at markedet i det hele tatt oppstår! Det arrangørene kan gjøre er to ting:

1. Sette den prisen markedet er villig til å betale
2. Sette et kjøpsvilkår der kjøper må godta å ikke selge billetter videre.

Om man går for den sistnevnte løsningen og noen likevel velger å selge videre, så er dette et klart avtalebrudd og en sak for rettsapparatet.

Dessuten vil et slikt forbud være umulig å håndheve. I Danmark har det vært forbud mot videresalg over kjøpspris i nesten 100 år, men svartebørsmarkedet lever i beste velgående. Det er bare litt mer skjult enn det er her.

Jeg kan virkelig ikke, om jeg så legger til min beste vilje, fortstå hvorfor svartebørs er så ille.

User avatar

Tenebres
Poser
Poser
Posts: 460
Joined: 25 Oct 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 48

Post by Tenebres »

Haha hvor naivt!

Det finnes svartebørs uansett opprinnelig pris. Det er ofte snakk om billetter tilgjengelige til salgs når resten er utsolgt. Markedet finnes fordi det er alltid treiginger som er klare til å betale rompen av seg for å se arrangementet.

Men det finnes også svartebørs uansett om det er forbudt eller ei.


Fettsnerk
Belieber
Belieber
Posts: 23
Joined: 24 Mar 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Fettsnerk »

Tenebres wrote:Haha hvor naivt!

Det finnes svartebørs uansett opprinnelig pris. Det er ofte snakk om billetter tilgjengelige til salgs når resten er utsolgt. Markedet finnes fordi det er alltid treiginger som er klare til å betale rompen av seg for å se arrangementet.

Men det finnes også svartebørs uansett om det er forbudt eller ei.

Jeg mener ikke at svartebørs vil forsvinne helt, men arrangørene kan gjøre mye om de ønsker å redusere omfanget

Det viktigste poenget er likevel at når man har kjøpt billetter, så har man retten til å gjøre hva man vil med dem også, med mindre noe annet er avtalt.

User avatar

Tenebres
Poser
Poser
Posts: 460
Joined: 25 Oct 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 48

Post by Tenebres »

Imp wrote:Jeg mener ikke at svartebørs vil forsvinne helt, men arrangørene kan gjøre mye om de ønsker å redusere omfanget

Det viktigste poenget er likevel at når man har kjøpt billetter, så har man retten til å gjøre hva man vil med dem også, med mindre noe annet er avtalt.
Det du beskriver funker i teori, men i praksis ser vi noe helt annet.

Jeg vet ikke helt hvordan det er i Oslo, for å være helt ærlig... Men i Paris eller London f.e. vil du garantert finne mange ulovlige billettselgere rett utenfor alle arrangementsteder, enten det er snakk om konsert, kamp eller andre typer show. Prisene blir som regel helt ville hvis billetene er utsolgt eller veldige lave når billettene kan fremdeles skaffes ved inngangen. Men disse selgerne er i hvert fall ganske aggressive i sine salgsmetoder.


Fettsnerk
Belieber
Belieber
Posts: 23
Joined: 24 Mar 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Fettsnerk »

Tenebres wrote:Det du beskriver funker i teori, men i praksis ser vi noe helt annet.
Det er ingen forskjell på teori og praksis. Da har man bare ikke en teori som er presis nok. En god teori som favner om alle vesentlige, vil også stemme i praksis.


Tenebres wrote:Jeg vet ikke helt hvordan det er i Oslo, for å være helt ærlig... Men i Paris eller London f.e. vil du garantert finne mange ulovlige billettselgere rett utenfor alle arrangementsteder, enten det er snakk om konsert, kamp eller andre typer show. Prisene blir som regel helt ville hvis billetene er utsolgt eller veldige lave når billettene kan fremdeles skaffes ved inngangen. Men disse selgerne er i hvert fall ganske aggressive i sine salgsmetoder.

Og så? At prisene blir "helt ville" er vel ikke noe problem? Det betyr bare at det finnes betalingsvillige sjeler som vil se konsert, kamp eller show. Om de vil betale i dyre dommer for å skaffe seg billetter, så må de gjerne få lov til det.

User avatar

Tenebres
Poser
Poser
Posts: 460
Joined: 25 Oct 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 48

Post by Tenebres »

Imp wrote:
Tenebres wrote:Jeg vet ikke helt hvordan det er i Oslo, for å være helt ærlig... Men i Paris eller London f.e. vil du garantert finne mange ulovlige billettselgere rett utenfor alle arrangementsteder, enten det er snakk om konsert, kamp eller andre typer show. Prisene blir som regel helt ville hvis billetene er utsolgt eller veldige lave når billettene kan fremdeles skaffes ved inngangen. Men disse selgerne er i hvert fall ganske aggressive i sine salgsmetoder.

Og så? At prisene blir "helt ville" er vel ikke noe problem? Det betyr bare at det finnes betalingsvillige sjeler som vil se konsert, kamp eller show. Om de vil betale i dyre dommer for å skaffe seg billetter, så må de gjerne få lov til det.
Det du er nødt til å skjønne er at de som er spesialisert i å selge billetter har et nettverk, og de hører som oftest til de samme nettverkene som selger narkotikaer. Besides, tror du virkelig de har skaffet seg billettene på lovlig vis i utgangspunktet? Tenk igjen. Slike nettverker er kriminelle fra A til Å.

User avatar

Topic author
Porcus
Belieber
Belieber
Posts: 141
Joined: 30 Apr 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Porcus »

Hvis man skulle stole på markedet her, så burde markedet fungere. Det gjør det ikke. Haiene kjenner svartebørsmarkedet så godt at de kan selge billetter til overpris femti meter unna inngangen, og når de er tomme gå i billettluka og kjøpe flere billetter til pålydende.

Det som er problemet med loven, er at man kanskje blir kvitt de haiene som bruker finn.no (og som solgte falske billetter til mesterliga-finalen i Aten, så det da er i hvert fall noe vunnet), men ikke mafiaen utenfor konsertstedet, som aldri betaler en krone i skatt og som også smugler og selger falsk merch.


Det finnes i og for seg en helt enkel måte å bli kvitt svartebørsen på, som TicketFast -- som det forp*lte Billettservice heller bruker til å gi kjøperne et dårligere produkt for høyere pris.
«Det er trist, men sant, en jazzbande bestaaende av fire negre og ett menneske maatte altsaa til for aa skape den intense kaféstemning, som vi liker aa kalle 'europeisk'.»
– Dagbla', 1921

01d sk001 screamboard

User avatar

Tenebres
Poser
Poser
Posts: 460
Joined: 25 Oct 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 48

Post by Tenebres »

Porcus wrote:Det som er problemet med loven, er at man kanskje blir kvitt de haiene som bruker finn.no (og som solgte falske billetter til mesterliga-finalen i Aten, så det da er i hvert fall noe vunnet), men ikke mafiaen utenfor konsertstedet, som aldri betaler en krone i skatt og som også smugler og selger falsk merch.
Fullstendig enig med deg, det er derfor et forbud ikke hjelper så veldig mye bortsett fra å begrense antallet litt. Det kan på et vis sammenlignes litt med problematikken vedr. prostitusjonsforbudet.


Fettsnerk
Belieber
Belieber
Posts: 23
Joined: 24 Mar 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Fettsnerk »

Tenebres wrote:Det du er nødt til å skjønne er at de som er spesialisert i å selge billetter har et nettverk, og de hører som oftest til de samme nettverkene som selger narkotikaer. Besides, tror du virkelig de har skaffet seg billettene på lovlig vis i utgangspunktet? Tenk igjen. Slike nettverker er kriminelle fra A til Å.
Ok, jeg skal ikke begynne på min holdning til narkotikalovgivning, men den er svært liberal, for å si det slik. Om de ikke har fått billettene på lovlig vis, så er det jo ulovlig nå også og da trengs det ikke noen ny lov. Da holder det at politiet gjør jobben sin. Dette er nesten like dumt som forbud mot sexkjøp.

Alle frivillige avtaler bør staten holde seg langt unna.

User avatar

Stridsmann
Beli
Beli
Posts: 6
Joined: 28 Jul 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 41

Post by Stridsmann »

Glimrende, hvis dette setter en stopper for alle disse "billettkontorene" som kjøper opp en haug med billetter og selger de videre til tre ganger prisen?

Etter ett kjapt søk på nette fant jeg dette:

Billettkontoret.com selger billetter til den kommende Nightwish konserten på Sentrum Scene til den nette sum av 890 kr

http://www.billettkontoret.com/eventDes ... ventid=353

På billettservice.no/posten koster den samme billetten 275kr

http://www.billettservice.no/html/evinf ... 98&l=NO&C=

Trodde den loven skulle sette en stopper for dette Billettkontoret holder på med?
FADER… s***n… GUIDA MIG GENOM SLALOMPORTEN
TILL… SEGER… I DEN SANNA VINTERSPORTEN

User avatar

Topic author
Porcus
Belieber
Belieber
Posts: 141
Joined: 30 Apr 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Porcus »

Imp wrote:Alle frivillige avtaler bør staten holde seg langt unna.

Tenk oss hypotetisk at Billettservice påfører billetten følgende formulering:
"Kun én billett per person. Billetten er personlig. Besittelse av billett medfører samtykke til ransakelse utført av arrangøren eller den som arrangøren utnevner, herunder hulromundersøkelse. Besittelse av annen persons billett medfører bøter på kroner 1000 til arrangøren. Annonsering av videresalg medfører bøter på to ballesteiner."


Selvsagt overdriver jeg, men du tar poenget?
«Det er trist, men sant, en jazzbande bestaaende av fire negre og ett menneske maatte altsaa til for aa skape den intense kaféstemning, som vi liker aa kalle 'europeisk'.»
– Dagbla', 1921

01d sk001 screamboard

User avatar

Uncle_Oyster
Beliebe
Beliebe
Posts: 9
Joined: 21 Aug 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Uncle_Oyster »

Gladøks wrote:Ingen innsigelser fra min kant heller. Bare positivt.

Eneste ganga jeg har kjøpt billett på svartebørs var forøvrig fra den godeste Kvile i 2002, da jeg var for seint ute til å få tak i Manowar-billetter på billettservice. Kvile tok vel 200 kr i videreformidlingsgebyr, om jeg ikke husker feil. Men det var verdt det.

Hvem Kvile?? Det er MITT etternavn! 8)


Fettsnerk
Belieber
Belieber
Posts: 23
Joined: 24 Mar 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Fettsnerk »

Porcus wrote:
Imp wrote:Alle frivillige avtaler bør staten holde seg langt unna.

Tenk oss hypotetisk at Billettservice påfører billetten følgende formulering:
"Kun én billett per person. Billetten er personlig. Besittelse av billett medfører samtykke til ransakelse utført av arrangøren eller den som arrangøren utnevner, herunder hulromundersøkelse. Besittelse av annen persons billett medfører bøter på kroner 1000 til arrangøren. Annonsering av videresalg medfører bøter på to ballesteiner."


Selvsagt overdriver jeg, men du tar poenget?

Godtar man avtalevilkårene, så må man ta konsekvensene. En slik avtale ville svært få gått med på, men det er nå en gang en frivillig avtale. Billettservice truer ingen til å gå med på dette. Selvsagt skulle det vært lov til å ha slike avtaler, men det vil i praksis aldri skje.

User avatar

torjo
Rocker
Rocker
Posts: 840
Joined: 28 Jul 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 55

Post by torjo »

Uncle_Oyster wrote:
Gladøks wrote:Ingen innsigelser fra min kant heller. Bare positivt.

Eneste ganga jeg har kjøpt billett på svartebørs var forøvrig fra den godeste Kvile i 2002, da jeg var for seint ute til å få tak i Manowar-billetter på billettservice. Kvile tok vel 200 kr i videreformidlingsgebyr, om jeg ikke husker feil. Men det var verdt det.

Hvem Kvile?? Det er MITT etternavn! 8)

Det er en kar på forumet som har Kvile som nick. Ukjent slektning?
Ta tårnet, Ebralidze!

User avatar

Tenebres
Poser
Poser
Posts: 460
Joined: 25 Oct 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 48

Post by Tenebres »

Men Imp, du må da forstå at slik praksis føkker opp markedet og burde vært ulovlig. Det er litt som om Donald Trump kjøpte opp alle matbutikker i Norge og firedoblet alle prisene på mat i hele føkking landet. Nå er ikke underholdning like viktig som mat... but you get my point, don't you?


Fettsnerk
Belieber
Belieber
Posts: 23
Joined: 24 Mar 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Fettsnerk »

Tenebres wrote:Men Imp, du må da forstå at slik praksis føkker opp markedet og burde vært ulovlig. Det er litt som om Donald Trump kjøpte opp alle matbutikker i Norge og firedoblet alle prisene på mat i hele føkking landet. Nå er ikke underholdning like viktig som mat... but you get my point, don't you?
Det er Trump i sin fulle rett til. Du står fritt til å starte en konkurrende kjede med lavere priser. Et fritt marked er selvregulerende.

Locked Previous topicNext topic