Over 20 grader kan bli litt for ille, spesielt mtp gjæren du har brukt. Blir litt mye estere man ikke vil ha, acetonlukt o.l. 20 bør være maks.
Hjemmebrygging
-
Topic author - Rocker
- Mood:
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
BlueGrot wrote:Over 20 grader kan bli litt for ille, spesielt mtp gjæren du har brukt. Blir litt mye estere man ikke vil ha, acetonlukt o.l. 20 bør være maks.
Målte temperaturen i rommet nå og den stoppet jammen meg rett før 20
-
- Rocker
- Favourite genre: It's complicated
- Mood:
- Been thanked: 1 time
Det du egentlig burde gjøre er å måle temperaturen i gjæringskaret, men siden det er lukket så bør du ikke fikle med det nå pga infeksjonsfare. Dette fordi gjæringsprosessen gir bevegelse som igjen gir økt varme pga friksjon. Det går an å få klistremerketermometer som du kan feste på utsiden av dunken og kan fint lese av tempen.
Regner med at den ikke ligger på de uønskede 23~ eller mer som gir disse kjipe usmakene da uansett, men det er greit å kunne måle nøyaktig i fremtiden. Litt for kaldt er alltid bedre enn litt for varmt. Gjæringen tar da lengre tid, men det blir en renere smak på brygget.
-
- Rocker
- Mood:
Presticide wrote:Hetvingjæren burde du holde deg langt unna. Jeg bruker for øyeblikket norske villgjærstammer, men helt standard tørr ale gjær funker godt nok det også. Hvis du på død og liv skal bruke hetvingjær behøver du mer honning uansett, for den oppskriften låter til å bli grusomt tørr og tynn, potensielt full av bismak.
Det optimale hadde jo vært å få tak i råhonning, og la den naturlige gjærstammen i honningen stå for gjæringen. Da snakker vi autentisk mjød.
-
- Belieber
- Mood:
Det er sant. Jeg har eksperimentert med ulike villgjærkilder, men har ikke helt oversikten lenger over hva som er hva, med enkelte unntak.
BlueGrot wrote:Stian wrote:Hvor lang tid tar en sånn prosess fra start til slutt?
Hvis du skal flaske det for å få kullsyre så tar det ca 4 uker.
Men mjød har også lang klaringstid, flasker man for tidlig kan man sitte igjen med mye groteskt bunnfall.
Avhengig av alle forhold kan gjæringstiden også variere. Jeg satt 23 liter i august 2010 som fortsatt gjæret i september 2011, men det er det drøyeste jeg har sett. Brukte villgjær, så det ligger nok der. Det inkluderte riktignok en dvale halves igjennom det da, og sånn halvdøsing resten av tiden. Problemet med mjød er at man ikke alltid kan vite når gjæren plutselig våkner til liv igjen.
Fikk en positiv overraskelse med første hylleblomstmjød. Den begynte å gjære igjen etter at jeg hadde flasket den, slik at den sprudlet fint. Utrolig nok har ikke opplevd flaskegranater enda.
-
- Rocker
- Mood:
Så lenge du er sikker på at gjæringen er over skal vinflasker gå fint. Dersom det gjærer videre under trykk så kan korkene skyte ut, eller i verste fall flasken eksplodere.
-
Topic author - Rocker
- Mood:
BlueGrot wrote:Så lenge du er sikker på at gjæringen er over skal vinflasker gå fint. Dersom det gjærer videre under trykk så kan korkene skyte ut, eller i verste fall flasken eksplodere.
Har vært ute for eksplosjoner med godt gammeldags tomtebrygg ja,hehe.
-
- Poser
- Mood:
- Has thanked: 6 times
alltid dritfett da tomtebryggflaskene jeg hadde gjemt unna for gjæring eksploderte i skapet mitt
Choke! choke! choke! the devil we evoke!
-
Topic author - Rocker
- Mood:
Det bobler trivelig i boden så en prosess er i alle fall i gang
Mtp klaring; Er det bare å øse satsen frem og tilbake mellom to kar med jevne mellomrom eller kan man jukse og bruke vinklarer?
Tenkte å tappe det på slike flasker med patentkork når tiden er inne. Bør vel duge?
-
- Belieber
- Mood:
Jeg bruker hevert til å skille mellom dunker for å klarne det. Slike flasker er helt toppers. Har også pleid å brukke vippekortflasker fra ikea, 19 spenn per enliters. Det er greit hvis du ikke har tenkt å investere i korkjern.
Kjellvete wrote:Mtp klaring; Er det bare å øse satsen frem og tilbake mellom to kar med jevne mellomrom eller kan man jukse og bruke vinklarer?
Ja, du kan jukse med å bruke klarningsmiddel for vin, det går helt fint.
Jeg venter på at min mjød snart skal bli klar for å siles over til ny dunk og godgjøre seg litt til og klar til å drikkes.
-
Topic author - Rocker
- Mood:
Presticide wrote:Har også pleid å brukke vippekortflasker fra ikea, 19 spenn per enliters.
Blir nok de tenker jeg. Foretrekker klare flasker. Har ikke altfor lang vei til nærmeste Ikea heller.
Trivelig syssel det her.Ser for meg at det kommer til å stå dunker som bobler til enhver tid i boden,hehe. Neste runde blir nok litt mer forberedt også
Nå er min mjød ferdig
Det ble bra saker det må jeg si. Og det til å være min første mjødbrygging. Er litt usikker på hvor mye prosent den holder, men skal få målt det imorra.
Ble tappet over på flasker idag så nå er det bare å hente frem en flaske når man skal supe litt
-
- Rocker
- Mood:
Kjellvete wrote:Kom på nå at jeg hadde glemt vann i gjærlåsen
f**n for et amatøropplegg
I begynnelsen av gjæringsprosessen er det nesten fysisk umulig å få rusk inn via gjærlåshullet, ettersom det er overtrykk inne i gjæringsballongen.
Vinklaring er ikke autentisk, men kan funke. Du burde kanskje drepe gjæren og, med mindre du har målt at gjæringen er over.
Klare glassflasker leder til raskere oksidering av mjøden (smaker gamp), så oppbevar flaskene mørkt.
BlueGrot wrote:Suksess?
Mjøden ble god den ja Men synes ikke alkoholprosenten er der den skal være. Virker for svak. Men s**t au, det var første gangen jeg brygget mjød så helt perfekt forventa jeg ikke. Mjøden ble god og jeg drikker den og er fornøyd
-
Topic author - Rocker
- Mood:
AOR Guru wrote:BlueGrot wrote:Suksess?
Mjøden ble god den ja Men synes ikke alkoholprosenten er der den skal være. Virker for svak.
Kan da ikke ha gått lenge nok? Min bobler og suser like friskt fortsatt så her blir det berserkergang utpå høsten