Welcome to %s forums

De beste forumene for rock og metall - fĂžr var det Scream Magazine

Login Register

- DØDSENGEL -

Archive on Scream Magazine from 2019 and older.
User avatar

Vorax
Rocker
Rocker
Posts: 1178
Joined: 12 Oct 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 43

Post by Vorax »

Langt i fra det verste jeg har sett det. Dere mÄ tenke pÄ at vi snakker tabloid her, og om en ikke vil ha omtaler sÄ er det ikke verre enn Ä la vÊre Ä sende promoer til tabloidene. Har ikke hÞrt skiva selv, men en firer i mainstreammedia kan da ikke vÊre sÄ aller vÊrst? Selve omtalen er selvsagt cheesy, men en kan vel neppe klage pÄ lengden. De har ikke mye plass til rÄdlighet.


User avatar

Lekark
Embryo
Embryo
Posts: 1
Joined: 21 Feb 2009, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Lekark »

VonMĂŒnchhausen wrote:

Tipper gutta i bandet er glad for omtalen likevel.

Klart det! Det er da en bra ting i seg selv av vg faktisk skriver om noe som ikke er mainstream! Men sprÄkbruken her er jo rett nydelig! hahahahahah!


User avatar

Hachon
Belieber
Belieber
Posts: 16
Joined: 06 Apr 2004, 00:00
Location: KruttÄrnet
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Hachon »

Fy f**n som jeg koser meg nÄ, varierende og fett!

Image

User avatar

DarthVidar
Poser
Poser
Posts: 338
Joined: 29 Jul 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by DarthVidar »

Lekark wrote:
VonMĂŒnchhausen wrote:

Tipper gutta i bandet er glad for omtalen likevel.

Klart det! Det er da en bra ting i seg selv av vg faktisk skriver om noe som ikke er mainstream! Men sprÄkbruken her er jo rett nydelig! hahahahahah!

Som Lekark skriver over, sÄ er ikke terningkastet eller at VG skriver omtale problemet. Det er Stein ØstbÞ og mÄten han skriver pÄ som er problemet, for hele omtalen er helt latterlig formulert. Og det er et gjentagende mÞnster der i gÄrden. ØstbÞ viser til ekstremt snevre kunnskaper om ekstrem metal nÄr han tyr til slike hÄplÞse floskler i ALLE omtalene han gjÞr. Personlig fÞler jeg det som at han gjÞr narr av leseren.

Det maa bli slutt paa denne landssvikerpolitikken, og paa jukset i MGP!

User avatar

Runar
Rocker
Rocker
Posts: 763
Joined: 06 May 2003, 00:00
Location: Oslo
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Contact:

Post by Runar »

Hadde faktisk vÊrt moro Ä prÞvd Ä tolke det han skriver. For jeg ser pÄ det som bare svada fra ende til annen.

En setning som "Hypnotiske riff halshugges av vridde dommedagsakkorder" blir jo bare komisk. Greit nok at riff kan vĂŠre hypnotiserende, men sĂ„ blir de pĂ„ en mĂ„te halshugget av akkorder – og de skal vĂŠre vridde. Det hele blir sĂ„ overdrevet og pretensiĂžst at det er umulig Ă„ la vĂŠre Ă„ le.

Skriver fyren alltid slikt eller gjelder det bare ekstrem-metal?


User avatar

VonMĂŒnchhausen
Rocker
Rocker
Posts: 932
Joined: 21 Aug 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by VonMĂŒnchhausen »

Til Runar: et forsÞk pÄ Ä tolke det ene avsnittet til ØstbÞ.

"Dette er grandios galskap, et knurrende ondt manifest fra apokalypsens forvĂŠrelse. Hypnotiske riff halshugges av vridde dommedagsakkorder, vokalen glefser som en rabiesbikkje. Selv de rolige strekkene har dystert doom-preg over seg."

grandios (fra it.) praktfull, storartet, storslÄtt. AltsÄ syns han at galskapen deres er en god ting. Knurring er jo en truende handling, altsÄ mÄ man anta at han syns manifestet (musikken i overfÞrt betydning) deres er bÄde ond og truende.

Apokalyptisk som Äpenbarer noe a-e skrifter, syner. Tipper han ser pÄ apokalypse som endetiden og han er jo ikke helt avgÄrde hvis sÄ.

Som Runar er inne pÄ kan riff oppleves hypnotiske. Jeg antar at han sikter til at noen partier blir repetert mange ganger og bruker intervaller som er nÊr hverandre i tonehÞyde og hvor hver tone holder i en takt (eller flere) fÞr et ev. posisjonsbytte inntreffer. Det er ogsÄ rimelig Ä anta at teknikken "tremolo" er i bruk.

"Halshugges" brukes her i overfÞrt betydning og refererer til ordet "kontrast". "Vridde dommedagsakkorder" brukes ogsÄ i overfÞrt betydning og jeg tolker det til Ä bety enten disharmonisk eller falske eller harmoniske akkorder som er mer avansert enn en "power chord" (som lages av de to intervallene prim og kvint spilt samtidig) eller treklanger (som oftest prim, ters og kvint). Selve ordet "dommedagsakkorder" er nok ment Ä illustrere "mektigheten" og det overveldende i akkordprogresjonen.

"Vokalen glefser som ei rabiesbikkje". Tipper de fleste klarer Ă„ se for seg hva det skal bety. Her kunne han f.eks. ha dratt inn Kerberos for Ă„ flotte seg enda mer. Personlig syns jeg setningen ville blitt bedre om han hadde skrevet "ei rabiat bikkje".

Å understreke at de rolige partiene ogsĂ„ innehar et dystert doom-preg er en grei opplysning da det finnes mange black metal-band som gĂ„r fullstendig over i "tralala-land" med ei gang det blir snakk om Ă„ roe ting ned/bruke akustisk gitar etc... AltsĂ„ viser han at DĂždsengel favner bredt i sitt uttrykk, men at de har en gjennomgĂ„ende stemning i musikk og produksjon (den han refererer til i setningene forut).


Summa summarum: Det er meningsinnhold i det han skriver sjÞl om han smÞrer pÄ pÄ en latterlig og pompÞs mÄte. Men mÄten han gjÞr det pÄ gir mye info pÄ liten plass og da mÄ det nÞdvendigvis bli "karikert" og satt pÄ spissen. Men det gÄr fint an Ä kalle dette svada/tomme ord da det han beskriver ligner mer pÄ stereotypiske trekk ved genren enn en faktisk omtale av DÞdsengel sin musikk. Akkurat samme avsnitt kan jeg f.eks glatt se for meg i en omtale av DsO ogsÄ.


User avatar

Silvio
Embryo
Embryo
Posts: 1
Joined: 28 Jul 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Silvio »

Denne skiva er et alkymistisk gullkorn av de sjedne.
BĂžr kombineres med flein for maksimal effekt.

Well I've got a dog and his name is blue, he sits in a tree all day and sniffs glue

User avatar

manimal
Poser
Poser
Posts: 307
Joined: 14 Sep 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 47

Post by manimal »

Jeg liker imperator bedre enn de forrige skivene, og selv om jeg forelĂžpig ikke kaster klĂŠrne i ekstase, ser jeg helt klart et enormt voksepotensiale her.


User avatar

Lekark
Embryo
Embryo
Posts: 1
Joined: 21 Feb 2009, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Lekark »

manimal wrote:

Jeg liker imperator bedre enn de forrige skivene, og selv om jeg forelĂžpig ikke kaster klĂŠrne i ekstase, ser jeg helt klart et enormt voksepotensiale her.

Det sa brura og.



Imhotep616
Belieber
Belieber
Posts: 51
Joined: 24 Oct 2008, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Imhotep616 »

Lekark wrote:
manimal wrote:

Jeg liker imperator bedre enn de forrige skivene, og selv om jeg forelĂžpig ikke kaster klĂŠrne i ekstase, ser jeg helt klart et enormt voksepotensiale her.

Det sa brura og.

word!

...but if nothing has any meaning there's no point in my doing anything... (Deathspell Omega)

User avatar

Hlidskjalf
Belieber
Belieber
Posts: 137
Joined: 10 May 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Hlidskjalf »

Sinnsykt mye Ä fordÞye dette her, men jobber med saken! Mye bra er det definitivt, spent pÄ hva den totale oppfatning blir etterhvert som den setter seg. Holder "S/T" som den ultimate DÞdsengel opplevelsen sÄlenge, men det kan jo snu...


User avatar

VonMĂŒnchhausen
Rocker
Rocker
Posts: 932
Joined: 21 Aug 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by VonMĂŒnchhausen »

Runar wrote:

Hadde faktisk vĂŠrt moro Ă„ prĂžvd Ă„ tolke det han skriver.

VÊrsÄgod,barehyggelig.



Imhotep616
Belieber
Belieber
Posts: 51
Joined: 24 Oct 2008, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Imhotep616 »

For de av dere som leser Scream, sÄ kan jeg love at fra min side kommer det et intervju som (forhÄpentligvis) er verdig et album av slike dimensjoner. Det jeg leverer i fra meg tilsier vel rundt 4 sider...

...but if nothing has any meaning there's no point in my doing anything... (Deathspell Omega)

User avatar

VonMĂŒnchhausen
Rocker
Rocker
Posts: 932
Joined: 21 Aug 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by VonMĂŒnchhausen »

Imhotep616 wrote:

For de av dere som leser Scream, sÄ kan jeg love at fra min side kommer det et intervju som (forhÄpentligvis) er verdig et album av slike dimensjoner. Det jeg leverer i fra meg tilsier vel rundt 4 sider...

Blir fÞrste nummeret jeg kjÞper pÄ to-tre Är iallfall. Forutsatt at intervjuet kommer i hele sin velde og lengde.


User avatar

William Gull
Belieber
Belieber
Posts: 23
Joined: 28 Apr 2007, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by William Gull »

Helt forferdelig fin skive! Tur-retur togreise til Trondheim ga meg sjangsen til Ä bli ganske godt kjent med den. Fet lyd, fete interludes, gresselig frekk og breial vokal.. Helt herlig at det ikke er en dritt gitarsoloer. Alt hÞres ut som om det er der av en grunn, selv de partiene som ikke faller i like god smak. Uansett, IMPERATOR er definitivt noe av det beste jeg har hÞrt pÄ lang tid. FÄ ut tapen og LPen, kjÞper begge deler!


User avatar

King_P
Belieber
Belieber
Posts: 133
Joined: 01 Apr 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by King_P »

Herlig skive, men det tar tid.

Duvende bryster.

User avatar

Stressminister
Rocker
Rocker
Posts: 606
Joined: 28 Mar 2005, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Stressminister »

Dette er en enorm skive, selvom den godt kunne vÊrt kortere. Ikke at jeg irriterer meg over lengden, men hÞrer ofte pÄ den stykkevis. Blir mer som et oppslagsverk. Uansett, denne skiva er helt drÞyt bra, gjennomtenkt og episk. 5+ /6, trekker kun for lengden..


User avatar

Anvlaibar
Belieber
Belieber
Posts: 76
Joined: 16 Oct 2007, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 32

Post by Anvlaibar »

Digg okkult stemning.


User avatar

Morkenstubbe
Rocker
Rocker
Posts: 1320
Joined: 12 Dec 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Morkenstubbe »

Skal legge inn bestilling etterhvert, blir sykelig fett Ă„ hĂžre!

"I lyden av ett hundre manns fortvilelse(over nok et Är og leve) skriver vi her pÄ screamforumet, i kulde og hat -og sinne!!!".
Image

Locked Previous topicNext topic