Welcome to %s forums

De beste forumene for rock og metall - før var det Scream Magazine

Login Register

Norge ikke lenger på topp når det gjelder Black Metal?

Archive on Scream Magazine from 2019 and older.

Er Norges storhetstid over?

Norge er fortsatt best!
78
57%
Norge er ligger på lik linje med andre land
26
19%
Andre land er bedre!
34
25%
 
Total votes: 138
User avatar

Interemptor
Spermatozoon
Posts: 0
Joined: 20 Mar 2005, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Interemptor »

Enig i at Norge har tapt seg veldig. Synes ikke engang at nyere Darkthrone er noe fett, det er faktisk direkte dårlig sett i forhold til deres gamle utgivelser. Det er som Tenebres sier, de norske banda har inkorporert for mange heavy og punk elementer i musikken. Det kan funke i små doser, men når det tar helt av blir som regel black metalen rimelig laber.

User avatar

MARDVK
Rocker
Rocker
Posts: 1871
Joined: 28 Mar 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by MARDVK »

Jeg har alltid rett, so here goes:

Man må utenfor norske grenser for å finne de beste banda i disse dager dessverre. Det er noe pågang her og der i Norge også, men I DISSE DAGER er scener som den svenske desidert best.

Malign, Ofermod, Ondskapt, Watain, Marduk, Craft+++++++++

Nuff said.

Også Finnland ligger et hestehode foran oss.

Polen, Frankrike og Tyskland har mye bra, men synes Norge ligger et lite hakk foran dem.
Amerika har kanskje 3-4 band som er verdt å nevne, av 100000000, så de hører ikke hjemme her.




Men er det egentlig så viktig?

Takk for meg, det skulle bare mangle at jeg opplyser først som sist.
MALVM QVOD HOMINES FACIVNT
Image

User avatar

Kill.Fuck.Die.
Belieber
Belieber
Posts: 159
Joined: 28 Jul 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Kill.Fuck.Die. »

fukkwitt wrote:
Kill.f**k.Die. wrote:
fukkwitt wrote:
Kill.f**k.Die. wrote:
Det finnes ikke noen måte å få en bra utvikling på etter at BM var på topp på tidlig 90-tall. "Utviklingen" består i at de blir kommerse. Stagnasjon er selvsagt heller ikke noe bra. Full stopp derimot hadde vært noe, slik at vi i det minste slipper å se en i utgangspunktet bra musikkstil bli hånet daglig.

Jeg mener at Carpathian Forest og Nattefrost av de norske fortsatt har noe å fare med, men alle andre kan trygt slutte hvis de ikke har gjort det allerede. Jeg har også visse forhåpninger til at Greven skal lage bedre musikk når han kommer ut, og slipper å forholde seg til fengselets eneste synthesizer.

Mmm. Men du glemmer Thorns, da.
Har bare hørt splitten med Emperor, og det likte jeg ikke.

Tsk, moderatorer, ass. [-(

Men seriøst, det er j****g fett, men enig i at bruken av trommemaskin er noget uheldig.
Nå sa jeg ingenting om trommemaskin, bare at musikken ikke var bra.
Image


6Voldsinn9
Infant
Infant
Posts: 2
Joined: 09 Dec 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by 6Voldsinn9 »

necronomicon wrote:
Haha. Jeg er 20 (om ti dager), så jeg mener ikke at jeg har "hørt på metal siden de ble født". Poenget med å poengtere at de er under 18 er for å vise tendensene her.

Tro jeg vet best? Jeg vet hva jeg liker. Exucusé moi for at jeg tør å si hva jeg liker.

Musikken utvikler seg ikke lenger. Det er dét som er problemet. De har stagnert på overpolert musikk med rock'n'roll-riff (Satyricon...).
Personlig driter jeg i norsk black metal - og det har jeg alltid gjort. Eneste som er irriterende er når folk fortsatt tror at Norge fremdeles er ledende innen blackmetal. Susperia kan lage så mye p**s de vil, jeg regner ikke med at de bryr seg om jeg sier ifra heller. Men det er folkene som hører på dette og tror dette knuser alle andre land, som fortjener å høre at de tar feil. Det er som at LSK-fansen fortsatt skal påstå at de var best i cup'en: "f**k IT! Dere tapte!".

Få dere en egen smak og beveg dere ut av Skandinavia (helst mot Øst-Europa), da vil dere skjønne at norsk black metal ikke er en dritt.


Det er feeling jeg ser etter. Ca. 90% av black metal band har ikke det lenger. Ihvertfall ikke norske. Vi har det for fint her. Så jeg er enig med Fisherman; i Øst-Europa har de det fortsatt j****g nok til å lage fet "undergrunnsmusikk".

Håhå, der gikk du i din egen felle.


Så alle skal begynne å like øst-europeisk metall pga det syntes du er bra? Skrev ikke du akkurat noe om og få sin egen smak? Og ha det j****g har (nesten) aldri vært et faktum i å spille bra black metal. Hvis det hadde vært saken så hadde band fra Afrika trona. Tviler på at Darkthrone hadde det så j****g da de ga ut A Blaze In The Northern Sky og Under A Funeral Moon. Samme med Emperor's In The Nightside Eclipse osv. At band har begynt å spille mere rock'n roll riff er vel for at det er lettere og svelge. Samtidig som dem begynner å gå tomt for ordentlig black metal ideer. Men Carpathian Forest har nesten alltid vært rock'n roll, så dere liker vel ikke det heller? Og hvis dere gjør det. Hvofor er det akseptert? Men det virker som dere ser på mainstream black metal banda her i Norge. Se på Urgehal, Koldbrann, Orcustus, Furze, Taake, Kvist osv, finner ikke mye rock'n roll der. Der vil jeg si at The True Norwegian Black Metall'en ligger. Sterke undergrunnsband i Norge er det et flust av. Det kan jeg ikke si om andre land.
Yeah!

User avatar

Kill.Fuck.Die.
Belieber
Belieber
Posts: 159
Joined: 28 Jul 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Kill.Fuck.Die. »

6Voldsinn9 wrote:At band har begynt å spille mere rock'n roll riff er vel for at det er lettere og svelge. Samtidig som dem begynner å gå tomt for ordentlig black metal ideer. Men Carpathian Forest har nesten alltid vært rock'n roll, så dere liker vel ikke det heller? Og hvis dere gjør det. Hvofor er det akseptert? Men det virker som dere ser på mainstream black metal banda her i Norge. Se på Urgehal, Koldbrann, Orcustus, Furze, Taake, Kvist osv, finner ikke mye rock'n roll der. Der vil jeg si at The True Norwegian Black Metall'en ligger. Sterke undergrunnsband i Norge er det et flust av. Det kan jeg ikke si om andre land.
Der tar du helt feil. Black Metal var aldri ment å bare være Transilvanain Hunger. Det er nok av rom for "rock 'n' roll" og "punk", for det er det som ligger til grunn. Både Venom og Celtic Frost hadde mye riff som dagens barn tror er punk når Darkthrone lager variasjoner over det, men de riffene har en like selvsagt plass i Black Metal som blast beats.
Image

User avatar

Hansypansy
Spermatozoon
Posts: 0
Joined: 23 Oct 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Hansypansy »

Heia Necronomicon!

User avatar

snokslam
Poser
Poser
Posts: 210
Joined: 12 Aug 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by snokslam »

beherit, cryfemal, 1349 og tsjuder er så å si de eneste bmbanda jeg hører på utenom det gamlegamle, så norge klarer seg vel greit for min del..
Digitus Impudicus!

User avatar

Ukjent
Belieber
Belieber
Posts: 17
Joined: 01 Apr 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Ukjent »

Jeg for min del må si jeg syns "post-black metal" (som wikipedia kaller det) er knallfett og bedre enn den uendelige resirkulasjonen av gamle klisjéer og idéer. Greit nok, det var j****g fett da, og musikken mange av de gamle banda lagde er fortsatt knall. Men fy f**n så kjedelig det er å høre på norsk ungdom i dag som spiller TRU NÅRVIDJAN BLÆKK METL. Ta'rei ei bolle.
Livet er kort til å bli surt

User avatar

necronomicon
Belieber
Belieber
Posts: 71
Joined: 24 Mar 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by necronomicon »

6Voldsinn9 wrote: Håhå, der gikk du i din egen felle.


Så alle skal begynne å like øst-europeisk metall pga det syntes du er bra? Skrev ikke du akkurat noe om og få sin egen smak? Og ha det j****g har (nesten) aldri vært et faktum i å spille bra black metal. Hvis det hadde vært saken så hadde band fra Afrika trona. Tviler på at Darkthrone hadde det så j****g da de ga ut A Blaze In The Northern Sky og Under A Funeral Moon. Samme med Emperor's In The Nightside Eclipse osv. At band har begynt å spille mere rock'n roll riff er vel for at det er lettere og svelge. Samtidig som dem begynner å gå tomt for ordentlig black metal ideer. Men Carpathian Forest har nesten alltid vært rock'n roll, så dere liker vel ikke det heller? Og hvis dere gjør det. Hvofor er det akseptert? Men det virker som dere ser på mainstream black metal banda her i Norge. Se på Urgehal, Koldbrann, Orcustus, Furze, Taake, Kvist osv, finner ikke mye rock'n roll der. Der vil jeg si at The True Norwegian Black Metall'en ligger. Sterke undergrunnsband i Norge er det et flust av. Det kan jeg ikke si om andre land.

Hvorfor gikk jeg i min egen felle? Bare påpeker at det lønner seg å gå ut fra Skandinavia om man vil ha bra black metal. IHVERTFALL mot Øst-Europa. Er det noe galt med anbefalinger?

Du bør ikke ta det så j****g seriøst det med å "ha det bra"/"Ha det j****g". Er vel heller en litt slapp begrunnelse på hvorfor de klarer å spy ut mer black metal med feeling enn hva Norge har klart de siste 10 årene.
Du tar argumenter tydeligvis LITT for bokstavelig når du kommer med
Tviler på at Darkthrone hadde det så j****g da de ga ut A Blaze In The Northern Sky og Under A Funeral Moon. Samme med Emperor's In The Nightside Eclipse osv.

...så det gidder jeg ikke kommentere engang. Selv om jeg har gjort det så smått nå.

Kvist - eksisterer det fremdeles?
Hvorfor er Koldbrann undergrunn? Ser man på salgstall er det ihvertfall ikke undergrunn. De har solgt flere skiver enn hva Espen Lind gjorde da han het "Sway" og ga ut skiva "Blue".

At band har begynt å spille mere rock'n roll riff er vel for at det er lettere og svelge.

Lettere å svelge sier du? For hvem? De som kjøper skivene? Ja, nettopp. Der har du svaret ditt.
Det er det DUMMESTE jeg har hørt på lenge. Og de viser at du selv sier at blackmetal har mistet feelingen, blitt glattpolert og lager musikk for at det skal selge, og for at det skal være "lettere å svelge".

Der tapte du hele diskusjonen ved å lande i din egen drit.





Og PS: Lær deg å lage avsnitt.
Image

User avatar

Voidhanger
Poser
Poser
Posts: 273
Joined: 28 Jul 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Voidhanger »

6Voldsinn9 wrote:Og ha det j****g har (nesten) aldri vært et faktum i å spille bra black metal. Hvis det hadde vært saken så hadde band fra Afrika trona. Tviler på at Darkthrone hadde det så j****g da de ga ut A Blaze In The Northern Sky og Under A Funeral Moon. Samme med Emperor's In The Nightside Eclipse osv.

Du misforstår totalt. Det ho tar opp handlar om den inspirasjonen ein får frå f.eks. opplevelse av undertrykking frå kyrkja. Veldig mange av dei norske BM-banda som speler i dag høyres veldig uinspirerte ut, og mange av dei står ikkje for noko av kva dei predikerer.

User avatar

Buttmunch
Belieber
Belieber
Posts: 19
Joined: 05 Sep 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Buttmunch »

Ingen har vært bedre enn Venom og Celtic Frost uansett.

User avatar

Lang trang gang
Belieber
Belieber
Posts: 121
Joined: 31 Aug 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Lang trang gang »

Kill.f**k.Die. wrote:
fukkwitt wrote:
Kill.f**k.Die. wrote:
fukkwitt wrote:
Kill.f**k.Die. wrote:
Det finnes ikke noen måte å få en bra utvikling på etter at BM var på topp på tidlig 90-tall. "Utviklingen" består i at de blir kommerse. Stagnasjon er selvsagt heller ikke noe bra. Full stopp derimot hadde vært noe, slik at vi i det minste slipper å se en i utgangspunktet bra musikkstil bli hånet daglig.

Jeg mener at Carpathian Forest og Nattefrost av de norske fortsatt har noe å fare med, men alle andre kan trygt slutte hvis de ikke har gjort det allerede. Jeg har også visse forhåpninger til at Greven skal lage bedre musikk når han kommer ut, og slipper å forholde seg til fengselets eneste synthesizer.

Mmm. Men du glemmer Thorns, da.
Har bare hørt splitten med Emperor, og det likte jeg ikke.

Tsk, moderatorer, ass. [-(

Men seriøst, det er j****g fett, men enig i at bruken av trommemaskin er noget uheldig.
Nå sa jeg ingenting om trommemaskin, bare at musikken ikke var bra.

Pah! Gammel Thorns er jo essensen av den gamle norske scena. :)
Fyy faan kor jæævlig det e!!!

User avatar

Lang trang gang
Belieber
Belieber
Posts: 121
Joined: 31 Aug 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Lang trang gang »

Voidhanger wrote:
6Voldsinn9 wrote:Og ha det j****g har (nesten) aldri vært et faktum i å spille bra black metal. Hvis det hadde vært saken så hadde band fra Afrika trona. Tviler på at Darkthrone hadde det så j****g da de ga ut A Blaze In The Northern Sky og Under A Funeral Moon. Samme med Emperor's In The Nightside Eclipse osv.

Du misforstår totalt. Det ho tar opp handlar om den inspirasjonen ein får frå f.eks. opplevelse av undertrykking frå kyrkja. Veldig mange av dei norske BM-banda som speler i dag høyres veldig uinspirerte ut, og mange av dei står ikkje for noko av kva dei predikerer.

Det gjør ikke alle pissbanda fra øst-europa heller.
Fyy faan kor jæævlig det e!!!

User avatar

MARDVK
Rocker
Rocker
Posts: 1871
Joined: 28 Mar 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by MARDVK »

fukkwitt wrote:
Voidhanger wrote:
6Voldsinn9 wrote:Og ha det j****g har (nesten) aldri vært et faktum i å spille bra black metal. Hvis det hadde vært saken så hadde band fra Afrika trona. Tviler på at Darkthrone hadde det så j****g da de ga ut A Blaze In The Northern Sky og Under A Funeral Moon. Samme med Emperor's In The Nightside Eclipse osv.

Du misforstår totalt. Det ho tar opp handlar om den inspirasjonen ein får frå f.eks. opplevelse av undertrykking frå kyrkja. Veldig mange av dei norske BM-banda som speler i dag høyres veldig uinspirerte ut, og mange av dei står ikkje for noko av kva dei predikerer.

Det gjør ikke alle pissbanda fra øst-europa heller.

Ikke alle, men akkurat det skiller melken fra fløten eller hva f**n det heter.
MALVM QVOD HOMINES FACIVNT
Image

User avatar

Kill.Fuck.Die.
Belieber
Belieber
Posts: 159
Joined: 28 Jul 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Kill.Fuck.Die. »

fukkwitt wrote:
Voidhanger wrote:
6Voldsinn9 wrote:Og ha det j****g har (nesten) aldri vært et faktum i å spille bra black metal. Hvis det hadde vært saken så hadde band fra Afrika trona. Tviler på at Darkthrone hadde det så j****g da de ga ut A Blaze In The Northern Sky og Under A Funeral Moon. Samme med Emperor's In The Nightside Eclipse osv.

Du misforstår totalt. Det ho tar opp handlar om den inspirasjonen ein får frå f.eks. opplevelse av undertrykking frå kyrkja. Veldig mange av dei norske BM-banda som speler i dag høyres veldig uinspirerte ut, og mange av dei står ikkje for noko av kva dei predikerer.

Det gjør ikke alle pissbanda fra øst-europa heller.
Polakkene har forresten god grunn til å hate kristne, for Polen er pissekristent og blodkonservativt. De må bare brenne kirker der for min del.
Image

User avatar

Voidhanger
Poser
Poser
Posts: 273
Joined: 28 Jul 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Voidhanger »

fukkwitt wrote:
Voidhanger wrote:
6Voldsinn9 wrote:Og ha det j****g har (nesten) aldri vært et faktum i å spille bra black metal. Hvis det hadde vært saken så hadde band fra Afrika trona. Tviler på at Darkthrone hadde det så j****g da de ga ut A Blaze In The Northern Sky og Under A Funeral Moon. Samme med Emperor's In The Nightside Eclipse osv.

Du misforstår totalt. Det ho tar opp handlar om den inspirasjonen ein får frå f.eks. opplevelse av undertrykking frå kyrkja. Veldig mange av dei norske BM-banda som speler i dag høyres veldig uinspirerte ut, og mange av dei står ikkje for noko av kva dei predikerer.

Det gjør ikke alle pissbanda fra øst-europa heller.

Sjølvsagt ikkje.

Så lenge kvalitetsutgivelsar frå norske band er sjelden vare, og det finnes kvalitet utanfor dei norske grensene, fattar eg ikkje kvifor så mange tviholder på skylappane sine. "Black Metal er norsk, og alt annet er dårlige etterligninger!!!" Bah.

User avatar

DarthVidar
Poser
Poser
Posts: 338
Joined: 29 Jul 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by DarthVidar »

Jeg gidder ikke å bry meg. Bra musikk er bra musikk, uansett sjanger eller landegrenser. :roll:
Det maa bli slutt paa denne landssvikerpolitikken, og paa jukset i MGP!

User avatar

Lang trang gang
Belieber
Belieber
Posts: 121
Joined: 31 Aug 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Lang trang gang »

Voidhanger wrote:
fukkwitt wrote:
Voidhanger wrote:
6Voldsinn9 wrote:Og ha det j****g har (nesten) aldri vært et faktum i å spille bra black metal. Hvis det hadde vært saken så hadde band fra Afrika trona. Tviler på at Darkthrone hadde det så j****g da de ga ut A Blaze In The Northern Sky og Under A Funeral Moon. Samme med Emperor's In The Nightside Eclipse osv.

Du misforstår totalt. Det ho tar opp handlar om den inspirasjonen ein får frå f.eks. opplevelse av undertrykking frå kyrkja. Veldig mange av dei norske BM-banda som speler i dag høyres veldig uinspirerte ut, og mange av dei står ikkje for noko av kva dei predikerer.

Det gjør ikke alle pissbanda fra øst-europa heller.

Sjølvsagt ikkje.

Så lenge kvalitetsutgivelsar frå norske band er sjelden vare, og det finnes kvalitet utanfor dei norske grensene, fattar eg ikkje kvifor så mange tviholder på skylappane sine. "Black Metal er norsk, og alt annet er dårlige etterligninger!!!" Bah.

Jeg har i allefall vanskelig for å finne kvalitetsutgivelser generellt.
Fyy faan kor jæævlig det e!!!

User avatar

Primitiv Kloning
Embryo
Embryo
Posts: 1
Joined: 09 Oct 2005, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Primitiv Kloning »

MARDUK wrote:Jeg har alltid rett, so here goes:

Man må utenfor norske grenser for å finne de beste banda i disse dager dessverre. Det er noe pågang her og der i Norge også, men I DISSE DAGER er scener som den svenske desidert best.

Malign, Ofermod, Ondskapt, Watain, Marduk, Craft+++++++++

Nuff said.

Også Finnland ligger et hestehode foran oss.

Polen, Frankrike og Tyskland har mye bra, men synes Norge ligger et lite hakk foran dem.
Amerika har kanskje 3-4 band som er verdt å nevne, av 100000000, så de hører ikke hjemme her.




Men er det egentlig så viktig?

Takk for meg, det skulle bare mangle at jeg opplyser først som sist.

Skjønner ikke helt dette synspunktet. Regner med du tenker på denne bølgen av undergrunnsband fra de nevnte landene. Ofermod, Watain og Ondskapt mener jeg ikke gjør stort annet enn å plankekjøre norsk/svensk 90-talls BM. Dette gjør de i tillegg med en forsvinnende liten grad av proffesjonalitet og innovasjon. Craft er ikke så ille, til tross for at det høres ut som Satyricon med dårlig produksjon. Satanic Warmaster fra Finland som har fått en god del oppmerksomhet fremstår for meg helt latterlig. Elendig instrumenthåndtering kombinert med resirkulerte, monotone og platte melodier/riff kvalifiserer ikke til bra black metal. Sammenligner man nevnte band med dets inspirasjonskilder holder det f**n ikke mål for fem flate øre.

Mener at publikummet denne undergrunnsblackmetalen har er alt for lite kritisk. Det virker som alt med snev av musikalitet skal opphauses og geniforklares.

Denne tendensen gjør at kvalitetsbeviste folk må spa seg gjennom tre tonn middelmådig dritt for å finne de bra undergrunssutgivelsene.

User avatar

Voidhanger
Poser
Poser
Posts: 273
Joined: 28 Jul 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Voidhanger »

Paiddeboilla wrote:Skjønner ikke helt dette synspunktet. Regner med du tenker på denne bølgen av undergrunnsband fra de nevnte landene. Ofermod, Watain og Ondskapt mener jeg ikke gjør stort annet enn å plankekjøre norsk/svensk 90-talls BM. Dette gjør de i tillegg med en forsvinnende liten grad av proffesjonalitet og innovasjon. Craft er ikke så ille, til tross for at det høres ut som Satyricon med dårlig produksjon. Satanic Warmaster fra Finland som har fått en god del oppmerksomhet fremstår for meg helt latterlig. Elendig instrumenthåndtering kombinert med resirkulerte, monotone og platte melodier/riff kvalifiserer ikke til bra black metal. Sammenligner man nevnte band med dets inspirasjonskilder holder det f**n ikke mål for fem flate øre.

Mener at publikummet denne undergrunnsblackmetalen har er alt for lite kritisk. Det virker som alt med snev av musikalitet skal opphauses og geniforklares.

Denne tendensen gjør at kvalitetsbeviste folk må spa seg gjennom tre tonn middelmådig dritt for å finne de bra undergrunssutgivelsene.

Si meg, hva ser du etter i god Black Metal? De bandene du nevner har etter min mening det viktigste elementet på plass: feeling.

edit: f**n, der slo eg over til bokmål att..

Locked Previous topicNext topic