Welcome to %s forums

De beste forumene for rock og metall - fĂžr var det Scream Magazine

Login Register

Tidenes fÞrste, HELSTØPTE Heavy Metal Album?

Archive on Scream Magazine from 2019 and older.

Hvem ga ut tidenes fÞrste, HELSTØPTE Heavy Metal album?

Deep Purple (in Rock)
9
14%
Led Zeppelin (II)
2
3%
Black Sabbath (Paranoid)
40
62%
Ingen av disse (vennligst spesifisér)
14
22%

Total votes: 65

Topic author
DummeBirger
Belieber
Belieber
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Tidenes fÞrste, HELSTØPTE Heavy Metal Album?

Post by DummeBirger »

Inspirert av torjo's trÄd (pÄ HArd Rock forumet) om Heavy Metal's unnfangelse, fÞdsel og tidlige barndom, fikk jeg lyst til Ä spisse deler av denne diskusjonen litt.
Jeg synes torjo har laget en j****g bra trÄd, og er glad for at han har hentet den fram igjen fra det mÞrke velvet, der nede i Kiel! :D

En tidslinje er i og for seg bra, og det er mange nedslagspunkter rundt hva som kan assosieres med Heavy Metal, allerede fra "You really got me" med Kinks fra 1964.

Men enkeltlÄter, tidspunkt for langt hÄr, tidspunkt for nÄr noen begynte Ä bruke kors, nagler og skinnklÊr, begynte Ä skrike i stedet for Ä synge fÞrste gang, osv., er strengt talt sideordnede aktiviteter.

Derfor tenkte jeg at jeg skulle ta en betraktning rundt "De 3 store" pionerene innen HM, nemlig Black Sabbath, Deep Purple og Led Zeppelin.

(SÄ er det bare Ä vente pÄ pepper fra dem som mener det er andre helstÞpte HM-album som burde vÊrt med i pollen... :wink: )

I og med at BS (ikke overraskende, med tanke pÄ den historieomskrivningen vi ofte ser her pÄ forumet! :wink: ) er de som klart leder torjo's poll sÄ langt, starter vi derfor med en vurdering av akkurat hva som gjÞr at BS har hatt, og har den unike "Godfathers of HM" som de mer eller mindre rettmessig har fortjent.

Jeg vil pÄstÄ at dette er svÊrt forstÄelig, basert pÄ lÄter som "Black Sabbath", "N.I.B.", War Pigs", "Paranoid", "Iron Man", Children of the Grave" og "Into the Void".

"Problemet" er at disse lÄtene fordeler seg pÄ 3 forskjellige album.

Jfr. tidl. poster i trÄden om at det er fÞrste helstÞpte HM-album som er interessant, fordi det finnes enkeltlÄter helt tilbake til 1964 som isolert sett kan tendere opp imot HM, er dette like relevant for Black Sabbath som for alle andre, eller hur?

Sabbath's debutskive har jo beinknusere av noen lÄter som f.eks. tittelkuttet og til dels N.I.B.

Sanger som The Wizzard og Evil Woman derimot, er jo nesten reinspikka Blues!

Utover dette, er det flere lÄter som i beste fall kan kalles bluesbasert Hard Rock/tidl. Heavy Metal, men "renspikka HM" er dette albumet definitivt ikke.

Det kan dermed ikke vÊre debuten til BS som gjÞr dem sÊregne i sÄ mÄte.

Min pÄstand er derfor at det fÞrste HELSTØPTE Heavy Metal-albumet som Black Sabbath ga ut, het Paranoid. (Jeg ser da bort i fra "Planet Caravan" og til dels "Fairies wear boots" som fÞrst og fremst er tung, blues-basert Hard Rock)

Vi kan dermed legge lista for "tidenes fĂžrste helestĂžpte HM-album, senest til datoen 18. september, 1970 (da albumet ble utgitt i UK).

Da hadde imidlertid Deep Purple allerede gitt ut "Deep Purple in Rock" (juni, 1970) og Led Zeppelin hadde gitt ut bÄde "I" (12. januar 1969), "II" (22. oktober 1969) og snart "III" (05. oktober 1970).

Ettersom In Rock Äpenbart er bandets fÞrste, mulige album-kandidat, pÄ tross av at dette var bandets 5. Long Play album, ser det jo ut som enkel matchball til Led Zeppelin.

"Led Zeppelin I" har jo lÄter som "Dazed and Confused" og "Communication Breakdown" som begge ligger tett opp i mot tidlig HM.
Likevel, har albumet et flertall av lÄter, som f.eks. "Good Times Bad Times", "You Shook me", "I can't Quit you baby" og "How Many More Times". Alle disse lÄtene er tung, blues-basert hardrock, mer enn HM as we know it.

Hva sÄ med LZ II?

Den er nok betydelig nÊrmere begrepet "HelstÞpt (tidl) HM-album", med lÄter som "Whole Lotta Love", "Moby Dick", "Bring it on Home" og "Heartbreaker". Men totalt sett, tidens fÞrste Heavy Metal album?

Med lÄter som "Living Loving Maid" (kunne like gjerne vÊrt Beatles i det harde hjÞrnet), "The Lemon Song" (trad., hard blues), "Thank you" (rolig, lyrisk sak), "What is and What should never be" (dels rolig, dels blues-basert Hard Rock) og "Ramble on" (mer blues-basert hardrock), mener jeg at heller ikke "Led Zeppelin II", fullt ut fyller kriteriene.

"Led Zeppelin III" gÄr jeg av Äpenbare (?) grunner ikke inn i noen nÊrmere gjennomgang av. (For uinnvidde nevnes det bare kort at dette albumet "all over", er langt roligere enn begge forgjengerene, selv om det har med et par "HM-lÄter" som Immigrant Song og Out on the Tiles :wink: )

Hvilket bringer meg til fasiten i dette Sherlock Holmes-mysteriet! 8)

Deep Purple in Rock er tidenes fÞrste, HELSTØPTE Heavy Metal album! 8)

Med lÄter som Speed King, Bloodsucker, Flight of the Rat, Into the Fire, Living Wreck og Hard Lovin' Man, samt den supertunge, episke Child in Time (da har jeg nevnt samtlige lÄter pÄ albumet!) hvor Gillan virkelig danner skole for det som senere skulle forstÄs som "HM-vokalist", er dette et album som bestÄr av Steinharde, tunge, skrikende og skingrende lÄter, bÄde lÄtmessig og spillemessig/framfÞringsmessig.

Jeg vil gjerne hÞre hvilket annet band som pÄ samme tidspunkt eller tidligere hadde et album, utelukkende bestÄende av bare steinharde, tunge lÄter.

(Hvis dere bruker Child in Time for Ä stille spÞrsmÄl rundt pÄstanden "helstÞpt", kan dere fÞrst finne fram "Paranoid" Ä spille lÄten "Planet Caravan", og deretter finne fram "Led Zeppelin II" og spille (egentlig flere, men f.eks.) "Thank you".

Jeg mener dermed jeg har funnet fasiten for "Tidenes fÞrste, HELSTØPTE Heavy Metal album", men jeg forutsetter vel egentlig at ikke alle er enige med meg i det.

For egen del presiserer jeg at jeg egentlig ser pÄ Deep Purple som et Hard Rock band, at jeg aldri en gang har vurdert Ä tenke pÄ Led Zeppelin som noe i nÊrheten av Hevy Metal, og at det kun er Black Sabbath som pr definisjon kan kalles et Heavy Metal band, karrieren sett under ett.

Men det er altsÄ ikke dette som er tema for diskusjonen, folkens!

Med denne innledningen; KjĂžr debbath! :D
Bye, bye folks!
Scream-forumet er bannet fra min daglige aktivitet pÄ ubestemt tid.
http://www.forwolves.org/ralph/wpages/g ... ad-cow.jpg
Runar: Norges svar pÄ Silvio Berlusconi.

AnalCunt
B
B
Mood:

Post by AnalCunt »

Ingen tvil om at Black Sabbath og Deep Purple er metal, men jeg har aldri helt forstÄtt hvorfor noen tullinger skal insistere pÄ at Led Zeppelin er det.
As it is, I think metal is pretty much for nerds and criminals.
- Dr. David Thorpe

Topic author
DummeBirger
Belieber
Belieber
Mood:

Post by DummeBirger »

AnalCunt wrote:Ingen tvil om at Black Sabbath og Deep Purple er metal, men jeg har aldri helt forstÄtt hvorfor noen tullinger skal insistere pÄ at Led Zeppelin er det.

Men hvilket album var fĂžrste helstĂžpte HM-album, mener du? :?
Bye, bye folks!

Marken
Rocker
Rocker
Mood:

Post by Marken »

Stemmer Black Sabbath ettersom mÞl ofte gÄr under betegnelsen heavy metal, noe derimot hard rock (Deep Purple) ikke gjÞr.

Mr. Wildside
Belieber
Belieber
Mood:

Post by Mr. Wildside »

Av de i pollen sÄ vil jeg si Black Sabbath..... Er dog noe usikker pÄ hvor skillet mellom hard rock og heavy metal gÄr, hva gjÞr musikken til metal fremfor hard rock?
Thou Shall Suffer In Eternal Fire,
Forever Burn In The Depths Of Hell.
We Are Forever Chosen,
All The Demons In The Wishing Well.

torjo
Rocker
Rocker
Mood:

Post by torjo »

AnalCunt wrote:Ingen tvil om at Black Sabbath og Deep Purple er metal, men jeg har aldri helt forstÄtt hvorfor noen tullinger skal insistere pÄ at Led Zeppelin er det.

Hvorfor er det noen tullinger som hele tiden skal redefinere begreper?
Begrepet "heavy metal" oppstod ca. 1970 i musikksammenheng, og Zeppelin var et av de bandene det fĂžrst ble brukt om.

(NÄ spiller jeg litt djevelens advokat, siden jeg selv stort sett ogsÄ omtaler Zeppelin og Purple som hardrock-band, men advokaten har unektelig et poeng.)
Ta tÄrnet, Ebralidze!

Marken
Rocker
Rocker
Mood:

Post by Marken »

Ser forresten nÄ at det er snakk om HELSTØPT heavy metal. Da gÄr jeg for Sad Wings Of Destiny med Priest.

AnalCunt
B
B
Mood:

Post by AnalCunt »

DummeBirger wrote:

Men hvilket album var fĂžrste helstĂžpte HM-album, mener du? :?

Black Sabbath - Black Sabbath fra februar den trettende 1970.
SÄ Deep Purple - In Rock bare 5 mÄneder etter.

Hvis du ikke mener det fÞrste Black Sabbath albumet var metal sÄ kan du si at Deep Purple vinner med Black Sabbath - Paranoid pÄ andre plass.

Led Zeppelin burde ikke nevnes i denne sammenheng siden de bare har et og annet riff som kan regnes som metal.
- Dr. David Thorpe

AnalCunt
B
B
Mood:

Post by AnalCunt »

AndersMarken wrote:Stemmer Black Sabbath ettersom mÞl ofte gÄr under betegnelsen heavy metal, noe derimot hard rock (Deep Purple) ikke gjÞr.

Deep Purple er hard rock ja, men 70-talls greiene deres er uten tvil metal.
- Dr. David Thorpe

AnalCunt
B
B
Mood:

Post by AnalCunt »

Mr. Wildside wrote:Av de i pollen sÄ vil jeg si Black Sabbath..... Er dog noe usikker pÄ hvor skillet mellom hard rock og heavy metal gÄr, hva gjÞr musikken til metal fremfor hard rock?

Hva som skiller heavy metal fra hard rock er ikke bestandig sÄ lett Ä pÄpeke, men metal pleier Ä vÊre bÄde tyngre og hÞyere enn hard rock. Dessuten pleier metal Ä vÊre mye mer teatralsk.
Metal er ogsÄ mye mÞrkere bÄde musikalsk og lyrikkmessig.
- Dr. David Thorpe

AnalCunt
B
B
Mood:

Post by AnalCunt »

torjo wrote:

Hvorfor er det noen tullinger som hele tiden skal redefinere begreper?
Begrepet "heavy metal" oppstod ca. 1970 i musikksammenheng, og Zeppelin var et av de bandene det fĂžrst ble brukt om.

(NÄ spiller jeg litt djevelens advokat, siden jeg selv stort sett ogsÄ omtaler Zeppelin og Purple som hardrock-band, men advokaten har unektelig et poeng.)

Hva sÄ? Det ble da ogsÄ brukt om en hel haug med puddel rock band pÄ 80-tallet uten at de var metal.
Dessuten var ikke metal begrepet het 100 % definert pÄ den tiden.
- Dr. David Thorpe

Topic author
DummeBirger
Belieber
Belieber
Mood:

Post by DummeBirger »

AnalCunt wrote:Hvis du ikke mener det fÞrste Black Sabbath albumet var metal sÄ kan du si at Deep Purple vinner med Black Sabbath - Paranoid pÄ andre plass.

Det mener jeg, ja!

Men hvorfor mener du at albumet "Black Sabbath" er mer helstĂžpt som HM-album enn f.eks "Led Zeppelin II"?
Bye, bye folks!

AnalCunt
B
B
Mood:

Post by AnalCunt »

AndersMarken wrote:Ser forresten nÄ at det er snakk om HELSTØPT heavy metal. Da gÄr jeg for Sad Wings Of Destiny med Priest.

Black Sabbath var/er 100 % metal, Judas Priest var/er 110 %.
- Dr. David Thorpe

AnalCunt
B
B
Mood:

Post by AnalCunt »

DummeBirger wrote:
AnalCunt wrote:Hvis du ikke mener det fÞrste Black Sabbath albumet var metal sÄ kan du si at Deep Purple vinner med Black Sabbath - Paranoid pÄ andre plass.

Det mener jeg, ja!

Men hvorfor mener du at albumet "Black Sabbath" er mer helstĂžpt som HM-album enn f.eks "Led Zeppelin II"?

Som sagt, et og annet metal riff betyr ikke at det er metal. I sÄ fall kan man jo si at den fÞrste metal utgivelsen var en gang pÄ midten/slutten av 60-tallet siden det var da mange av de tidlige hard rock bandene gav ut sine album.
- Dr. David Thorpe

torjo
Rocker
Rocker
Mood:

Post by torjo »

AnalCunt wrote:Det ble da ogsÄ brukt om en hel haug med puddel rock band pÄ 80-tallet uten at de var metal.

At begrepet er blitt feilaktig brukt til tider har du helt sikkert rett i. Men det er ikke Ă„ komme fra at noen av puddelbandene i hvert fall hadde en fortid som metal-band (f.eks. Def Leppard), og at begrepet fortsatt ble heftet ved dem, selv etter at de ble "softe".

AnalCunt wrote:Dessuten var ikke metal begrepet het 100 % definert pÄ den tiden.

NÄr ble metal-begrepet 100% definert, og hvem kan sette seg pÄ den hÞye hest og si at "OK, nÄ tenker jeg at vi sier at metal endelig er ferdigdefinert"?

Den tullingen skulle jeg likt Ă„ gi en verbal omgang.
Ta tÄrnet, Ebralidze!

Tomas
Poser
Poser
Mood:

Post by Tomas »

Det blir nok Deep Purple for denne karen ogsÄ. Trengs egentlig ingen begrunnelse.

Marken
Rocker
Rocker
Mood:

Post by Marken »

torjo wrote:Den tullingen skulle jeg likt Ă„ gi en verbal omgang.

Puh, godt det bare blir en verbal omgang. Tullingen sier nemlig 1976.

Topic author
DummeBirger
Belieber
Belieber
Mood:

Post by DummeBirger »

Akula wrote:Det blir nok Deep Purple for denne karen ogsÄ. Trengs egentlig ingen begrunnelse.

Du kjĂžper begrunnelsen min, med andre ord?! :wink:
Bye, bye folks!

Topic author
DummeBirger
Belieber
Belieber
Mood:

Post by DummeBirger »

AndersMarken wrote:

Ikke bare TULLING, men OPTIMIST ogsÄ!!! :lol:
Bye, bye folks!

torjo
Rocker
Rocker
Mood:

Post by torjo »

AndersMarken wrote:

Hvorfor 1976?

Selv mener jeg det er totalt idiotisk Ä snakke om en sjanger som "ferdig definert". Det at en sjanger utvikler seg, betyr ikke at man skal kaste de gamle definisjonene pÄ havet.
Ta tÄrnet, Ebralidze!

Locked Previous topicNext topic