Welcome to %s forums

De beste forumene for rock og metall - fĂžr var det Scream Magazine

Login Register

Oslo Metal Alliance

Archive on Scream Magazine from 2019 and older.

Topic author
tyand
Poser
Poser
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Oslo Metal Alliance

Post by tyand »

Haha. Sannhet, desverre.

Sist jeg var der, sammen med en prominet Oslo death metal-bassist, som forÞvrig er verdens mest rolig og snille person, ble vi begge nedsprayet av hÄrspray av en gjeng med ekle svenske Poison-posÞr-rockere. FÞrste, siste og eneste gang jeg har sett min ovennevnte venn klikke i vinkel og true med brÄk.

Denne kvelden fikk vi ogsÄ stygt blikk av ansatte fordi vi ba om gammal Metallica.

That secret Path leads the Ahran to mental woe unspeakable; woe for the dead, and helpless pity for the men of Karmic sorrow; the fruit of Karma Sages dare not still.

Bija
Poser
Poser
Mood:
Been thanked: 2 times

Post by Bija »

Haha. Did Rick?

Ber alltid om JĂ€ger-shots, Pantera - Walk og gjĂžr horns til de rundt meg for ikke Ă„ bli sprayet ned/neglelakkert av den lokale faunaen.

Punkebija
Hater staten
Hater snuten
Men mest av alt hater han gluten

TMU 2014

Tomas
Poser
Poser
Mood:

Post by Tomas »

Bija wrote:

Rock-In er "den andre" siden av Metal-Oslo. Skyggesiden, om du vil. Mordor. Ingen har noen sinne hatt det gÞy pÄ Rock-In.

:grin: :grin: :grin:
:applause:

perl -e 'print $i=pack(c5,(41*2),sqrt(7056),(unpack(c,H)-2),oct(115),10);'
:boobs:

Espen
Rocker
Rocker
Mood:

Post by Espen »

At Oslo har noe som likner pÄ en egen, separat scene for opptil flere av subsjangrene til heavy metal fÄr man anse som et sunt tegn pÄ at mye spennende skjer helt generelt, og at Oslo er en relativt stor by i kulturell mÄlestokk.

Jfr. den smÄtt pinlige og provinsielle smÄbymentaliteten som rÄder i musikkmiljÞene i de nest stÞrste byene, framfor alt Bergen.

The lime of the ancient marinade.

Dirant
Poser
Poser
Mood:

Post by Dirant »

Espen wrote:

At Oslo har noe som likner pÄ en egen, separat scene for opptil flere av subsjangrene til heavy metal fÄr man anse som et sunt tegn pÄ at mye spennende skjer helt generelt, og at Oslo er en relativt stor by i kulturell mÄlestokk.

Jfr. den smÄtt pinlige og provinsielle smÄbymentaliteten som rÄder i musikkmiljÞene i de nest stÞrste byene, framfor alt Bergen.

Kan du utdype? Ikke fordi jeg er kritisk, er bare litt usikker pÄ hva du sikter til.

Non-rising body from the grave showing new reality
What I am, what I want, I'm only after death

Dirant
Poser
Poser
Mood:

Post by Dirant »

Anti-Christer wrote:

Å pĂ„stĂ„ at line-upen pĂ„ fĂžrste konserten er sjangermessig homogen er ogsĂ„ rimelig usaklig etter min mening. Jeg legger ved linker til en lĂ„t av alle tre bandene nederst i posten, sĂ„ de som er for late til Ă„ sĂžke det opp selv ogsĂ„ fĂ„r muligheten til Ă„ gjĂžre seg opp en mening. Jeg velger Ă„ gĂ„ ut ifra (kanskje litt naivt) at de som har hĂžrt alle bandene innser at det faktisk er en ganske blandet line-up, og at det kan appellere til metallfans i alle aldersgrupper.

Pigeon Lake:

Farmhouse Killings:

To Cast A Shadow:

NÄ var det ikke jeg som mente at det stod en homogen gruppe pÄ plakaten, men jeg kan godt oppklare dette for deg. Folk her inne skiller ikke noe sÊrlig mellom de nye sjangerene og refererer til alt under samlebegrepet metalcore, selv om dette ikke egentlig er et paraplybegrep. Det er forstÄelig at dette gÄr dere pÄ nervene.

NÄr det er sagt, det de mener med en homogen gruppe band er at det er to mer eller mindre Göteborg-inspirerte band (med mine referanser) og en slags Pantera-Volbeat. Disse tre har nedslagsfelt i den samme demografien og er sikkert en fin blanding for de som liker sÄnt, men den er homogen i den forstand at den ikke gjÞr noe for denne foreslÄtte assimileringen av subsjangere. Det er jo ikke som om Deathhammer stÄr pÄ plakaten.

snokslam
Poser
Poser
Mood:

Post by snokslam »

Dirant wrote:
Anti-Christer wrote:

Å pĂ„stĂ„ at line-upen pĂ„ fĂžrste konserten er sjangermessig homogen er ogsĂ„ rimelig usaklig etter min mening. Jeg legger ved linker til en lĂ„t av alle tre bandene nederst i posten, sĂ„ de som er for late til Ă„ sĂžke det opp selv ogsĂ„ fĂ„r muligheten til Ă„ gjĂžre seg opp en mening. Jeg velger Ă„ gĂ„ ut ifra (kanskje litt naivt) at de som har hĂžrt alle bandene innser at det faktisk er en ganske blandet line-up, og at det kan appellere til metallfans i alle aldersgrupper.

Pigeon Lake:

Farmhouse Killings:

To Cast A Shadow:

NÄ var det ikke jeg som mente at det stod en homogen gruppe pÄ plakaten, men jeg kan godt oppklare dette for deg. Folk her inne skiller ikke noe sÊrlig mellom de nye sjangerene og refererer til alt under samlebegrepet metalcore, selv om dette ikke egentlig er et paraplybegrep. Det er forstÄelig at dette gÄr dere pÄ nervene.

NÄr det er sagt, det de mener med en homogen gruppe band er at det er to mer eller mindre Göteborg-inspirerte band (med mine referanser) og en slags Pantera-Volbeat. Disse tre har nedslagsfelt i den samme demografien og er sikkert en fin blanding for de som liker sÄnt, men den er homogen i den forstand at den ikke gjÞr noe for denne foreslÄtte assimileringen av subsjangere. Det er jo ikke som om Deathhammer stÄr pÄ plakaten.

Skulle til Ä skrive det samme. Bare litt dÄrligere formulert. Vil legge til at det vel ogsÄ er mye av de samme folkene som vanker mye pÄ rock in, eller? Livet er for Þvrig for kort til Ä drikke sur Þl. Men, igjen, ser og setter pris pÄ initiativet, hÄper det gÄr godt og favner bredt!

Digitus Impudicus!

Hachon
Belieber
Belieber
Mood:

Post by Hachon »

snokslam wrote:

Livet er for Þvrig for kort til Ä drikke sur Þl. Men, igjen, ser og setter pris pÄ initiativet, hÄper det gÄr godt og favner bredt!

Ærlig talt, du sa noe annet i Ăžl-trĂ„den!

snokslam wrote:

Svarte ipa stout og sur Ăžl, da det er de som har det med Ă„ forsvinne fortest fra kjĂžleskapet. Friske tĂžrre pale ale's er vel det jeg craver aller mest om dagen

Image

snokslam
Poser
Poser
Mood:

Post by snokslam »

Haha, BLAM. Forskjell pÄ sokke-sur og sitron-sur da =D

Digitus Impudicus!

BlueGrot
Rocker
Rocker
Favourite genre: It's complicated
Mood:
Been thanked: 1 time
Norway

Post by BlueGrot »

Bija wrote:

Haha. Did Rick?

Ber alltid om JĂ€ger-shots, Pantera - Walk og gjĂžr horns til de rundt meg for ikke Ă„ bli sprayet ned/neglelakkert av den lokale faunaen.

Du har blitt sÄ diplomatisk pÄ din eldre dager.

Joakim
Belieber
Belieber
Mood:

Post by Joakim »

Hoi! En trÄd med glÞd pÄ screamforumet, moro!

Eller sier jeg meg enig med denne karen:

Shrinebuilder wrote:

Ønsker dere lykke til.
Om dere setter opp konserter med band jeg liker sÄ dukker jeg opp.
Den fĂžrste konserten er ikke min kopp med te.

"I loved you in Bloodsport"

Anti-Christer
Beli
Beli
Mood:

Post by Anti-Christer »

Dirant wrote:
Anti-Christer wrote:

Pigeon Lake:

Farmhouse Killings:

To Cast A Shadow:

Det er tydelig at vi har veldig forskjellig syn pÄ sjanger du og jeg. To Cast A Shadow f.eks, som jeg spiller i er i hovedsak inspirert av band fra 90-tallet, som paradise lost, my dying bride, theatre of tragedy osv. I mitt hode er det veldig vanskelig Ä fÄ plass til dette under et samlet begrep kalt metalcore.

Dirant
Poser
Poser
Mood:

Post by Dirant »

Dirant wrote:

Du mÄ lese det som skrives.

Anti-Christer
Beli
Beli
Mood:

Post by Anti-Christer »

Det er kjedelig Ă„ mĂžte gode argumenter, det skjĂžnner jeg godt!

Dirant
Poser
Poser
Mood:

Post by Dirant »

Haha!

Stian
Rocker
Rocker
Mood:

Post by Stian »

Det er ikke noen spesielt gode argumenterer fra noen av dere. Men essensen er at de aller, aller fleste pÄ nettopp DETTE forumet, i hvert fall i denne trÄden, sverger til alt annet enn "moderne metal", for Ä si det banalt. Og sÄ kaller man det metalcore delvis for enkelhets skyld, delvis for Ä distansere seg. Det er en innarbeidet metodikk i metal. Kall alt du ikke liker for noe kjipt. Alt fra nittitallet som var litt soft ble kalt grunge av de som ikke likte det. Alt for ti Är siden som var moderne ble kalt nu-metal av de som ikke likte det. Og alt som sÄ langt har vÊrt presentert under fanen Oslo Metal Alliance blir her kalt metalcore.

Ikke noe man skal ta seg veldig nÊr av, det er mer som en hersketeknikk/provokasjon Ä regne. Jeg tror alle hadde vÊrt tjent med Ä legge ballen dÞd, og sÄ kan man promotere nÄr det er noe Ä promotere, og heller si at man for Äpningskonserten sin del har gjort det man kan pÄ Screamforumet, og bruke mer tid pÄ fora som favner mÄlgruppen. Pyro, Metal Hammer, hva vet jeg.

Böh!
Rocker
Rocker
Mood:

Post by Böh! »

Kom deg ut av trÄden, din konstruktive jÊvel.

Sent from my Acer Aspire using Bulgorttalk

Image

Dirant
Poser
Poser
Mood:

Post by Dirant »

Stian wrote:

Det er ikke noen spesielt gode argumenterer fra noen av dere. Men essensen er at de aller, aller fleste pÄ nettopp DETTE forumet, i hvert fall i denne trÄden, sverger til alt annet enn "moderne metal", for Ä si det banalt. Og sÄ kaller man det metalcore delvis for enkelhets skyld, delvis for Ä distansere seg. Det er en innarbeidet metodikk i metal. Kall alt du ikke liker for noe kjipt. Alt fra nittitallet som var litt soft ble kalt grunge av de som ikke likte det. Alt for ti Är siden som var moderne ble kalt nu-metal av de som ikke likte det. Og alt som sÄ langt har vÊrt presentert under fanen Oslo Metal Alliance blir her kalt metalcore.

Det var jo akkurat det jeg skrev, jeg argumenterte jo ikke mot han.

Lothar Schramm
Poser
Poser
Mood:

Post by Lothar Schramm »

Anti-Christer wrote:

Det er kjedelig Ă„ mĂžte gode argumenter, det skjĂžnner jeg godt!

Ja. skikkelig gode argumenter :^o

Tror ikke du har overbevist noen her inne om noe som helst. Ta med deg de gode argumentene dine til Cock In i stedet, og prĂžv der!

http://www.noposersplease.com
http://www.diskord.net
http://www.facebook.com/katakombenoslo

"In the decay of time and the putridity of ageing, eternal darkness would seem a blessing..."

Shrinebuilder
Rocker
Rocker
Favourite genre: Hard Rock
Mood:
Korea North

Post by Shrinebuilder »

Kanskje vi trenger enda en forklaring:

Folk som ikke hÞrer pÄ metalcore har gjerne liten innsikt i hva som faktisk kalles metalcore av folk som hÞrer pÄ metalcore.
I dette tilfellet, for Ä pÄpeke det for nittifjerde gang, blir moderne metal lempet inn under """"""metalcore""""""-begrepet.

Jeg har faktisk sjekket ut alle de tre youtube-linkene, og siden jeg har null/lite forhold til sjangeren(e) bandene opererer i, henger jeg dem pÄ knagger som gir mening for meg:

Pigeon Lake hÞres ut, som D pÄpeker, som Pantera/Volbeat/shortsmetal.
Farmhouse Killings hĂžres for meg ut som melodisk svenskedeathmetal.
I To Cast A Shadows tilfelle sÄ gÄr tankene i retning av at det er en blanding av """""""""""""metalcore""""""""" og "damedoom" ((C) GladÞks) fra 90-tallet, som du sier. Det som peker meg i retning """""""""""""""""""""""""""metalcore"""""""""""""" er vekslingene mellom ren- og brÞlevokal, chugginga og noen av riffene.

PS: AnfĂžrselstegnene antyder at ordet """"""""metalcore"""""""""""""" ikke tilsvarer den offisielle sjangerdefinisjonen av "metalcore" utarbeidet av WMCA(=World Metal Core Alliance)

PPS: Jeg ser for meg at Ä sette likhetstegn mellom en moderne metal-sound og metalcore er minst like irriterende for utÞvere av den sjangeren, som blanding av sludge og post-metal er for enkelte her pÄ boardet.

Locked Previous topicNext topic