Det kan bli litt somling og hopping denne mÄneden, ettersom blant annet HitS skjer. Men vi skal prÞve Ä fÄ til 31 stykker, og for Ä ende opp der jeg Þnsker, mÄ vi starte i 1975. 30 kronologiske + all time high. SÄ kan dere fÄ gjette underveis pÄ hva som blir de to siste.
Og som nevnt, sÄ skal jeg ikke bare plukke mine favoritter fra hvert Är, da ville det nok blitt mye repriser, men jeg skal ta for meg filmer som kan relateres til hard rock og heavy metal. Det kan vÊre vage relasjoner, og ikke pÄ langt nÊr de beste filmene fra det Äret, men det fÄr gÄ.
SÄ vi starter i 1975. Ett Är som hadde mye gode filmer, med Jaws, en av mine favoritter, og LETT fÞrstevalg om det bare var smak det gikk pÄ, som den store blockbusteren. Dagens valg var dog nummer to pÄ listene, og er vel kanskje en av de stÞrste blockbusterene som kan kalles en kult-film, og i hvert fall av rockemusikaler. Noen vil sikkert nevne Tommy og Jesus Christ Superstar, men Tommy er jo faktisk fra samme Äret, og mÄtte pent plassere seg bak pÄ listene. Uansett kan vi presentere Tim Curry som mildt sagt eksotisk transvestitt, en pur ung Susan Sarandon som nyforlovet og nyforelsket, og Meat Loaf som en relativt mislykket produsert sexmaskin. MEN det forhindrer ham ikke i Ä synge som en gud, og nettopp Meat Loaf er grunnen til at vi velger THE ROCKY HORROR PICTURE SHOW som stafettens fÞrste valg.
Musikk fra filmen, Hot Patootie Bless My Soul: