Welcome to %s forums

De beste forumene for rock og metall - før var det Scream Magazine

Login Register

Ambient ala Biosphere?

Archive on Scream Magazine from 2019 and older.
User avatar

Topic author
stein
Infant
Infant
Posts: 2
Joined: 28 Jul 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Ambient ala Biosphere?

Post by stein »

Regner med at det er flere enn meg som digger Biosphere på forumet. Synes det meste han har tatt i er gull, vet om få som klarer å få så mye stemning ut av "lite". Men nå er je heller itte veldig bevandret i genren, som de sikkert ikke sier på Toten.

Noen som har tips til lignende ambientartister med samme dybde, og gjerne kjølige lydbilde...? Digger både hans mer house-inspirerte debut Microgravity til hans mer innadvendte siste verker.


User avatar

Ukjent
Belieber
Belieber
Posts: 17
Joined: 01 Apr 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Ukjent »

Jeg liker Deathprod veldig godt. Litt dystrere, men mye samme greia.

Livet er kort til å bli surt

User avatar

Topic author
stein
Infant
Infant
Posts: 2
Joined: 28 Jul 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by stein »

Deathprod er krem:) Morals & Dogmas + Treetop Drive er überplater, og burde snurret de andre litt også. Har en svart boks som jeg tror jeg må ta frem nå.

Har også hørt mye på Brian Eno sin Apollo-plate, som jeg synes har en utrolig kul stemning. Men omtrent der stopper min Ambient-knowledge.


User avatar

Ukjent
Belieber
Belieber
Posts: 17
Joined: 01 Apr 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Ukjent »

Bleep er forøvrig prosjektet Geir Jenssen dreiv med før han startet opp Biosphere. Også ganske kult. Microgravity er vel skiva som ligner mest på det han dreiv med i Bleep.
Kanskje ikke ambient, men fett nok det også.

Boards of Canada er ganske chill, Canadiske gutter.
Pantha du Prince er fantastisk, tysk minimalistisk techno.

Ellers må jeg hjem og se på samlingen min før jeg kommer på noe mer. Ambient er en sjanger jeg setter på når jeg kommer over det i samlingen min og det er lenge siden jeg har hørt på artisten.

Livet er kort til å bli surt

User avatar

Hagakure
Belieber
Belieber
Posts: 125
Joined: 24 Feb 2011, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Hagakure »

Slår et slag for denne skiva av Lustmord

Image
Mye mulig det er helt uaktuelt i forhold til hva trådstarter ønsker, men så er uansett dette etter min mening et felt innenfor musikk hvor opplevelsen er høyst subjektiv, nesten mer enn noe annen sjanger.
Uansett, skiva er diggbar variert, med et spekter som strekker seg fra ambient til elektronika til neo klassisk ala Shinjuku Thief o.l. og kølsvart som et hælvete

Rock over London, Rock on Chicago

User avatar

Welhaven
Poser
Poser
Posts: 457
Joined: 08 Aug 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Welhaven »

Her må vel RigorMortis ha mye å legge til?

Høres MYE på dark ambient her i huset. Da spesielt Atrium Carcari, Desiderii Marginis, Raison D'etre, Vestigal og New Risen Throne. Anbefales å sjekke ut dem stilen også. F.eks "Enthralled by the Wind of Loneliness" med Raison D'etre.

<b>Exeloume på Facebook-></b> http://listn.to/exeloume (news, bio, musikk, reviews osv)
Wimp: http://wimp.no/album/6182208
Bandcamp: http://exeloume.bandcamp.com/
Myspace: www.myspace.com/exeloumethrash

User avatar

RigmorMortis
Belieber
Belieber
Posts: 38
Joined: 19 May 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by RigmorMortis »

Higher Intelligence Agency, Creative Technology Institute, Coil, Stars of the lid, Boards of Canada, Brian Eno, Pete Namlook, Steve Roach, Robert Rich, Tetsu Inoue, Thomas Köner..

Tune in Bluemars radio. http://bluemars.org

Image
I'm going for pints.

User avatar

Topic author
stein
Infant
Infant
Posts: 2
Joined: 28 Jul 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by stein »

Mange gode tips der, kjenner noen (Boards, Coil) og har jo hørt om Rosin P3 uten at jeg har hørt de noen gang. Skal sjekke ut, får se hva som ligger på Spoten

Bleep har jeg faktisk ikke hørt om, ser på wikipedo han har gitt ut ei plate med det navnet.

Kult hvis folk kommer med plateanbefalinger også, f.eks Eno har jo en ekstremt ekstensiv diskografi og mye er ikke ambient. Aprikos Eno, hvilke andre plater enn Apollo i ambientgenren har han som er gode? Har Ambient #1 Music for Airports, men det blir litt for mye... airport for mine ører. Noen som vet om de andre Ambient-platene likedan?


User avatar

gnombob
Belieber
Belieber
Posts: 73
Joined: 01 Aug 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by gnombob »

Desiderii Marginis - Deadbeat

Image

User avatar

hateyou
Belieber
Belieber
Posts: 153
Joined: 21 Oct 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by hateyou »

Ukjent wrote:

Jeg liker Deathprod veldig godt. Litt dystrere, men mye samme greia.

Morals & Dogma som Stein nevnte. Vil også nevne Robert Rich : Calling down the sky (nok en gang)..


User avatar

Dundrix
Belieber
Belieber
Posts: 95
Joined: 05 Jan 2006, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Dundrix »

Fennesz - Endless Summer:

Colleen - Everyone Alive Wants Answers:

FSOL - Lifeforms/ISDN/Dead Cities:

Tim Hecker - Radio Amor:

Proem - Till There's no Breath:

Jeg har egentlig ikke peiling, da.

Dirant wrote:Riffet i "Walk" dreier seg om alt.

User avatar

Galemathias
Belieber
Belieber
Posts: 63
Joined: 28 Mar 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Galemathias »

Tired sounds of Stars of the Lid er et j****g bra dobbeltalbum. Ikke spesielt kjølig, tidvis ganske varmt faktisk, men ingen grunn til å la være å sjekke ut av den grunn.

Circular - Divergent er absolutt verdt å sjekke ut, en av platene jeg har hørt mest på innen sjangeren; Ved siden av Ildjarn - Hardangervidda selvsagt.

Origami Galaktika - Horisont er veldig fin, forholdsvis mørk minimalistisk ambient.


User avatar

RigmorMortis
Belieber
Belieber
Posts: 38
Joined: 19 May 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by RigmorMortis »

Oh, Necrophorus - Underneath the spirit of tranquility. Sovner du ikke av den skiva er det noe gæ'ærnt med deg.

Image
I'm going for pints.

User avatar

master_k
Belieber
Belieber
Posts: 99
Joined: 14 Oct 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by master_k »

Aphex Twin har mye trivelig ambient på samvittigheten:

Hexagon -
Rhubarb -
Heliosphan -


User avatar

gnombob
Belieber
Belieber
Posts: 73
Joined: 01 Aug 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by gnombob »

Rhubarb er så sykt deilig.

Vet det ikke er i samme gaten som trådstarter ønsker, og bær vel gjerne kalles et soundtrack, men alle Skyrim - Explorer-låtene er majestetiske i all sin simpelhet. Denne nerden har ikke tid til å spille spillet, så da hører man på musikken istedet. Litt taper.

Image

User avatar

master_k
Belieber
Belieber
Posts: 99
Joined: 14 Oct 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by master_k »

gnombob wrote:

Rhubarb er så sykt deilig.

Helt enig. Balsam for sjela.


User avatar

Lugubriel
Rocker
Rocker
Posts: 642
Joined: 30 Mar 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Lugubriel »

Hørte på siste Biosphere-skiva i dag, lenge siden jeg har fulgt med. Bra saker, litt mer elektronika enn ambient den her. Fett å oppdage at en artist du hørte mye på før fortsatt holder koken og har gitt ut flere plater i mellomtida du sannsynligvis kommer til å digge.

Image

User avatar

RigmorMortis
Belieber
Belieber
Posts: 38
Joined: 19 May 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by RigmorMortis »

Lugubriel wrote:

Hørte på siste Biosphere-skiva i dag, lenge siden jeg har fulgt med. Bra saker, litt mer elektronika enn ambient den her. Fett å oppdage at en artist du hørte mye på før fortsatt holder koken og har gitt ut flere plater i mellomtida du sannsynligvis kommer til å digge.

Mja, vet ikke hva du hørte sist, men Autour de la lune er f.eks ikke noe du bør regne med at du liker umiddelbart, det tok i hvert fall noen år før jeg godtok den.
Og har du ikke hørt Biosphere/Deathprod bør du snarest gjøre det.

Alle andre som skal sjekke Biosphere gjør lurt i å skaffe seg Patashnik (1994), Substrata (1997) og Shenzhou (2002). Sistnevnte er Geir Jenssens tolkn- og samplinger av noen av Claude Debussys orkestrale verker. Tungt og seigt og svæært billedlig, akkurat hva man kan forvente når Debussy går gjennom maskinene til Geir Jenssen.

Synes også skivene han gjorde sammen med Higher Intelligence Agency bør nevnes, da særlig Polar sequences. Snedige samplinger og underlige lyder, som til slutt ebber ut i lyden av smeltende is. Selvsagt fantastisk.

Image
I'm going for pints.

User avatar

Lugubriel
Rocker
Rocker
Posts: 642
Joined: 30 Mar 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Lugubriel »

RigmorMortis wrote:
Lugubriel wrote:

Hørte på siste Biosphere-skiva i dag, lenge siden jeg har fulgt med. Bra saker, litt mer elektronika enn ambient den her. Fett å oppdage at en artist du hørte mye på før fortsatt holder koken og har gitt ut flere plater i mellomtida du sannsynligvis kommer til å digge.

Mja, vet ikke hva du hørte sist, men Autour de la lune er f.eks ikke noe du bør regne med at du liker umiddelbart, det tok i hvert fall noen år før jeg godtok den.
Og har du ikke hørt Biosphere/Deathprod bør du snarest gjøre det.

Alle andre som skal sjekke Biosphere gjør lurt i å skaffe seg Patashnik (1994), Substrata (1997) og Shenzhou (2002). Sistnevnte er Geir Jenssens tolkn- og samplinger av noen av Claude Debussys orkestrale verker. Tungt og seigt og svæært billedlig, akkurat hva man kan forvente når Debussy går gjennom maskinene til Geir Jenssen.

Synes også skivene han gjorde sammen med Higher Intelligence Agency bør nevnes, da særlig Polar sequences. Snedige samplinger og underlige lyder, som til slutt ebber ut i lyden av smeltende is. Selvsagt fantastisk.

Nordheim Transformed har jeg selvfølgelig, fantastisk skive. Digger også det meste av Deathprod, har den samleboksen. Morals & Dogma er virkelig stemningsfull.

Ellers har jeg hørt på N-Plants, Substrata 2 og Dropsonde av Biosphere i dag. Alle virker bra.

Snuste så vidt på Solar Systems, men skrudde fort av.

Har alle skivene t.o.m. Shenzou på cd, det var etter den jeg droppa ut en stund, uten at det har noe med kvaliteten på akkurat den å gjøre. Uansett synes jeg alle de tidlige skivene holder en jevn kvalitet. Vil også anbefale Insomnia-soundtracket, den funker ironisk nok bra som innsovningsmusikk.

Higher Intelligence Agency-greiene har jeg ikke hørt, skal sjekkes ut.

Vil forresten anbefale Bad Sector, som har noen utrolig stemningsfulle dark ambient-skiver på samvittigheten. For ikke å glemme Lustmord, Caul og Bloodbox. "The Iron Dream" med sistnevnte er en av de feteste ambient/experimental-utgivelsene jeg vet om. Anbefales på det varmeste!

Image

User avatar

DJGADD
Poser
Poser
Posts: 450
Joined: 23 Jul 2007, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by DJGADD »

gnombob wrote:

Desiderii Marginis - Deadbeat

Noe av det vakreste der ute...

:moon:

Locked Previous topicNext topic