Welcome to %s forums

De beste forumene for rock og metall - før var det Scream Magazine

Login Register

Fender eller Gibson?

Archive on Scream Magazine from 2019 and older.

Fender eller Gibson?

Fender
20
28%
Gibson
52
72%
 
Total votes: 72

kattefisk
Be
Be
Posts: 4
Joined: 27 Oct 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by kattefisk »

Affen wrote:
ErikTiwaz wrote:Joda, selvfølgelig er det fingrene det ligger i først og fremst.
Fender J & P har et enkelt design treverkmessig, enkle pickups og en enkel konstruksjon som fungerer greit. Disse bassene har i høy grad satt standarden når det kommer til de fleste aspekter ved bass. For min del synes jeg at de ikke er noe spesielt gode å spille på, vel, de er bedre å spille på enn samtlige Gibson basser jeg har prøvd som etter min smak har altfor tjukk og rund hals.

Ja Fender-bassene er j****g gode å spille på...og ang elektronikk, kan du jo sette like aktiv elektronikk i en Fender som i en Warwick eller hva som helst annet. Trevor Bolder spiller på en 1974 Fender Precision og en
D'Alegria Defender TB (Trevor Bolder signaturmodell). På begge sitter det flg pick-ups: 2 EMG-HZ P-type (neck) and J-type (bridge) pickups. I tillegg står det dette om elektronikk: Active ToneChaser TC-3B Preamp, 9V supply, High headroom/low impedance output can feed line level inputs. Bass and Treble controls with pickups blender and volume (with a "push/pull" switch for selection between passive and active modes). Quick-release battery box. Så om du liker spillbarheten på Fender, er det ingen problem å skifte ut elektronikken og dermed få den lyden du er ute etter...







HA.


HA.
Stian wrote:Jeg mislikte DT mer før. Nå har jeg en slags sympati med de, omtrent som med ansatte på Åråsen, som må omgås åndssvake og illeluktende mennesker hver dag.

User avatar

Topic author
Affen
Rocker
Rocker
Posts: 1328
Joined: 22 Nov 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 48

Post by Affen »

Så lenge du ikke engang gidder å late som du PRØVER å være seriøs, BlueGrot, gidder jeg ikke bry meg med innleggene dine. Du er så flåsete og ofte direkte TEIT, at heretter kommer jeg glatt til å overse alt du skriver. Om du har noe fornuftig å komme med, så svar saklig og seriøst. Hvis ikke fremstår du bare som lettere tilbakestående.
Image


kattefisk
Be
Be
Posts: 4
Joined: 27 Oct 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by kattefisk »

Affen wrote:Så lenge du ikke engang gidder å late som du PRØVER å være seriøs, BlueGrot, gidder jeg ikke bry meg med innleggene dine. Du er så flåsete og ofte direkte TEIT, at heretter kommer jeg glatt til å overse alt du skriver. Om du har noe fornuftig å komme med, så svar saklig og seriøst. Hvis ikke fremstår du bare som lettere tilbakestående.
Image
Stian wrote:Jeg mislikte DT mer før. Nå har jeg en slags sympati med de, omtrent som med ansatte på Åråsen, som må omgås åndssvake og illeluktende mennesker hver dag.


Torstein
Bel
Bel
Posts: 5
Joined: 25 Mar 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Torstein »

Han prøver kanskje å "argumentere" for at mye av lyden i sitter i treverket, og det funker dermed ikke å skifte elektronikk for å få en spesiell lyd?

User avatar

Topic author
Affen
Rocker
Rocker
Posts: 1328
Joined: 22 Nov 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 48

Post by Affen »

Torstein wrote:Han prøver kanskje å "argumentere" for at mye av lyden i sitter i treverket, og det funker dermed ikke å skifte elektronikk for å få en spesiell lyd?

Men det er jo isåfall ikke helt sant. Greit at mye av lyden ligger i treverket, men elektronikk, amp, bassisten etc har minst like mye å si. Ta noen forskjellige Fender-bassister som eksempel da - Trevor Bolder (Uriah Heep), Steve Haris (Iron Maiden), Geddy Lee (Rush) og Frank Bello (Anthrax). Alle de spiller Fender, men alle 4 har riiimelig forskjellig lyd. Alle 4 har distinkt basslyd som skiller seg ut, både i lydbildet til bandene de spiller i, i forhold til hverandre, og i forhold til mange andre bassister. Skjønner ikke hvordan det går an å ha ei så arrogant holdning til Fender, jeg. Kan ikke skjønne at noen som tilsynelatende skal ha peiling og være habile musikere kan ha ei sånn holdning...
Image


kattefisk
Be
Be
Posts: 4
Joined: 27 Oct 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by kattefisk »

Image
Stian wrote:Jeg mislikte DT mer før. Nå har jeg en slags sympati med de, omtrent som med ansatte på Åråsen, som må omgås åndssvake og illeluktende mennesker hver dag.


Torstein
Bel
Bel
Posts: 5
Joined: 25 Mar 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Torstein »

Affen wrote:
Torstein wrote:Han prøver kanskje å "argumentere" for at mye av lyden i sitter i treverket, og det funker dermed ikke å skifte elektronikk for å få en spesiell lyd?

Men det er jo isåfall ikke helt sant. Greit at mye av lyden ligger i treverket, men elektronikk, amp, bassisten etc har minst like mye å si. Ta noen forskjellige Fender-bassister som eksempel da - Trevor Bolder (Uriah Heep), Steve Haris (Iron Maiden), Geddy Lee (Rush) og Frank Bello (Anthrax). Alle de spiller Fender, men alle 4 har riiimelig forskjellig lyd. Alle 4 har distinkt basslyd som skiller seg ut, både i lydbildet til bandene de spiller i, i forhold til hverandre, og i forhold til mange andre bassister. Skjønner ikke hvordan det går an å ha ei så arrogant holdning til Fender, jeg. Kan ikke skjønne at noen som tilsynelatende skal ha peiling og være habile musikere kan ha ei sånn holdning...
Å ha et arrogant forhold til fender er idioti, det skal jeg si meg enig i.
Det går selvsagt an å mislike gitarer, men da angriper jeg heller LTD Kirk Hammett-signaturgitarer.

User avatar

Topic author
Affen
Rocker
Rocker
Posts: 1328
Joined: 22 Nov 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 48

Post by Affen »

Torstein wrote:Å ha et arrogant forhold til fender er idioti, det skal jeg si meg enig i.
Det går selvsagt an å mislike gitarer, men da angriper jeg heller LTD Kirk Hammett-signaturgitarer.

Haha, ja Hammett-gitaren er vel LITT mer snever enn alle Fender-modellene til sammen :lol:
Image

User avatar

metalogy
Embryo
Embryo
Posts: 1
Joined: 11 Feb 2008, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by metalogy »

Gibson Les Paul, end of discussion :wink:

Image

Skjønner? :lol:
<b>I never think of the future - it comes soon enough</b> (Albert Einstein)

User avatar

Hanz
Spermatozoon
Posts: 0
Joined: 23 Jun 2007, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Hanz »

Gibson Flying V
HVIT!

Thrash som fean.

User avatar

prick
Infant
Infant
Posts: 2
Joined: 09 Nov 2007, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by prick »

Fender !


Steve Peck
Belieber
Belieber
Posts: 80
Joined: 02 Nov 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Steve Peck »

Hanz wrote:Thrash som fean.
Det bandet har jeg aldri hørt om. Er de bra?
Tenebres wrote:Smoothie er altså litt som sex.

User avatar

Stian
Rocker
Rocker
Posts: 990
Joined: 30 Jul 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Stian »

Affen wrote:
Torstein wrote:Å ha et arrogant forhold til fender er idioti, det skal jeg si meg enig i.
Det går selvsagt an å mislike gitarer, men da angriper jeg heller LTD Kirk Hammett-signaturgitarer.

Haha, ja Hammett-gitaren er vel LITT mer snever enn alle Fender-modellene til sammen :lol:

:cry:

User avatar

kattpiss
Beliebe
Beliebe
Posts: 9
Joined: 24 Jan 2008, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Korea North

Post by kattpiss »

Hanz wrote:Gibson Flying V
HVIT!

Thrash som fean.
Jepp, en av de mest metal gitarene du kan få. Skal jeg noen gang ha en ny V blir det en hvit.

User avatar

Tenebres
Poser
Poser
Posts: 460
Joined: 25 Oct 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 48

Post by Tenebres »

En god gammel Explorer med bananhode slår etter min mening alt. Tidenes rytmegitar.

User avatar

kattpiss
Beliebe
Beliebe
Posts: 9
Joined: 24 Jan 2008, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Korea North

Post by kattpiss »

Tenebres wrote:En god gammel Explorer med bananhode slår etter min mening alt. Tidenes rytmegitar.
Mente akkurat det samme for en tid tilbake, og ei uke etter jeg hadde bestilt Exploreren ble jeg så jævli forelsken i FlyingVen, så fikk bytta på orderen. Har ikke angret et halvt sekund.

edit: omgomg
Image

User avatar

Tenebres
Poser
Poser
Posts: 460
Joined: 25 Oct 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 48

Post by Tenebres »

Flying V'en funker bra som lead guitar, uten tvil. Men jeg har aldri eid én så det er bare spekulasjoner fra min side om hvordan den duger som rytmegitar.

User avatar

Atheos
Belieber
Belieber
Posts: 20
Joined: 28 Jul 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Atheos »

Tenebres wrote:Flying V'en funker bra som lead guitar, uten tvil. Men jeg har aldri eid én så det er bare spekulasjoner fra min side om hvordan den duger som rytmegitar.
Metallica lagde fasiten her. Explorer som rytme og V som lead.


Dime-inished
B
B
Posts: 3
Joined: 05 May 2005, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Dime-inished »

Atheos wrote:
Tenebres wrote:Flying V'en funker bra som lead guitar, uten tvil. Men jeg har aldri eid én så det er bare spekulasjoner fra min side om hvordan den duger som rytmegitar.
Metallica lagde fasiten her. Explorer som rytme og V som lead.

Hetfield brukte jo au V langt utti 86^^.
Camel - ...what?

User avatar

Doomination
Poser
Poser
Posts: 433
Joined: 02 Apr 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Doomination »

Min personlige erfaring er at Gibson er tøffest i lyd og utseende, mens Fender gjerne er litt mer behagelige å spille. Fattern har en telecaster som er faens deilig å spille på.

Har planer om å kjøpe Stratocaster, SG eller Les Paul når jeg "blir rik", men har ikke bestemt meg for hvilken jeg vil ha. Kommer vel an på om jeg er i Blackmore-, Iommi-, eller Page-humør den dagen jeg skal handle, haha.
ROCK!

Locked Previous topicNext topic