Welcome to %s forums

De beste forumene for rock og metall - før var det Scream Magazine

Login Register

Celtic Frost - uttale?

Archive on Scream Magazine from 2019 and older.

?

K
150
79%
S
40
21%

Total votes: 190

_Antarath_
Belieber
Belieber
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by _Antarath_ »

Kill.f**k.Die. wrote:
Stian wrote:Fikk melding fra Espen nå, som er i Sveits for å se nærmere på saken. Kan se ut som om mange i Sveits faktisk sier Seltic Frost. I så fall er jeg villig til å bøye meg for det, selv om jeg aldri kommer til å klare å venne meg av med Keltic Frost.

Jeg tror det er skummelt mange i Norge som sier Ishahn også.

Jeg har sagt IhNsahn i flere år.. verre det

Mosher
Belieber
Belieber
Mood:

Post by Mosher »

Sa Seltic før(80-tallet). Men som den wannabetroobmposeren jeg er, så gikk jeg mer eller mindre over til K siden så mange tøffe gutter sa det. Nå skal jeg si Seltic igjen.

Skiva er forøvrig ganske bra. MYE bedre enn det meste som blir sluppet for tiden.
Fikk vinylen også igår. Takk kongen for det. Nydelig innpakning.
Praise the lord and pass the ammunition

Nils Barvåg
Poser
Poser
Mood:

Post by Nils Barvåg »

Runar wrote:
Orcus wrote:Det er definitivt ''K''. Som man uttalte ''Kelterne/The Celts'' som er meningen.
Ja, det er jo derfor bandet selv uttaler det med s. Skal være litt opprørske mot seg selv.

Orker ikke lese gjennom hele tråden. Har ingen her poengtert at bandet sjøl ble misguided da de var i USA på åttitallet? I USA sa folk Seltic, og Tom G. Warrior gikk over til s-lyden. Senere angret han seg og tok opp igjen k-eltic...

Du, Runar, burde vite bedre... :wink:
"Only those who keep the faith shall escape the wrath of the Metallian..."

Tiwar
Belieber
Belieber
Mood:

Post by Tiwar »

Lastet opp et intervju her, for de som ikke har sett det.

Hlidskjalf
Belieber
Belieber
Mood:

Post by Hlidskjalf »

Tiwar wrote:Lastet opp et intervju her, for de som ikke har sett det.

Hehe, nice playback ;D

Tiwar
Belieber
Belieber
Mood:

Post by Tiwar »

Hlidskjalf wrote:
Tiwar wrote:Lastet opp et intervju her, for de som ikke har sett det.

Hehe, nice playback ;D

Hehe, fet den.

Runar
Rocker
Rocker
Mood:

Post by Runar »

Thefaithlesspriest wrote:
Runar wrote:
Orcus wrote:Det er definitivt ''K''. Som man uttalte ''Kelterne/The Celts'' som er meningen.
Ja, det er jo derfor bandet selv uttaler det med s. Skal være litt opprørske mot seg selv.

Orker ikke lese gjennom hele tråden. Har ingen her poengtert at bandet sjøl ble misguided da de var i USA på åttitallet? I USA sa folk Seltic, og Tom G. Warrior gikk over til s-lyden. Senere angret han seg og tok opp igjen k-eltic...

Du, Runar, burde vite bedre... :wink:
Tull og tøys. Henvis til kilder takk. Ellers blir din post forbigått i stillhet.

S-lyden er uansett det korrekte ettersom man skal uttale egennavn med s.

norseman
Belieber
Belieber
Mood:

Post by norseman »

Runar wrote: Tull og tøys. Henvis til kilder takk. Ellers blir din post forbigått i stillhet.

Dette er som nevnt før hva wikipedia sier;
Pronunciation
(adjective): kĕlʹtĭk, /ˈkeltɪk/, /"keltIk/
(proper noun): sĕlʹtĭk, /ˈseltɪk/, /"seltIk/

MEN, andre ordbøker gjør ikke denne distingsjonen, som Websters eller Oxfords. (det er lettere å se i papirutgaven) der både noun og adjective kan uttalles K-eltik eller S-eltik.

OG; hvis du leser bakgrunnsartikkelen ser man at en politisk gruppe som Celtic League kan uttales på begge måter, men helst med K. Faktum er at dette ikke er en regel for egennavn, men at grunnen til at det uttales med S er tradisjon (Dette er også hentet fra Wikidpedia);

"However /s/ remains the only recognised pronunciation of the word when it occurs in the names of sports teams, most notably the Glasgow Celtic Football Club and of the Boston Celtics basketball team; as these are proper names, the traditional pronunciation is entrenched."
http://en.wikipedia.org/wiki/Pronunciation_of_Celtic

Derfor er det faktisk fritt frem for gruppen å uttalle det Keltik Frost som de nå gjør. At de tidligere har vært forvirret om dette gjør vel ikke egentlig annet enn at man selv står fritt til å velge, og da er man tilbake til utgangspunktet; K høres rett og slett mye mye tøffere ut!
'Till, in Time's stayless stealthy swing,
Uncompromising rude reality
Mangled the Monarch of our fashioning,
Who quavered, sank; and now has ceased to be.

Runar
Rocker
Rocker
Mood:

Post by Runar »

norseman wrote:
Runar wrote: Tull og tøys. Henvis til kilder takk. Ellers blir din post forbigått i stillhet.

Dette er som nevnt før hva wikipedia sier;
Pronunciation
(adjective): kĕlʹtĭk, /ˈkeltɪk/, /"keltIk/
(proper noun): sĕlʹtĭk, /ˈseltɪk/, /"seltIk/

MEN, andre ordbøker gjør ikke denne distingsjonen, som Websters eller Oxfords. (det er lettere å se i papirutgaven) der både noun og adjective kan uttalles K-eltik eller S-eltik.

OG; hvis du leser bakgrunnsartikkelen ser man at en politisk gruppe som Celtic League kan uttales på begge måter, men helst med K. Faktum er at dette ikke er en regel for egennavn, men at grunnen til at det uttales med S er tradisjon (Dette er også hentet fra Wikidpedia);

"However /s/ remains the only recognised pronunciation of the word when it occurs in the names of sports teams, most notably the Glasgow Celtic Football Club and of the Boston Celtics basketball team; as these are proper names, the traditional pronunciation is entrenched."
http://en.wikipedia.org/wiki/Pronunciation_of_Celtic

Derfor er det faktisk fritt frem for gruppen å uttalle det Keltik Frost som de nå gjør. At de tidligere har vært forvirret om dette gjør vel ikke egentlig annet enn at man selv står fritt til å velge, og da er man tilbake til utgangspunktet; K høres rett og slett mye mye tøffere ut!
Bra innlegg, det skal du ha.
Men her følger vi tradisjon og dessuten høres det en smule bög ut å uttale det med k.

Stian
Rocker
Rocker
Mood:

Post by Stian »

Jeg kjøper avslutninga til Norseman og holder meg til k.

Runar
Rocker
Rocker
Mood:

Post by Runar »

Med nøyere gjennomtenking:

However /s/ remains the only recognised pronunciation of the word when it occurs in the names of sports teams, most notably the Glasgow Celtic Football Club and of the Boston Celtics basketball team; as these are proper names, the traditional pronunciation is entrenched.
Den eneste gjennkjente uttalelsen er med s når det gjelder fotballag. Det logiske vil være å uttale bandnavn på samme måte som fotballlag.
I stand corrected, og er like bastant på s-lyden.

DarthVidar
Poser
Poser
Mood:

Post by DarthVidar »

Det er godt mulig det skal uttales med S, men jeg har alltid sagt K og kommer til å fortsette med det. N00bs!!1
Det maa bli slutt paa denne landssvikerpolitikken, og paa jukset i MGP!

norseman
Belieber
Belieber
Mood:

Post by norseman »

Runar wrote:Med nøyere gjennomtenking:

However /s/ remains the only recognised pronunciation of the word when it occurs in the names of sports teams, most notably the Glasgow Celtic Football Club and of the Boston Celtics basketball team; as these are proper names, the traditional pronunciation is entrenched.
Den eneste gjennkjente uttalelsen er med s når det gjelder fotballag. Det logiske vil være å uttale bandnavn på samme måte som fotballlag.

Dersom du leser forklaringen i sin helhet, og ser sammenhengen med tidligere artikler, skjønner du det bedre. Først kom ordet fra gresk, og ble kun uttalt med K, så ble fikk ordet påvirkning fra fransk, og ble i uttalt med S. Unntatt i akademiske sirkler, og derfra vant og K-uttalen mer og mer frem på begynnelsen av 1900-tallet. Disse sportsklubbene har røtter før det, og beholder den opprinnelig uttalen fra det tidspunktet de startet, som var med S. Uthev heller dette "as these are proper names, the traditional pronunciation is entrenched". Siden den mest dominerende uttalen av ordet per dags dato er K, hadde det nok heller vært naturlig at et band som startet på begynnelsen av 80-tallet hadde uttalt det K, men siden de selv har vinglet er konklusjonen den samme; begge er lov, men S er femi som en 1700-talls fransk hoffparykk.

Runar
Rocker
Rocker
Mood:

Post by Runar »

norseman wrote:
Runar wrote:Med nøyere gjennomtenking:

Dersom du leser forklaringen i sin helhet, og ser sammenhengen med tidligere artikler, skjønner du det bedre. Først kom ordet fra gresk, og ble kun uttalt med K, så ble fikk ordet påvirkning fra fransk, og ble i uttalt med S. Unntatt i akademiske sirkler, og derfra vant og K-uttalen mer og mer frem på begynnelsen av 1900-tallet. Disse sportsklubbene har røtter før det, og beholder den opprinnelig uttalen fra det tidspunktet de startet, som var med S. Uthev heller dette "as these are proper names, the traditional pronunciation is entrenched". Siden den mest dominerende uttalen av ordet per dags dato er K, hadde det nok heller vært naturlig at et band som startet på begynnelsen av 80-tallet hadde uttalt det K, men siden de selv har vinglet er konklusjonen den samme; begge er lov, men S er femi som en 1700-talls fransk hoffparykk.
I USA uttaler alle Celtic Frost med s, så det er vel mer en tradisjon på at navn uttalelse med s.

Dessuten er det tøffest med s. K høres bare gay ut.

norseman
Belieber
Belieber
Mood:

Post by norseman »

Runar wrote: I USA uttaler alle Celtic Frost med s, så det er vel mer en tradisjon på at navn uttalelse med s.

Du før holde meg burgerspisende sportsfans fra USA, så hiver jeg meg med akademikerne. Konklusjonen er uansett at begge deler er lov.

Stian
Rocker
Rocker
Mood:

Post by Stian »

Dersom Seltic er den franske uttalelsen, er det ennå en grunn til å si Keltic. Runar er sykemeldt, kan ikke høre på ham.

Runar
Rocker
Rocker
Mood:

Post by Runar »

norseman wrote:
Runar wrote: I USA uttaler alle Celtic Frost med s, så det er vel mer en tradisjon på at navn uttalelse med s.

Du før holde meg burgerspisende sportsfans fra USA, så hiver jeg meg med akademikerne. Konklusjonen er uansett at begge deler er lov.
Vanskelig setning du har der til akademiker å være. 8)
Men joda, jeg er en mann av folket.

Runar
Rocker
Rocker
Mood:

Post by Runar »

Stian wrote:Dersom Seltic er den franske uttalelsen, er det ennå en grunn til å si Keltic. Runar er sykemeldt, kan ikke høre på ham.
Det gikk over til s på grunn av noe som kalles Palatalization (http://en.wikipedia.org/wiki/Palatalization), noe som er veldig kult.

Jeg er bare aktivt sykemeldt, så jeg er stort sett fullt brukbar.

King_P
Belieber
Belieber
Mood:

Post by King_P »

K er tøft, S übergay!
Duvende bryster.

Runar
Rocker
Rocker
Mood:

Post by Runar »

King_P wrote:K er tøft, S übergay!
Med den spillelisten du har i signaturen din, så skal ikke du uttale deg om hvem som er gay her.

Locked Previous topicNext topic